אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה שמחה להודיע על אספה כללית ב-8 בדצמבר, 2016. האספה תתקיים באשכול הפיס תל אביב בשעה 19:30.
נתחיל בהצגת התקציב המתוכנן לשנת 2017.
נושאים לדיון:
- שינוי שם האגודה – הוספת ה' הידיעה: "האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה",
- הוספת ה' הידיעה ושינוי המילה "פנטסיה" ל"פנטזיה": "האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטזיה".
- שינוי מטרות האגודה – שינוי סעיף 10: "להזמין סופרי מדע בדיוני ופנטסיה מחו"ל ולארחם בארץ". השינוי יהיה החלפת המילה "סופרי" במילה "יוצרי".
- שינוי מטרות האגודה – שינוי סעיף 2 מהנוסח הנוכחי "לטפח כתיבת מדע בדיוני ופנטסיה מקוריים, וכן יצירה מקורית בתחומי אמנות אחרים" לנוסח החדש:"לטפח יצירת מדע בדיוני ופנטסיה מקוריים".
- דיון בשיטת ההצבעה בשלב ב' של פרס גפן ובאפשרות לפתיחת ההצבעה המקוונת לקהל הרחב. [הצעה של יו"ר ועדת פרס גפן]
ניתן לשלוח ייפוי כוח עד שעה לפני תחילת האספה לכתובת המייל: vaad@sf-f.org.il
בברכה,
ועד אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה
אמיר יכול בבקשה להסביר בפירוט מה שיטת הצבעה שהוא מציע? בפעם האחרונה שדיברתי איתו בנושא היה לו רק מושג עמום בנושא, והוא לא הצליח לספק פתרונות שימנעו את ביזוי הפרס והטיות בוטות שלו כפי שהיה בפעם הקודמת שפתחו את ההצבעה בשלב ב' להצבעה חופשית באינטרנט.
רמי שלום,
אנסה להרחיב ולהסביר את התהליך כפי שאני רואה אותו, וכפי שאבקש את ברכת הדרך אליו מהוועד וכמובן מהאסיפה. ההליך אותו אני מציע אינו פשוט ודורש הכנה והבנה גם ממני, וגם מועדת פרס גפן של 2017 שעוד לא מונתה ואינו סופי.
רעיונית, אני מאמין כי ההצבעה בשלב ב' צריכה להיות פתוחה לקהל הרחב. אך על מנת לבצע את זה נדרשים מספר דברים, כמו הקמת מנגנון חדש שיכיל בין השאר מנגנון הצבעה מאובטח כמינימום למניעת זיופים וטיוב ההצבעה. הגדרת שיטת הצבעה שבה קולות קשה או בלתי אפשרי להטות את ההצבעה, ודרך לנסות את השיטה בצורה שלא תגרום לנזק לפרס.
לכן אני מציע לבצע שינוי הדרגתי בשני שלבים.
שלב הראשון, שלב ניסויי כלים טכנולוגי בו נאפשר הצבעה מקוונת על ידי באי פסטיבל אייקון. תקוותי היא כבר השנה לבצע את שלב זה, וזאת בכפוף להנחיות אבטחת ההצבעה אותם אפרט בהמשך. רעיון זה אינו דורש שינוי תקנון או אישור מליאה אך מובא כאן לידיעת הציבור מאחר והוא חלק מהשינוי המתוכנן.
בנוסף למנגנון הצבעה זה אני מציע ומעוניין לייצור קבוצת מצביעים נוספת מבודלת והיא קבוצת רוכשי הכרטיסים בפסטיבל אייקון. הנחת הבסיס היא שקהל המצביעים המיודע שלנו היום מכיל את חברי האגודה, אך קהל רוכשי הכרטיסים בפסטיבל אף הוא קהל מיודע ובר ערך.
ברור כי יש להכניס אל מנגנון ההצבעה אמצעי הגנה שיעזרו לשמור על טוהר הבחירה, כבר היום הפרס חשוף לזיוף והטיה בטפסי הנייר. ולכן בשלב א' אני מתכנן לשלב בהצבעה, לכול מי שאינו חבר האגודה בפועל (זיהוי כפול לאי-מייל ומספר חבר), אישור זהות בקוד סמס ייחודי לכול מצביע, יישום מנגנון זה נדרש כבר השנה, על מנת להתנסות בשיטת האבטחה ולבקר את תוצאותיה לפני יישומה על הקהל הרחב בשלב ב'.
