על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0  
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  

קריאת העורב - ינואר
מאמרים / אסף אשרי
יום חמישי, 29/01/2004, שעה 10:00

העורב מסכם שנה וחודש


בטור אישי זה מביא אסף אשרי, עורך המד''ב והפנטסיה של הוצאת
אופוס, מידע והגיגים על הנעשה בתחום בעולם הרחב.



דוֹם חקרתי והרהרתי, דוֹם בזיו עיניו סקרתי;
מבטו לעמקי-נפש חדרני עד לבעור.
ובתרגום סימולטני: הבטחתי סקירה על המגמות במד''ב בשנה האחרונה, וגיליתי כי המהלך והמגמה נבעו מתהליכים שהחלו עוד בשנים שקדמו לה, ורק עכשיו ניתן לקבוע בברור מה שכבר אמר החכם באדם: '' מה שהיה הוא שיהיה''. הגילוי הבעיר את חמתי, אולם מאחר ואיני נשוי ואני משתמש בה באופן מטאפורי בלבד, היא שכחה חיש קל.


כללי

נדמה היה, השנה, כי האחות הבכירה מתקנאת באחות החורגת, והמגמה שהייתה קיימת שנים בעולם הפנטסיה חילחלה אל המדע הבדיוני - סדרות מבוססות עולם.
השנה יצאו ספרים רבים המתרחשים בעולמות המוכרים לקורא, אך המספרים את סיפורם של גיבורים שונים. כל סופר שמצליח להמציא עולם מעניין ומורכב לא יזנח אותו במהרה, וכך גם המו''ל שלו.
לכאורה מדובר במגמה של התמסחרות - בתי ההוצאות הגדולים לוחצים על היוצרים להמשיך וליצור בעולמות המוכרים ממניעים כלכליים. אולם למעשה המגמה מאפשרת ליוצרים להעמיק ולפרוש בפני הקורא עולם רחב ועשיר יותר. הידיעה כי אין צורך לבנות אקפוזיציה פרטנית של סביבת ההתרחשות, אלא ניתן לפרוש אותה לאט לאט ובאופן טבעי יותר על פני מספר ספרים, מאפשרת חופש אמנותי ניכר ומונעת מצגות דחוסות של חיי שגרה. אם הדבר נשמע לכם מוכר מסדרת ספרי התרבות של איאן בנקס, אינכם טועים, וקיימות דוגמאות רבות נוספות. אולם השנה התפרסה האופנה לרוחב תת-ז'אנרים רבים: מספרי המתח-חלל של ניל אשר ,ריצ'ארד ק. מורגן וב. א. צ'אפיטיס ועד אופרות החלל של אלסטר ריינולדס, סטיבן הרפר ולי הוגן. מהמדע החברתי של סי. גי'. צ'רי וקארין לוואצ'י ועד למד''ב הרך של סטיבן בקסטר. מהאקשן של ג'ימס פ. הוגאן וסימון גרין ועד האיטיות של ננסי קרס ופול די פיליפו.
לאחרונה קיבלה המגמה אישוש נוסף בדמות הספר ''For Love and Glory'' מאת אחד מהמאסטרים הגדולים - פול אנדרסון. הרומן המסקרן הזה מתרחש בעולם אותו הציג אנדרסון בשנות התשעים במאגזין אסימוב'ס, בצמד סיפורים: ''The Diplomacy Guild'' שיצא בשנת 1990 ו-''Phases in Chaos'' שראה אור שנה לאחר מכן. בהקדמה לספר מספר אנדרסון כי הוא חש געגוע לעולם שיצר בסיפורים אלו, ומתוך כך נכתב הספר.
ובכן הגעגועים שולטים כרגע בכיפה, ואולי זה מה שמחזיר את היוצרים הביתה, אל העולמות המוכרים והיצירים שלמדו לחבב. זה כאן וזה כאן כדי להשאר.


ספרות וכתיבה

פרופסור ג'ק ויליאמסון, סופר ואיש אקדמיה, ירצה באחת עשרה במרץ בכנס אודות ''אופרת החלל אז ועכשיו''. המרצים האורחים הם רוברט סילברברג ופרדריק פול. זהו הנושא החם השנה, כאמור, ומאחר וג'ק וויליאמסון מכיר היטב את כתבי א. א. ''דוק'' סמית, אדמונד המילטון, ריי קאמינגס וג'ון וו. קמבל הבן, ונחשב לאחד מחלוצי הז'אנר, צריך להיות מעניין.

