|
|
עוד בקטגוריה זו:
Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0
|
|
חוזה הריאליטי-שואו
ספרים / אלי אשד
יום ראשון, 06/01/2002, שעה 1:20
המציאות על פי רוברט שקלי
|
|
בין הספרים הראשונים בהוצאת הספרים החדשה ''אודיסיאה'', ניתן למצוא קובץ סיפורים בשם ''מלכודת האנשים'' ורומאן - ''הקרבן העשירי''. שניהם לא נראים כבחירות פופולריות במיוחד בימים אלה; שניהם מייצגים נאמנה את נטייתה של ההוצאה החדשה למדע בדיוני קלאסי, ללא שיקולי רווח; שניהם נכתבו על ידי רוברט שקלי.
צייד המציאות
מן הראוי כי רוברט שקלי יהיה מוכר היטב בעברית. בשנות החמישים הוא היה אחד הסופרים המרכזיים של המדע הבדיוני. הוא נודע אז בראש ובראשונה בזכות סיפוריו הקצרים, בהם הביא תופעות ומצבים שונים של החברה הטכנולוגית המודרנית לכדי אבסורד מוחלט, קומי לכאורה, אך המראה, למעשה, את האימה הנוראה הטמונה בהם לאמיתו של דבר. הנושא המרכזי ברומנים המעטים ובסיפורים הקצרים הרבים שחיבר היה כי ביקום אינסופי ה-''מציאות'' הנה בעלת אפשרויות אינסופיות, וכי היא תלויה לחלוטין בסביבה, בגזע או באינדיבידואל שחווה אותה. לא מעטים מסיפוריו של שקלי, שנראו כמטורפים לחלוטין בזמן פרסומם, קיבלו אופי אחר, נבואי כמעט, ככל שעבר הזמן והמציאות התגלתה כמטורפת לא פחות. סיפור כזה היה ''שכר הסיכון'' (שתורגם לעברית על ידי עמוס ערן בחוברת ''פנטסיה 2000'' מס' 42), שפורסם בשנות החמישים ואשר תאר תכנית טלויזיה עתידנית המציגה את הלייב-שואו האולטימטיבי, מסע צייד אחר בני אדם, כאשר הצופים יכולים לקבוע מי הוא ''הנרדף'' שהם רוצים ביקרו ומי הוא זה שיוצא להורג בידי הציידים. בסיפור זה (שנעשה לסרט צרפתי ב-1982) חזה שקלי בדייקנות את תוכניות ה-''ריאליטי-שאו'' של היום נוסח ''הישרדות''. לאמיתו של דבר כבר מדברים היום בארה''ב על משחק צייד טלויזיוני הדומה לזה של שקלי, אם כי שם אין כוונה להוציא את הניצודים להורג... עדיין. סיפור נוסף, ידוע יותר, היה ''הקרבן השביעי'' (1953, תורגם לעברית על ידי עמוס ערן בחוברת ''פנטסיה 2000'' מס' 37), שתאר גם הוא עולם עתידני קרוב בו צייד בני אדם הנו חוקי ב-''משחקי ציד'' בין ציידים וניצודים. זאת מתוך הנחה (שגויה) של השלטון כי רק כך ניתן לדכא את היצר המלחמתי האנושי - על ידי ניתוב יצריהם האלימים של האזרחים. הסיפור הקצר הזה נעשה ב-1965 לסרט, בהפקה איטלקית-צרפתית, בשם ''הקרבן העשירי'' (המפיקים הניחו, מן הסתם, כי אורך הזמן של הסרט מצדיק עוד שלושה קרבנות עבור הקהל צמא הדם) בכיכובם של השחקנים הידועים מרצ'ילו מסטרויאני ואורסולה אנדרס. אלה הופיעו בתור ציידים מתחרים הנאבקים ביניהם לעיני מצלמות הטלויזיה והמוני צופים נרגשים ומרותקים. הסרט הוא בינוני ומטה, אך שקלי ניצל את ההזדמנות כדי להרחיב את הסיפור הקצר לספר, גם הוא בשם ''הקרבן העשירי'' (שתורגם ב-2001 בהוצאת אודיסיאה על ידי ל. זיו-האן), המבוסס במידה רבה על עלילת הסרט (למעשה הוא היה ''עיבוד ספרותי'' שלו). הספר הוא לא-רע, אך הוא אינו מתקרב לעצמה המרוכזת של הסיפור הקצר המקורי. הוא לוקה מעט באוירת שנות השישים, בהן נכתב. כך, למשל, מאד ברור כי הדמויות הראשיות הן אורסולה אנדרס