על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

פוטר מכה בשלישית
סרטים / ארז לנדוור
יום ראשון, 27/06/2004, שעה 10:02

'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן', השלישי בסרטי הארי פוטר, מגיע אל מסכינו – בשל יותר, אפל יותר, טוב יותר


לאחר שתי שנותיו הראשונות בהוגוורטס, הארי פוטר חוזר בשלישית. כריס קולומבוס, שביים את שני הסרטים הקודמים בסדרה, נוטל את מושכות ההפקה, ועל הגה הבימוי מחליף אותו אלפונסו קוארון, שעליו ידובר בהמשך. על כן לא מפתיע שאופי הסרט שונה מקודמיו. אפל. כמה אפל? קחו את סרטי אימה בריטיים משנות הארבעים של המאה הקודמת , ערבבו אותם עם הגותיקה של 'אנקת גבהים', הוסיפו את המסתורין של 'כלבם של בני בסקרוויל', פזרו את הקדרות של סיפורי ריי ברדבורי, מוססו את המוזרות של הסדרה 'האסיר', ותקבלו מושג על אופיו של 'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן'.

לאחר שניפח את דודתו המעצבנת והעיף אותה באויר, בורח הארי מביתו וחוזר לבית הספר הוגוורטס. שם מתברר שסיריוס בלאק ,שהיה כלוא בכלא אזקבאן השמור והוביל את לורד וולדמרוט אל הוריו של הארי, הצליח לברוח. כעת חייו של הארי בסכנה, והוא צריך להשמר לנפשו יותר מאי פעם בעבר, כיוון שסיריוס בלאק יכול לשנות את צורתו ולהיעלם מכל מקום לאחר שביצע את פשעיו. ואם לא די בכך, הרי שהסוהרסונים, שומרי הכלא האימתניים, רודפים אחר בלאק והם לא מבחינים בין אשם לחף מפשע – כל העומד בדרכם נמצא בסכנה. הארי נאלץ, שוב, לעמוד מול הרוצים ברעתו ולהתמודד עם סכנות גדולות, והבירוקרטיה והכללים הנוקשים של בית הספר לא מקלים עליו. לעזרתו באים, שוב, חבריו הטובים רון וויזלי והרמיוני גריינג'ר. וגם כמה חפצים קסומים.
הקסם – בדמות חפצים, יצורים ואירועים – אכן בולט לאורך כל הסרט: נסיעה מטורפת באוטובוס ברחבי לונדון, מפה מכושפת העוקבת אחרי מיקומם של אנשים, יצור חביב הקרוי היפוגריף (הכלאה בין עוף דורס לסוס), אנשי זאב, יצורים אימתניים בעלי יכולות מנטליות מפותחות, משחק קווידיץ' במזג אויר סוער, עכברוש מוזר ומסע בזמן בנוסח הסדרה 'בלשים בזמן', כל אלה הם רק חלק מההתרחשויות ומהאפקטים המיוחדים שתמצאו בו. שילוב מרכיבי מיסתורין, הומור וכשפים מגובש בסרט בצורה קוהרנטית ומביא להיותו שדרוג של שני קודמיו.


מרכיב אחר באיכותו של הסרט הוא המשחק: דניאל רדקליף מתעלה על עצמו לעומת הופעותיו הקודמות. רופרט גרינט בעל שתי הבעות הפנים ממלא היטב את תפקיד השלומיאל, ואמה ווטסון המוכשרת והחיננית – כל מילה מיותרת. טום פלטון מצטיין כרגיל כדראקו מאלפוי, ושוב אנו פוגשים ברובי קולטריין, מגי סמית ואלאן ריקמן הנפלאים. מייקל גמבון נכנס לנעליו של ריצ'ארד האריס המנוח בגילום פרופסור דמבלדור, והוא לא מבייש את קודמו ז''ל. גארי אולדמן המצוין מגלם את סיריוס בלאק. אמה תומפסון בתפקיד פרופסור סיביל טרלוני ודייויד תוליס בתפקיד רמוס לופין מצטרפים לצוות המורים הוותיק ותורמים לא מעט לסרט – הראשונה מוסיפה נופך הומוריסטי והאחרון מגלם תפקיד מרכזי כפרופסור הבא לעזרתו של הארי. הסרטים הקודמים זכו להברקות ליהוק של שחקני אורח – ג'ון הארט וקנת בראנה, ואילו כאן רוברט הארדי הותיק והנפלא מגלם את קורניליוס פאדג', נציגם של הקוסמים והמכשפות בפרלמנט הבריטי, דמות תמהונית ומשעשעת.