מאמר של א. ס. בייאט על אגדות וסיפורי מיתוסים חושף את החוט המחבר לאורך השנים בין אנרסן וגרים לבין טרי פראצ'ט, ויחשוף כמה סופרים קנוניים נחבאי-מיינסטרים שהשתעשעו בפנטסיה ובסיפורי אגדות.

הארגון לקידום ספרות ספקולטיבית הוקם כדי להעלות את רמת הכתיבה של הספרות הספקולטיבית ולבסס את מעמדה כאיכותית. בין המייסדים אפשר למצוא, בין השאר, את נלו הופקינסון ואת טובי ס. באקל.
באתר הארגון ניתן למצוא שם טיפים על כתיבה, על ניהול מאגזינים , על עריכה ומאמרים כללים. האתר עוד בחיתוליו, אך הוא נראה כמאגר מידע שיהיה נחמד לנבור בו בעתיד.


פרסים ומועמדויות

טפסי המועמדות לפרס הוגו בכנס וורלדקון 2004, שיתקיים בבוסטון, הוצגו לקהל הרחב והם זמינים באופן מקוון. אם תרשמו ותשלמו, תוכלו להצביע באחד הפרסים החשובים. נסו ותהנו.
יש לי ניחוש מלומד לגבי הזוכים.

המגזין לוקוס פרסם סקירה מקיפה על מעל לשישים מהפרסים שחולקו השנה. אפשר ללמוד ממנה עוד אודות קטגוריות, פרסים, זוכים ומועמדים.


ספרים

ספרים חדשים ובולטים שיצאו במהלך החודש:

Microcosms, עורך גרגורי בנפורד: אנתולוגיה שתעסוק ב...הפתעה! המיקרוקומוס! בין הכותבים: מייק רזניק, סטיבן בקסטר, ג'פרי לנדיס, רוברט סוייר ורוברט שקלי.
Phobos מאת טי דרגו: רומן ביכורים ומד''ב אקשני במיוחד. שוטרים וטרוריסטים על המאדים נלחמים על שליטה במושבה. באמזון טוענים שדרגו יגיע רחוק.
New Spring מאת רוברט ג'ורדן: נובלה קצרה שפורסמה באסופה ''אגדות I'' והורחבה לכלל רומן, המוביל כרגע את רוב רשימות רבי המכר של הפנטסיה.
The Fairy Godmother מאת מרסדס לאקיי: עולם פיות וכשפים המבוסס על מערכת חוקים סבוכה. לאקיי ידועה כמי שמספרת מחדש אגדות בצורה מפתיעה ומבדרת.
A Perilous Power מאת סאבין א. רוז: חלק שני בסדרה לבני הנעורים. גיבור הסדרה, טרבור בלייק, הוא נער צעיר מגיע לאקדמיה לקוסמים. נשמע מוכר? נכון. אבל כשאנדרה נורטון מכתירה את הסופרת כרולינג הבאה, אולי לא רק העלילה דומה אלא גם איכות הכתיבה.


וכך מתגלגל לו כישור הזמן, ומתחילה שנה נוספת. מי יתן ונזכה לראות בה יצירות מופת, ספרים טובים, ספרים סבירים וספרים שכיף לקרוא פעם אחת בשביל לשטוף קצת את הראש. שנה שבה ביקור של סופר בכיר מתחום המד''ב והפנטסיה יהפוך להיות דבר שבשגרה. שנה שבה אוכל לכתוב על ספרות ישראלית מקורית בניכר ובתרגום ל...
רגע, מה זאת אומרת, השנה כבר התחילה? טוב, אני חייב לעוף. השנה ההיא שנקשה בחלון, היא כבר כאן.




אופרת החלל אז ועכשיו - הרצאה
מאמר מאת א. א. בייאט - מגרים ועד פראצ'ט
הארגון לקידום ספרות ספקולטיבית
טפסי המועמדות לפרס הוגו
סקירה מקיפה על הפרסים שחולקו השנה (לוקוס)

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
סליחה על הבורות, אבל אפשר בבקשה  (חדש)
גל יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:04
לפרט קצת על מי אלו א. א. בייאט, נלו הופקינסון וטובי באקל?

