|
|
עוד בקטגוריה זו:
החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0
|
|
הדרך אל האושר
שונות / ניר יניב
יום ראשון, 19/02/2006, שעה 10:00
כלי עזר לסופר המד''ב או הפנטסיה המתחיל ניר הזועם בדרכים – מדור חינוך
|
|
טור אישי; ראה אור (בגרסה שונה מעט) בגליון מספר 27 של המימד העשירי, ינואר 2006
הקדמת המחברים
חייו של סופר הבא לכתוב את ספרו הראשון ולהוציאו לאור כאן, בישראל, רצופים תקלות ומכשולים. קהילת האינטרנט העירנית העוסקת בתחום אינה עוזרת במאומה – חבריה נוטים להעביר את זמנם בביקורות קטנוניות ולא מעשיות, וגישתם שלילית מעיקרה. על כן יש צורך בחיבור מעין זה המובא כאן, אוסף כללים בסיסיים שיתנו לסופר המתחיל פתרונות פשוטים והגיוניים לבעיותיו. הנ''ל חובר לפי הערותיהם של מיטב סופרי המד''ב והפנטסיה בישראל, שבחרו משום מה להשאר בעילום שם. ניגש, אם כן, לעניין.
מטרות
ראשית חוכמה, יש להגדיר את מטרותיו של סופר המד''ב או הפנטסיה המתחיל. מטרות אלה יעזרו לנו, בהמשך, לדייק במתן הפתרונות. אלה הן: 1. להוציא ספר. 2. להיות מגניב. 3. כסף. כפי שניתן לשים לב מיד, אחת ממטרות אלה אינה ניתנת להגשמה כלל וכלל. סופר מד''ב או פנטסיה אינו יכול להיות מגניב. אם אתם רוצים להיות מגניבים, עזבו את תחום הספרות ונסו מקצועות זוהרים יותר כגון נגרות, שרברבות וניהול חשבונות. בקריאה שניה יסתבר לכם כי גם מטרה אחרת אינה מעשית ביותר בתנאים השוררים בארצנו. אם ברצונכם להרוויח כסף, אתם יכולים להפסיק לקרוא מסמך זה וללכת לעבוד בפיצוציה. זה אמנם לא מגניב כמו ניהול חשבונות, אבל אפשר לאכול וופלים בזמן העבודה. מטרתו המעשית היחידה של הסופר, אם כן, היא הוצאת ספר. מטרה זו, כפי שנראה בהמשך, ניתנת להשגה בקלות יחסית.
השלב הראשון – כתיבה
כותבים מתחילים רבים סבורים, בטעות, כי על מנת להוציא לאור ספר חייבים, ראשית כל, לדעת לכתוב. ראיית עולם שגויה זו מקורה, בין השאר, בטענותיהם הנלעגות של אנשי הממסד הספרותי המתנשא ושל חברי הקהילה האינטרנטית שהוזכרו למעלה, והיא כוללת עוד מיני הזיות כגון הדרישה להבנה מעמיקה של השפה וכדומה. למעשה, כמובן, אין דבר רחוק יותר מהמציאות. האמצעי היחיד החיוני לכתיבת ספר טוב ונמכר הוא מעבד תמלילים פשוט. ספר ממוצע בימינו מכיל כחמישים או שישים אלף מילים – כמאתיים וחמישים עמודים. אך בתחום המד''ב, ובייחוד הפנטסיה, רצוי להגיע לגודל כפול מזה לפחות. כך תוכלו לדעת שלא הוצאתם ספר ''סתם'', אלא יצירה מיוחדת ומשפיעה. הדבר אף מגביר את הסיכוי שמישהו יקנה את הספר. עם זאת, אין כאן כל סיבה לדאגה. באמצעות כמה עזרים פשוטים ניתן להגיע לאורך הרצוי, ואף ליותר מכך: 1. תחביר, דקדוק, כתיב, סגנון: אל תשקיעו בהבלים אלה ולו שניה מיותרת אחת. ממילא לכל הוצאה לאור יש עורך שתפקידו לעסוק באלה, ואם לא – לא נורא. אל תצאו פראיירים! במקום זאת, שבו וכתבו ככל העולה על דעתכם, ללא מגבלות מיותרות וללא בזבוז זמן. 2. עלילה: כתבו משהו שכבר נכתב. קוראים לא אוהבים רעיונות חדשים – הם מעדיפים משהו מוּכּר. קראו ספר מד''ב או פנטסיה שהצליח – שר הטבעות או הארי פוטר, או, למיטיבי לכת, רומח הדרקון – והעתיקו את עלילתו, תוך שינוי שמות הגיבורים