שלב ב', פתיחת ההצבעה באופן מקוון לקהל הרחב. שלב ב' אשר מתוכנן להתבצע בשנה הבאה, וזאת בכפוף לבניית מנגנון אבטחה הולם, ושיטת הצבעה מוגדרת, ידרוש את שינוי התקנון או למען הדיוק תיקון סעיף 3.2.3 בתקנון פרס גפן האומר היום:
" סעיף 3. בחירת הזוכים תתבצע בשני שלבים.
סעיף 3.2 שלב ב':
סעיף 3.2.3 זכאים לבחור: ההצבעה פתוחה לחברי אגודה ישראלית למדע בדיוני ופנטסיה באמצעות הטופס האינטרנטי ולכל באי פסטיבל אייקון (להלן: "הפסטיבל"). "
באופן שיאפשר את בחירת הקהל הרחב ולא רק באי איקון באופן מקוון.
לצורך ביצוע שלב ב', ולפני שנצא לעשייה מרובת אתגרים, ביקשתי לזמן דיון בפורום האסיפה, מטרת הדיון, היא בין השאר איסוף ההתנגדויות שאחת הבולטות מהן היא מניעת הטיות אותה הזכרת.
לאחר הדיון באסיפה, בה אתה מוזמן להעלות כול נקודה, ועדת הפרס תדון בשיטה טכנולוגית ותיצור פתרון, אשר יהיה מקובל על ועד האגודה.
לגבי הדיון הקרוב באסיפה, אומר בפירוש כי המושג שלי היום מעט פחות עמום, וההבנה שלי על נקודות המחלוקת טובה יותר, אך מאחר והנושא הוא רב משקל, אני מעוניין לשמוע את דעתם של יותר מקומץ אנשים, בהם אתה, מהם שמעתי עד כה את דעתם לגבי הצבעה מקוונת בשלב ב'.
למעט הדאגה הברורה מהצבעה מזויפת או מוטה, אותה כבר ציינתי קודם, והצגתי חלק ממנגנון האבטחה שיקום, אני רואה חשיבות גדולה בניסיון להגדיר מהו ביזוי הפרס, כי בכבוד רב, איננו עוסקים כאן בשריפת הדגל, ודעתך בוודאות איננה דומה לדעתי. אינני יכול לענות על רעיון עמום של מה הוא כבוד הפרס אותו הצבעה אלקטרונית מבזה, בלי לנסות ולהבין את דעת הרוב בנושא. בנתיים אשמח עם תרחיב על מהו לתפיסתך כבוד הפרס ואיך הוא יכול להיות מבוזה.
מבחינת תכנון ולוח הזמנים לביצוע השינויים.
בתחילת דצמבר, יתבצעו שתי פגישות, הראשונה, פגישת ועד שתתבצע מספר ימים לפני פגישת האסיפה, בפגישה זו אבקש את אישור הועד ליישם את שני המנגנונים, המוזכרים מעל כבר להצבעה בשנה זו. (יצירת מנגנון האבטחה בסמס המדובר, וכן הוספת קוד לכרטיסי אייקון הנרכשים שיאפשר לכול רוכש להזדהות בקוד שיודפס על גבי הכרטיסים אותו רכש).
לגבי שיטת ההצבעה,
כרגע אני מתמקד בבניית שיטה שתאפשר, על ידי שימוש בקבוצות, איתור של הצבעות מזויפות, וגם תאפשר הצבעה משקלית (אם כך יוחלט) לפי קבוצות ההצבעה.
על הפרק אני מזהה בבירור את הקבוצות הבאות:
1. מצביעים שהם חברי האגודה. אין שינוי באופן ההצבעה המדובר.
2. מצביעים שהם באי פסטיבל אייקון ואף רוכשי הכרטיסים. יישום שלב זה מוגדר בשלב א' של התוכנית. השינוי היחיד הוא ביכולת הבידול של קבוצה זו שלא היה קיים קודם.
3. מצביעים שהן באי פסטיבל אייקון (מצביעי נייר), אין שינוי באופן ההצבעה המדובר.
