על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
• שאלות נפוצות
• פורומי האגודה
• קישורים
• אתר פרס גפן
• עדכוני הוועד והאספה
• העדכון החודשי (דואל)
• צוות האתר
• RSS
• דרושים



חיפוש באתר:
חיפוש מתקדם



פעילויות האגודה

• המימד העשירי - כתב עת
• כנסים ומפגשים
• פרס גפן
• תחרויות כתיבה ויצירה
• הפצת סיפורת עברית
• תרומות ספרים
• מבצעים והנחות לחברים
• מועדון הקריאה
• סדנאות כתיבה
• אייקון 2010

פרס גפן 2004: סיכום
חדשות האגודה / המערכת
יום רביעי, 06/10/2004, שעה 13:36

סיכום תוצאות הפרס, התפלגות הקולות,
קישורים ועוד


פרס גפן השנה היה גדול יותר מקודמיו, והצטיין במספר מצביעים גדול במיוחד: 335 מצביעים הטילו השנה את קולם לתיבות הקלפי בזמן פסטיבל איקון, ו-‏198 מצביעים השתתפו בשלב ההצבעה המוקדם. הפרסים הוגשו בשלוש קטגוריות שיובאו מיד, וניתנו, בהתאמה, מידי יו''ר האגודה ארז אברמוביץ', חברת ועדת הפרס יעל עבאדי, ואורח הכבוד של הכנס, סופר הפנטסיה הקנדי גאי גבריאל קיי.

ואלה הזוכים:

ספר המד''ב המתורגם הטוב ביותר לשנת 2004:
ילד מלחמה / קארן לוואצ'י
תרגום: ענבל שגיב, הוצאת אופוס

ספר הפנטסיה המתורגם הטוב ביותר לשנת 2004:
עשן ומראות / ניל גיימן
תרגום: יעל אכמון, הוצאת אופוס

סיפור המדע הבדיוני או הפנטסיה הישראלי הקצר הטוב ביותר לשנת 2004:
ביקורת דרקונים / רמי שלהבת
ראה אור בגליון 18 של כתב העת ''המימד העשירי''



שלב א' - מוקדמות

בשלב זה הצביעו 198 מצביעים, מבין חברי האגודה בלבד. מתוכם נפסלו שישה, כלומר: 192 קולות כשרים.

בקטגוריית ספר המד''ב המתורגם לשנת 2004 היו התוצאות כדלקמן:

ילד מלחמה / קארין לוואצ'י – 155 קולות
סיפורי חייך ואחרים / טד צ'יאנג – 137 קולות
ספר השמש החדשה / ג'ין וולף – 132 קולות
פרשת ג'יין אייר / ג'ספר פורד – 128 קולות
חזיונות מסוכנים / הארלן אליסון: עורך – 123 קולות

הספרים הבאים, שלא נכנסו לחמישיה:

עיר הבקיע / אלסטר ריינולדס – 117 קולות
בחלום / סטיבן הארפר – 90 קולות
אויבים / לי הוגן – 70 קולות
כלבי יהלום - ימי טורקיז / אלסטר ריינולדס – 65 קולות

בקטגורית ספר הפנטסיה המתורגם לשנת 2004 היו התוצאות כדלקמן:

הפסיפס הסרנטיני / גאי גבריאל קיי – 139 קולות
הסכין המעודן / פיליפ פולמן – 133 קולות
ממלכות האל / פול קארני – 128 קולות
עשן ומראות / ניל גיימן – 126 קולות
הארי פוטר ומסדר עוף החול / ג'. ק. רולינג – 117 קולות

הספרים הבאים, שלא נכנסו לחמישיה:

אבארט / קלייב בארקר – 115 קולות
הקמיע מסמרקנד / ג'ונתן סטראוד – 61 קולות
טקלה / סטיבן בראסט – 51 קולות
מלחמת הברבורים: הממלכה האחת / שון ראסל – 41 קולות
רומח הדרקון מלחמת הנשמות: דרקונים של שמש גוועת / מרגרט וויס וטרייסי היקמן – 41 קולות

בקטגורית סיפור המקור התוצאות היו כדלקמן:

החלל וההר / אסף אשרי – 129 קולות
ביקורת דרקונים / רמי שלהבת – 127 קולות
לויהי / אסף אשרי – 126 קולות
קאנעקשען עסטבלישד, פליז ענטער נעטווארק פסווארד / שחר אור – 123 קולות
אינטרנט מהיר / יעל סיון וניר יניב – 120 קולות

הסיפורים הבאים, שלא נכנסו לחמישיה:

ילדה של אף אחד / יעל סיון – 83 קולות
אמת בפרסום / ניר יניב – 50 קולות
איוב: סיפור מהיקום השכן / מיכאל ברנד – 41 קולות
ניסים, העלמה והיד השלישית / רוני גלבפיש – 40 קולות

שלב ב' – השלב הסופי – במהלך אייקון 2004

בשלב זה רשאים להצביע כל מבקרי אייקון, והשנה הצביעו 335 אנשים, גידול מרשים ביותר מהשנה שעברה בה הצביעו 110 אנשים בלבד.

מתוך 335 המצביעים נפסלו 50 קולות, רובם המכריע בשל חוסר הבנה (או חוסר קריאה) של הוראות ההצבעה.

