על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3  
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26  
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4  
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7  
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20  
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5  
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29  
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14  
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7  
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30  
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30  
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13  
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10  
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42  
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10  

מנהרת הזמן
טלויזיה / אלי אשד
יום שישי, 22/02/2002, שעה 13:35

מסע אל העבר, אל שנות השישים העליזות, שאז נכנסו אבותינו אל מנהרת הזמן לראשונה – שלא על מנת לצאת


גרסה מקוצרת של מאמר זה הופיעה בגליון נובמבר 2001
של מגזין ''יס''


בראשית שנות השבעים הוקרנה בישראל פעם אחר פעם סדרת מדע בדיוני מוזרה, אולי הראשונה מסוגה להופיע בארץ. לא היתה זו סדרה מאריכת ימים כ-''מסע בין כוכבים'', שהוקרנה גם היא באותו זמן. בארה''ב מולדתה היא זכתה רק להצלחה מועטה - עונה אחת ושלושים פרקים. אך מסיבות שונות, בהן עצם ראשוניותה ושידוריה החוזרים הבלתי פוסקים, היא נצרבה בזכרונו של דור שלם בישראל.


הנוסעים הראשונים בזמן

סדרת ''מנהרת הזמן'' הוקרנה בארה''ב לראשונה בשנת 1966, בו זמנית עם ''מסע בין כוכבים''. הסדרה עסקה בהרפתקאותיהם של שני מדענים - דוקטור טוני ניומן (ג'יימס דארן) הצעיר הרומנטי והאימפולסיבי ודוקטור דאג פיליפס (רוברט קולברט) המבוגר והאחראי יותר - במסעותיהם לתקופות שונות בעבר ובעתיד.
בתחילת הסדרה עמדו השניים בראש הפרוייקט הסודי ביותר של צבא ארה''ב - בניית מנהרה שתוכל לשלוח אנשים לתקופות שונות בזמן לפי בחירתם ובו בזמן תאפשר לצוות השיגור לצפות בכל הקורה להם ואף לשלוח להם עזרה בעת הצורך. אולם למרבה הצער גורם סנטור חטטן לקיצוצים בתקציב המאיימים לסגור את הפרויקט. דוקטור טוני ניומן העקשן משגר את עצמו בזמן כדי להוכיח שהמנהרה המופלאה אכן פועלת ודוקטור פיליפס יוצא בעקבותיו כדי להצילו. השניים מוצאים את עצמם בשנת 1912, על סיפון הטיטאניק, כמה שעות לפני שקיעתה.
מכאן ואילך, במשך 30 פרקי הסדרה, מוצאים השניים את עצמם במגוון של תקופות. בראשית כל פרק הם מגיעים לתקופה חדשה, ובסופו הם נוטשים אותה, הודות לניסיונותיו הנואשים של צוות המדענים העוקב אחריהם להחזירם לתקופתם. אולם נסיונות אלה לעולם לא מצליחים לחלוטין, ושני הגיבורים עוברים תמיד לתקופה אחרת.
כך, במהלך הסדרה, הגיעו השניים אל תקופת הדינוזאורים, לעיר הקדומה טרויה (שם הם עוזרים ליוונים בכיבושה על ידי סוס עץ), אל העיר התנכית יריחו (כמרגלים של המצביא יהושע, אלה שהביאו ללכידת העיר. פרק זה לא הוקרן בישראל משום מה - האם היה כאן רצון למנוע פגיעה ברגשות הצופים הדתיים?...), לימי המלך ארתור (שם פגשו את הקוסם מרלין שהתגלה כבעל כוחות כישוף אמיתיים, ואשר אף הגיע בעקבותיהם אל ההווה ופגש את צוות המנהרה) ולימי רובין הוד. הם ביקרו בתקופת שלטון הטרור של רובספייר בצרפת ובמלחמת האזרחים בארה''ב (שם מנעו התנקשות בחייו של הנשיא לינקולן), במערב הפרוע בארה''ב (שם פגשו בכמה הזדמנויות שונות בגנרל קאסטר ובבילי הנער), באי השדים (ובו האסיר אלפרד דריפוס - אם כי לא היתה כאן שום התייחסות ליהדותו) ובהתקפה היפנית על פרל הרבור (שם פגש ניומן את עצמו כילד ואת אביו). ניומן אף חזר כמה שנים בעבר אל ימי ראשית הפרויקט ופגש את פיליפס בתקופה שזה עדיין לא הכיר אותו.
משום מה לא היתה בסדרה כל התייחסות לפרדוקסים הנובעים ממסע בזמן, וזאת בניגוד לסרטים וסדרות מאוחרים יותר שעסקו בנושא, כמו סדרת ''בחזרה לעתיד''. עצם רעיון המסע בזמן עצמו היה מוזר מספיק עבור המפיקים והתסריטאים, כנראה...
המדענים אף מצאו את עצמם בעתיד הרחוק של שנת 1978, בחללית שיצאה אז למסע המאויש הראשון למאדים (מה שהופך את הפרק הזה, כיום, להיסטוריה חלופית של חקר החלל).
היריבים בהם נאבק הצמד היו לעתים מוזרים יותר מסתם ברברים ורודנים היסטוריים. למשל - רוחו הרצחנית של הקיסר המטורף נירון, בה נאבקו דוקא בזמן מלחמת העולם השניה; בחייזרים מכוכבים אחרים שביקשו לכבוש את כדור הארץ בשלוש הזדמנויות שונות; פעמיים הם נאבקו באנשים מהעתיד, בעלי אמצעי מסע בזמן מתוחכמים יותר, שתכננו להשתלט על תקופות העבר;.הם נתקלו אפילו בכוחות הרשע של המעצמה הסובייטית בת זמנם, שביקשו ליצור מנהרת זמן משלהם.