ומרצ'לו מסטרויאני, תחת שמות אחרים... שנים רבות לאחר מכן כתב שקלי שני ספרי המשך המתרחשים בסיטואציות דומות באותו עולם של ציידים וניצודים: Victim Prime ב-1987 ו- Hunter/Victim ב-1988. בכך יצר מאותו סיפור קצר ישן טרילוגיה שלמה, אך הסיפורים החדשים אינם מתקרבים לדרגתו של הספר המקורי, שלא להזכיר את הסיפור הקצר. בימים אלה מופק עיבוד קולנועי חדש לאותו סרט ישן, אך נראה כי היום הוא יהיה עכשוי לעין ערוך מאותה גרסה ישנה משנות השישים - לא יהיה כל צורך להציגו כעתידני, מעבר לחמש או עשר השנים הקרובות.
אלמוות להמונים
מלבד הסיפורים הקצרים הקומיים והסאטיריים המרובים שחיבר בשנות החמישים והשישים, כתב שקלי גם כמה רומאנים. אלה נראו לרוב גם הם כסיפורים קצרים שחוברו להם יחדיו בצורה מגושמת, בעיקר עקב העלילות האפיזודיות מאד שלהם. הם עסקו, בדרך כלל, בטיפוסים נאיביים מאד המוצאים את עצמם, בכל פרק, בפינה מוזרה אחרת של היקום, ואשר לומדים שוב ושוב (כבמרבית הסיפורים הקצרים של שקלי) עד כמה יכול הקיום האנושי (או החייזרי) להיות מוזר. הרומאן הראשון אותו חיבר שקלי היה ''אלמוות בע''מ'' (1958, תורגם לעברית ב-1979 על ידי א. דורית בהוצאת מסדה), על אדם שמת ''בזמננו'' (שנות השישים?) לאחר תאונת מכונית וקם לתחייה 150 שנה בעתיד. בכל פרק הוא עורך היכרות עם אספקט ביזארי אחר של ארה''ב של העתיד, ומגלה בין שאר כי תופעות הפרה-פסיכולוגיה הוכחו כנכונות, כולל חיים לאחר המוות, וכי הן מתקבלות כמובנות מאליהן. מלבד זאת יכולים האנשים להחליף גופות כרצונם (בתנאי שהם עשירים כמובן). גם משחק הציידים והניצודים קיים בעתיד הזה - נראה כי נושא זה הקסים את שקלי, והוא חזר עליו פעמים רבות ביצירתו. שנים רבות לאחר הופעתו הראשונה עובד הספר לסרט קולנוע בשם ''Freejack'' (ב-1992), אותו כתב אחד התסריטאים של ''הנוסע השמיני'' ו-''זכרון גורלי''. הוא מעניין בעיקר עקב הופעתו של הזמר מיק ג'אג'ר בתפקיד הצייד. פרט לכך, מדובר בחיקוי בינוני ומטה של ''בלייד ראנר''. העלילה בסרט מתרחשת ''רק'' עשרים שנה בעתיד, ונראה כי חברתו של הגיבור לא הזדקנה כלל בפרק זמן זה - כרגיל בהוליווד. מאז חיבר שקלי עוד כמה ספרים מעניינים שלא תורגמו. ב-''The Status Civilization'' (מ-1960) מגיע אדם לעולם שכולו בית סוהר ענקי, בו כל הערכים המוכרים לנו הם הפוכים לחלוטין. ב-''Mindswap'' (מ-1962) הגיבור, להפתעתו, מחליף גופות עם איש מאדים לאחר שגופו המקורי נגנב ממנו בידי שודד גופות ידוע (הפועל על פי העקרון ''אם אדם אינו יכול לשלוט בגופו כי אז מן הראוי שיאבד אותו''). הסיפור עוסק בחיפושיו הנואשים של הגיבור בגופות שונים אחרי גופו המקורי, עד שהוא מבין לבסוף כי כל גוף הנו חסר חשיבות וזמני, וכי בכל מקרה ''שום דבר אינו נצחי חוץ מאשליותינו''. ספר חביב מאוחר יותר הוא ''Dimension of Miracles'' (מ-1968), בו איש כדור-הארץ תמים זוכה בטעות בפרס ראשון בתחרות גלאקטית ומגלה לתדהמתו כי הפרס הוא יצור חי המסוגל לדבר, וכן כי הוא עצמו הנו כעת אובייקט הציד של ''טורף'' (המזכיר מאד את גיבור סדרת סרטי ''הטורף'' המאוחרת יותר), כאשר הוא עצמו מחפש כיצד לחזור לכדור הארץ, חיפוש שנידון לכשלון.