ההתפלגויות היו כדלקמן (הפעם הספירה היא בנקודות, לא במספר קולות):

ספר המד''ב המתורגם:

ילד מלחמה – 390 נקודות
חזיונות מסוכנים – 298 נקודות
סיפורי חייך ואחרים – 264 נקודות
פרשת ג'יין אייר – 194 נקודות
ספר השמש החדשה – 193 קולות

ספר הפנטסיה המתורגם:

עשן ומראות – 349 נקודות
הארי פוטר ומסדר עוף החול – 345 נקודות
הפסיפס הסרנטיני – 329 נקודות
הסכין המעודן – 270 נקודות
ממלכות האל – 188 נקודות

סיפור המקור הקצר:

ביקורת דרקונים – 372 נקודות
אינטרנט מהיר – 337 נקודות
החלל וההר – 324 נקודות
קנקעשן – 287 נקודות
לויהי – 195 נקודות



חברי ועדת פרס גפן 2004 הם:
רני גרף - יו''ר
יעל עבאדי
גיל בידרמן



ההכנות לפרס גפן 2005 יחלו בקרוב. עדכונים נוספים יופיעו כאן באתר. להזכירכם: פרס גפן לספר המקור בתחום המד''ב והפנטסיה ניתן פעם בשנתיים, ועל כן הוא לא ניתן השנה. מועדו הבא הוא במהלך איקון 2005.



The 2004 Gefen Award winners were presented yesterday evening during the ICon 2004 convention. The award was given in three categories, and the vote was opened to all the convention's visitors.
The winners are:

Translated Science Fiction Book:
Warchild / Karin Lowachee (Opus Press)

Translated Fantasy Book:
Smoke and Mirrors / Neil Gaiman (Opus Press)

Original Israeli SF/Fantasy Short Story:
Dragon Checkpoint / Rami Shalheveth (The Tenth Dimension, issue 18)

The award in the latter category was presented to the winner by the convention's guest of honor, canadian fantasy author Guy Gavriel Kay.

More information on the Gefen Award, including the names of winners of past years, can be found in our Gefen Award Page.



פרס גפן
פרס גפן 2004: שלב א'
פרס גפן 2004: שלב ב'
Gefen Award Page
עדכונים נוספים לגבי פרס גפן

 
חזרה לעמוד הראשי

 
מאוד קיויתי שצ'יאנג יזכה :/  (חדש)
בנימין יום רביעי, 06/10/2004, שעה 13:43
אגב, האם זוכי ומשתתפי פרס גפן מתבשרים על כך? (כלומר, בעיקר אלה שמחוץ לארץ כמובן)
חדש     חדש
כן. גם אני.  (חדש)
סנדרין יום שישי, 15/10/2004, שעה 10:16
בתשובה לבנימין
פשוט סופר מבריק.
חדש     חדש
על המועמדים והזוכה בקטגוריית הסיפור הקצר  (חדש)
נונין יום רביעי, 06/10/2004, שעה 17:23
אני אמנם לא מבקר קבוע באתר או באייקון, אבל הזדמן לי לקרוא את חוברת הסיפורים הקצרים המועמדים לפרס גפן, ותחושתי היא של אכזבה: פרט לאחד, לא מדובר בסיפורים טובים במיוחד, בעיני (והסיפור שזכה, על אחת כמה וכמה, אינו מרשים כלל). אך מעבר לתחושותיי האישיות, רציתי להעלות כמה שאלות לגבי המושג ''סיפור מד''ב/פנטזיה ישראלי טוב'', כפי שהוא משתקף במועמדים.
בעיני, סיפור מד''ב/פנטזיה ישראלי טוב צריך להיות קודם כל *סיפור טוב*, כלומר סיפור המבוסס על דמויות אמינות, עלילה סבירה ותיאור-עולם מפורט ומעניין, שמועבר בשפה קולחת (עשירה או רזה לפי בחירת הכותב). ומעבר לכך, סיפור טוב צריך שישאיר אצל הקורא איזה משקע של מחשבה או תחושה שייקח אתו הלאה. רק אם הסיפור הוא טוב, ראוי לשים לב האם אמנם הוא סיפור *מד''ב* טוב (האם הטכנולוגיה אמינה ועקבית? האם העתיד עשיר בפרטים ומעניין?) ור לבסוף האם הוא סיפור *ישראלי* טוב, כלומר עד כמה שזורה המציאות הישראלית בסיפור והוא לא יכול היה להיכתב בהודו או באירלנד.
התחושה שלי מהאסופה המקרית של המועמדים לפרס גפן היא של החלפה בסדר החשיבות של הקטגוריות. כל חמשת הסיפורים, במידה זו או אחרת, מתחברים במובהק לתופעות ישראליות-ייחודיות (פיגועים, משפחת השכול, ביקורת בטחונית בנתב''ג, אידיש, הועד הפועל של ההסתדרות, בן גוריון, העלייה מרוסיה וכו') ושואבים מהן את הרקע לסיפור באופן מוצלח פחות או יותר. אבל מבחינת תכולת הרעיונות והתכונות הסיפוריות, החמישה רחוקים מלהיות מרשימים, ורק אחד מהם (''קענקשן עסטבלישד'') הצליח ליצור בי איזושהי תחושה מתמשכת שנשארת אחרי הקריאה.
ראשון המועמדים, ''אינטרנט מהיר'' הוא מהתלה חביבה, שהרעיון מאחוריה באמת מצחיק ברגע הראשון, אבל הולך ונמתח לאורך הזמן, ומגיע לפואנטה כשהוא חבוט לחלוטין. אמינות מד''בית אין כאן, וגם לא דמויות בעלות איזושהוא עומק, אבל לפחות יש הומור-סיטואציות סביר וכמה רעיונות מעלי-חיוך. כל זה חסר במועמד השני, ''ביקורת דרקונים'', שההסבר היחיד שאני יכול למצוא לזכייתו הוא שהוא קצר יותר מהאחרים. כאן, בניגוד לבדיחה המוצלחת של ''אינטרנט מהיר'', מדובר על בדיחה לא-מוצלחת, שמרכזה הוא משחק המלים שבשם הסיפור, וכל הטקסט לא מוסיף לו שום תובנה מעניינת. סתם דיאלוג הזוי שלא מוביל לשום מקום ולא אומר שום דבר על העתיד או על כל דבר שהוא. יתר על כן, אין בהומור של הסיפור שום דבר מד''בי/פנטסטי: הכל זה הומור בירוקרטי ישן בסגנון ''החמישיה הקאמרית'', רק פחות מצחיק ופחות מקורי.
הסיפור השלישי, ''החלל וההר'' נמצא בעיני במקום השני, ולו בגלל שיש בו מערכת מסודרת של דמויות מעניינות יותר-או-פחות, דמות ראשית שעוברת התפתחות מסויימת, ועתיד-קרוב שנראה אמין. אבל כשמפשיטים מהסיפור את הנקודה הישראלית מקבלים סיפור-רוחות בנלי ומוכר שפגשנו המון פעמים, כולל הקלישאות על המתיחות שעושים לטירונים ועל הקונפליקט של הגיבור מול אביו. והדמות עצמה לא באמת עמוקה אלא רק בעלת כמה תחומי אופי המסייעים לקידום הסיפור. בקיצור, מאוד בינוני.
מצד שני, ''בינוני'' הייתה יכולה להיות מחמאה עבור ''לויהי'', המועמד הבא. הסיפור כולו הוא עלילה מופרכת לחלוטין הנפרשת על מנת ליצור שתי פואנטוץ המבוססות על משחק מלים טפשיים. בדרך אנחנו זוכים לדאוס אקס מאכינה על כל צעד ושעל, לדמויות שמתנהגות ומדברות כמו שאף דמות לא מתנהגת ומדברת, לצירופי מקרים שכל סטטיסטיקאי היה מתפלץ מהם, ולהתעללות לא מוצדקת ב''אנה קרנינה'' של טולסטוי. וכל זה כדי לספר סיפור שאין בו מתח או קונפליקט, אלא רק מסר ברור מראש (ואם מישהו לא הבין, יש גם הקדמה).
אחרי מפח הנפש מארבעת הסיפורים הראשונים, לא בניתי על הסיפור השלישי, וחששתי שהכותרת שלו תוביל אותי שוב לסיפור שה''ישראליות'' בו חשובה יותר מהסיפור. אלא שהתבדיתי. סיפורה של שחר אור לא רק היה אוניברסלי, אלא גם הצליח להשאיר אותי בסוף עם תחושה נעימה ועם קצת מחשבות על אהבה וירטואלית ואהבה בכלל. אמנם, הסיפור השתמש במקפצה אדירה - הסיפור ''ריח קלוש של עצי פרח'', עליו הוא מתבסס - אך היכולת לספר בצורה אמינה וקולחת ''גירסא אחרת'' לאותו סיפור היא בעיני הישג ראוי. שלא לדבר על כך שכאן הייתה שפה מובהקת, עשירה, קולחת ומרתקת של הדמות הראשית; שתי דמויות מעניינות, בעלות קווים נסתרים שרק נרמזו בסיפור; ואפילו עולם טכנולוגי וחללי שאנו אמנם רואים רק מעט ממנו אבל הוא עדיין צבעוני ומזמין. כמובן, גם לסיפור הזה היו בעיות, בעיקר כמה פסקאות ארוכות מדי באמצעו, שמכו את הסיפור יותר מדי למחוזות הרומן הרומנטי, אבל בסך הכל מדובר על סיפור שעושה את מה שסיפור צריך לעשות: מעביר תחושה, משאיר משהו אחריו.