כמו כן - אנדרסון לא נפטר לפני איזה שנתיים?
   כתוב תגובה
פירוט על הנפשות הפועלות  (חדש)
the raven יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:40
בתשובה לגל
נלו הופקינסון היא סופרת מג'מייקה שהייתה מועמדת לפרס היוצר הצעיר לשנת 99' על שם קמפבל.ספרה MIDNIGHT ROBBER היה מועמד להוגו ולנבולה.
על ספרה החדש דיברתי בסקירה הקודמת.
טובי (טוביאס)באקל הוא סופר צעיר ומבטיח שפרסם באנלוג ובעוד כמה מקומות וגם היה מועמד לפרס קמפבל.
את סיפורו ''בנתיבים התיכונים'' בתרגום לעברית ניתן לקרוא במגזין בלי פאניקה.
א.ס ביאט( וצריך לתקן את שמה בגוף הסקירה, משכתי שם א' מיותרת במקום ס') היא אנטוניה סוזאן דרנלה, סופרת וחוקרת ספרות שלמדה בקיימברידג'.
את יצירתה בארץ אנחנו מכירים מהרומן possesion שזכה לעיבוד קולנועי בכיכובה של גוינית' פלאטרו ובשל אוסף הסיפורים מלאכים וחרקים שיצא בהוצאת עם עובד.
פול אנדרסון נפטר עוד ב2001 ולכן חשבתי שספרו החדש שיצא השנה יהווה גשר מתאים להדגשת המגמה של ''מה שהיה הוא שיהיה'' בעיקר בגלל שמדובר בעולמם של סיפורים קצרים שהפכו לרומן.
מקווה שהפעם זה מספק יותר אולם הבחירה שלא לפרט על יוצרים וכותבים נובעת מכך שקשה לדעת מי מוכר ומי לא כשאתה נתקל בדמויות באופן תדיר במהלך השיטוטים.
זאת גם אחת ממטרות הטור ותודה על ההזדמנות לענות ולהציג את הדמויות.
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
גל יום חמישי, 29/01/2004, שעה 16:08
בתשובה לthe raven
אני חושב שראוי להוסיף איזה משפט על כל דמות שאתה מציג, למעט סופרים ידועי-שם, או לפחות כאלו שתורגמו לעברית.
   כתוב תגובה
סדרות מבוססות עולם היו במד''ב מזמן.  (חדש)
Boojie יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:41
די אם אזכיר את השניים הגדולים שמוכרים לקורא העברי, רוברט היינליין ולארי ניבן. אבל כמובן, היו עוד הרבה, שחלקם הגדול לא תורגם לעברית. וחלקם כן, כמובן - מישהו אמר ''אן מקאפרי''?
   כתוב תגובה
אלו שמות שהולכים בלי להגיד  (חדש)
the raven יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:54
בתשובה לBoojie
וכן, ''מה שהיה הוא שיהיה''.
העניין הוא שמבחינות אחרות יש שינויים אצל הדור הצעיר והחדש ושבעבר זה היה בולט פחות בשלל תתי הז'אנר.
לא המצאתי את הכישור, אופס, את הגלגל.
   כתוב תגובה
וואו, הבחור מתמיד.  (חדש)
tirnanog יום חמישי, 29/01/2004, שעה 11:44
ממש תענוג לקרוא את הסקירה, המשך כך!
   כתוב תגובה
רואים כמה אתה אוהב את מה שאתה עושה. תמשיך ככה.  (חדש)
goshdarnit יום חמישי, 29/01/2004, שעה 12:38
תיקון קטן: קוראים לספר Microcosms. אגב, רק לי הסיפור הראשון, זה של ג'ק מקדוויט, נראה כמו 'האיש שהפך למרכז היקום' אבל הפוך?
   כתוב תגובה
הממ.מעניין, יש משהו בדברייך.  (חדש)
the raven יום חמישי, 29/01/2004, שעה 12:46
בתשובה לgoshdarnit
   כתוב תגובה
שני הספרים האחרונים ברשימה  (חדש)
עדי יום חמישי, 29/01/2004, שעה 20:37
נשמעים נחמדים במיוחד. בעיקר The Fairy Godmother, אין מספיק תרגומים של retellings של אגדות לעברית.
   כתוב תגובה
יפה יפה אפילו יפה מאד :)  (חדש)
נחום יום חמישי, 29/01/2004, שעה 21:32
ומתי נראה את הספר החדש של פול אנדרסון נוחת בארצנו הקטנטונת (בעברית כמובן).
תגיד עורב התחפשת לנץ במקרה?
   כתוב תגובה
אנדרסון בבדיקה ולמה לנץ?  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 2:15
בתשובה לנחום
   כתוב תגובה
שאלה לעורב  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 1:26
אתה יכול להצביע על מישהו מהדור החדש של סופרי המד''ב ( שנות התשעים ואילך ) שמגלה עניין מיוחד בסצינריות של חיזוי מפורט של העתיד הקרוב בדומה לסטרלינג וקים סטנלי רובינסון מהדור קודם לכן?
   כתוב תגובה