מלכודת האנשים
שקלי חיבר סיפורים קצרים רבים. אחד מהם, סיפור מצמרר במיוחד בשם ''העלוקה'', על יצור זולל-כל ובלתי-ניתן להשמדה, פורסם בעברית עוד בשנות החמישים במגזין המדע הבדיוני ''קוסמוס''. לא פחות מעשרה מסיפוריו תורגמו לעברית במגזין ''פנטסיה 2000''. שקלי היה אחד הסופרים המתורגמים ביותר שם, וכנראה אחד החביבים ביותר על העורכים. הסיפורים שתורגמו כללו, מלבד אלה שהוזכרו למעלה, גם הדפסה חוזרת של ''העלוקה'' המצוין, ועוד סיפור מצחיק ומצמרר שכתב עם סופר מד''ב מפורסם אחר - הארלאן אליסון - בשם ''אני רואה אדם יושב על כסא והכסא נושך ברגלו'' (הופיע בגליון מס' 10). דוגמה מייצגת של מיטבו של שקלי ניתן למצוא בספרו ''מלכודת האנשים'' (תורגם לעברית בשנת 2001 בהוצאת אודיסיאה על ידי טל וויס). זהו אוסף שיצא במקור ב-1969, הכולל סיפורים שיצאו עוד בשנות החמישים והשישים, תקופת שיאו של שקלי כסופר חדשני ומצליח בתחום המד''ב. ניתן לחלק את הסיפורים שבאוסף לכמה סוגים: האחד - ''מדע בדיוני אנתרופולוגי'' - הוא הסיפור על איש כדור הארץ המגיע לכוכב אחר בו הכל נראה בתחילה מובן וברור, אך בהדרגה מסתבר כי שום דבר אינו מובן וכי החייזרים חושבים בצורה שונה לחלוטין מכל מה שהעלה הגיבור (כמו גם הקורא) על דעתו. דוגמה לכך היא הסיפור ''הקרבן מהחלל'', בו איש מגיע כדור הארץ לכוכב הנראה לכאורה כחלומו הרטוב של כל אסטרונאוט ששהה שנים בבדידות בחלל - מעין טהיטי קוסמית (גם השם בו קרוי העולם - ''איגאטי'' - מחזק קשר זה). נשים יפיפיות מקבלות את הנוסע בפרחים ובמחולות, והתושבים מקבלים אותו כמשיח שירד מהשמיים. אך, כמו בכל סיפור של שקלי, מתברר כי המחיר שאיש כדור הארץ צריך לשלם בתמורה הוא גבוה יותר ממה שהעלה על דעתו, ו-''איגאטי'' כלל אינה טהיטי, היא משהו... חייזרי. הקובץ מכיל כמה סיפורים מסוג זה. במידה מסוימת הם מזכירים פרקים ישנים בסדרת ''מסע בין כוכבים'', אם כי הראשונים מוזרים ומסוכנים הרבה יותר מן האחרונים. סוג אחר של סיפורים המוצג בקובץ הוא הז'אנר ההומוריסטי-ביזארי-פילוסופי. סיפורים אלה שונים מאד זה מזה, ומזכירים מעט את דגלס אדמס ביום מטורף במיוחד. סיפור שכזה הוא ''חסינות דיפלומטית'', בו על נציגי כדור הארץ למצוא דרך להשמיד דיפלומט מעולם אחר לפני שזה יספיק להעביר לאימפריה הגלקטית שאותה הוא מייצג ולצי פלישה מטעמה את מיקומו של כדור הארץ. אלא שהדיפלומט מתגלה כבלתי ניתן להשמדה, גם באמצעים חמורים ביותר - פצצת מימן, למשל. בסופו של דבר נמצאת הדרך, אך הסיום מאכזב. הפתרון הוא טכנולוגי ביזארי כלשהו (למעשה, מבחינת הקורא, כמה מילים מדעיות לא מובנות) בעוד שניתן היה לצפות משקלי למשהו ''מתוחכם'' יותר. נראה כי, לאחר שהציג