אני מניח שהערותיי כאן לא יהיו פופולריות מדי, שכן מבקרי האתר הקבועים הם אלו שהצביעו בעד אותם סיפורים. זאת לא תהיה הפעם הראשונה שאנו חלוקים בדעותינו: בזמנו, כשפרסמתי מספר סיפורים בתחום המד''ב והפנטזיה בפורום הסיפורים של האתר, התגלע ויכוח ביני לבין חלק מהמבקרים בפורום על חשיבותם של גורמים כמו פיתוח דמויות, שפה, אווירה, נושא וכד' לעומת אלמנטים כמו עלילה, פואנטה, וכו'. על רקע המועמדים לפרס גפן (והזוכה) אני עדיין חש כי עניינים אלו אינם זוכים בהכרה בקהילה הקטנה של כותבי מד''ב בארץ, וזאת לעומת התייחסות יותר רצינית אליהם בסיפורי מד''ב ופנטזיה של כותבים מחו''ל.
חדש     חדש
אני כבר ביטאתי את דעתי בעבר  (חדש)
Boojie יום רביעי, 06/10/2004, שעה 19:43
בתשובה לנונין
לגבי המועמדים, ולא רציתי להכנס לזה מחדש כי הכל כבר נאמר ולא ראיתי טעם להעכיר את השמחה סתם. אבל מכיוון שכבר נכנסת לנושא, ידוע היטב שדי התאכזבתי מהמועמדים הסופיים, ולא מכיוון שאני חושבת שהם גרועים (אף אחד מהם לא מתאים, לטעמי, להגדרה הזאת, ומאחורי חלקם גם עמדתי בבחירה לפרסם אותם), אלא משום שלפחות חלקם לא עומדים לטעמי בדרישת המקצועיות שאני מצפה לה מהמועמדים לפרס.
אלא מאי - נראה שאותה דרישה למקצועיות, שבעיניי חשובה כל כך, לא עומדת בראש מעייניהם של המצביעים, שכנראה מעדיפים תכונות אחרות (או מי יודע, אולי זה מה שהם מעריכים כמקצועיות). דבר שהוא אמנם מקובל (כי המצביעים האחרים אינם מחויבים לדברים שחשובים לי), אבל עבורי הוריד הרבה מערכו של הפרס. כן, גם מערכו של זה שאני זכיתי בו.
לגבי הזוכה, ''ביקורת דרקונים'', אני עומדת מאחורי העמדה שחיוויתי לגביו כאשר בחרנו אותו לציון לשבח בתחרות הסיפורים שהוא השתתף בה - קטע חמוד להפליא, שיש בו הרבה קסם, וכתוב בצורה מענגת, ולכן חשנו מחויבים לתת לו ציון לשבח, אבל דל משהו בתוכן ובסיפור כשלעצמו, בדיחה קלילה וחמודה אך לא מעבר לכך.
בכל אופן, מקריאה של חוות דעתך על הסיפורים נראה שדעתי חיובית מדעתך. אני מצאתי בהם יותר, כנראה, מכפי שאתה מצאת בהם (במיוחד ב''אינטרנט מהיר'', שהיה המועדף עלי, וראיתי בו קצת יותר מאשר הומור ופואנטה), למרות שגם אצלי אף אחד מהם לא היה בחמישיה הפותחת, לצערי.
מבחינתי פרס גפן איבד השנה את האמון שרחשתי לו, ואני מצפה בשעשוע רב לראות מה יקרה בקטגוריית ספר המקור בשנה הבאה. אני צופה גדולות ונצורות.
חדש     חדש
מה שמוזר הוא שאני די מסכים  (חדש)
גרומיט יום רביעי, 06/10/2004, שעה 20:23
בתשובה לBoojie
אי אפשר לצפות ממני, כמובן, לשמץ של אובייקטיביות בנושא, כך שרק אומר שביקורת דרקונים נכתב מלכתחילה כמערכון קצרצר הממוקד במרכיב בודד של הפרנויה הישראלית. העובדה שהוא מדבר להרבה אנשים מוכיחה שהוא עושה בדיוק מה שמערכון-קצרצר-וממוקד אמור לעשות. ''ערך ספרותי''? ספק רב אם המושג הזה רלוונטי בכלל למערכון כזה. הוא אפיזודה; לא סיפור שלם. והוא נתפר מלכתחילה לפורמט של תחרות סיפורים קצרצרים.