4. מצביעי הקהל הרחב באופן אלקטרוני, אותם אשמח להוסיף למצביעי הפרס. או שלב ב' של התוכנית. אשר יתווספו בכפוף לאישור האסיפה.
השימוש בשלושת הקבוצות הראשונות כקבוצת ביקורת יאפשר איתור מקרי זיוף או מקרי הצבעות מוטות.
הקבוצות השונות אף מאפשרות לתת משקל שונה לכול קבוצה, ועל ידי כך ל"הבטיח" איכות הצבעה גם בשלב ב', לדוגמא לתת לקבוצת חברי האגודה משקל מסויים, נאמר קול כפול, לקבוצת רוכשי הכרטיסים משקל פחות לדוגמא קול וחצי להצבעה, ולקבוצת מצביעי אייקון בנייר משקל של קול וקצת לכול הצבעה. באופן זה ניתן לתת משקל לקבוצות מודעות, משלמות ומעוניינות בפרס, מעל קבוצות חברים ומצביעי פופולריות.
אנו אף בודקים את השימוש במודל ההצבעה השנייה שמשתמשים בו בהוגו בו ניתן משקל לקול השני second ballot, (היום אנו עובדים ב soft second ballot, בה אנו נותנים משקל חלקי נמוך יותר לקול השני) בשינוי מקומי לקבוצות המתוארות, כך שמשקל כול קבוצה יכריע במידה וההצבעה לא הוכרעה בשלב קודם.
אני עדיין לומד את הנושא ומקווה ממש בקרוב להתחיל להריץ מודל המבוסס על הצבעות העבר לראות השפעות משקלים שכאילו.
לסיכום, שיטת ההצבעה נמצאת בפיתוח, ואינני מקל ראש בחשיבותה או השפעתה על הפרס, ולמרות הרצון הרב לפרסם שיטה ברורה אני רוצה להבהיר כי מדובר בהליך פיתוח שידרוש עוד זמן.
אוסיף ואנצל את ההזדמנות לקרוא לכול הקוראים בפורום זה (שאינם חברי האגודה) למלא את שאלון המשוב לפעילות פרס גפן 2016 אותו פרסמנו בכתובת זו:
https://goo.gl/forms/ZZUJNYHs0vuxoNdu1
חברי האגודה, נשמח עם תענו על שאלון מעט נרחב יותר בכתובת הבאה: https://goo.gl/forms/Xc29bZB6fy3dh1hz2
שני השאלונים מכילים שאלות חשובות לגבי תפקוד הפרס, ומהותו ומילוייו יעזור לנו רבות בדיון זה, ובכלל להמשיך ולפתח את פרס גפן.
בברכה,
אמיר הירשפלד
יו"ר ועדת פרס גפן
לגבי ביזוי הפרס: כבודו של פרס ספרותי, ולמעשה מקור הכוח העיקרי אם לא הבלעדי שלו, תלוי באמון שאנשים רוכשים לאיכות הבחירה שלו – ביכולת שלו "להכתיר מלכים". בקצרה, פרס שלא בוחר את היצירות הטובות ביותר מבין המועמדות הוא פרס לא מכובד, ולכן חסר ערך.
לפרס גפן לאורך השנים יש למרבה הצער היסטוריה ארוכה של בחירות מוטות ולא טובות (בחלק מהשנים ובחלק מהקטגוריות). בשנים שבהן אפשרנו הצבעה אינטרנטית פתוחה היו כמה בזיונות בתחום הזה, ובמיוחד הזכייה של "מסופוטמיה: שתיקת הכוכבים" בפרס מול ספרים טובים בהרבה ממנו. כשביטלו את ההצבעה הפתוחה באינטרנט איכות הבחירות השתפרה. כל עוד אינך יכול לנטרל את האפשרות של הצבעה המונית מגויסת למען יצירה ספציפית, לא יהיה ערך לזכייה בפרס ולא תוכל לבנות לפרס גפן את המכובדות שחסרה לו כיום.