תגדיר עתיד קרוב, איזה שנה לערך?  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 2:16
בתשובה למספר 666
   כתוב תגובה
כשאני מגדיר ''עתיד קרוב ''  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 9:18
בתשובה לthe raven
אין כוונתי לשנה ספציפית נגיד שנת 2010 או 2053 והינחתי שהדבר מובן מנוסח השאלה.
גם אין כוונתי לכל הסיפורים שמתרחשים בעתיד של אימפריות גלקטיות ,חקר חלל רחוק וכו' שאין להם כל קשר למציאות הנוכחית שאנו חיים בה.
כוונתי היא לרומאנים וסיפורים שמתארים מגמות אפשריות של פני העתיד ידי ביצוע מה מכונה ''אקספטרופלציה '' מפורטת של המגמות הקיימות בחברה.
הסופרים הרציניים ביותר שעוסקים בכך כיום ( ויש רק מעט כאלה, רוב סופרי המד''ב מעדיפים לא להתמקד יותר מדי בתיאור העתיד הקרוב ) הם ברוס סטרלינג וקים סטנלי רובינסון .
אתה מכיר מישהו מהסופרים החדשים שמתבלט בכך?
   כתוב תגובה
כשאני מגדיר ''עתיד קרוב ''  (חדש)
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 9:47
בתשובה למספר 666
זה בטח לא מה שאתה מחפש, אבל יש ספר (נדמה לי משנות השבעים, אבל אני לא בטוח) של סילברברג בשם: The Stochastic Man, שמתרחש בסביבות שנות ה - 2000 וכל כולו עוסק בחיזוי מאורעות עתידיים. אלא שהפן שאתה מתייחס אליו מופיע רק כרקע להתרחשות/רעיון הכללי.
וכמובן סילברברג אינו סופר חדש.
   כתוב תגובה
כשאני מגדיר ''עתיד קרוב ''  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:06
בתשובה ללודביג
אכן זהו ספר שהופיע בשנות
השבעים של סופר שהחל לפעול עוד בשנות החמישים ואינו רלוונטי לשאלה ( ושאינו כותב יותר ''סיפורי עתיד קרוב'' מזה שנים ומעדיף להתמקד בעולמות של פנטסיה כמו מג'יפור ) .
וגם לא התכוונתי בהכרח לספר שעוסק דווקא בתחום החיזוי כשלעצמו.
   כתוב תגובה
כשאני מגדיר ''עתיד קרוב ''  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:11
בתשובה למספר 666
יתכן שזה לא הובן מהטקסט , אין כוונתי לספרים וסיפורים שעוסקים ב''חיזוי ואקסטרופלציה '' כנושא , אלא שהסופרים משתמשים בשיטות אלו על מנת לתאר עתיד קרוב אמין והגיוני ( או לפחות לא בלתי אפשרי ) שהוא תוצר ישיר של מה שאנחנו חווים היום ( לפחות בזמן שהיצירה נכתבה) בדומה למה שפול וקורנבלות עשו בשנות החמישים עם ''סוחרי החלל '' ג'ון ברונר בשנותה שבעים עם ''עמוד על זנזיבר '' וספרים אחרים ומה שברוס סטרלינג וקים סטנלי רובינסון עושים משנות השמונים.
   כתוב תגובה
לא נתקלתי במי שרקם ''עתיד קרוב ''  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:34
בתשובה למספר 666
על דגלו. ישנם כותבים שמדברים על החברה האנושית וההשפעות החברתיות עליה לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות אולם לא על פי המודל שנקבת בו.
   כתוב תגובה
''עתיד קרוב ''  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:43
בתשובה לthe raven
ובכן האם אתה יכול לתת דוגמאות בולטות של אנשים שהם לפחות בכיוון ? , שאולי אינם מניפים את דגל ''העתיד הקרוב ''ו''אם זה ימשיך כך'' אבל גם אינם מנותקים ממנו?
   כתוב תגובה
איני יכול לתת דוגמאות בולטות לכך  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:57
בתשובה למספר 666
אציין כי הטור הינו טור אישי ומאחר ואיני מוצא בנושא ''העתיד הקרוב'' עניין רב לא הפנתי לכך מאמצים מיוחדים.
   כתוב תגובה
תשובה לשאלה, לא ע''י העורב  (חדש)
''Preacher יום שישי, 30/01/2004, שעה 15:31
בתשובה למספר 666
צ'רלס סטרוס. זה השם שאתה מחפש.
סטרוס הוא יורש פחות או יותר ישיר של הסגנון של ברוס-סטרלינג. הרבה סיפורים שלו ניתן לקרוא ברשת, ורובם עוסקים באותו עתיד קרוב. תתחיל ב- lobsters שנמצא כאן -
הוא עוסק בין היתר בנושאי זכויות יוצרים, פטנטים, קוד פתוח ודברים דומים, אבל יש לו גם סיפורים שונים למדי כמו סיפור אימה לאבקראפטי על המלחמה הקרה.