לגבי הקטגוריה כולה, אני מסכים עם רוח הדברים של נונין, אבל הוא מגזים, מאוד - ובייחוד כשלוקחים בחשבון את רמתם של הסיפורים בקטגוריית הקצרים בשנים האחרונות בהוגו ובנבולה (בקטגוריות הארוכות המצב טוב יותר, אולי כי הסינון פשוט יותר כשאין הרבה מועמדים. בארץ אין עדיין מספיק נובלות ונובלטות בשביל קטגוריה נפרדת). העובדה העגומה היא שחלק גדול מדי מהמועמדים בקטגוריה הזאת סובלים בדיוק מאותם חוליים שמייחס נונין למד''ב הישראלי - עלילות לא מפותחות מספיק, עיצוב דמויות מרושל, וכן - גם שם יש השתקעות מוגזמת בהווי המקומי - במקרה שלהם, האמריקני. מצער לראות שגם להוגו ולנבולה לא בהכרח מגיעים חמשת הסיפורים הבולטים או הטובים ביותר של השנה.

לפחות חלק מהמועמדים השנה בגפן אינם סיפורים בולטים במיוחד, אם כי לשניים מהם הצבעתי למיטב זכרוני גם בשלב א'. אחד מהם, ''החלל וההר'', הוא סיפור טוב מאוד בעיני שמצליח לצאת מתוך מיתוס ישראלי בסיסי מאוד ולומר אמירה אוניברסלית על מוות, שכול וקורבנות. ברשימה המקדמית שלי הוא דורג רק קצת אחרי ''חרוט בסלע'', שלצערי לא עלה לשלב הסופי.
חדש     חדש
ברור שאפשר לצפות ממך לאובייקטיביות.  (חדש)
Boojie יום רביעי, 06/10/2004, שעה 20:53
בתשובה לגרומיט
אתה עוכר, לא?
וכנראה שפרסים ספרותיים סובלים כולם מאותם חוליים. בכל פעם שמוכרז אחד הפרסים הספרותיים הגדולים בארץ (פרס ספיר, פרס מפעל הפיס וכדומה), אפשר לראות בפורומי הספרות רטינות איומות על הקריטריונים, השיקולים ובעיקר חשדות לקונספירציות למיניהן ולשיקולים זרים. מצער, ואולי נאיבי מצדי לצפות שפרס גפן יהיה מעל הבעיות האלה (כלומר, אי הסכמה לגבי הקריטריונים, לא קונספירציות), משום שהוא כביכול פרס שמשתייך מטבעו לאוכלוסיה איכותית יותר, או משהו.
חדש     חדש
העיקר זה הרומנטיקה?  (חדש)
NY יום רביעי, 06/10/2004, שעה 21:11
בתשובה לנונין
מצד אחד, אני שותף לתחושתך באופן מסוים. דעתי על הסיפור הזוכה היא בדיוק דעתו של מחברו בעניין.
מצד שני, הביקורת שלך על שאר הסיפורים נראית לי תמוהה במקרה הטוב. הבעיה היא שבהיותי שותף לכתיבתו של אחד והעורך האחראי ישירות לפרסומו של אחר, איני יכול להגיב כאן כיאות על שניהם, באופן שיחשב לאובייקטיבי.
ועדיין אני רוצה לציין שתמוהה בעיני העובדה שאתה, במהלך אותה הודעה, מתלונן על חוסר ''אמינות מד''בית'' בסיפור אחד בעודך מאמץ אל לבך בחום סיפור אחר, שכל אמינות מד''בית שכזו היא ממנו והלאה. סיפור שלוקה באחד הפגמים הקשים ביותר של עידן הסייברפאנק ז''ל: הראיה הרומנטית של הרשת. מערכות אבטחה כשערי ברזל וכלבים, האקרים משני צורה לבעלי חיים, וכו' וכו' וכו'. יש לזה שם בלקסיקון טרקי סיטי, אבל לא אביא אותו כאן. לא יפה. (למעוניינים: חלק רביעי, סעיף 4).
אז נכון - יש בסיפור אוירה (אם כי הוא לא היחיד מבין המתמודדים הניחן בה), דמויות (כנ''ל) ושימוש נעים בשפה (כנ''ל וכנ''ל), אבל ''אמינות מד''בית'' אין כאן כלל. סליחה.