והמקומות. אל דאגה – המקוריות שלכם תישמר, כיוון שאתם הם אלה הכותבים את הספר, וזו הגרסה שלכם. להגברת המקוריות, כמו גם מספר העמודים, ניתן לשלב בין כמה ספרים תוך שינוי קל בפרטים. למשל, ההוביטית פרידה יוצאת למסע מסוכן אל עבר עמק האבדון כדי להשמיד את עגיל הכסף הקטלני שירשה מדודתה, בילבי בגינס, ובדרך מוצאת בית ספר לקסמים, מבלה שם שנת לימודים שלמה ומתאהבת במכשף הצעיר והשרמנטי הנרי פלונטר. אם עדיין חסרים עמודים, אפשר להוסיף מכונת זמן או רובוטריקים. או, אם אתם מקוריים במיוחד, את שניהם. 3. תיאורים ורגשות: למכביר. הנוף אינו רק יפה – הוא מפעים ומרגש ומדהים ונהדר ומעורר תשוקה ורוך ושמחה או עצב או שניהם, ולמעשה הוא מעורר תגובה אחרת בכל אחד מגיבורי הסיפור, דבר הדורש פירוט. כיוון שהוא מתחלף לפחות פעמיים בכל פרק נתון, ניתן לקדם כך את מספר העמודים ללא תלות בעלילה. כדאי לתאר גם את הגיבורים עצמם (לפחות פעם בפרק), את בגדיהם ותסרוקותיהם (לפחות פעם בפרק או, לפי שיטת ג'ורדן הידועה, פעם בפסקה), רגשותיהם (בכל עת בה הדבר אפשרי), מזונם, מחשבותיהם ודעותיהם בנוגע לכל דבר ועניין, ועוד ועוד, כיד הדמיון הטובה עליכם. להגברת הרושם, ניתן להביא את התיאורים בגדלים, בגופנים (פונטים) ובצבעים שונים. 4. מילים ארוכות: אפשר גם להמציא. בייחוד אמור הדבר בשמות הדמויות והמקומות. מילים ארוכות עוזרות להעביר את זמן הכתיבה בסבבה, והן אף מראות לקורא כי הכותב יודע בדיוק על מה הוא מדבר. אמנם הקורא לא יבין דבר ממה שכתבתם, אך במקרה זה הדבר מהווה יתרון: עדיף קורא מלא התפעלות ממורכבותו הסתומה של הסיפור מאשר קורא ביקורתי ונרגן שהבין את הסיפור וכעת משתוקק, כמנהגם הנלוז של רוב הישראלים, להעביר עליו ביקורת. 5. סימני פיסוק: כל המרבה, הרי, זה משובח!!!... 6. מפות, תמונות ותרשימים: הרבה. מפות עשויות היטב משוות לספר מראה מכובד ותופסות עמודים שלמים, כלומר – חוסכות את העבודה הכרוכה בכתיבת הטקסט שימלא אותם. כנ''ל תמונות ותרשימים. ניתן אף לנפק, לטובת קהל הקוראים הסקרן, מספר סוגי מפות: טופוגרפיות, מדיניות, כלכליות, גיאו-פוליטיות ועוד. תמונות אפשר להוריד מהרשת. תרשימים אפשר לסרוק מכל מקור הנמצא תחת ידכם. קהל הקוראים לא חייב לדעת שתרשים המבנה הפנימי של ספינת החלל המשוכללת שבסיפור נלקח מתוך שרטוטיו של השרברב שלכם, או של אחיינכם בן השלוש. 7. עם זאת, יש הסוברים כי מפות ותרשימים אינם אפקטיביים כפי שהיו פעם, ועדיף למלא את מקומם בטקסט, למרות המאמץ הכרוך בכך. אך למעשה אין בכך כל בעיה – העתיקו את חציו הראשון של פרק 3 ואת חציו השני של פרק 14 אל תוך פרק 32, והשתמשו בתכונת החלפת-המילים של מעבד התמלילים כדי להפוך, לשנות ולהאריך מילים וביטויים נבחרים: הפכו את ''מדהים'' ל''מכוער מאד'', את ''נורא'' ל''מענג להפליא'' ואת ''לא'' ל''כן, ודאי, איך לא ראינו את זה קודם, מה אתה אומר?!...'' על התוצאה הסופית בזקו פסיקים ונקודות ביד רחבה. אף קורא לא יבחין בהבדל.
חזרו על הפעולות הללו עד שהגעתם למספר העמודים הרצוי.
לאחר שנקטתם באמצעים הפשוטים הללו במשך זמן מה – בין שבוע לשבועיים בממוצע – אמור להיות בידיכם ספר מד''ב או פנטסיה מקורי ראוי לפרסום.