את הסיטואציה הבלתי אפשרית, לא הצליח שקלי למצוא כיצד לפתור אותה ובחר בדרך הקלה. רושם כזה קיים גם לגבי כמה סיפורים אחרים בקובץ. סיפור שונה לחלוטין הוא זה שעל שמו נקרא הקובץ - ''מלכודת האנשים'' (ממנו יצר שקלי תסריט לסרט שהוקרן בטלויזיה האמריקנית), בו הוא מבצע את הפעלול בו התפרסם במיוחד, ה-''סוג'' השלישי של סיפוריו הקצרים: הגזמה אבסורדית של מגמה כלשהי בחיים המודרניים. כאן הוא עוסק בעתיד בו, עקב צפיפות האוכלוסיה הגבוהה, מי שרוצה להשיג שטח אדמה קטן עבור בני משפחתו חייב לבצע את המשימה המסוכנת מכל: לעבור בשלום את הסכנות של האזור המסוכן ביותר - העיר ניו יורק. שקלי מעביר את גיבור הסיפור דרך מצבים שונים המוכרים היטב לכל תושב עירוני, אך כאן הם מוגזמים בצורה מטורפת ממש. אבל אין לטעות - העוצמה של הסיפור נובעת דוקא מהתחושה כי ששקלי אינו מגזים כל כך, וכי המציאות של חייו הולכת ומתקרבת למצב המטורף (לכאורה) המוצג בסיפור. למרות רמת הסיפורים הבלתי-שווה, עדיין מדובר באוסף מומלץ ביותר. שקלי ביום טוב הוא טוב מאד, ואף ביום לא טוב הוא טוב יותר מרבים וטובים...
רוברט שקלי כיום
בשנים האחרונות מביישת זיקנתו של שקלי את נעוריו. ספריו החדשים הם בעיקר עיבודים והמשכים לסדרות טלויזיה מצליחות (כמו ''חלל עמוק 9'' ו-''בבילון 5'') או לספרים של סופרים ידועים ומצליחים יותר ממנו (כמו סדרת ''ביל הגיבור הגלקטי'' של הארי האריסון), שלא לדבר על הוריאציות האינסופיות על ספריו הידועים הישנים כמו ''הקרבן העשירי''. נקודת השפל היתה כאשר פירסם עיבוד ספרותי לסיפור קומיקס שהתבסס על סדרת סרטי ''הנוסע השמיני''. עם זאת, הוא לא היה מעורב עד כה בעיבודים ובהמשכים השונים לסדרת ''הטורף'', הנראית כאילו היא מבוססת על כמה מרעיונותיו. קריאה של ספריו החדשים מעוררת הרהורים נוגים על מה שסופר מזדקן ולא כל כך פופולארי נאלץ לעשות על מנת לשרוד בשוק הספרים האמריקני האכזרי ובעל הזכרון הקצר. בעברית הופיעו כמה מיצירות חדשות אלה - הטרילוגיה הפנטסטית שכתב עם רוג'ר זילזאני. כל ספרי הסדרה הופיעו בהוצאת עם עובד בתרגומה של דורית לנדס. הם תורגמו, מן הסתם, בעיקר בגלל שמו של זילאזני דוקא. ספרי הטרילוגיה: ''הביאו לי את ראשון של נסיך החלומות'' (1991, תורגם ב-1994), ''אם בתחילה לא תצליח'' (1993, תורגם ב-1995) ו-''מהתלה לא קלה'' (1995, תורגם ב-1996). הטרילוגיה מתארת מאבק בין שדים מטופשים ומלאכים מטופשים לא פחות הנמצאים תחת שליטתה של אלה מסתורית בשם אננקה בתקופות שונות בהיסטוריה. הסגנון ההומוריסטי מזכיר את שקלי יותר מאשר את זילאזני, אך פרט לכך הסדרה בהחלט לא מייצגת את שקלי במיטבו - אם כי עדיין יש ניצוצות של ההומור הציני הישן.