אבל חשוב מכל: מה גורם לך לחשוב שפרס גפן משקף באופן כלשהו, ישיר או עקיף, את דעתם של *כותבי* חוזר *כותבי* חוזר *כותבי* המד''ב בארץ? בקביעת התוצאות השתתפו מאתיים שמונים וחמישה מצביעים (335 פחות 50 קולות שנפסלו) - כמה מהם, לדעתך, הם כותבים בעצמם? כאלה שאכן זכו לפרסום בכתבי העת השונים? עשרים? מן הסתם הרבה פחות.
לא. כדי לדעת מה זוכה או לא זוכה להכרה אצל הכותבים בארץ, לך ועשה מנוי על חלומות באספמיה, וקנה לך כמה גליונות קודמים. אז, אולי, תדע.
חדש     חדש
העיקר זה הרומנטיקה?  (חדש)
נונין יום חמישי, 07/10/2004, שעה 10:24
בתשובה לNY
ראשית, אני שמח שגם אתה מקבל חלק מהערותיי לגבי הסיפורים.
שנית, לגבי הנקודה הסופית שלך, עניין ההצבעה לפרס גפן. אני יצאתי מהנחה (לא נכונה אולי) שהמצביעים לפרס הם חברי האגודה למד''ב ופנטסיה, ובפרט אלו מהם הקוראים סיפורים קצרים. טעמם של אלו מעוצב, במידה מסוימת לפחות, ע''י קובעי הטעם בתחום: הכותבים, העורכים, פורום הסיפורים. על רקע הויכוח הישן שלי (אתך ועם אחרים) על הנקודות החשובות בהערכת סיפור מד''ב (וסיפור בכלל), חששתי שהמועמדים לפרס גפן הם גם אלו המקובלים על העורכים בתחום, ושהסיפור הזוכה נחשב גם בעיניהם לסוג של פםגה שיש לשאוף לה. התגובות הראשונות שקיבלתי הפיגו מעט את החשש שלי ממצב כזה, שכן בעצם הפרס אינו משקף אם כך איזושהי חוות דעת מקצועית אלא פופולריות אצל קוראים מן השורה. זה מעלה שאלה שאני לא יודע אם במקומי לשאול אותה, והיא האם ראוי, אם כך, ששני השלבים בפרס גפן ייבחרו ע''י הקהל ולא ע''י ועדה מקצועית כלשהי (אני יודע את הבעיות בהרכבת ועדה כזו. אני רק מעלה את התהיה, לאור העובדה שהסיפור הזוכה אינו נחשב לסיפור הטוב ביותר של השנה אפילו ע''י מחברו).
שלישית, לגבי הסיפור ''קענקשיין עסטבלישט''. אתחיל ואומר שלא ''אימצתי אל לבי בחום'' את הסיפור. יש בו פגמים רבים, שהראייה הרומנטית של הרשת אותה אתה מזכיר היא אחד מהם. טענתי היחידה היא שמבין המועמדים, הוא היחיד שיש בו כמה אלמנטים יסודיים הנדרשיםפ בעיני כדי שסיפור יהיה בכלל *סיפור טוב*, לפני שניגשים לדון בערך המד''בי. עם זאת, אני חייב לומר שאינני רואה את התיאורים של הרשת בספר כחוסר אמינות מד''בית, שכן אין לנו בעצם דרך לשלול את האפשרות שברשת עתידית התפיסה החושית של המשתמשים תעבור דרך הפשטות מסוג זה. נכון, הרעיון לעוס למדי והוא קצת ''תמים'' ורומנטי, אבל לא הייתי מייחס לו ''חוסר אמינות''. כמו-כן, ובלי שום קשר הכרחי, ''חוסר אמינות'' מסוג זה הוא בעיני חיסרון בסיפור מד''ב, אבל לא באופן קריטי כפי שאתה רואה זאת (וכאן נעוץ שורש הויכוח בינינו). עם כל הכבוד ל''לקסיקון טרקי סיטי'', לא כל טענותיו חקוקות בסלע ולבטח אין הן ''עשרת הדברות'' שכל העובר על אחת מהן צריך להיפגע מברק משמיים.
חדש     חדש
פרס גפן הוא תוצר הצבעה  (חדש)
Boojie יום חמישי, 07/10/2004, שעה 10:35
בתשובה לנונין
של באי אייקון, מה שאומר שאינם חייבים להיות חברי אגודה כדי להצביע.
רק בשלב א' שלו (קביעת המועמדים) ההצבעה פתוחה לחברי אגודה בלבד.
חדש     חדש
העיקר זה הרומנטיקה?  (חדש)
NY יום חמישי, 07/10/2004, שעה 12:02
בתשובה לנונין
המצביעים בשלב הסופי, כאמור, הם באי הכנס באשר הם, ומצב בו בחירותיהם יהיו מקובלות גם על העורכים בתחום הוא סוג של אוטופיה.
באשר לועדה - הנושא כבר נדון ונלעס לעייפה. המסקנות הנוכחיות: א. פרס גפן הוא, במובהק, פרס של דעת קהל, כך הוא הוקם וכך הוא ישאר (אני אישית מעדיף גישה אליטיסטית, אבל אני מעדיף להשאר בצד בעל-הפוטנציאל-לקבל-אותו); ב. ועדה, במצב העניינים כיום, הנה בלתי אפשרית, חד וחלק.
בעניין הסיפור - את מה שהיה לי לומר אמרתי. הבאתי את הלקסיקון בתור דוגמה, לא בתור חוק טבע. במקרה הספציפי שלנו הוא מתאר היטב את אחד מחסרונות הסיפור. חרה לי שבמחי אותה הודעה האשמת סיפור אחד ב''חוסר אמינות מד''בית'' בעודך מתעלם מאותה תכונה בסיפור אחר. כעת אתה מוכן להודות שגם הסיפור בו דנת סובל מתכונה זו, אבל פתאום היא לא קריטית. נו, שיהיה. אני חושש שכותרת התגובה שלי עדיין תופסת...
חדש     חדש
ודאי שהעובר על טרקי סיטי צריך להיפגע מברק!  (חדש)
גרומיט יום חמישי, 07/10/2004, שעה 12:09
בתשובה לנונין
טוב, לא באמת. נדמה לי שאפילו הקפדתי לציין בהקדמה שכתבתי לו שמוטב להתייחס לכללים בו בזהירות הראויה, ושאין סיפור טוב שלא עובר על רבים מהם.