הוא גם משתף פעולה בכתיבה עם עוד שם שיעניין אותך - קורי דוקטורוב, שכתב את down and out in the magic kingdom, ספר שהטקסט שלו ניתן להורדה חינם באתר שלו (גם הוא חולק את אותם תחומי עניין כמו סטרוס):
   כתוב תגובה
תודה פריצ'ר  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 16:00
בתשובה ל''Preacher
שמעתי את השמות שהזכרת בעבר אולם לא יותר מכך ומעולם לא הקדשתי להם תשומת לב כלשהי. בברור דבר זה יצטרך להשתנות .
ואגב עצם העובדה שמומחים בתחום אינם יכולים לחשוב על יותר משם אחד או שניים מבין הסופרים
החדשים שעוסקים בתחום שפעם נחשב למרכזי במד''ב ,מראה ככל הנראה שתחום זה היגיע לימים קשים.
   כתוב תגובה
אכן חשוב לשים לב לצ'רלס סטרוס  (חדש)
גרומיט יום שישי, 30/01/2004, שעה 17:38
בתשובה למספר 666
אם כי אני חייב להודות שמאוד לא אהבתי חלק מסיפוריו.

ואלי - העובדה שהמדע הבדיוני משתנה, מעידה דוקא על הדינמיות של התחום ועל יכולתו להתאים את עצמו ל''רוח הזמן''. אכן מתרחקים כיום מתחום המד''ב הקשה הקלאסי. במקומו צומחים הרבה מאוד תחומים מרתקים אחרים - למשל אופרות חלל. נראה שהמד''ב והעתידנות הולכים ומתרחקים זה מזה - ולדעתי טוב שכך.
   כתוב תגובה
דעתי אינה כדעתך  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 18:28
בתשובה לגרומיט
העובדה שסופרים צעירים אינם רוצים יותר להתמודד ברצינות עם העתיד הקרוב ,מראה לדעתי על חוסר ביטחון ביכולתם להציע סצנריואים משכנעים ,לגבי עולם משתנה כל
הזמן ואולי גם על חששות מעתיד זה בכלל ומה שהוא טומן בתוכו ( כפי שטען מאמר שאתה פירסמת באתר שלך ). אין בכך שום דבר חיובי ,ואינני רואה שום רבותה בבריחה למחוזות פנטזיה של עולמות חלופיים ואימפריות גלקטיות .
נחמד לקרוא עליהם זה נכון אבל בסופו של דבר העתיד הקרוב הוא זה שאנחנו נבלה בו את חיינו ומשום כך אני הייתי רוצה לקרוא כמה שיותר רעיונות לגביו.
   כתוב תגובה
דעתי אינה כדעתך  (חדש)
''Preacher יום שישי, 30/01/2004, שעה 19:35
בתשובה למספר 666
אולי זה מראה על ההתפכחות של הז'אנר והקוראים - אנחנו פחות ופחות מתפתים לחזיונות השווא של ''בעוד חמישים שנה כולנו נגור על הירח ויהיו לנו מכונית מעופפת ורובוט פרטי''. מה לעשות וכל מי שעיניו בראשו יודע שהעתיד הקרוב כנראה כבר לא הולך להביא מהפכים רציניים כמו שניבאו בשנות החמישים, ככה שסיפורים על העתיד הקרוב נוטים להיות, מה לעשות, משעממים. ובמובן מסוים אנחנו כבר חיים בעתיד הקרוב, ואולי בגלל זה כל אלו שעסקו בו - ניל סטיבנסון, וויליאם גיבסון, ברוס סטרלינג - פשוט כותבים עכשיו על ההווה.

