על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

זרוקים בעיר החטאים
סרטים / רני גרף
יום חמישי, 26/05/2005, שעה 13:15

הסרט 'עיר החטאים' נאמן לחלוטין לקומיקס 'עיר החטאים'. זה טוב ליהודים או רע ליהודים?


''עיר החטאים'', עיבוד נאמן לקומיקס המהולל של פרנק מיל בעל אותו שם, נפתח בסצנה יפהפיה (שאינה קשורה ישירות לשלושת סיפורי הסרט) עם ג'וש הארטנט, ומסתיים בסצנה עם ג'וש הארטנט – שתיהן מהוות מעין מסגרת לסיפורי הסרט. הדמות שהארטנט מגלם, עד כמה שזה ישמע מוזר, היא הדמות האנושית היחידה בסרט, ולמרות דקות המסך המועטות, שתי הסצנות הללו הצליחו להעביר אנושיות וחמלה. לאחר שתראו את הסרט תבינו עד כמה בעייתי המשפט האחרון.

הסרט עוסק בשלושה סיפורים המתרחשים בעיר החטאים – העיר שפרנק מילר המציא עבור הקומיקס המוערך שלו. לא קראתי את הקומיקס, אולם הצצה בהן למחרת ההקרנה העידה עד כמה היה העיבוד נאמן למקור. חובב קומיקס להוט שיצא מההקרנה הכריז בהתלהבות כי בעצם לקחו את האיורים ומרחו אותם על המסך. הוא צדק. הסרט מרהיב: הוא הצליח לשחזר בדייקנות מופלאה לא רק את הדמויות והסביבה בה הן פועלות, אלא גם את זויות הצילום (האיור) המקוריות. זו גם הסיבה שרודריגז, שביים את הסרט לבדו, העניק לפרנק מילר קרדיט כבמאי. למעשה הוא השתמש בקומיקס של מילר כתסריט צילומים (''שוטינג סקריפט'' בלעז), והוא הצליח. אם יש אנשים שחייבים לראות את הסרט, פרט למעריצי קומיקס אדוקים, הרי שאלה גרפיקאים ומאיירים. הסרט פשוט נולד עבורם. העובדה שרודריגז השתמש במצלמת וידאו היי דפנישן משוכללת, מאותו סוג בו השתמש ג'ורג' לוקאס בפרקים 2,3 של ''מלחמת הכוכבים'', סייעה בידו להגיע למראה הזה. הסרט כולו צולם על רקע מסכים ירוקים (הכחולים, לידיעתכם, כבר עברו מהעולם) ובדומה ל''סקיי קפטן'', כל השאר הוסף לאחר מכן במחשב.


שלושת הסיפורים מציגים דמויות שאינן בהכרח אנושיות, וזויות שונות של החיים בעיר החטאים, עיר ששמה מתאר באופן מדויק למדי את המתרחש בה. בסיפור אחד אנו פוגשים את הארטיגן (ברוס וויליס), בלש משטרה מזדקן וחולני החפץ, בלילו האחרון כשוטר, להציל ילדה שנחטפה על ידי סוטה אכזר שבמקרה הוא גם בנו של סנאטור מפורסם. בסיפור השני מארו (מיקי רורק בקאמבק מרשים) מחפש מי הרג את גולדי, זונה שנרצחה בזמן שהיה עמה, רק משום שהתייחסה אליו ברוך למרות שלא הכירה אותו כלל. בסיפור השלישי דוויט (קלייב אואן) לוקח אותנו ל''אולד טאון'', רובע הזונות של העיר, תוך שנפרשת לפנינו עלילה גדושה באירועים שהיו יכולים למלא סרט באורך מלא.