אגב, אותו דבר נכון בעיניי גם להרבה נורמות כתיבה רשמיות יותר של הפרוזה המודרנית, כולל הזלזול המובנה באופן החשיבה של הממסד הספרותי כלפי כל כתיבה פנטסטית, או הדגש הרב שהם נותנים לבניית דמויות וקונפליקטים (אה, ודאי שזה חשוב, ורוב הכותבים שערכתי את יצירותיהם יודעים שגם אני מקפיד על זה, אבל יש גם דברים נוספים שהופכים ספרות לטובה). תמיד טוב לחשוד בתבניות קשוחות מדי של ''כתיבה נכונה''.
חדש     חדש
קונפליקטים? מי צריך קונפליקטים?  (חדש)
יעל יום חמישי, 07/10/2004, שעה 21:05
בתשובה לגרומיט
חדש     חדש
ברכות לזוכים!  (חדש)
פול יום רביעי, 06/10/2004, שעה 19:16
אגב, שימו לב לכתובת: story_666...
חדש     חדש
אני פשוט לא מאמין!  (חדש)
אנדרואיד יום חמישי, 07/10/2004, שעה 14:17
כל-כך הרבה הפתעות. רובן אפילו די איכזבו. איך זה שיצירות כל-כך מהוללות ויפות לא נכנסו בסוף? הייתי צריך להיות בריא ולהגיע לכנס. אז, שביר להניח, הכף הייתה משתנה...
;))
חדש     חדש
אני פשוט לא מאמין!  (חדש)
אנדרואיד יום חמישי, 07/10/2004, שעה 14:17
כל-כך הרבה הפתעות. רובן אפילו די איכזבו. איך זה שיצירות כל-כך מהוללות ויפות לא נכנסו בסוף? הייתי צריך להיות בריא ולהגיע לכנס. אז, סביר להניח, הכף הייתה משתנה...
;))
חדש     חדש
וואלה? גם שם היית מצביע פעמיים,  (חדש)
Boojie יום חמישי, 07/10/2004, שעה 14:19
בתשובה לאנדרואיד
כמו פה? ;-)
חדש     חדש
וואלה? גם שם היית מצביע פעמיים,  (חדש)
אנדרואיד יום חמישי, 07/10/2004, שעה 14:31
בתשובה לBoojie
פה זו הייתה טעות כמו שסביר להניח זאת הייתה יכולה להיות גם שם. אני אזרח שומר חוק, שאולי מרחף מידי פעם, אבל משתדל לשמור על החוק (עד כמה שזה אפשרי בשבילי בגילי הצעיר-‏15).
ואגב, בוג'י, אם שמת לב, היה הבדל בין שני הניסוחים, ככה שאני חושב שקצת קשה לומר שהצבעתי פעמיים <''קופי אקזקט'', שכחת? ;))>
היה טוב לשוחח איתך לאחר תקופה ארוכה, בהחלט.
חדש     חדש
אוף.  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם יום שישי, 08/10/2004, שעה 19:03
נורא רציתי ש''אינטרנט מהיר'' יזכה - הסיפור הזה חביב עלי מאוד וכתוב מצוין. חששתי שיזכה ''החלל וההר'', שלדעתי אין בו הרבה מלבד לחיצה על בלוטת הדמעות הישראלית הקולקטיבית, או שיזכה ''קאנעקשן'' הטינאייג'רי. אבל לא דמיינתי שיזכה ''ביקורת דרקונים''. אוף. עם כל הכבוד לרמי וגו'.
חדש     חדש
רמי אני מכיר. מי זה ג'ו?  (חדש)
גרומיט יום שישי, 08/10/2004, שעה 22:55
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
חדש     חדש
אל תשימי לב אליו.  (חדש)
NY שבת, 09/10/2004, שעה 0:04
בתשובה לגרומיט
הוא תמיד היה עורך שלווה.
חדש     חדש
אני מוחה בשמו של ''החלל וההר''  (חדש)
ולנסיה יום ראשון, 10/10/2004, שעה 3:49
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
הסיפור הזה נגע בי למרות הנושא שלו ולא בזכותו. מיד עם העלאת הנושא צימחתי חומה של אנטי, אבל הסיפור הזה הצליח למוטט אותה ולהגיע אלי.