בונה המנהרה

את הסדרה יצר והפיק אירווין אלן, מפיק טלויזיה אמריקני מפורסם שנודע בסרטי המדע הבדיוני שלו מראשית שנות השישים. בין הפקותיו - ''העולם האבוד'' על פי ספרו של ארתור קונן דויל ו-''חמישה שבועות בכדור פורח'' על פי ז'ול וורן. אך עיקר פרסומו בא לו מסדרות המדע הבדיוני שלו, שהיו פופולאריות בהרבה מ-''מסע בין כוכבים'' בשנות השישים. על אלה נמנו ''מסע אל מעמקי הים'' - עלילות צוותה של צוללת גרעינית הנלחם בכל פרק במפלצות, חייזרים, רוחות רפאים וסוכנים זרים, ''אבודים בין כוכבים'', ככל הנראה סדרתו הידועה ביותר, על משפחה המתנחלת בכוכב אחר ונלחמת (בעזרת הרובוט שלה) במפלצות, חייזרים, וצמחים תוקפניים (על פיה נעשה לאחרונה סרט קולנוע עתיר פעלולים), ''ארץ הענקים'', שעסקה באנשים המגיעים לעולם מקביל בו הכל ענקים, ואשר מבלים את כל זמנם בבריחה מפני הענקים המבקשים ללכוד אותם.
אף אחת מסדרות אלה לא התבלטה (בלשון המעטה) באיכותה הרעיונית, אם כי לזמנן הן נודעו בפעלוליהן המתוחכמים יחסית. כיום הן נראות מגוחכות למדי, כמובן. עם זאת, במבט לאחור, דומה כי הסדרה הטובה ביותר של אירווין אלן, לפחות ברעיונה הבסיסי, היא ''מנהרת הזמן''.


השראה, גבורה וגיבורה

את ''מנהרת הזמן'' יצר אלן בהשראת שני מקורות שונים. האחד - ספריו מורי ליינסטאר, סופר מדע בדיוני ידוע (מהאנשים הראשונים שחזו את האינטרנט בסיפור מדע בדיוני). ב-‏1964 כתב ליינסטאר ספר על מסע בזמן - ''Time Tunnel'', וב-‏1966 חיבר ספר נוסף לילדים בשם ''Tunnel Through Time''. הוא כתב גם את עיבודי הסדרה עצמה לספרים (שאינם קשורים לספריו המקוריים, אך אחד מהם נקרא, באופן מבלבל למדי, ''The Time Tunnel ''). שני הספרים שכתב על פי הסדרה היו סיפורים חדשים לחלוטין, בהם הגיבורים והצוות שמאחוריהם עובדים במפורש על שינוי העבר כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר לדמוקרטיה ופחות לקומוניזם, דבר שאותו נזהרו יוצרי הסדרה הטלויזיונית מלהזכיר במפורש.
מקור השראה נוסף לסדרה היה סרט מדע בדיוני שכוח בשם ''The Time Travellers'' (מ-‏1964), אותו ביים איב מלכיור. סרט זה נוצר בהשראת ''מכונת הזמן '' של ה. ג. וולס והסרט שנעשה בעקבותיו בראשית שנות השישים. עלילתו היתה דומה מאד לזו של פרק אפייני של ''מנהרת הזמן''. הסרט עסק בקבוצת מדענים לבושי חלוקים לבנים (כמו צוות ''מנהרת הזמן'') העוברים דרך מכשיר דמוי מנהרה אל העתיד שלאחר שואה גרעינית. שם הם מגלים את שרידי המין האנושי המסתתרים מתחת לאדמה ביחד עם הרובוטים שלהם, תוך שהם נאבקים במוטנטים רצחניים ועסוקים בבניית חללית שתיקח אותם לאלפא-קנטאורי בתקווה למצוא שם עולם טוב יותר לישוב. הסרט הסתיים בצורה מתוחכמת מאד ופסימית למדי, כאשר הגיבורים חוזרים ל-‏1964 בידיעה שאינם מסוגלים לשנות את העתיד. בנוסף לכך, כמה מהם נלכדים במעין לולאת זמן הכופה עליהם לחזור על מעשיהם ועל העלילה אינסוף פעמים, נושא שאליו יחזרו סדרות מד''ב שונות רק שבנות ה-‏90. ב-‏1967 נוצרה גירסה חדשה של הסרט הנשכח הזה, בשם ''''Journey to the Center of Time , בו נסעו הגיבורים בזמן לא רק לעתיד (כדי לחזות בכדור הארץ המושמד בידי חייזרים) אלא גם אל התקופה הפרהיסטורית, ואל ההווה, שם פגשו בעצמם.
סדרת ''מנהרת הזמן'' השתמשה בקו העלילה הכללי של הסרט המקורי אך לא נגעה ברעיונות המתוחכמים יותר שבו (לולאת הזמן, למשל). רוב המסעות היו לעבר, והמדע ואפשרויות המסע בזמן הוצגו באופן אופטימי יותר.

אירווין אלן יצר בסדרה כמה פעלולים מרשימים ביותר לזמנם, בראשם הדגם המרשים של מנהרת הזמן עצמה, המתמתחת למעשה עד אין סוף - לעבר ולעתיד. אולם פרט לפעלול זה העדיף אלן לחסוך בעלויות, וקטעים רבים בכל פרק היו לקוחים, למעשה, מסרטים היסטוריים ישנים על התקופות בהן ביקרו הגיבורים...

