עוד בקטגוריה זו:
אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0
|
|
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
שבת, 29/06/2013, שעה 18:27
והאם אנו זקוקים לו בכלל?
|
|
קצת פחות מחצי מאת שנים לאחר שמייקל מורקוק הצעיר אחז בהגה העריכה של כתב עת ותיק למדע בדיוני ששמו ''עולמות חדשים'', ובישר על בואו של עידן חדש של מדע בדיוני חלוצי, נדמה שאולי אנחנו נתונים בחבלי הלידה של ''גל חדש'' חדש.
''הגל החדש'' המקורי התרחק מהעתידים המבריקים והמפלצות בעלות עיני החרק והציע ספרות ניסיונית יותר, בטכניקה ובנושאים שלה כאחד, שאולי הדוגמה הטובה לה ביותר הגיעה שנתיים מאוחר יותר ב-1967 כאשר הרלן אליסון פרסם את האסופה שלו ''חזיונות מסוכנים'', והביא קולות חדשים, רעיונות חדשים ודרכים חדשות לספר סיפורים שהחליפו את ספינות החלל והגיבורים מרובעי הלסת שבאו לפניהם. ''הגל החדש'' הביא גם הרבה יותר כותבות, כמו ג'ואנה ראס וג'יימס טיפטרי ג'וניור.
אבל האם הופעתה של אסתטיקה חדשה כיום במדע הבדיוני הבריטי (בעיקר) מסמנת תנועה חדשה כמעט 50 שנים לאחר מכן?
אם התשובה חיובית, אולי ראוי הדבר שאחד המייצגים העיקריים של ''הגל החדש'' החדש שלנו כולל מחוות לעבר הן בכותרת שלו, שמזכירה את תור הזהב שעליו הורכב ''הגל החדש'', והן בכך שהוא כולל ריאיון עם מורקוק עצמו.
בדיוק כפי ש''הגל החדש'' מעולם לא התכוון להיות תנועה, כך גם מי שמעורבים ב''גל החדש'' החדש; זהו רק מקרה ממוזל שהם כולם התקבצו בערך באותו זמן ויצרו מעט רעש בעולם המדע הבדיוני. Adventure Rocketship! הוא פרסום חדש שעורכו הוא הסופר והעיתונאי ג'ונתן רייט, הכולל סיפורת, ראיונות וביקורות. הוא מבוסס בחופשיות, אומר רייט, על The Idler: ''אני אוהב את הרעיון של סדרה עם אסתטיקה מתפתחת משלה. כמו כן, בעוד שפרויקטים מקוונים מרתקים אותי, אני עדיין אוהב את הרעיון של ספר כחפץ. בכל מה שנוגע ל- Adventure Rocketship! במישור אחד הרעיון פשוט כמו אסופת מדע בדיוני מהשוליים או אפילו כתב עת בצורת ספר כשלכל ספר יש נושא. הגיליון הראשון, 'בואו נלך כולנו לדיסקוטק המדע הבדיוני', עוסק במוזיקה, מדע בדיוני ותרבות נגד – והמקום שבו הם נפגשים.''
עם כריכה של סטנלי דונווד (הידוע גם כדן ריקווד, ששיתף פעולה עם רדיוהד) וראיונות עם ניק פרן ו-The Orb, כמו גם סיפורים של ליז וויליאמס, נ''ק ג'מיסין, ג'ון קורטניי גרינווד, דיוויד קוואנטיק ורבים אחרים, Adventure Rocketship! עומד במטרה המוצהרת שלו ברוב יכולת. אבל מדוע רייט החליט שהזמן בשל למשהו חדש?