גם המוזיקה והצילום תורמים לאופיו המיוחד של הסרט. הפסקול מצמרר ותואם לאוירה האפלולית, ואילו הצילום, המאופיין בצבעים כהים ובזויות מעוגלות, מכניס את הצופה לעולם הסרט והופך את חוויית הצפייה בו למוחשית יותר.

התגלית הגדולה ביותר של הסרט היא הבמאי המקסיקני אלפונסו קוארון ('ואת אמא שלך גם'). בעזרת התסריט של סטיבן קלובס, צילומי נופי סקוטלנד היפהפיים של הצלם הניו-זילנדי מייקל סרסין והמוזיקה המהפנטת של ג'ון ויליאמס, יצר קוארון סרט נהדר, שילוב מבריק של עלילה, אוירה, משחק, תסריט, דמויות וצילום. כותב שורות אלה מצפה בכליון עיניים לעבודותיו הבאות. כמאמר הקלישאה – אם אתם הולכים רק לסרט אחד בשנה, לכו לסרט הזה. הוא שווה כל אגורה.


הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)
במאי: אלפונסו קוארון
תסריט: סטיבן קלובס
על פי ספרה של ג'יי. קיי. רולינג
שחקנים: דניאל רדקליף, אמה ווטסון, רופרט גרינט, דייויד ת'וליס, גארי אולדמן, אלאן ריקמן, אמה תומפסון, רובי קולטריין, מייקל גמבון



הארי פוטר והאסיר מאזקבאן – אתר הסרט
ג'יי קיי רולינג
דניאל רדקליף
רופרט גרינט – מעריצים בריטיים
רופרט גרינט – מעריצים אמריקאים
אמה ווטסון – האתר הרשמי
אמה ווטסון – מעריצים
סרטי אימה בריטיים
אנקת גבהים
כלבם של בני בסקרוויל
ריי ברדבורי
האסיר
בלשים בזמן
האוטובוסים של לונדון
הארי פוטר וחדר הסודות – הסרט
הו הא הארי פוטר

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
התענגתי ביותר על הסרט,  (חדש)
Boojie יום ראשון, 27/06/2004, שעה 17:24
אם כי יש לציין שהוא היה טוב בהרבה מהשניים הקודמים, אבל פחות טוב ממה שקיוויתי. ואני מצפה לגירסת הבמאי. :-)
קוארון, בתבונה לדעתי, ויתר במידה רבה על הרכיב הפסיכולוגי של הספר, על חלק ניכר מהתפתחות הדמויות ומהגילויים שהארי עובר, לטובת אקשן מגניב. בסרט באורך כזה קשה מאוד להכניס את מלוא ההתפתחות הפסיכולוגית שדמותו של הארי עוברת בספרים (הקונפליקטים, הגילויים ההדרגתיים לגבי הוריו - חלק שבמיוחד היה חסר בסרט, וכדומה). התוצר הוא סרט כיפי ביותר, לא עמוק במיוחד אבל מהנה.
מה שהייתי באמת רוצה לראות, זה את ''הארי פוטר - סדרת הטלוויזיה''. סדרה כזאת באמת תוכל לעשות צדק עם הצד הפסיכולוגי של הארי, אחרי שהסרטים כבר יגמרו להשביע את הצד האקשני-המאגניב.
מכל השינויים שנערכו ביחס לספר, היחיד שהפריע לי היה זה שלא נחשף מיהם יוצרי מפת הקונדסאים. זה היה ממש תמוה בעיניי.
ואחרון חביב, לגבי מייקל גמבון - כמישהי שצפתה בסדרת ''הבלש המזמר'' (של דניס פוטר, לא, אין קשר להארי) בערך מיליון פעם (כן, כל השש שעות, שאני יודעת אותן כמעט בעל-פה), לא יכולתי שלא לשמוע את פיליפ מארלו בכל פעם שדמבלדור פתח את הפה. זה קצת הפריע, אבל באמת לא אשמתו. :-)
   כתוב תגובה
לדעתי, מיני סידרה  (חדש)
יעל יום ראשון, 27/06/2004, שעה 17:34
בתשובה לBoojie
של שעה וחצי על ששה פרקים בערך יכולה להביא למיצוי של כל ספר. (טוב, לרביעי והחמישי צריך עשרה פרקים).