פרט לגיבורים ניומן ופיליפס התבלטה בצוות המדענית אן מקגרגור (לי מריווטר) שהיתה יוצאת דופן. יתכן כי זו הדמות הקבועה הראשונה של מדענית בצוות סדרה כלשהי בטלויזיה האמריקנית שתפקדה כיותר מצרחנית ומתעלפת לעת מצוא. היתה בכך פריצת דרך מסוימת עבור הוליווד.


ולאחר מכן חיו כולם באושר ועושר?

למרבה הצער לא האריכה הסדרה ימים. היא לא זכתה להצלחה וירדה לאחר עונה אחת בלבד, וזאת כאשר הצמד עדיין ''תקוע בזמן''. בגרסאות מאוחרות יותר הוסיפו המפיקים, שהחליטו לסיים את הסדרה למרות הכל, קטע סיום מלאכותי שלא היה קיים במקור, בו מופיע הקוסם מרלין מאי שם ומחזיר את צמד הנוסעים אל תקופתם, כאשר צוות המדענים כולו עומד קפוא במעמדה כאילו הזמן עצר מלכת. סיום זה אינו משכנע במיוחד, אבל זה מה יש...
אירווין אלן, המפיק, המשיך בקריירה שלו והתפרסם בשנות השבעים הודות לסרטי האסונות שיצר - ''הרפתקה בפוסידון'' ו-''המגדל הלוהט'' - שהפכו לשוברי קופות בינלאומיים. סרטים אלה תיארו את מאבקה של קבוצת אנשים קטנה באסון מאיים, בלתי נמנע לכאורה, המביא למותם של אלפי ניצבים לפני שהכוכבים מצליחים (בדרך כלל) להינצל.
ב-‏1976 אלן ניסה ליצור את ''מנהרת הזמן'' מחדש ולשלב את המסע בזמן עם סרט האסון. הוא יצר סרט טלויזיה בשם ''The Time Travellers'', בו מגיעים נוסעים בזמן אל השריפה הגדולה בשיקגו בסוף המאה ה-‏19. הסרט היה אמור לשמש כפיילוט לסדרת מסע בזמן חדשה, אך הזמנים השתנו, העניין במסעות זמן פחת, והסדרה לא קמה. רק בשנות ה-‏90 זכה רעיון המסע בזמן להצלחה, בסדרת טלויזיה אמריקנית - ''Quantum Leap''.
ב-‏1978 ניסה אלן ליצור ללא הצלחה סדרת מד''ב חדשה בה גיבורו של ז'ול וורן ,קפטין נמו מהמאה ה-‏19, מתעורר מהקפאה בהווה ונלחם בצוללת שלו בפושע גאון המאיים על ארה''ב בסופר-צוללת משלו. לאחר מכן יצר אלן מיני-סדרה, עיבוד של עליסה בארץ הפלאות. הוא נפטר בעיצומם של מאמצים ליצור גרסה קולנועית של ''אבודים בין הכוכבים''.
השחקנים, על כל פנים, לא נשארו תקועים בעבר כמו הדמויות שאותן גילמו. לי מראיווטר התפרסמה מאוחר יותר הודות לתפקיד קבוע בסדרת הבלש ''ברנבי ג'ונס'', בה גילמה את דמות מזכירתו של בלש זקן. רוברט קולברט שיחק במשך שנים רבות באופרת הסבון הידועה ''צעירים חסרי מנוח''. ג'יימס דארן זכה להצלחה רבה בשנים האחרונות בסדרת מדע בדיוני אחרת, ''מסע בין כוכבים - חלל עמוק 9'', שם גילם באופן קבוע דמות וירטואלית שנוצרת ב-''הולודק'' - זמר ומנהל מועדון בלאס ווגאס של שנות החמישים, המיעץ לדמויות הסדרה בענייני הרגש. דמות זו הפכה לפופולארית מאד בקרב הצופים.


מנהרות זמן כחול לבן

''מנהרת הזמן'' היתה קצרת ימים, אך בישראל, בה היו סדרות מד''ב כה נדירות על מסכי הטלויזיה, היתה לה הצלחה גדולה והשפעה עצומה על ספרות הילדים המקורית. הסופר עודד בצר כתב סדרה של שלושה ספרים על חבורת ילדים הנשלחת לתקופות שונות על ידי מדענים ב-''מנהרת זמן'' (הספר השלישי בסדרה לא פורסם מעולם). הסופרת גלילה רון פדר כותבת כיום סדרה בשם ''מנהרת הזמן'', על ילדים המגיעים במנהרה (לאו דוקא טכנולוגית) לתקופות שונות בתולדות הישוב והמדינה, סדרה הכוללת עד כה 15 ספרים ועוד היד נטויה. הסופר הדתי צבי פישמן כתב ספר בשם ''בר מצוה במנהרת הזמן'', על ילד דתי הנתקל במנהרה באירועים שונים בתולדות ישראל, מימי התנ''ך ועד למלחמת ששת הימים.
סדרת מנהרת הזמן עדיין פופולארית בארץ כיום. אמנם אין בה את העיסוק המתוחכם בפרדוקסי מסע בזמן, אך רעיון המנהרה עצמה חדר למודעות הציבורית בצורה עמוקה ביותר, כסמל המזוהה ביותר עם רעיון המסע בזמן.
כיום שוב מדברים על תחייתה של ''מנהרת הזמן'', אולי כסרט קולנוע או כסדרת טלויזיה חדשה. מסתבר כי שתי רשתות טלויזיה גדולות מתמודדות על הזכויות לכך. על הפופולאריות הבלתי פוסקת הזו ניתן ללמוד, בין השאר, ממבט חטוף בערוץ ההיסטוריה המוקרן ב-''יס'' ובכבלים, ערוץ שסמלו הראשי הוא... מנהרת הזמן.