דגלס אדמס פלוס
ספריו של שקלי בשיאו, כמו גם סיפוריו הקצרים, מזכירים מאד את יצירותיו המאוחרות יותר של דגלס אדמס, הן בהומור והן בפילוסופיה הסטירית שבהם. עם זאת, לדעת כותב מאמר זה, שקלי הרבה יותר מצחיק, אינטליגנטי וקודר. יתכן כי דוקא הקוראים הישראליים, המתגוררים באזור בו צורת החשיבה המקובלת נראית חייזרית ובלתי מובנת יותר ויותר מיום ליום, יכולים להבין ולהעריך את סיפוריו המצחיקים והמצמררים של שקלי טוב יותר מכל אחד אחר.
תודה על הסריקה לארז אברמוביץ
רוברט שקלי - האתר הרשמי
רוברט שקלי - האתר הכמעט-רשמי
רוברט שקלי - כנ''ל
ראיון עם שקלי
ביבליוגרפיה
ביקורות על ספריו של שקלי
הקרבן העשירי - הסרט
Freejack
The Utilizer : סדרת מד''ב בה שקלי מעורב
מלכודת האנשים - ביקורת
הקרבן העשירי - פרק ראשון
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
קונדור מאן (חדש)
אלי יום ראשון, 06/01/2002, שעה 5:54
עוד סרט שנעשה לפי יצירה של שקלי הוא הסרט של חברת וולט דיסני ''קונדור מאן ''. עלילותיו של צייר קומיקס שמוצא את עצמו מעורב בפרשת ריגול קומית עם סוכנים רוסיים מרושעים ( ובראשם אוליבר ריד) ועל מנת להתמודד נאלץ לילבוש את החליפה של גיבור הקומיקס שלו ''קונדור מאן ''!סך הכל סרט חביב על הדמיון וההבדלים בין קומיקס למציאות . הסרט הזה מבוסס על מותחן של שקלי ( ולא דווקה ספר מד''ב ) בשם THE GAME OF X .עד כמה קרוב הסרט לספר , אין לי מושג, לא קראתי את הספר , אבל אני חושד : מעט מאוד. עוד על קונדור מאן יש כאן : כאן וכמה ביקורות שונות יש כאן :
|
|
|
|
|
''אלמוות בע''ם ''הסרט (חדש)
אלי יום ראשון, 06/01/2002, שעה 6:09
בתשובה לאלי
מלבד FREEJACK הזכור לרע מסתבר ש''למוות בע''ם'' עובד בגירסה בריטית בסוף שנות השישים ומן הסתם לטלוויזיה . לא ראיתי את הגירסה הזאת , אבל אני מנחש שוב : הגירסה הבריטית הייתה קרובה יותר לרוחו של שקלי וטובה יותר מאשר אותו עיבוד עתיר פעלולים והרוגים משנות התשעים.