מה שמרגיז אותי זה שאם הם היו מחלקים כל סרט לשני סרטים של שעתיים וחצי (כמו קיל ביל - שני חלקים), הם היו יכולים להוציא מוצר די מתקבל על הדעת, אפילו עם קולומבוס. טוב, אולי הגזמתי בהצהרה האחרונה.
   כתוב תגובה
טוב,  (חדש)
גיא ברוך יום ראשון, 27/06/2004, שעה 17:47
בתשובה לBoojie
עד שניסחתי תגובה ושלחתי גיליתי שהתיחסת לרובה (ענין ''סיפור האבות'')

עם זאת, אינני מסכים כלל שההשמטה היתה נבונה. הרכיב הפסיכולוגי\חברתי הוא, לטעמי, רוב יופיה של הסידרה, והזנחתו מזיקה גם לסרט זה וגם לסרטים הבאים, באם יצאו.

במילים אחרות, עומק והנאה אינם mutually exclusive : ניתן היה בהחלט ליצור סרט גם (יותר) חכם וגם (לדעתי יותר..) מהנה.
   כתוב תגובה
שאפשר? אפשר.  (חדש)
Boojie יום ראשון, 27/06/2004, שעה 19:40
בתשובה לגיא ברוך
אבל קשה. ולא בטוח שזה היה עושה שירות טוב לסרט.
צריך לחשוב, כשבאים להפיק סרט כזה, מה בעצם רוצים להשיג. האם אתה רוצה לפנות לאותו חלק בקהל שהוא שכלתני, מעמיק ובוגר? (זה אנחנו, אגב. כן, באמת!)
אם אני מסתכלת על השאלה בהגינות, הרי שאני חייבת לענות ולומר: לא. קהל היעד של סרט מהסוג הזה שייך לחובבי האקשן והכשפים, ולאו דווקא לחובבי העומק.
בגלל זה אני חושבת שסדרת טלוויזיה הייתה יכולה להיות הדבר הנכון מהבחינה הזאת. לסדרת טלוויזיה, בגלל שיש לה יותר זמן מסך מצד אחד, ופחות ציפיות לאפקטים מצד שני, יש יותר אפשרות להציג את השאלות המעניינות.
   כתוב תגובה
אתלה באילן גבוה -  (חדש)
גיא ברוך יום ראשון, 27/06/2004, שעה 21:35
בתשובה לBoojie
כדוגמה הנגדית הקלאסית:

שייקספיר, בהצגותיו (שאזא''מ, לא התארכו בד''כ יותר מ3 שעות) היה יוצר פופולרי _וגם_ שכלתני ועמוק .

וכתוצאה גם די הצליח מסחרית - מה שמסופקני אם היה קורה באותה מידה אם היה מכוון רק אל פלח האוכלוסיה המתאים למודל שיווקי כלשהו, חכם ככל שיהיה.
   כתוב תגובה
היצירות של שייקספיר לא נועדו לילדים,  (חדש)
Boojie יום ראשון, 27/06/2004, שעה 23:31
בתשובה לגיא ברוך
מידת המורכבות העלילתית שלהן הייתה קטנה יותר, ונו, יש לי גם השגות לגבי מידת המורכבות השכלתנית שלהן. ואחרון חביב, יש לי השגות לגבי כמה ילדים באו לראות אותן.
עוד משהו?
   כתוב תגובה
3 הערות  (חדש)
גיא ברוך יום ראשון, 27/06/2004, שעה 17:34
ראשית: סקירה נאה. פרט לנקודה אחת בהמשך, אני מסכים עם רובה.

שנית, ענין של קרדיט: לגבי ''אפלוליות'' הסרט הזה מול קודמיו - בסקירתך, כמו גם בביקורת של אמיר קמינר (שאותה, אגב,פחות סימפתטי) הדבר מיוחס לבמאי הסרט החדש. אולם, כידוע, גם סידרת הספרים הולכת ומאפילה מהספר השלישי צפונה (כמו גם, לטעמי, הולכת ומשתבחת). כלומר - ההחלטה היתה של, והקרדיט מגיע לסופרת ולא לבמאי.

שלישית, מהותית: החיסרון הבולט בסרט, לדעתנו (אשתי ואני), היה שמיטה כמעט מוחלטת של ''סיפור דור האבות''.

מבלי להכנס לדוגמאות מהטקסט (ולא חסרות), חלק מהותי מהסידרה עוסק בקשרים בין חברות, מוסר, מעמד חברתי ושיוך למשפחה.

בהקשר זה, סיפור חברותם של ''דור האבות'' ג'ימס, לופין וסיריוס, שמתגלה מעשה בלשות בספר (ועובר בחינה מחדש בספר החמישי), אולם כמעט ולא מוזכר בסרט (מה תפקידה של ה''ערבה החובטת'' ? מדוע כל החברים אנימגוסים ? מה מקורה של המפה ? מה משמעות כל זה לקסנופוביה ולחברות ? לצופה שלא קרא את הספר אין מושג מכל אלה), הוא מרכיב רגשי ורעיוני מהותי שהוחמץ בסרט.