אגב, לרשימת הסופרים אפשר להוסיף גם את גרג איגן.
   כתוב תגובה
דעתי אינה כדעתך  (חדש)
מספר 666 יום שישי, 30/01/2004, שעה 20:18
בתשובה ל''Preacher
לאמיתו של דבר אם אתה קורא את הספרים החדשים ביותר של סטרלינג וגם של אנשים כמו סטרו עתה מוצא שהעתיד עדיין יכול להיות מעניין ולא בהכרך מקום מדכא ביותר לחיות בו.
הספקתי לקרוא ראיון מעניין עם סטרו כאן :
אני תמיד מוצא את הרעיונות בספרים של אנשים כאלה ( ואין
הרבה כאלה זה נכון ) על העתיד הלא רחוק מעניינים לאין ערוך מאשר הרומאן הטלקינאי החמישים מליון על עוד קיסרות פאודלית וחיפוש אחרי אוצר דרקון זה או אחר או רומן המדע הבדיוני החמישים מיליארד על החיים והמלחמות באימפריה גלקטית פאודלית.
למה אין הרבה יותר כאלה ? אולי בגלל שזה הרבה יותר קשה לחשוב עליהם ולכתוב סיפורים על עתיד פוליטי וטכנולוגי קרוב שאינו כולל רק חזרה לימי הביניים או לתקופת האבן מאשר על עתיד רחוק בין הכוכבים שנראה מכל בחינה כמו ימי הביניים או ימי קדם עם כמה ספינות חלל.
   כתוב תגובה
ואולי הנושא נזנח מבחירה?  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 20:59
בתשובה למספר 666
יש מספיק כותבים מוכשרים מבחינת יכולות הכתיבה בז'אנרים שציינת. אם זה בפנטסיה אז מרטין,הוב, שון ראסל, אריקסון,קארני.
ואם זה במד''ב אז ריינולדס,איגן,לוואצ'י,מיוויל.
ועוד לא הזכרתי את ג'ונתן קארול,לת'ם,ווילסון,פאוורס, שון סטיוארט,ג'פרי פורד.
זה לא שאין להם את היכולת להתמודד עם החמישים שנה הבאות,
למעשה הרמה הספרותית של הכותבים והכלים העומדים לרשותם רק השתכללו משנות החמישים,לדוגמא.
רוב הכותבים שציינתי עולים מבחינה סגנונית וברבדי הדמויות על ענקים כאסימוב וקלארק.
הם פשוט בוחרים לא לעשות זאת.
יכול להיות שיש כאן גם עניין של ביקוש.
מאחר ואתה אומר שהביקוש לסוג כזה של ספרות קטן אזי גם הכותבים ייפנו פחות לכיוון.
   כתוב תגובה
לא אמרתי שהביקוש לסוג ספרות  (חדש)
מספר 666 שבת, 31/01/2004, שעה 10:08
בתשובה לthe raven
כזה הוא קטן יותר, את זה אתה אומר.
יתכן שזה נכון ויתכן שלא, אינני יודע , יתכן שאתה כנציג של מו''ל נמצא בעמדה טובה יותר לקבוע אם יש ביקוש בקהל או לא.
בכל אופן עצם העובדה שאפילו לא יכלת לענות לשאלה הפשוטה שלי מראה שאפילו לא העלית על דעתך לחפש ספרים מסוג זה.אתה הסברת זאת ב''חוסר עניין מצידך ''.
יתכן שחוסר עניין זה של עורך בסדרה למד''ב משקף אולי נטייה של חלק מציבור הקוראים שמעדיף לברוח מהווה והעתיד הקרוב המורכבים המאוד לארצות פנטסיה ואל העתיד הגלקטי שהם קצת יותר פשוטים. ואולי רק נטייה אישית שלך.
   כתוב תגובה
ואולי משום שנטייה כזו לא ממש מעידה דווקא על כתיבה טובה.  (חדש)
רני שבת, 31/01/2004, שעה 12:42
בתשובה למספר 666
אין לי ספק שלו היה יוצא ספר הדן בנושאים האלה שהיה גם כתוב היטב, העורב היה מתייחס אליו. העובדה שכרגע אין כאלה מעידה על שינוי טעם הכותבים והקהל כאחד. בסופו של דבר נראה לי שמה שאתה מחפש הוא יותר עתידנות מספרות. מד''ב טוב לא אמור לחזות מגמות טכנולוגיות אלא להיות כתוב היטב, פרוזה טובה ממש כמו כל סוג ספרותי אחר. חיזוי מגמות שכאלה נקרא עתידנות שאין בינו לבין ספרות קשר גדול.