הוא אומר: ''כתבתי על ספרות מדע בדיוני ופנטסיה עבור SFX כבר זמן רב (אני זקן מספיק ודיווחתי על ''הגל החדש'' הבריטי של תחילת המילניום – צ'יינה, ג'ון גרימווד, אל ריינולדס ואחרים – ועכשיו אני צופה בחבורה של סופרים צעירים יותר נושכים בעקביהם) ובמהלך השנים האלה הבחנתי בהתרופפות מסוימת בקרב חובבי הז'אנר בדרך שבה הם חושבים על מדע בדיוני ופנטסיה. חובבי מדע בדיוני ופנטסיה כעת, בעיקר חובבים צעירים יותר אבל בשום פנים ואופן לא רק הם – וכן זאת הכללה עצומה ואני באמת, באמת לא מתכוון למישהו מסוים כאן – נראים פתוחים יותר לדרכים שונות לחשיבה על הז'אנר ולגישה אליו. בקווים כלליים, זהו הקהל שאליו לדעתי אני מנסה לפנות. מעניין בעיניי שסופר כמו דייוויד קוואנטיק קלט מיד מה הקטע של Adventure Rocketship!, כמו החבר'ה של פּורנוקיטש.''
''החבר'ה של פורנוקיטש'' הם ג'ארד שורין ואן פרי, שהגדילו את התפוקה שלהם מאתר ביקורות/סקירות והוא כולל את פרסי הספרות המתקדמת שלהם, הקיטשים, והוצאת בוטיק, ג'וּרַסיק לונדון, שמפיקה מדע בדיוני יפהפה וצופה קדימה, ושבצדק רב הם חלק מחלוצי ''הגל החדש'' החדש. הפרסום החדש שלהם, ''הרקיע הנמוך ביותר'', אמור לצאת לאור ב-13 ביוני (מאמר זה פורסם במקור ב-23 במאי, המערכת).
שורין אומר: ''היו הרבה דיונים על מותו של המדע הבדיוני – או גרוע יותר, על כך שהוא מוצה. אבל הרבה מהם מתבססים על הגדרה נוקשה מאוד, מסורתית מאוד, של התחום. מרכיבים של הספקוליטיבי נמצאים בכל מקום, בכל מדור של חנויות הספרים. המדע הבדיוני לא נסוג, הוא מתפתח.
''הדבר שאנחנו באמת גאים בו בקשר ל''הרקיע הנמוך ביותר'' הוא האופן שבו סופרים נקטו בגישות חדשות למקור ההשראה הראשון והחזק ביותר של המדע הבדיוני – החלל ועולמות אחרים. אולי הספר הוא לא ''מדע בדיוני מסורתי'' – הסיפורים שואבים באותה מידה מרומנים רומנטיים, מסתורין, היסטוריה, פנטסיה, אימה וספרות בנות ''מהחיים'' – אבל הוא מייצג את הכיוונים הנפלאים, המסתגלים שבהם התחום מתפתח.''
תהיה זו גסות, למען האמת, לא להזכיר בשלב זה את כתב העת המקוון הוותיק למדע בדיוני אינטרזון ואת פרסום האח שלו Black Static, המכוון לשוק האימה/סליפסטרים השכלתני יותר. גם Adventure Rocketship! וגם ג'ורסיק לונדן מעניקים תחושה חדשה ורעננה, ומשלימים יותר מאשר מוסיפים על אינטרזון. וכאשר הם מופיעים פחות או יותר יחד כך, באמת נוצרת תחושה של תנועה מלבלבת, שמושלמת על ידי כתב העת Arc, רבעון דיגיטלי מאת היוצרים של ניו סיינטיסט ואשר עורכו הוא הסופר סיימון אינגס, שנוצר כדי להשביע את תאבונם של קוראי הניו סיינטיסט לספרות ספקולטיבית המבוססת על העתידים הטכנולוגיים האמתיים מאוד שאותם מציע כתב העת הראשי.
טים מוהאם שכתב עבור Arc ועבור Adventure Rocketship! כאחד הוא מה שאפשר אולי לקרוא לו סופר מדע בדיוני לא מסורתי – הוא אומר שלפני שהחל לכתוב אפילו לא קרא הרבה מדע בדיוני, ולאחר שלא הצליח לפרסם את סיפוריו ''בערוצים המסורתיים'' החליט על פרסום עצמי – כשהוא שומר על מידה של עצמאות המשקפת את הרקע שלו במוזיקה אלקטרונית, שבה עצמאות מוערכת.