ובלי קשר:
לא קראתי את רוב הסיפורים שלא הגיעו לחמישיה הפותחת (אני קוראת לאט מידי ומעט מידי בזמן האחרון ובעיקר ספרים ולא סיפורים קצרים). מאלו שכן קראתי אהבתי (וזכרתי) במיוחד את ''טיפת חלב'', אבל חלק מזה תודות לפאנץ' בסופו.
חדש     חדש
הרבה אנשים אהבו אותו.  (חדש)
Boojie יום ראשון, 10/10/2004, שעה 9:33
בתשובה לולנסיה
לפחות לפי התגובות כאן באתר, שהיו מאד חיוביות. מעניין שהוא לא הגיע רחוק יותר במועמדות.
חדש     חדש
קטגוריה נפרדת לסיפורים קצרצרים?  (חדש)
דותן דימט שבת, 09/10/2004, שעה 2:11
רמי הזכיר את ריבוי הקטגוריות לסיפורים בהוגו ובנבולה (נובלה, נובלטה, סיפור קצר). האם יש טעם בקטגוריות נפרדות לסיפורים קצרצרים (פחות מ-‏600 או מאלף מילה, נניח) ולארוכים יותר? שהרי יש הבדל משמעותי בין מה שניתן לשאוף אליו בסיפור ארוך ובקצרצר.
השאלה היא, האם בלי תחרויות הקצרצרים של האתר, יש מספיק סיפורים קצרצרים? נידמה לי שרוב סיפורי אספמיה (ורוב מועמדי השלב הראשון השנה) ארוכים מדי, וחלוקת קטגורית הסיפור הקצר לשתי קטגוריות לא תיתן התפלגות מאוזנת.
חדש     חדש
דווקא התחושה שלי היא שרוב  (חדש)
אמבר שבת, 09/10/2004, שעה 2:22
בתשובה לדותן דימט
הסיפורים המתפרסמים קצרים מדי. אני יודעת שבמימד יש מגבלה כזאת.

אישית, אני לא מתלהבת מהמגבלה הזאת. לטעמי, הרבה יותר נכון להפריד בין סיפורי מד''ב לבין סיפורי פנטסיה - כמו בקטיגוריה המתורגמת.
חדש     חדש
אם כבר אז להגביל מלמטה את אורכם  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם שבת, 09/10/2004, שעה 2:48
בתשובה לדותן דימט
של הסיפורים המועמדים, וזהו. אם גם בשנים הבאות אנשים יתעקשו לבחור בסיפור שהכי קל להם לקרוא אותו בעמידה, פרס גפן לעולם לא יהיה שווה הרבה.
חדש     חדש
לדעתי זה דווקא לא עניין האורך.  (חדש)
Boojie שבת, 09/10/2004, שעה 10:04
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
אם לשפוט ממה שזכור לי מהשיפוט בתחרות הסיפורים שבה השתתף ''ביקורת דרקונים'', זה סיפור שזוכה לקונצנזוס שהוא ''חמוד''. קונצנזוס לגבי סיפורים הוא דבר נדיר, ולסיפור ''חמוד'' שזוכה לקונצנזוס יש סיכוי טוב להיות מדורג גבוה יותר מסיפור רציני ומעמיק יותר שחלק מהאנשים אוהבים מאד וחלק מהאנשים - לא כל כך. אולי כדאי שנזכור ש''ביקורת דרקונים'' הוא *לא* סיפור רע, הוא כתוב היטב, הוא משעשע ובסוגו (קצרצר קליל ומשעשע) הוא מצטיין. לא פלא שהוא מדבר אל אנשים רבים כל כך. השאלה אם ''חמוד'' זה הקריטריון הנכון לפרס גפן היא כבר שאלה אחרת.
לא הייתי ממהרת לקבוע רף תחתון לאורך הסיפורים. פרדריק בראון כבר הוכיח לנו שקצרצרים לא חייבים להיות שטחיים או סתמיים (ולא, אני לא מדברת על ''הרבה שנים התעסק הפרופסור ג'ונס עם התיאוריה של הזמן...'')
חדש     חדש
כל עוד יש פרס של ''חביב הקהל'' - חמוד יהיה שיקול לגיטימי  (חדש)
יעל שבת, 09/10/2004, שעה 13:55
בתשובה לBoojie
אם רוצים שפרס גפן יהיה פרס בחירת הקהל (כמו ההוגו) אז חייבים לקבל את השיקולים האלה.

גם אני הצבעתי ל''ביקורת דרקונים'' בתור מקום שלישי. וזה למרות שבכלל לא הצבעתי לו בשלב הראשון. פשוט (ואני מנסה לא לפגוע באף אחד) רוב הסיפורים שעלו לגמר הציקו לי במקום זה או אחר - בגלל איזה חיסרון בולט - ולכן נתתי את המקום השלישי לסיפור היחיד שלא הציק לי בכלל. לתחום שלו הסיפור הזה מצוין. היו לי בחירות מועדפות יותר אבל הן פשוט לא עלו לגמר.