מנהרת הזמן
מנהרת זמן , ה-
זמן, מנהרת
מנהרת, זמן
זמן ה , מנהרת
מנהרת הזמן (האתר הרשמי)
מנהרת הזמן (אתר בהחלט לא רשמי)
מורי ליינסטאר
מנהרת זמן כחול לבן

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
טוני ודאג זוג גאים ?  (חדש)
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 14:30
במגזין צה''ל '' במחנה '' פורסמה סקירה על מנהרת הזמן עם עלית הסדרה ב''יס'' שממנה ניכר שהכותב שלה ( שנשאיר אותו כאן אלמוני) קרא היטב ובשקדנות את המאמר שלי שהופיע על הסדרה במגזין ''יס '' , עד כדי כך שהעתיק אותו כמעט מילה במילה.
בכל אופן היתה לו תובנה מקורית בהחלט לגבי טוני ודאג.
עובדה: הם תמיד מסתובבים בבגדים הדוקים .
עובדה בדרך כלל אין בחברתם אישה .
עובדה : הידידות בינהם נראית הדוקה ''שלא כרגיל ''.
מסקנה: המדובר בזוג הומוסקסואלים.
אני חייב לאמר שעל זה אני לא חשבתי. כל הכבוד לאותו כותב על הרעיון המקורי.
   כתוב תגובה
טוני ודאג זוג גאים ?-תגובה  (חדש)
משה יום רביעי, 24/02/2010, שעה 19:01
בתשובה לאלי
אני לא כל כך מבין למה אתם נותנים פרשנויות כאילו!? אני חושב שזו אכזריות לשמה או שמי שכתב את זה הוא הומופוב,בכל זאת זאת סידרה שהפכה לקלאסיקה,הפרק הראשון עסק בטיטאניק,האם אני צודק!?
   כתוב תגובה
ביקורת נחמדה על ''מנהרת הזמן''  (חדש)
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 14:35
הופיעה באתר הנחמד של ביקורות טלוויזיה של ברק דיקמן :
הזמן של דאג וטוני :
   כתוב תגובה
האיש החשוב ביותר שיצא מהסדרה  (חדש)
רז נזכר יום שישי, 22/02/2002, שעה 17:17
בין האנשים שעבדו על הלחנת הסדרה - ולמעשה, האיש שהלחין את נעימת הנושא המאוד מוצלחת שלה - היה פסקולן צעיר ומוכשר בשם ג'ון ויליאמס. ויליאמס הפך, כעשור לאחר שידור הסדרה, לאחד הפסקולנים הפוריים ביותר בתחום קולנוע המד''ב, כאשר הפסקול אותו הלחין ל-''מפגשים מהסוג השלישי'' (ולמעשה עוד לפני כן ב-''מלתעות'') הפך אותו לפסקולן הבית של שפילברג, נעימת הנושא שהלחין ל-''סופרמן'' הפכה לקלאסיקה בפני עצמה, וכמובן - הלחנת סדרת ''מלחמת הכוכבים'' על כל ארבעת פרקיה עד כה (ועוד היד נטויה). ויליאמס, אגב, המשיך לשתף פעולה עם יוצר ''מנהרת הזמן'' והלחין את ''ארץ הענקים'', ''הרפתקה בפוסידון'' ו-''המגדל הלוהט''.
   כתוב תגובה
מורי לינסטאר ו''מנהרת הזמן''  (חדש)
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 18:08
השאלה עד כמה יצירותיו של הסופר מורי לינסטאר שימשו כבסיס לסדרת ''מנהרת הזמן'' משמשת כעת כשאלה מרכזית בדיון משפטי בין שתי החברות שנאבקות בינהן על הזכות להפיק גרסה חדשה של הסדרה.
חברה אחת טוענת שיצירותיו הן ששימשו כבסיס ולה יש את הזכויות שלהן , ואילו השניה טוענת שהקשר בין השניים היה רק צירוף מקרים .
בהוליווד לך תדע ...
עוד על כך יש כאן
מסיפוריו של לינסטאר אגב תורגם מעט מאוד לעברית . בחוברות של מגזין מד''ב בשם ''קוסמוס'' שיצא בעברית בשנות החמישים תורגמו שני סיפורים שלו . ועוד סיפור שלו שזכה בפרס הוגו הופיע בקובץ הסיפורים שזכו בפרס ההוגו ''הטוב שבטוב מס' 1 '' שיצא לאור בהוצאת לדורי .
על לינסטאר ראו כאן:
   כתוב תגובה
לפי פירסומים רישמיים  (חדש)
בדיחה של אלוהים שבת, 23/02/2002, שעה 17:39
בתשובה לאלי
פוקס אמורה להיות זאת שתעשה את הגירסה החדשה והמפיק שלה יהיה המפיק של ''מלקום באמצע''.
   כתוב תגובה
לפי פירסומים רישמיים  (חדש)
אלי יום שישי, 01/03/2002, שעה 5:27
בתשובה לבדיחה של אלוהים
ולפי ידיעה חדשה השחקן דיויד קונראד יגלם את דוג פיליפס בגרסה החדשה של ''מנהרת הזמן'' של פוקס.
וזה אומר שיש כוונה לחזור על הדמויות ומן הסתם על פורמט העלילה הבסיסי.
השאלה היא האם יש טעם בכך . ואולי הסדרה תתרחש 35 שנה אחרי ותתאר את הדור הבא של מנהרת הזמן?
   כתוב תגובה
שתי מנהרות זמן  (חדש)
אלי יום שישי, 05/04/2002, שעה 14:48
בתשובה לאלי
לפי הפרסומים החדשים ביותר רשת פוקס תפיק סדרה המבוססת על ''מנהרת הזמן המקורית , בעוד שרשת אי בי סי תפיק סרט טלוויזיה המבוסס על אותו הסיפור.
מה זה אומר ,האם בגרסה אחת יככב טוני ניומן ובגרסה אחרת דאג פיליפס?
   כתוב תגובה
ניטפוק קצת מאוחר?  (חדש)
כליל נאורי יום שישי, 22/02/2002, שעה 18:19
איך הצליחו שני מדענים אמריקנים לתקשר עם צרפתים, דוברי אנגלית אמצעית, רומאים עתיקים וכדומה?
   כתוב תגובה
ההנחה המקובלת בטלוויזיה  (חדש)
אלי יום שישי, 22/02/2002, שעה 20:01
בתשובה לכליל נאורי
האמריקנית היא שכולם דיברו אנגלית בכל מקום לאורך ההיסטוריה, להוציא את האינדיאנים .
   כתוב תגובה
ניטפוק קצת מאוחר?  (חדש)
מתי ג'י יום ראשון, 21/05/2006, שעה 5:04
בתשובה לכליל נאורי
איך הצליחו שני מדענים אמריקנים לתקשר עם צרפתים, דוברי אנגלית אמצעית, רומאים עתיקים וכדומה? אתה שואל.