הוא לא בטוח אם אכן יש ''גל חדש'' חדש, ולא אם יש צורך בו, אבל מוסיף: ''יש אנשים המתמרדים נגד הסטטוס קוו, ואנחנו צריכים אותם. אנחנו צריכים עוד כמותם. העוצמה של הדעות שלי משתנה מיום ליום, אבל כרגע אם תשאל אותי על מדע בדיוני אני אציע לשרוף אותו כליל. להפציץ אותו חזרה לשנת אפס כדי שנוכל כולנו להתחיל מחדש. הוא פשוט, בגדול, איבד את דרכו. הוא הפסיק להתעסק עם רעיונות, עם ההווה או עם העתיד ופשוט הפך לעוד נכס אידיוטי של תעשיית האסקפיזם.
''אני מניח שיש כמה הקבלות ברורות (לגל החדש הבריטי) – התנועה הזאת הייתה מאוד חשובה לי אישית – אולדיס במיוחד ובלארד הם השפעות עצומות. אבל אני גם זהיר בהשוואה, בדיוק כמו שאני נזהר כשמשווים אותי לסייברפאנק. נראה שאף אחד לא מסוגל לכתוב ביקורת על החומר שלי בלי להזכיר את הסייברפאנק – וזאת מחמאה מצד אחד, מכיוון שזאת הייתה תנועה חשובה מאוד גם לי, אבל מצד שני... אנחנו כבר לא בשנות ה-80, בדיוק כמו שאנחנו לא בשנות ה-60. שוב, אני חושב שזה חלק מהפחד הגלוי של המדע הבדיוני מהחדש או הבלתי מוגדר – הוא פשוט רוצה להכניס הכול לקופסה. 'מחשבים ועתיד קרוב? זה הולך לקופסה שנקראת סייברפאנק. מה הלאה?'.''
בראיונות קודמים עם מייקל מורקוק ג'ון רייט שאל אותו אם סופרי המדע הבדיוני הניסיוניים, כמו ג'יי ג'י בלארד, הם כעת למעשה חלק מהזרם המרכזי של הספרות. או במילותיו של רייט, האם ''סופרי המדע הבדיוני הסתערו על המצודה ועכשיו, בעוד שאנחנו עדיין בעיצומו של מצור ארוך, בעיקרון 'ניצחו'?''
מורקוק אמר לו: ''אמרתי את זה מזה זמן מה. אם תסתכל ברשימות רבי המכר או ברשימות הספרותיות די ברור שההכלה של מוסכמות המדע הבדיוני האלה קרתה לפני זמן מה, אולי בלי שנרגיש. כמובן, חובב המדע הבדיוני, כמו חובב הרוק לפניו, הוא האחרון שמרגיש שזה קורה וממשיך לשאת סוג מוזר של תסביך נחיתות כשלמעשה הוא הרוב עכשיו.''
רייט מסיים: ''זאת אבחנה די נדושה, אבל עולם היום-יום שלנו הפך במובני מפתח רבים לעולם מדע בדיוני. לא, אין לנו מארזי סילון אישיים, אבל יש לנו אינטרנט וטלפונים ניידים. איך אנחנו כותבים על זה? לא נראה שהרומאן הראליסטי במובן הצר ביותר של המילה מסוגל לעמוד במשימה, אבל באופן מוזר גם לא המדע הבדיוני. פתרונות? כתמיד, לחשוב על דברים, ואז לנסות דברים, לראות אם הם עובדים.''
המאמר התפרסם במקור באתר הוצאת TOR.
המאמר באתר הוצאת TOR
מייקל מורקוק
עולמות חדשים
גל חדש
חזיונות מסוכנים
Adventure Rocketship!
The Idler
סטנלי דונווד
SFX
דיוויד קוואנטיק
פּורנוקיטש
החבר'ה של פורנוקיטש
פרסי הספרות המתקדמת של אתר פורנוקיטש
ג'ורסיק לונדן
הרקיע הנמוך ביותר
אינטרזון
Arc
סיימון אינגס
על הפרויקט של ''ניו סיינטיסט''
טים מוהאם
|
|
|