שלושת הסיפורים עמוסים באלימות קיצונית שנדיר לראות מסוגה על מסכי הקולנוע, ובדמויות הפועלות בסביבה אכזרית בה שולטים החזקים, עד שמגיע מישהו חזק יותר. בניגוד ל''להרוג את ביל'' של טרנטינו, שם היה ברור כי האלימות הרבה היא גרפית, מוקצנת ורוויית הומור (ממש כסרט כולו), הרי ש''עיר החטאים'' (שטרנטינו, אחד מחבריו הטובים של רודריגז, ביים בו סצנה אחת תמורת שכר של דולר אחד) הוא סרט קודר, חסר הומור, פילם נואר כפי שפילם נואר לא היה מעולם. בעוד שבסרטי פילם נואר טיפוסיים האלימות והמין נרמזים (גם אם מאד בבירור) הרי שכאן יוצרי הסרט לא חוסכים מאתנו מראות הקשים, ואולי אף מתענגים עליהם.


הבעיה בסרט, וככל הנראה אף בקומיקס עליו הוא מבוסס, היא שבשלב די מוקדם נעלמת כל אפשרות שנזדהה עם מי מהדמויות. האלימות והאכזריות הרבה משתלטות על הסרט והתחושה המתקבלת היא שהבמאי נהנה להתעלל בצופים כמעט כמו בדמויות. בעוד שבל''להרוג את ביל'' של טרנטינו ניתן היה להזדהות עם דמותה של הכלה ואף לחוש סימפטיה לא מועטה כלפי ביל עצמו למרות ההקצנה והאלימות הגרפית, הרי שב''עיר החטאים'' האפשרות הזו נמנעת לחלוטין מהצופים.

בניגוד לטריילר המשובח שהתנגן חודשים ארוכים על גבי מסך המחשב של רבים, הסרט אינו מספק הנאה מסוג דומה, ולמרות הטכניקה המרשימה התוצאה הסופית היא סרט קר ומנוכר בו הושם דגש על דיוק מירבי בעיבוד הויזואלי, ופחות על התסריט, הנצמד בדבקות לסצנות מהמקור הגרפי. אך לא כל מה שעובד במדיום אחד עובד גם באחר, והתחושה היא שמשהו מרכזי הלך לאיבוד. רודריגז לא הבין שעיבוד טוב חייב לתת גם פרשנות כלשהי למקור שממנו עובד. ב''עיר החטאים'' לא נוספה כל פרשנות שהיא, והתוצאה היא סרט חסר כל אמירה שהיא.


עיר החטאים (Sin City)
במאים: רוברט רודריגז, פרנק מילר
עם: ברוס וויליס, ג'סיקה אלבה, מיקי רורק, בריטני מרפי, קלייב אואן, ג'וש הארטנט, בניסיו דל טורו, אלייז'ה ווד, רוטגר האוור
ארה''ב, 2005, שחור לבן וכתמי צבע, 124 דקות



עיר החטאים - האתר הרשמי
טריילר משובח

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
וואלה, הפתעת אותי
אמבר יום חמישי, 26/05/2005, שעה 20:49
(2 תגובות בפתיל)
וביקורת שלי על סדרת הקומיקס:
רז יום חמישי, 26/05/2005, שעה 21:08
עדיין לא ראיתי את הסרט אבל
ח. א. יום ראשון, 29/05/2005, שעה 1:26
פארשנות
דותן דימט יום ראשון, 29/05/2005, שעה 12:16
(6 תגובות בפתיל)
''עיבוד טוב חייב לתת גם פרשנות למקור שממנו עובד''
Arnon Reichmann יום שישי, 03/06/2005, שעה 19:25
(5 תגובות בפתיל)
בחיי שאני לא מבין את הביקורת
גרומיט יום שישי, 03/06/2005, שעה 23:05
(4 תגובות בפתיל)
אני מסכימה עם די הרבה ממה שכתבת,
Boojie שבת, 04/06/2005, שעה 22:20
אין אמירה או מסר?
טיילר יום ראשון, 26/06/2005, שעה 21:30
לא מסכימה איתך
שרון שבת, 09/07/2005, שעה 23:13

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.