ובכן, בהפקה החליטו להתעלם גם מהפרדוקס הזה.
   כתוב תגובה
וואו, תשובה אינפורמטיבית כזאת לא רואים כל יום.  (חדש)
Boojie נפעמת יום ראשון, 21/05/2006, שעה 15:10
בתשובה למתי ג'י
יחס המילים לתוכן ממשי בתגובה שלך הרשים אותי מאד. עכשיו אני מרגישה שאני מבינה הרבה יותר מכפי שהבנתי לפני שקראתי אותה.
   כתוב תגובה
ועוד סדרות על מסע בזמן  (חדש)
אלי שבת, 23/02/2002, שעה 6:07
בניגוד למה שנהוג לחשוב ''מנהרת הזמן'' לא הייתה הסדרה הראשונה בטלוויזיה שעסקה במסעות בזמן.
הכבוד הזה שייך כנראה לסדרה אמריקנית לא ידועה לחלוטין בשם ''קפטין ז-רו'' שהחלה להיות מוקרנת ב-‏1955 ועוסקת במסעותיו של הקפטין הטוב לתקופות היסטוריות שונות.מכיוון שפרקי הסדרה הוקרנו בשידור חי כמקובל אז נראה שהם לא קיימים יותר כיום.
עוד על סדרה זאת יש כאן :
וב-‏1963 החלה הקרנתה של סדרת הטלויזיה הבדיונית הבריטית המפורסמת ומאריכת הימים מכולם ''דוקטור הו'' שגם היא עוסקת במסעות בזמן, אבל יותר לעתיד מאשר לעבר. היא מוקרנת בבי בי סי פריים למי שמתעניין.זו היא סדרה מעניינת כל כך שהיא שווה מאמר בפני עצמו.
ובשנות ה-‏70 הייתה סדרת ''|ויג'רס'' ( שום קשר לסדרה של ''מסע בין כוכבים'' ) שהוקרנה גם בישראל על בחור מטופש וידידו הילד המומחה להיסטוריה שנוסעים ךתקופות שונות ומשנים את ההיסטוריה כך שתתאים למה שכתוב בספרי ההיסטוריה שמהם למד הילד.
סדרה למטה מבינונית.
ובשנות ה-‏80 הייתה ''קוונטום ליפ'' שמוקרנת כעת בערוץ 10 , והשאר זה היסטוריה.
   כתוב תגובה
ועוד סדרות על מסע בזמן  (חדש)
ערן יום ראשון, 24/02/2002, שעה 21:39
בתשובה לאלי
האם וויג'רס היא הסדרה בה הגיבורים נעו בזמן בעזרת ה''אומני'' (שאני לא יכול לחשוב על תיאור מוצלח יותר מ''מצפן'' בשבילו)?
   כתוב תגובה
ועוד סדרות על מסע בזמן  (חדש)
אלי יום ראשון, 24/02/2002, שעה 22:11
בתשובה לערן
כן זאת הסדרה ההיא. זאת כנראה סדרת הטלוויזיה הראשונה שבה עסקו הגיבורים באופן אקטיבי בשינוי הההיסטוריה ,כדי שתתאים למה שמסופר לנו בספרי ההיסטוריה עליה.בין השאר הם היצילו שם את משה רבנו התינוק והביאו אותו לידי בת פרעה..
   כתוב תגובה
ועוד על וויג'רס  (חדש)
אלי יום ראשון, 03/03/2002, שעה 6:23
בתשובה לאלי
(כבר אינני זוכר איך היא נקראה כאשר שודרה בישראל , יש מישהו שזוכר?) יש כאן :
   כתוב תגובה
אם זו הסידרה שאני חושבת שזאת  (חדש)
Boojie יום ראשון, 24/03/2002, שעה 16:08
בתשובה לאלי
(מצטערת, לא היה לי כוח לעיין בלינק), ביקורת משעשעת מאד של שלדון טייטלבאום התפרסמה עליה בפנטסיה 2000
   כתוב תגובה
כן, זו הסידרה.  (חדש)
ניר יום שני, 25/03/2002, שעה 9:12
בתשובה לBoojie
משעשע גם לקרוא, במרווח הזמן, את ההתייחסות שלו ל''נייט ריידר''- כולל המשפט ''משחק שם פלוני בשם דיוויד האסלהוף''- הו, כמה תמימים היו אז אנשים.

