|
|
עוד בקטגוריה זו:
זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות
סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15
|
|
בחזרה לעתיד
סרטים / רז גרינברג
יום שלישי, 29/04/2003, שעה 10:00
קלאסיקות קולנוע המד''ב והפנטסיה – חלק ד'
|
|
מאז ומעולם קסמו מסעות בזמן לאנשי הקולנוע. רבים עמדו על צירוף המקרים שגרם לכך כי 1895, השנה בה כתב ה.ג. וולס את ספרו ''מכונת הזמן'', היא גם השנה בה המציאו האחים לומייר מכונת זמן מסוג אחר – הקולנוע. בשונה ממכונת הזמן של וולס ובדומה לה, גם ההמצאה של האחים לומייר לקחה את הצופים למסעות לעבר ולעתיד. נראה כי הבמאי רוברט זמקיס מרותק במיוחד מאפשרויות המסע-בזמן הגלומות בקולנוע, בין אם מדובר בנסיונה של גיבורת הסרט ''קונטקט'' להאחז ברגע בעברה בו מת אביה, במפגש המשעשע בין דמות בלש בשר-ודם לדמויות מצוירות מתקופות שונות של אמנות ההנפשה ב''מי הפליל את רוג'ר ראביט'' או במסע אותו ערך גיבור הסרט ''פורסט גאמפ'' לאורך התחנות ההיסטוריות החשובות במחצית השניה של המאה ה-20. ומעל כל אלה ניצב הסרט ''בחזרה לעתיד'', אותו ביים זמקיס ב-1985.
גיבור הסרט הוא מרטי מק'פליי (מייקל ג'יי פוקס), תלמיד תיכון ממשפחה לא-מתפקדת המיודד עם מדען נוירוטי בשם אמט בראון (כריסטופר לויד). בעקבות ניסוי אותו עורך הדוקטור ביצירת מכונת זמן, מרטי נזרק 30 שנים לעבר, לשנת 1955, שם הוא מונע בטעות את תאונת הדרכים האמורה להפגיש את הוריו לעתיד. מרטי מוצא את עצמו במרוץ כנגד הזמן: עליו לאחד בין הוריו ובו זמנית לארגן את חזרתו לתקופתו שלו, וניתנת לו רק הזדמנות אחת ויחידה לעשות זאת. סרטים על מסעות בזמן היו קיימים גם לפני ''בחזרה לעתיד'' (הסרט מכיל כמה התייחסויות אליהם) וגם העיסוק בפרדוקסים של מסעות כאלה היה קיים קודם לכן בקולנוע (למשל ב''שליחות קטלנית'' שיצא שנה לפני ''בחזרה לעתיד''). למרות זאת, ''בחזרה לעתיד'' הוא כנראה הסרט המשפיע ביותר שנעשה בתחום. ניתן לזהות את השפעתו של הסרט בפרקים שעסקו במסעות בזמן בסדרות ''מסע בין כוכבים'' המחודשות, בסדרת הטלויזיה ''זינוק לאתמול'' ובסרטים נוספים שנוצרו אחריו, דוגמת ''12 קופים''.
עיקר הצלחתו של ''בחזרה לעתיד'' נובעת מכישרונו העצום של זמקיס כבמאי. זמקיס היה אחד מבמאי הקולנוע אותם לקח סטיבן ספילברג תחת חסותו בשנות ה-80, ובראיה לאחור ניתן לקבוע כי הוא היה (ועודנו) המוכשר מביניהם. בניגוד לספילברג, שסרטי המד''ב/פנטסיה שלו באותה תקופה היו בריחה טהורה מהמציאות, סרטיו של זמקיס התכתבו עם המציאות, והדבר בולט במיוחד ב''בחזרה לעתיד''. זמקיס עשה שימוש במסע בזמן כדי להעיר כמה הערות מושחזות הן על שנות ה-80 מהן הגיע הגיבור והן על שנות ה-50 אליהן הוא הגיע בטעות, וזאת בלי להציג אף אחת מתקופות אלה כאידיליה. הסרט נמנע מהתרפקות נוסטלגית על התקופה אליה הגיע גיבור הסרט, ובה בעת הציג את ה''הווה'' אליו הוא שואף לחזור כדבר הניתן לשינוי ולשיפור. גישה זו הופכת את ''בחזרה לעתיד'' לאחד מסרטי המד''ב האינטליגנטיים ביותר שנוצרו בשנות ה-80.
הסרט מפגין עבודה מהוקצעת להפליא גם מצדם של יתר אנשי הצוות שעבד עליו, ובכלל זה התסריט המתוחכם של בוב גייל, פס הקול של אלן סילבסטרי (שעשה שימוש בתזמורת הגדולה ביותר בתולדות האולפנים דאז – יותר מתשעים נגנים!), והצילום של דין קאנדי אשר ביחד עם צוות התפאורה יצר שחזור היסטורי מרשים של שנות ה-50. אבל הביצועים המרשימים ביותר שייכים, ללא ספק, לצוות השחקנים: הופעתו הסימפטית מאוד של מייקל ג'יי פוקס בתפקיד מרטי מק'פליי (הוא עבד באותה תקופה במשרה מלאה בסדרת הטלויזיה ''קשרי משפחה'', ולכן צולם רוב הסרט בלילות ובשבתות) ובמיוחד קריספין גלובר וליאה תומפסון, המגלמים בכישרון אדיר את הוריו של גיבור הסרט בשתי תקופות (גלובר, אגב, לוהק לתפקיד למרות היותו צעיר בשלוש שנים ממייקל ג'יי פוקס). גם הופעתם של כריסטופר לויד בתפקיד המדען האקצנטרי וטום וילסון בתפקיד הבריון המטריד את הוריו של גיבור הסרט ראויה לציון.
לסרט נוצרו שני סרטי המשך, ומטבע הדברים הם נופלים מהמקור. הסרט השני, שניסה להשתעשע בדרכים חדשות עם פרדוקסי-הזמן שהוצגו בסרט הראשון, הוא מעניין למדי לצפיה (בעיקר בזכות העיצוב המבדר של שנת 2015 המוצג בו). הסרט השלישי, לעומתו, מיותר לחלוטין (השניים מגיעים בו לתקופת המערב הפרוע). רוברט זמקיס המשיך לביים סרטים בז'אנר המד''ב/פנטסיה ומחוץ לו, ובשנה הקרובה צפויה גיחה נוספת שלו לתחום בסרט ''Polar Express''. הוא גם זכה לאהדה ביקורתית וקופתית גדולה לאחר שביים את הסרט ''פורסט גאמפ'', שבעקבותיו הוא זכה בפרס האוסקר. אך ''בחזרה לעתיד'' נותר סרטו הטוב ביותר: סרט הרפתקאות סוחף, מסחרר ומשעשע, המכיל גם מסר אופטימי מאד על יכולתו של האדם לשלוט בגורלו.
אתר רשמי לגרסת ה-DVD
אתר מעריצים
עוד אתר מעריצים
מורה נבוכים
סופרמן - החלק הקודם בסדרה
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
אחלה מאמר
עידו יום שישי, 02/05/2003, שעה 2:37
|
|
|
|
|
|
|
|
אין פרדוקסים
נמרוד זוטא שבת, 22/11/2003, שעה 14:26
(5 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|