|
|
|
|
|
רוברט שקלי וארנולד שוורצנגר (חדש)
אלי יום ראשון, 06/01/2002, שעה 17:57
בתשובה לאלי
מישהו שאל אותי פעם בתוכנית טלוויזיה של הלווין בנושא מדע בדיוני מהו הסרט הנבואי ביותר שצפיתי בו אי פעם. התשובה הייתה קלה : אמרתי לו ''הנמלט'' של ארנולד שוורצנגר. ''הנמלט '' או THE RUNNING MAN הוא הסרט שבו ארנולד מגלם אדם שמוצא את עצמו בתור הנרדף בתוכנית המשחקים האולטימטיבית של העתיד הלא רחוק שבה ציידים רודפים אחריו לקול תשואות ההמונים הנרגשים שצופים בכל בשידור חי. קצת מזכיר את תוכניות ''ההישרדות'' של היום רק צעד אחד קדימה. וקצת עוד יותר מזכיר את הסיפורים של רוברט שקלי כמו ''שכר הסיכון '' ו''הקורבן העשירי ''. אלא שהפעם הסרט היה מבוסס על ספר שאותו כתב סופר האימה המפורסם סטיבן קינג בצעירותו , ותחת השם הבדוי ''ריצרד בצ'מן''. הסרט הוא בינוני , ולמען האמת כאשר ראיתי אותו במקור כאשר נעשה ב-1987 הוא עשה עלי רושם של עוד סרט אקשן ותו לא. בפעם השניה ראיתי אותו בשנת 2001 בעיצומה של הקרנת הסדרה ''הישרדות '' ואז הוא כבר עשה רושם אחר לחלוטין... עוד על הסרט הזה והשוואה בינו ובין סדרות ''המציאות '' של ימינו : ועל הספר של סטיבן קינג שעליו הוא מבוסס : וגם כאן :
|
|
|
|
|
סיפור דומה של ריצ'רד באכמן (חדש)
Kipod יום שני, 07/01/2002, שעה 2:10
בתשובה לאלי
הוא The Long Walk - גם עוסק בתוכנית טלביזיה כזאת או אחרת. משובח, כמרבית יצירותיו המוקדמות של קינג.
ואפרופו ציד בני אדם - נעשה לאחרונה סרט המקרב את הספורט יותר אל הריאליטי שואוס - Series 7 - The contenders. מאחר ואני עצלן נבזה, לא אחזור על מה שכבר כתבתי בעבר -
|
|
|
|
|
סרט מד''ב ישראלי (חדש)
אלי יום שני, 07/01/2002, שעה 7:37
בתשובה לKipod
שחזה גם הוא את נושא הריאליטי שואו של היום היה ''מחליטים עליך'' שאותו ביים ירון שמיר. על פי סיפורו הקצר של אמנון דנקנר ''חג הקורבן''. הסרט נעשה בחוג הקולנוע של אונ' תל אביב ב- 1991.והיה באורך 15 דקות. בסרט מסופר על זוג צופה בטלוויזיה בשעשועון שהופק בידי ממשלת ישראל ומסתבר להם שהם הגיבורים של השעשועון ושחייהם יקבעו בו ועליהם להופיע בו בשידור חי שבו יוטלו עליהם גזירות שונות לשמחת הצופים בהם. . דווקה בעצם הסרקזם שלו וההקצנה של מגמות שרק החלו להסתמן ב-1991 הסרט הזה חזה בדייקנות כמה מגמות שאנו רואים כיום בשעשועונים כמו אלה של דודו טופז , וב''ריאליטי שואו ''. הסרט הנ''ל היה אחד המועמדים להקרנה באירוע סרטי המד''ב הישראליים בכנס ''איקון '' האחרון, אבל מסיבות שונות ( ובהן מחסור של זמן מספיק ) לא הוקרן . אולי בפעם אחרת.
|
|
|
|
|
סרט מד''ב ישראלי (חדש)
אלי יום שני, 07/01/2002, שעה 10:09
בתשובה לאלי
עוד סרט ישראלי שנראה כבעל נושא רלוונטי הוא ''שחרר את הנסיכה'' שביים אורי הדר ב- 1999 . והפעם היה זה סרט באורך מלא . ג'וליאנו מר מגלם שם מנחה שעשועון טלוויזיה על שחרור נסיכה מטירה שמגלה שהשעשועון הופך למציאות ומשתלט על חייו. למרבית הצער לא ראיתי את הסרט הזה , למיטב ידיעתי הוא הוקרן רק בסינמטק ( ואולי גם בטלוויזיה ?) ואינני יודע אם היה פנטסטי באמת,. בכל אופן לסרט לא היה כל צורך להיות עתידני בשלב זה. האם יש מישהו מבין הקוראים שראה את הסרט הזה?