ובעניין סדרות מסע בזמן- לא זוכר אם כבר ציינו את זה- אבל אולי כדאי גם להזכיר את הגירסא הטלוויזיונית של ''טיים קופ'', שהייתה כ''כ מזעזעת שהחזיקה מעמד תשעה פרקים בלבד, אאל''ט.

וגם את ''שבעה ימים'' ששודרה ממש לא מזמן בערוץ 3, והייתה, אפעס, לא משהו (בלשון המעטה).
   כתוב תגובה
ועוד סדרות על מסע בזמן  (חדש)
אלי יום ראשון, 03/03/2002, שעה 6:17
בתשובה לאלי
סך הכל נושא המסע בזמן התפתח מאוד בשנים האחרונות בטלוויזיה האמריקנית , כפי שאפשר לראות מהרשימה הזאת
ואולי התפתח יתר על המידה . בסדרה החדשה של ''מסע בין כוכבים'' '' אנטרפרייז'' הסחפור המרכזי המתמשך אמור להיות על מאבק בנוסעים בזמן .לדעתי זה רק יהרוס את הסדרה הזאת לטווח הארוך , משום שמרגע שאתה מתעסק יותר מדי במסע בזמן ובפרדוקסים שלו , אתה הורס את כל המתח וכל בדל שעדיין נשאר של אמינות .
לדוגמה אם איזו דמות מתה , מה מונע מהגיבורים מלעשות מסע בזמן ולהציל אותה לפני שהיא מתה ( מה שהם עושים כל הזמן בקומיקס) , ואז מה מונע מהרוצח לנסוע עוד פעם לעבר ולהרוג אותה שוב וחוזר חלילה וחוזר חלילה.
ואם יש מסעות בזמן למאה ה-‏22 , למה שלא יהיו מסעות בזמן למאה ה-‏23 ואז נגלה שכל הגזעים העליונים שבהם נפגש קירק היו נוסעים בזמן מהמאה ה-‏39 וכבר יודעים את עתידו ונאבקים בינהם על מנת לשנות אותו.
וכל מה שקירק עשה הוא רק שינוי של דברים שעשה בעבר שלפני שהתבצעו מסעות הזמן.
הגיחוך של כל העלילות האלה הוא כל כך גדול והשיממון שהם יוצרות הוא כל כך אולטימטיבי שאני מקווה שהמפיקים של ''אנטרפרייז'' יבינו לבסוף שעליהם לזרוק לכל הרוחות את כל מלחמות הזמן האלה.
   כתוב תגובה
אכן כן..  (חדש)
כליל נאורי שבת, 06/04/2002, שעה 5:57
בתשובה לאלי
זה מזכיר לי דבר שהיה מופיע במשחקי תפקידים עם הקבוצה שלי. כשהיה נמאס לנו מהעלילה של שה''מ, היינו פשוט לוקחים את אנשי הכפר הקרוב, ומשעבדים אותם. אז היינו מובילים אותם, ובקיצור, הורסים לחלוטין את כל העלילה של השה''מ.