מד''ב טוב, ממש כמו כל סוג של ספרות, אמור לדון בדמויות. מד''ב טוב אמור לדון - בין השאר - גם בהשפעת טכנולוגיות או מגמות חברתיות אפשריות - על נפש האדם או יצורים תבוניים כלשהם. הטכנולוגיה עצמה, מעניינת הרבה פחות.
   כתוב תגובה
ולדעתי, מד''ב טוב, בשונה מכל סוג של ספרות,  (חדש)
Equinox שבת, 31/01/2004, שעה 15:02
בתשובה לרני
יש לו את היתרון לדון ברעיונות, גם אם לפעמים זה יבוא על חשבון הדמויות. זה לוקסוס שכמעט ואין לז'אנרים אחרים: היכולת לבטא רעיונות דרך סיפור. אני מוכן לסלוח לסיפור עם רעיון טוב גם אם הוא לא כתוב הכי טוב בעולם (כאילו שיש דבר כזה ''כתוב הכי טוב'': לכל תבשיל יש את אלו שהוא טעים להם, ויש את אלו שלא מסתפקים בכך שהוא פשוט לא טעים להם, אלא שבשם ''אנינות טעם'' יבוזו לו)

מי אנחנו, שנוכל לומר מהו מד''ב טוב אבסולוטית? לכל אחד התשובה שלו, ואף אחת לא פחות לגיטימית מהאחרת.
   כתוב תגובה
ולדעתי, מד''ב טוב, בשונה מכל סוג של ספרות,  (חדש)
לודביג שבת, 31/01/2004, שעה 15:20
בתשובה לEquinox
ישנם הרבה סוגי ספרות שאינם מד''ב שיכולים לדון מצויין ברעיונות דרך הפרוזה, או בדרך הסיפור. מה שבין היתר מייחד מד''ב זה סוג הרעיונות ויותר מכך אופן הטיפול בהם, ולא היותו הכלי הספרותי היחידי להעברת רעיונות (שכן זה בעליל אינו נכון). מה שכן ניתן אולי לומר, זה שמד''ב טוב כמעט אקסקלוסיבית מטפל ברעיונות, בעוד בסוגות אחרות הפן הזה אינו כה מובהק ובולט (מה שאינו אומר שדיון רעיוני אינו יכול או אינו נעשה בהן).
אבל נראה לי שמד''ב טוב צריך בכל זאת כדי לא להפוך לדיסקורס פילוסופי ועדיין להיחשב סיפור וסיפור טוב לתת חשיבות גם לדמויות וכן לאספקטים אחרים שמגדירים יצירה ספרותית באשר היא, כלומר, לאלמנטים החיצוניים לז'אנר שנוגעים לנושא של ''כתיבה טובה''. לגבי מהי כתיבה טובה ומי קובע זאת, אין זה מן הסתם המקום לדון בכך.
   כתוב תגובה
לא היו מהפכות?  (חדש)
קובי קמין יום שישי, 30/01/2004, שעה 22:17
בתשובה ל''Preacher
לדעתי משנות החמישים ועד היום היו מהפכות מדהימות בכל העולם כמעט בכל התחומים.
ראה טכנולוגיה, גידול אוכלוסין, פסיכולוגיה, מבנה המדינות, מגפות חדשות, פוליטיקה ותקשורת, שיוניי שפה, נפילת הקומוניזם....
   כתוב תגובה
ספקולציות  (חדש)
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 9:52
על-אף התנצחויותינו בעבר נהנתי לקרוא את כתבתך הידענית שכאן, ורציתי לשאול האם ידוע לך מעט יותר על אותה סוגה הנקראת ''ספרות ספקולטיבית''. עיינתי באתר שלהם ונראה שאין להם בעיה לספח כל סופר כמעט לתחום הזה, ואשמח לשמוע אילו סופרים/ספרים לדעתך עונים על-כך יותר במובהק.
ג'ין וולף דרך-אגב מגדיר את עצמו כסופר ספקולטיבי יותר מאשר כסופר פנטזיה או מד''ב.
   כתוב תגובה
אאל''ט, ספרות ספקולטיבית זהו שם כולל  (חדש)
גל יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:12
בתשובה ללודביג
לכל התחום של מד''ב, פנטסיה, ומה שביניהם.
   כתוב תגובה
אאל''ט, ספרות ספקולטיבית זהו שם כולל  (חדש)
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:34
בתשובה לגל
1. כל ספרות מד''ב ופנטזיה?
2. מה נמצא ביניהם? האם למשל הספר ''אוטופיה'', או הספר ''אמנות אחזקת האופנוע'', הם לא פנטזיה, אבל כן ספרות ספקולטיבית? האם יש ''שירה ספקולטיבית'', ואם כן, האם היא חלק בתוך ספרות ספקולטיבית?
3. האם ספרות ספקולטיבית זה תיחום ז'אנרי? (נראה שזה עובד באופן מסויים across genres כך שיכולים להיות ''פנטזיה ספקולטיבית'', ''ספרי מסע ספקולטיביים'', ומי יודע, אולי אפילו ''רומנים רומאנטיים ספקולטיביים'').
4. אם אני צודק לגבי נקודה 3 (וכן נקודה 1 מקבלת תשובה שלילית), אז שאלתי לגבי ספרות מד''ב/פנטזיה ספקולטיבית חוזרת להיות רלוונטית.
   כתוב תגובה
שאלותייך הן עקרוניות וכלליות  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 11:09
בתשובה ללודביג
לגבי הגדרות ז'אנריות ותיחום הספרות הספקולטיבית אפשר לנהל דיון ארוך ומעמיק אולם מאחר ומדובר בהגדרות, איני סבור כי המקום לדיון עקרוני שכזה הוא בתגובות לטור אלא באחד הפורומים העוסקים במד''ב.
אולם אענה לך בקצרה על סעיפיך:
1.כן, בגדול.
2.הגדרות של ''מושגי גג'' טיבן שהן בעייתיות בשוליים.אני איני מחשיב את ''זו ואמנות אחזקת האופנוע'' כספרות ספקולטיבית למרות הספקולציות שהוא מעלה.
איני יודע אם ישנה שירה הנחשבת שירה ספקולטיבית אבל אני לא מחזיק בדעה שספרות ושירה צריכים להמדד באותם הכלים.
3.כאמור זהו תיחום על ולכן אפשר לגזור ממנו לז'אנרים רבים.
סופרים ,סוכנים והוצאות לאור עושים שימוש בעובדה זו.
4.כעיקרון כן. אם הבנתי אותך נכון.