|
|
|
|
|
שחרר את הנסיכה (חדש)
אלי יום שלישי, 08/01/2002, שעה 21:32
בתשובה לאלי
מישהו שראה את הסרט הזה ( שכנראה הוקרן רק בסינמטק) מוסר שהעלילה לא הייתה פנטסטית ממש. הסיפור עסק ב''נסיכה'' (מעיין קרת ) שכלואה בכלוב שממנו צריכים המתחרים השונים ''לחלץ אותה''. ותמיד ללא הצלחה כתוצאה מהמכשולים השונים . הסיפור עצמו עוסק בהיעלמות השחקנית שמגלמת ארת הנסיכה מהשעשועון ובחיפושים הנואשים שמתבצעים אחריה. הסרט עצמו אינו מד''ב או פנטסיה אם כן , אבל לאמיתו של דבר הוא הקדים את השעשועונים מסוג זה שאכן נעשו בישראל וכך ניתן לאמר שחזה אותם.
|
|
|
|
|
הסיבה שהוא לא הוקרן היתה (חדש)
רני יום שני, 07/01/2002, שעה 11:37
בתשובה לאלי
שהוא פשוט היה גרוע. שום סיבה אחרת.
|
|
|
|
|
ועוד משהו (חדש)
שלמקו יום שני, 07/01/2002, שעה 13:14
בתשובה לאלי
אם מדברים על ריאליטי שואו ועל ציידים וניצודים, סתם רציתי להזכיר את הפרק (הטוב דווקא) מהעונה השלישית של סליידרס, בו החבורה גולשת לתוך משחק לחיים ולמוות, בו חבורות אנשים נלחמים בתוך מבוך ובינם ובין עצמם במשחק לחיים ולמוות שמשמש כמקור בידור לשאר העולם.
|
|
|
|
|
אני אהבתי את מה שהוא כתב עם רוגר (חדש)
shayandherfangies יום שלישי, 15/01/2002, שעה 16:48
זליאזני. קראתי את השלושה פעמיים ואני חושבת לקנות אותה. למרות שאני חייבת לציין שהסגנון של רוג'ר בלט הרבה יותר מזה של רוברט. אבל יכול להיות שזה בגלל העובדה שקראתי את כול ספרי רוג'ר שתורגמו לעברית ואילו רק את מלכודת האנשים של שאקלי,(אני מתכוונת לקרוא עוד שלו)
|
|
|
|
|
תוכניות המציאות (חדש)
אלי יום חמישי, 17/01/2002, שעה 9:39
בוינט פורסם מאמר מקיף מאוד על תוכניות המציאות השונות וגורלן כיום שכנראה אינו מזהיר במיוחד. המסקנה של הכתבה היא שכדי לשרוד על התוכניות האלה יהיה להיות מזעזעות ככל האפשר , ולמעשה להגיע למצב שמתואר בסיפוריו של רוברט שקלי .
|
|
|
|
|
תוכניות המציאות (חדש)
אלי שבת, 23/02/2002, שעה 14:14
בתשובה לאלי
ועוד כתבה מוינט על תוכנית ההישרדות החדשה ''הישרדות 3'' שעם כל זה שהיא ''עתידנית'' ומגשימה את הצתחזיות של שקלי היא בעצם כבר עושה רושם מיותר לרגל אירועי ההישרדות האמיתיים שאנו עוברים....