מסעות בזמן - רע. מעבר לזה, אלא אם כן היקום מונע סתירות, הדרך היחידה לראות את זה היא על ידי עולמות-מרובים.. ואז אי אפשר לחזור לזמן שלך, אף פעם.
   כתוב תגובה
היסטוריה פרהיסטוריה ומדע בדיוני  (חדש)
דודי בן עמי שבת, 23/02/2002, שעה 13:21
מנהרת הזמן היא סדרה העוסקת יותר בסיפורים היסטוריים ופרהיסטוריים המדע הבדיוני הנו רק חוט מקשר בין התקופות השונות. זוהי גישה נפוצה בספרות הבדיונית ואין זה פלא. מי שהנו אינטיליגנטי די הצורך לעקוב אחר סיפור שאינו ''כאן ועכשיו'', יהנה מסיפור על העבר, כמו על העתיד.
אני חושב שתסכימו אתי כי אוהבי המדע הבדיוני והפנטסיה, נהנים גם מרומן היסטורי טוב. בסופו של דבר חלק חיוני בחשיבת האדם הנו ,לעשות בהווה,על סמך נסיון העבר,פעולה שתוצאותיה צפויות בעתיד.
דודי
   כתוב תגובה
אני לא יכול לדבר בשם אחרים  (חדש)
אלי שבת, 23/02/2002, שעה 14:06
בתשובה לדודי בן עמי
אבל אני לפחות עונה בהחלט על הקריטריון שלך . אני בהחלט אוהב רומנים היסטוריים כמו שאני אוהב מדע בדיוני, כך שלגבי אתה צודק.
   כתוב תגובה
אני מסכים בהחלט  (חדש)
עידו יום ראשון, 24/02/2002, שעה 12:50
בתשובה לדודי בן עמי
עוד דוגמה היא סדרת ה''מד''ב'' הקיטשית ביותר שנתקלתי בה - זינוק לאתמול. למען האמת הייתי צריך לומר סדרת פנטזיה כי התירוצים המד''ביים לקיפוציו של סם בקט היו פשוט מגוחכים ועוד טענו לביסוס במכניקת קוואנטים(!)
פעם אחת הוא הגיע לגופו של חייל במלחמת האזרחים, למרות שכבר נקבע שהוא יכול רק להגיע לשנים בהם הוא חי. אז איך תירצו את זה? פשוט מאוד. בקט קיפץ לגופו של סב סבו, ולגמרי במקרה היה לשניהם בדיוק אותו DNA!!!
בכל מקרה זו הייתה פשוט סדרת אנתולוגיה שליוצריה לא היה אומץ להודות בכך ולהפיק סדרה עם סיפורים שונים בכל פרק אז הם שמרו שני גיבורים ראשיים בכל מקום כדי לפתח סימפטיה אצל הצופה. גם העלילות עצמם היו די עלובות, והסתמכו בעיקר על סחיטת דמעות מהצופים ועל כשרון המשחק המפוקפק של סקוט באקולה (למרות שפה ושם היה איזה פרק אפקטיבי).
בסופו של דבר, זו הייתה סדרה מקדימה לסדרות אפילו גרועות יותר בז'אנר הזה: מגע של מלאכים והזדמנות שניה, ששם הסבירו את הכל (במקום רק לרמוז, כמו ''זינוק'') בתור התערבות אלוהית.
   כתוב תגובה
''מסע אל מעמקי הים ''  (חדש)
אלי יום ראשון, 24/02/2002, שעה 6:00
היא הסדרה הראשונה של ארוין אלן ועוסקת בעלילות הפנטסטיות של צוות הצוללת הגרעינית ''נוף ים''. משום מה מבחינת מספר הפרקים שלה ( 104) ואורך חייה (4 שנים) דווקה זאת הייתה הסדרה המצליחה ביותר שלו , אם כי דומה שהיום היא נשכחה מעט בהשוואה לסדרות
אחרות שלו. .
השחקן ג'מס דוההן שגילם ב''מסע בין כוכבים '' את המהנדס סקוטי טען פעם שבאותו הזמן שקיבל את ההצעה לגלם מהנדס בחללית ''אנטרפרייז , קיבל גם הצעה מאירוין אלן לגלם את מהנדס הצוללת ''נוף ים '' , ולבסוף לאחר התלבטות העדיף את החלל החיצון על פני מעמקי הים.
עוד על סדרה זאת יש כאן :
בישראל הסדרה לא הוקרנה מעולם , אך סיפורי קומיקס על הרפתקאות הצוות של ''נוף ים '' פורסמו בעברית בשנות ה-‏70 בחוברות מגזין הקומיקס ''טרזן '' שיצא לאור בהוצאת ''ש. אור '' ( שהיא סדרה שונה מהסדרה הידועה יותר על טרזן שיצאה באותה תקופה בהוצאת מזרחי).
בחוברות 2-4 פורסם הסיפור ''ספארי מתחת למים'' שבו אנשי הצוללת מוצאים את עצמם כקורבנות מסע צייד תת מימי שמנהל כנגדם צייד מפורסם.הסיפור היה בשחור לבן .
ובחוברות 8-9 שם פורסם הספור ''הצוללת נוף ים '' שבו דומה שהצוללת מקבלת חיים משל עצמה ואף פותחת ביוזמתה בהתקפת טילים על עיר ! הפעם הסיפור היה בחלקו בצבעים. ובכך הסתיימה ההכרות של
הציבור הישראלי עם סדרה זאת .
אירוין אלן ניסה ליצור בשנות השישים סדרה תת ימית נוספת על עיר תת מימית בעתיד אבל הפעם הצליח ליצור רק פילוט בשם ''עיר מתחת לים'' שהוקרן כסרט טלווזיה.הוא חזר לנושא הצוללות שוב ללא הצלחה במיני סדרה שיצר על קפטין נמו בשנות ה-‏70.
נושא מעמקי הים נשאר מאז מוזנח מאזד במד''ב הטלוויזיוני להוציא את סדרת הבובות של גארי אנדרסון ''הטריגון '' גם כן עלילות פנטסטיות של צוות צוללת, וגם סדרת ''האיש מאטלנטיס '' על עלילות אדם תת מימי..
יוצא דופן שניסה לעורר לתחייה את הז'אנר התת מימי היה סטיבן שפילברג הפיק בשנות ה-‏90 סדרת חיקוי ל''מסע אל מעמקי הים''
בשם seaQuest DSV על עלילות צוללת בעתיד בכיכובו של רוי שיידר. היא עלתה עם ציפיות גדולות ותקציבים גדולים עוד יותר ועם הכרזות של המפיקים שסדרה זאת אינה מדע בדיוני כלל אלא ''סדרה עתידנית ''. . אך סדרה זאת שרדה רק שתי עונות ( שבמהלכן הלכה דמתה יותר ויותר לסדרה הישנה של אירבין אלן ) ומאז לא חזרה הטלוויזיה האמריקנית אל העתיד מתחת לים.
חבל מבחינות שונות הים מעניין לא פחות מהחלל ורלבנטי הרבה יותר לעתידנו .
   כתוב תגובה
''מסע אל מעמקי הים ''  (חדש)
Preacher יום רביעי, 06/03/2002, שעה 11:22
בתשובה לאלי
הסדרה הזאת וגם ''אבודים בחלל'' הוקרנו בסטאר וורלד, כך שלצופים כאן היתה הזדמנות לצפות בפלא.