מה שכן, הרעיון ליצור קטיגוריות בתחום הסיפור הקצר הוא רעיון טוב - ולו בגלל העובדה שיש יותר מדי סיפורים לבחור מתוכם בשלב א'. רק צריך ליצור קטיגוריות חכמות, כאלה שיצרו התפלגות שווה פחות או יותר בשתיהן.
חדש     חדש
אין מה לעשות, גפן זה בחירת הקהל.  (חדש)
Boojie שבת, 09/10/2004, שעה 15:47
בתשובה ליעל
כפי שהציעו כבר בעבר, הפתרון היחיד יהיה ''להחליף את העם'', פתרון שמאז ומעולם הייתי בעדו אבל נראה שאף אחד לא מתכוון אליו ברצינות.
אני עדיין מאמינה שדרך ההצבעה בשלב הראשון הייתה פגומה ולא מייצגת. אני עדיין מאמינה שלתת לאנשים לבחור חמישה סיפורים מתוך יותר משמונים זה מתכון בדוק לפיזור מקרי ולא מייצג. ואני עדיין לא מבינה למה העיפו את שלב המוקדמות, שלב שהוחלט עליו במקור לאחר דיונים מפרכים שנועדו לפתור בעייה שלא נעלמה מאז - ריבוי הסיפורים לבחירה.
אבל למרות שאני חושבת שזה מצב שמחייב תיקון בפני עצמו, אני גם מודעת לעובדה שזה לא בהכרח יתקן את מה שאני רואה כבעייה, ושעדיין תהיה עדיפות לסיפורים חמודים שנמצאים בקונצנזוס על פני סיפורים מעמיקים יותר שהם גם בעייתיים יותר.
וכפי שכבר אמרתי, אני מחכה בעניין ובשעשוע לראות מה יהיה בשנה הבאה, בקטגוריית ספרי המקור.
חדש     חדש
אני בעד בחירה מרובה  (חדש)
כוכב שבת, 09/10/2004, שעה 17:41
בתשובה לBoojie
גם לדעתי צריך לתת לאנשים לבחור יותר סיפורים בשלב הראשון.
הדירוג יהיה יותר מייצג והחמישה המובילה תהייה אמינה יותר.
חדש     חדש
שמעתי מישהי אומרת שאיזה כיף  (חדש)
מישהי עם ניק מתחכם שבת, 09/10/2004, שעה 15:47
בתשובה לBoojie
שזכה סיפור קליל ומצחיק ולא אחד מה''כבדים''. זה צלצל לי כמו משהו מייצג: אני די בטוחה שהיו עוד אנשים שחשבו בצורה הזאת, והצביעו בהתאם, מה שאומר שהפרס נקבע בתכל'ס על ידי אנשים ש*לא אוהבים לקרוא*. וזה חורה לי, כי גם אני השקעתי עבודה בנושא פרס גפן השנה, אם כי לא הרבה יחסית, ולא לתוצאה הזו פיללתי. ואני חושבת שצריך לעשות משהו בקשר לזה בשנה הבאה. מה בדיוק צריך לעשות, זה אני כבר לא יודעת.
חדש     חדש
האמת, כאדם בעל נטייה עזה לשטחיות  (חדש)
Boojie שבת, 09/10/2004, שעה 18:26
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
וחיבה עזה עוד יותר לדברים מצחיקים וקלילים, אני די בהלם מהעובדה שהתוצאה לא מוצאת חן בעיניי. אבל היא לא.
יש בי חיבה פרוורטית לקומדיות קולג', אבל לא הייתי מעלה בדעתי שאחת מהן צריכה לקבל אוסקר. כך גם לגבי גפן. זו לא ממש המטרה שלשמה הפרס הזה נועד.
א-ב-ל, שוב, אם זה מה שהקהל אוהב, זה מה שהקהל יקבל. ביחד עם פרויקט Y ועם אקזיט.

____________________
(דיסקליימר: שלא ישתמע מזה בשום אופן שאני מציבה את ''ביקורת דרקונים'' ואת פרויקט Y ואקזיט באותה רמה, חלילה. ''ביקורת דרקונים'' הוא סיפור קליל וחביב, ולא תת-רמה שנועדה להרוג תאי מוח לבני נוער).
חדש     חדש
ורגע, למה בדיוק?  (חדש)
שלמקו יום שני, 11/10/2004, שעה 16:10
בתשובה למישהי עם ניק מתחכם
בהינתן הבחירה בין סיפור מצחיק וקליל וטוב, ובין סיפור כבד וטוב, יותר סביר שאני אבחר בקליל. אני בהחלט (מקווה שאני) יכול להבחין באיכות של סיפור, אבל אם אני צריך לבחור בין שני סיפורים טובים- הטעם שלי נוטה לכיוון המשעשע. זה לא עניין של פופולריות, זה עניין של טעם.
חדש     חדש
מסכימה עם כל מילה  (חדש)
דפנה יום שלישי, 19/10/2004, שעה 14:20
בתשובה לBoojie
אני מאד אהבתי את ''טיפת חלב'', ו''ילדה של אף אחד'', והופתעתי והצטערתי לראות שהם אפילו לא עלו לחמישיה. היה קשה מאד לבחור רק חמישה סיפורים מתוך שמונים, כשהיו לפחות עשרה שהתלבטתי ביניהם. ואת החמישה שעלו לבסוף לגמר, דירגתי מחוסר ברירה, כי אף אחד מהם לא היה מהאהובים עלי במיוחד.
ככה זה. סיפורים מעמיקים ומעוררי מחשבה מעוררים באחד התלהבות ובאחר סלידה, וזוכים לדירוג ממוצע, והסיפורים ה''אנמיים'', הסתמיים, וה''חמודים'' זוכים להכי הרבה קונצנזוס.
נ.ב. כל הכבוד לרמי! באמת הסיפור הכי חמוד שקראתי אי פעם! (בלי ציניות)
חדש     חדש
(-:  (חדש)
גרומיט יום שלישי, 19/10/2004, שעה 17:03
בתשובה לדפנה
(מי צריך תוכן כשבכותרת יש חיוך?)
חדש     חדש
קארין לוואצ'י מגיבה בהתלהבות (אך גם בלאקוניות יתרה) על הזכייה  (חדש)
רז יום ראשון, 10/10/2004, שעה 7:55
בפורום הרשמי שלה:

חדש     חדש
היא לא קיבלה הודעה רשמית, שאיזה גולש היה צריך  (חדש)
יעל יום ראשון, 10/10/2004, שעה 8:45
בתשובה לרז
לספר לה את זה בפורום?
חדש     חדש


הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.