נכון לעכשיו אתה מדבר על שיטות למניעת הטיות, אבל עדיין אינך יכול להציע מנגנון קונקרטי שיעשה את זה (ושיהיה פשוט מספיק למצביעים עצמם, אחרת יהיו הטיות לא פחות גדולות פשוט כי אנשים לא קוראים הוראות). אני מאמין לך שאתה עובד על מנגנון כזה ומעריך את הניסיון, אבל מפקפק אם תצליח. אשמח להתבדות. כל עוד לא ראיתי מנגנון אמין שימנע זיופים, ברירת המחדל היא לשמור על המנגנון הקיים שמאנם אינו מושלם אבל לפחות מי שרוצה כיום להשפיע על ההצבעה חייב לעשות צעדים פעילים והלגיע לאייקון או להצטרף לאגודה. בהצבעה חופשית באינטרנט, תוקף הבחירות אינו עולה על זה של כל סקר אינטרנטי אחר – כלומר אפס מאופס.
רמי,
תחושת הבטן שלי אומרת שאתה צודק – שפתיחה של הפרס להצבעה מקוונת תביא לפרס "איכותי" פחות, אבל אני מתקשה להצדיק את התחושה הזאת בצורה רציונלית, כשמדובר בפרס בחירת קהל.
אתה אומר, ובצדק שהזכייה של "מסופוטמיה" היא בזיון לפרס. אבל הוא שרד את שלב א', מה שאומר שגם המסננת של חברי האגודה נכשלה, וזכה ברוב ההצבעות של האנשים, מה שמגדיר אותו כזוכה בפרס פופלריות.
לגבי שיפור איכות הפרס: אני מרשה לעצמי להניח שכשאשר בשנת 2014 זכה "כל חתול הוא סיפור פתאום" בפרס גפן, לא מדובר בנקודת שיא של הפרס. לא מכיוון שהספר לא ראוי, אלא משום שהוא הגיע לרשימה באופן מקרי למחצה, ואני מרשה לעצמי להניח שלא רבים מהמצביעים לפרס בכללותו אכן קראו אותו.
חשוב לי לעשות הבדלה בין שתי נקודות שאתה מערבב בינהן: זיופים והטיות. מנגנון למניעת זיופים (הצבעות כפולות, וכו') הוא כנראה אפשרי טכנולוגית. מנגנון למניעת הטיות מחייב שינוי עמוק בתפיסה של פרס גפן כפרס פופלריות קהל.
רמי,
אני רוצה להתחיל ולומר כי אני מסכים איתך על לא מעט מהנקודות, אין עוררין כי הצבעה יכולה להיות מוטה, אין עוררין כי הצבעה מוטה עלולה לפגוע ביוקרת הפרס ובמטרתו הבסיסית.
מעבר לכך, אתה מניח הנחות שאינם מעוגנות לטעמי, ואשמח להבין אותן.
השנה היחידה לידיעתי והבנתי, בה הבחירות היו פתוחות לציבור הרחב באופן אלקטרוני היא 2012. אנא ממך תקן אותי אם לא כך.
מסופטמיה זכה בשנת 2011.
דמיאן הזכיר את "כל חתול .." גם הוא לא קרה בשנה בה ההצבעה הייתה פתוחה לקהל הרחב באופן אלקטרוני.
אני מסכים איתך שאופן ההצבעה נדרש להיות פשוט, נגיש וזמין לכול מצביע, אך שיטת ההצבעה יכולה להיות מורכבת ובעיקר איננה דורשת את הבנת הציבור, זה אתגר של אנשי פרס גפן והועדה, ולא של הציבור.
אשמח גם לנסות להבין מהי הצבעה המונית מגוייסת, בשיחה בפורום הועד, הוזכר כי פעם היה ניסיון של הוצאה, לתת "צופר" למצביעים, זה אכן עובר את הגבול האתי שלי ושל כולנו, וכול מגנון שיקום יכיל הסברים פשוטים וברורים, למנוע גיוס מצביעים שכזה.
אך גם היום הסופרים פונים אל קהל חבריהם ומזכירים את המועמדות, וקוראים לחבריהם להצביע.
אופן ההצבעה היום אינו מונע רמאות, והינו חשוף להטיה לא פחות, שיטת ההצבעות בנייר מקשה על הצוות לודא את איכות ההצבעה, אין מניעה מכול מי שחפץ ביקרו של מועמד לגייס תומכים שיגיעו, יקחו טופס ויצביעו.
אמיר