|
|
|
|
|
רוברט שקלי מבקר בישראל (חדש)
מספר 666 יום שישי, 16/07/2004, שעה 8:23
בימים אלה פתח הערוץ המשותף של הכבלים בישראל ''הוט '' ערוץ מיוחד לימי הקיץ , ערוץ ''הוט ספייס '' שמוקדש אך ורק לסרטי וסדרות מדע בדיוני לשמחתם של חובבי המדע הבדיוני בארץ. אך מסתבר שאנשי ''הוט'' לאור סקרים שונים שעשו מצאו שאת המעריצים המרובים והנאמנים ביותר למדע בדיוני בארץ ניתן למצוא דווקא בקרב אנשי הקהילייה הרוסית. בסקר מיוחד שנעשה התברר שלמעלה מ70% מהם מגלים עניין גבוה במדע בדיוני ומעונינים לצפות בערוץ מעין זה, אחוזים שקשה מאוד למצוא אותם אצל הקהל הישראלי הרחב שהוא אדיש יותר לנושאי מדע בדיוני . כתוצאה החליט ''הוט'' להתמקד באנשי קהל מיוחד זה בפעולות הפרסום לערוץ. באירוע שזכה לפרסום עצום בקהילה הרוסית והוזמנו לארץ כמה סופרי מדע בדיוני מרוסיה ואוקראינה , אנשים כמו סביאטוסלב לוגינוב זוג הסופרים מרינה וסרגיי דיאצ'נקו . והוזמן גם הסופר רוברט שקלי שמסתבר שהיה פופולארי מאוד בשפה הרוסית ( הרבה יותר מבשפה העברית ) כאשר ספריו תורגמו לרוסית בשנות השישים והשבעים. וזאת מאחר שספריו וסיפוריו שעסקו בעיקר בסטירה חברתית ובפרודיה על אלמנטים שונים של מדע בדיוני היו שונים מאוד מספרות המדע הבדיוני ה''רצינית '' יותר שאותה היכירו עד אז ברוסיה .
להלן ראיון קצר עם מר רוברט שקלי שנערך על ידי עם בואו לארץ: א.א : מר שקלי יש את הרושם שאנחנו חיים כיום בעולם שאותו אתה חזית בשנות החמישים עם תוכניות ''ריאליטי '' שתופסות את מקום המציאות , כאמצעי בידור להמונים . שקלי: כאשר אני מסתכל היום בתוכניות הריאליטי ששולטות למעשה בטלוויזיה האמריקנית ואני מבין שגם בישראל אני מוצא שיש רק הבדל אחד ויחיד בינהם ובין מה שתיארתי בסיפורי מלפני חמישים שנה. . א.א : ומהו ? שקלי : אין בהם מתים ואין בהם מפסידים שמוצאים להורג כעונש על כישלונם ....עדיין . אבל אני לא אתפלא אם גם זה יגיע לבסוף כפי שתיארתי בסיפורי משנות החמישים . זה נראה כשלב ההגיוני הבא ככל שהחברות יחפשו אמצעים חדשים ודרמטיים יותר למשוך צופים. א. א. איך נוצר הרעיון לסיפורים אלה על ''תוכניות ''ריאליטי'' קטלניות ? שקלי : בילדותי קראתי סיפור בשם ''המשחק המסוכן ביותר '' שתיאר ברון רוסי שצד להנאתו בני אדם כשעשוע באחוזתו על אי בודד .וחשבתי שיהיה מעניין לפתח את הרעיון הזה אבל עם ההבדל שהצופה והצייד הסדיסט לא יהיה ברון מטורף באי נידח אלא חברה שלמה שמורכבת מסדיסטים צמאי דם .אני חושש שהרעיון הפרוע הזה עלול להתממש לבסוף במציאות . . א.א. האם אתה ממשיך לכתוב סיפורי מדע בדיוני גם היום ? שקלי : כבר לא .הז'אנר משעממם אותי מאחר שאין שום דבר בו שיכול להפתיע אותי . מה אתה יכול לחדש עוד אחרי מה שחזית כדמיון פראי וכהקצנה סאטירית התממש? אני כותב היום בעיקר סיפורי בלשים ואת זכרונותי .
ראיון מקיף ומפורט יותר עם שקלי נוהל בידי דותן דימט ואפשר למצוא אותו כאן :
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|