החמצה זאת ניכרת במיוחד בשל העובדה שסרט זה קצר מקודמיו: כשעתיים וחצי. ניתן וכדאי היה, לדעתי, להוסיף עוד כעשרים-שלושים דקות.
   כתוב תגובה
ראיתי פעמיים והתענגתי על כול הפעם  (חדש)
tallola יום שני, 28/06/2004, שעה 18:14
השחקנים גדלים ומשתפרים והמתח המיני המתחיל בין הדמויות מסכרן ומעניין.

יש למישהו מושג מי יביים שנה הבאה?
   כתוב תגובה
מייק ניואל.  (חדש)
ארז לנדוור יום שלישי, 29/06/2004, שעה 7:15
בתשובה לtallola
הבמאי של ארבע חתונות ולוויה אחת, נוטינג היל והאנגלי שעלה על גיבעה וירד מהר. (בכולם הופיע יו גרנט. האם הוא יהיה הברקת הליהוק של הסרט הבא?)
   כתוב תגובה
אויש, לרגע קראתי את זה  (חדש)
Boojie מגחכת יום שלישי, 29/06/2004, שעה 13:15
בתשובה לארז לנדוור
''שעלה על גבעה וירד מהEר'', וניסיתי להיזכר איזה סרט היה שקראו לו ככה.
   כתוב תגובה
לא, מבין כל הסרטים שציינת ניואל ביים רק את ''ארבע חתונות''  (חדש)
רז יום שלישי, 29/06/2004, שעה 15:01
בתשובה לארז לנדוור
אם כי הוא עבד מאז ביחד עם יו גרנט פעם נוספת בסרט (כושל) בשם Awfully Big Adventure.
   כתוב תגובה
כן,  (חדש)
פרשדונה יום שלישי, 29/06/2004, שעה 21:14
בתשובה לארז לנדוור
אני יכול לדמיין את יו גרנט כעין הזעם-מודי. למען האמת, זה מאתגר, יצטרכו לעשות לו מה שעשו לשרליז ת'רון ב'מונסטר' (רק יותר קיצוני). חח, זה משעשע.
   כתוב תגובה
נימפדורה.  (חדש)
Boojie יום שלישי, 29/06/2004, שעה 21:55
בתשובה לפרשדונה
   כתוב תגובה
הארי פוטר - סרט קלוש  (חדש)
אלי בן דוד יום שישי, 23/07/2004, שעה 16:34
אני תומך נלהב (ומבוגר) של הסדרה, על כן קשה לי לקבוע ביני לביני שהפרק השלישי היה קלוש ולא מעניין כמו השניים הקודמים. אני מצפה מסרט קוסמים וקסמים שיהיה סרט קוסמים/קסמים ולא מן בדיחה או אזכור לכך - וההרגשה שמקבל הצופה לגבי ייחודו של הארי פוטר מתבטלת בשישים לעומת הסיפור הקלוש על יכולותיו מול חובת ההוכחה. ייתכן שזה יגיע בפרק החמישי/שישי, אבל נדמה לי שאם החלק הרביעי יהיה כמו השלישי תיעצר שם הסידרה ותמות מוות טבעי.
חובה לעשות משהו כדי להעיר ולהמריץ אותה על מנת שלצופה תהיה הנאה מלאה ממנה.
לסיכום הפרק השלישי היה קלוש ביותר
   כתוב תגובה
הארי פוטר - סרט קלוש  (חדש)
אלמוני יום שני, 29/11/2004, שעה 13:43
בתשובה לאלי בן דוד
אתה צודק היה ממש נלוז לעומת הספר (המדהים) ושתי הסרטים הקודמים...
הבמאי פשוט הרס.. הוא עשה את סיריוס בלק כמו חולה נפש ולא כמו אסיר נמלט....
טוב.. ביי אני מקווה שהסרטים הבאים יהיו יותר טובים...
   כתוב תגובה
אה... אתה קראת את הספר???  (חדש)
Boojie יום שני, 06/12/2004, שעה 23:03
בתשובה לאלמוני
כי סיריוס בלק מתואר בספר הזה בדיוק כמו חולה נפש. מסתבר שכמה שנים באזקבאן עושות את זה לבנאדם.
   כתוב תגובה
וולדמורט   (חדש)
עדי שפאן יום ראשון, 11/10/2009, שעה 10:44
למה וולדמורט הפחדן לא כאן?
פחדן אתה לא בסרט?
לא הופעת?!
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.