השלב השני – הוצאה לאור
בניגוד לנהוג לחשוב במקומותינו, הוצאה לאור אינה בעיה כלל וכלל. ככל דבר אחר, זהו שירות אותו ניתן וכדאי לקנות בכסף. הדבר חוסך זמן, שכן כל הוצאות הספרים ה''מכובדות'' – כלומר, המתנשאות ונטולות המעוף, המשלמות לסופר אך נותנות מדרך רגל רק למתי מעט שנבחרו על פי קריטריונים שרירותיים וערלי לב – ממילא ידחו את ספרכם על הסף בתירוצים מתירוצים שונים, אותם תוכלו לקבל בחינם בכל פורום מד''ב ופנטסיה ישראלי, ללא צורך לבזבז דמי הדפסה ומשלוח. מצאו, אם כן, הוצאה לאור שתסכים להוציא את ספרכם תמורת תשלום. הוצאות אלה מאופיינות בראיית עולם מעשית ובוגרת, בשוויוניות נאורה – הן יעמדו על זכותך להוציא את ספרך לאור! – ובדרך כלל ניתן להשיג אצלן תנאי תשלום נוחים, בייחוד כשמדובר בכרטיס אשראי. אם אין לכם כסף, אתם יכולים להתחנף לכל ידידיכם אשר, בניגוד אליכם, בחרו בחכמה להיות נגרים, שרברבים, מנהלי חשבונות או בעלי פיצוציות. אפשר גם, כיוון שממילא ויתרתם על הצורך להיות מגניבים, לחזר על הפתחים. בזמן עריכת החוזה עם ההוצאה לאור יש להקפיד על התנאים הבאים: 1. ציור הכריכה: חייב להיות צבעוני, גדוש פרטים ולהכיל דמות נשית חטובה בלבוש הדוק ו/או מינימלי, או לפחות גברבר מסוקס אשר, במבט מרחוק, מזוית מסוימת, בתאורה קלושה המאפיינת חנויות ספרים מסוימות, יכול להראות כדמות נשית חטובה בלבוש הדוק ו/או מינימלי. 2. טקסט הכריכה האחורית: חייב להכתב על ידיכם, על מנת לשמור על החופש האמנותי שלכם. יש להקפיד ולהדגיש כי הספר נועז, מחוכם, מיועד לכל המשפחה, והחשוב מכל – מקורי. אפשר להוסיף לכך את תמונת המחבר, אם כי עדיף לעבד אותה במחשב לפני כן. 3. המפות, האיורים והתרשימים חייבים להיות מודפסים בצבע, על גבי נייר כרומו מבהיק. זאת כיוון שצבע וברק משווים לספרכם חזות מכובדת יותר, ואילו נייר הכרומו העבה תורם לעוביו הסופי ולכובדו של הספר, וכל המרבה הרי זה משובח. 4. כריכה קשה, כמובן. עבה, כפי שכבר הובהר, זה טוב. 5. שם הספר: למסחריות מיטבית, כדאי לכלול בו לפחות אחת מהמילים הבאות: שם כלי נשק כלשהו (חרב, רומח, גרזן, רובה, נפצר, תותח הינע-גלי, פצצת מימן), תואר או תיאור (אופל, טוהר, מדהים, מופלא, איום, נצח, אפלה), ושם אקזוטי ומלא עיצורים כלשהו, כגון ארגרשלוקס, זמפרקשץ או בדגצשקפתבלברגזגקנחתלגרקבמפר. המתקדמים יכולים להוסיף מספר, כך: גרזן האופל המדהים, ספר ראשון בסדרת נפצר האימה הנצחי של בדגצשקפתבלברגזגקנחתלגרקבמפר. אפשר גם לנקוט בגישה שונה ולהמציא משחק מילים מחוכם ורב משמעות כלשהו, כגון ''האופל הבהיר'' או ''יופיו של הגועל''. וכמובן, תמיד ניתן לפנות למה שכבר מוכר ומצליח ולשאוב ממנו בשינויים קלים בלבד, כך: ''החץ ועונשו'', ''הארי קוּטר'' או ''חומית''. ממילא קוראים רבים לא יבדילו בין ספרכם ובין המקור. על כל השאר אפשר להתפשר. נכונות לפשרות הנה תכונה חשובה אצל סופר המד''ב או הפנטסיה, כיוון שהיא יכולה לעזור לו לקבל הנחה.