לא הפסד גדול, שתיהן, אם כי השחקן שמשחק את ד''ר סמית מ''אבודים בחלל'' הוא פשוט אלילי.

ואם כבר אז נשלים את הסריה: בנוסף למנהרת הזמן, מסע במעמקי הים ואבודים בחלל היתה גם הסדרה ''בטמן'' שדווקא היתה הרבה יותר טובה מכולם, אם כי רק בתור קומדיה.

דרך אגב יש לי איזה זיכרון ילדות מעומעם ש''סטינגריי'' של גרי אנדרסון (לא אהבתי את התרגום שלך אלי) שודרה בארץ או בתחנה שנקלטת בארץ, בערך שנה לפני כנפי הרעם, משהו כמו 78 או 79. אני זוכר נכון?
   כתוב תגובה
נכון. וכמו ''כנפי הרעם '' גם היא  (חדש)
אלי יום רביעי, 06/03/2002, שעה 12:12
בתשובה לPreacher
שודרה לאחרונה בלויין . היה נחמד לשמוע שוב את שיר הסיום הרומנטי שעוסק בבובה היפיפיה מארינה ובאהבתו של קפטין טרוי טמפסט אליה.
   כתוב תגובה
''אבודים בחלל''  (חדש)
אלי יום שני, 25/02/2002, שעה 6:07
היא ככל הנראה סדרת המד''ב הידועה ביותר של אירוין אלן בארה''ב. ולמען האמת כאשר מסתכלים על כמה פרקים שלה היא נראת מטופשת למדי.
היא עוסקת בעלילות משפחת רובינסון , מדען מרושע ומטופש והרובוט שלהם שניתקעים בבוכב אחר. בדרך להתיישב באלפא קנטאורי ומנסים בכל פרק לחזור מחדש לכדור הארץ ( למה זה לא ברור, שהרי הם מראש נשלחו להתיישב בכוכב לכת אחר).
ב-‏1998 נעשה סרט קולנוע על פי הסדרה.
ועל סדרת הטלויזיה '' אבודים בחלל'':
בישראל הסדרה הזאת לא הוקרנה מעולם ולא נראה לי שהפסדנו מזה הרבה.
לעומת זאת פורסמו בישראל בשנות השישים חוברות של סדרת קומיקס שנתנה השראה לעלילת הסדרה. סדרה בשם ''משפחת רובינסון בחלל'' בהוצאת נעורים-סדן שיצאה לאור ב- ב1964 ועסקה בעלילותיה של ''משפחה אחת בחלל , תגליותיה המפתיעות ומאבקה לטובת דרי היקום כולו ''( מההקדמה של ההוצאה לכל חוברת ) הלא היא משפחת רובינסון שחיה בתחנת חלל ומתמודדת עם חייזרים מעולמות שונים .
הייתה זאת סדרת הקומיקס המדעית הבידיונית הראשונה בעברית שפורסמה בפורמט של חבורות הקומיקס האמריקניות . אך יצאו ממנה רק שתי חוברות שבהן העמודים התחלקו לעמודים בצבע ועמודים בשחור.
את העטיפה השל המהדורה הישראלית אפשר לראות כאן :
על סדרת הקומיקס ''משפחת רובינסון בחלל '' :
.
ב-‏1998 נעשה סרט קולנוע על פי הסדרה, והוא כן הוקרן בארץ .
עיבוד כספר לילדים של סרט הקולנוע הופיע ב-‏1998 ''אבודים בחלל '' מאת ג'ניפר ל. ג'ונסון בתרגום זיו גולן שהופיע בהוצאת מודן. לא ראיתי את הסרט אולם ממה ששמעתי וקראתי עליו גם זה לא היה הפסד גדול.
   כתוב תגובה
חוברת של ''משפחת רובינסון בחלל''  (חדש)
אלי יום שני, 25/02/2002, שעה 6:10
בתשובה לאלי
מוצגת בחנות הראשית של רשת החנויות של ''רובינזון '' לספרים יד שניה , בנחלת בנימין . החוברת איננה למכירה והיא כנראה אמורה רק לסמל עד לאיפה המשפחה יכולה להגיע.
   כתוב תגובה
סרט חדש על מסע בזמן  (חדש)
baby g שבת, 02/03/2002, שעה 15:23
בתשובה לאלי
   כתוב תגובה
מנהרת הזמן  (חדש)
ריבקה יום רביעי, 26/08/2009, שעה 21:00
בתשובה לאלי
אני הורדתי באימיול מנהרת הזמן ויש לי את כל הפרקים חלק מדובבים וחלק לא
   כתוב תגובה
ביפ  (חדש)
eternally_yours יום רביעי, 06/03/2002, שעה 15:49
לאור העובדה ש''ביפ'' התחיל להפוך לערוץ קלט של פנטזיה ומדע בדיוני עם מסע בין כוכבים , זינה ועכשיו באפי לדעתי הגיע הזמן שהם יקנו גם את הסדרה המופלאה הזאת שאני כל כך מתגעגעת אליה. אני יודעת שזה לא המקום לכתוב על זה בטח . אבל רק חשבתי לציין . מי יודע אולי מעריצי הסדרה התארגנו לאיזה עצומת מחאה שאני אשמח לחתום עליה. לדעתי ביפ זה הישועה האחרונה .
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.