השלב השלישי – פרסום
שלב זה מתבצע לאחר שהספר הודפס לשביעות רצונכם המלאה, ומטרתו ליידע את שאר העולם כי מהיום אתם סופרים, וכן לנסות לשכנע כמה קרבנות מזדמנים לקנות את הספר כדי להחזיר ולו חלק קטן מההוצאות. במבט ראשון הדבר נראה מסובך למדי, אך למעשה אין פשוט ממנו. הנה רשימת הצעדים הנחוצים: 1. פרסמו את הספר במודעת ענק בעיתון יומי נחשב. לאחר שהצלחתם לגייס כסף לתשלום להוצאה לאור, אין סיבה שלא תוכלו לעשות זאת שוב למטרה זו. 2. הכינו אתר אינטרנט לספר, ובו לפחות סרטון אנימציה אחד. אין צורך ללמוד דבר על אודות אנימציה או האינטרנט לשם כך: הילד של השכנים יודע מה לעשות, ויש לו את כל התוכנות הדרושות. סרטון האנימציה חייב לכלול את שם הספר במגוון צבעים וצורות, וכן פס קול ובו מוסיקה אימתנית (אפשר להעתיק מכל תקליטור או להוריד מהאינטרנט) והכרזה קולנית ודרמטית על שמותיהם של הספר והמחבר. אפשר להקליט את אבא אומר את זה, עם המיקרופון של המחשב. הילד של השכנים יראה לכם איך עושים גם את זה. 3. שוטטו בפורומים השונים באינטרנט והכריזו על ספרכם. דבר זה יש לעשות בחכמה: אל תזדהו בשמכם האמיתי, אלא הקפידו על שם בדוי – רצוי של בני המין השני – והעמידו פנים כאילו נתקלתם בספר במקרה והוא הדבר הטוב ביותר שקרה לכם מעודכם. יושבי הפורומים הטיפשים והמלאים בעצמם לעולם לא יבחינו בכך. הודעה לדוגמה: ''שלום, אני גרופית, ורציתי לספר לכם על ספר מדע בדיוני מ-ה-מ-ם שנתקלתי בו אתמול לגמרי במקרה! לספר קוראים ' גרזן האופל המדהים', והוא הספר ראשון בסדרת נפצר האימה הנצחי של בדגצשקפתבלברגזגקנחתלגרקבמפר. והוא ממש מדהים! נשארתי ערה כל הלילה וקראתי אותו, ואתם חייבים לקנות אותו! על החתום, גרופית''. כדי להגביר את האמינות, אפשר להבהיר בצורה מחוכמת כי אין לכם קשר לסופר עצמו, כך: ''נ.ב. אין לי קשר לסופר עצמו ואני בכלל לא מכירה אותו''. זו שיטה בדוקה שעובדת תמיד. 4. אם ממש הולך לכם בנושא גיוס הכספים, פרסמו את הספר בטלויזיה. מצד שני, אם אלה פני הדברים, יכול להיות שבשלב זה כדאי לכם לשקול לעזוב את התחום, להכריז על עצמכם כעל אנשים מגניבים, עשירים או שניהם גם יחד, לקנות פיצוציה ולהעסיק בה איזה כותב מד''ב מתחיל פראייר שמנסה להוציא ספר.
סיכום
כפי שראינו, כתיבה והוצאה לאור של ספר מדע בדיוני או פנטסיה אינם בעיה כה קשה כפי שנדמה היה לכם לפני שקראתם את הכתוב למעלה. עם זאת יש לזכור כי גורמים שמרניים שונים אינם רואים בעין יפה פעילות מסוג זה, ובייחוד אמורים הדברים במבקרי ספרים ובחברי קהילת המד''ב והפנטסיה האינטרנטית הישראלית. אל חשש – את הראשונים ניתן לקנות (לפחות את חלקם – יתכן שההוצאה לאור בה בחרתם תוכל להציע לכם מבצעים והנחות בתחום), ואילו לאחרונים איש אינו מקשיב ממילא. ניתן לצפות, אמנם, כי בעל טור מסוים בכתב עת זה או אחר המוקדש לתחום ישפוך את חמתו עליכם, אך אל דאגה – ביקורות מסוג זה רק מוסיפות לפרסומכם ולפרסום ספרכם. בהצלחה!
שלושה בטירה אחת - הטור הקודם
וזה שלפניו
שיטת ג'ורדן
המימד העשירי
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
אני תוהה:
לילי יום ראשון, 19/02/2006, שעה 11:48
(2 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
ארוך ומייגע
אור יום ראשון, 19/02/2006, שעה 18:46
(9 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
כתבה מגניבה
red turtle יום ראשון, 26/02/2006, שעה 23:47
(2 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
ROFL
מממ יום שני, 21/05/2007, שעה 15:37
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|