כפי שציינתי הנושא של הגדרות ותיחום ז'אנרים ותת ז'אנרים הוא עמוק ומקיף ולכן לא הייתי רוצה להסיט את הדיון בפתיל זה לפסים של שאלות הגדרה בהן לא עסק.
   כתוב תגובה
ספרות ספקולטיבית הוא שם שכולל  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:27
בתשובה ללודביג
בתוכו את כל תתי הז'אנרים של המד''ב והפנטסיה וכן ספרים בשולי הז'אנר כגון היסטוריה סודית,חלופית,ספרי מה אם ומיתולוגיות פיקטיביות.
ישנה אמירה הטוענת שזוהי המצאה סמנטית שנועדה להעניק חשיבות ליצירה בעיני הקהל והמבקרים המיינסטרימי למרות שאינה שונה ממד''ב ופנטסיה רגילים.
   כתוב תגובה
ספרות ספקולטיבית הוא שם שכולל  (חדש)
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 10:38
בתשובה לthe raven
כלומר, זה צירוף של מד''ב, פנטזיה, אגדות-עם ומיסטיקה? איכשהו נראה לי שאם זה כך זה רק יכול להוריד את קרנה של הפנטסיה/מד''ב.
זה כמו החנויות האלה שכותבות ''פילוסופיה'' מתחת מדף שמכיל ספרי new age.
   כתוב תגובה
הפנטסיה צמחה ממיתוסים ואגדות  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 11:17
בתשובה ללודביג
ולכן איני רואה בכך הורדת קרנה של הפנטסיה.
לגבי האנלוגיה לספרי העידן החדש איני מזלזל או שופט ז'אנר שלא העמקתי בו. על פניו הוא נשמע לי מעניין פחות מפילוסופיה.
הענקת מדרגות חשיבות לז'אנרים שונים נראית לי לא במקום מאחר וערכה של הפילוסופיה לדעתי לא נמדד בשל עליונותה על ז'אנר זה או אחר אלא בשל המשקל הסגולי שלה.
עם זאת וכפי שציינתי בתשובתי מעלה,זוהי שאלה עקרונית של הצמדת תוויות ומדוע החברה מוצאת עניין במדרגיות והעלאת קרן זו או אחרת.
אין קשר ישיר לענין ההגדרות לטור ולנושאו ולכן לא אמשיך להסיט את נושא הפתיל לאוף-טופיקיות.
   כתוב תגובה
הפנטסיה צמחה ממיתוסים ואגדות  (חדש)
לודביג יום שישי, 30/01/2004, שעה 12:04
בתשובה לthe raven
תודה על התשובות. חבל שאיני יכול להגיב לגופן, שכן אתה רואה בכך סטיה מהנושא (ואתה, כמחבר הטור, מן הסתם הכי מוסמך לקבוע מה הנושא). מצד שני, קצת קשה להבין מאמר, כל מאמר, כשמונחים מסויימים בו אינם ברורים, ולכך כיוונתי בשאלותיי.
ד''א - הכתבה היא טובה ומעניינת, אבל בחיי שאין לי מושג מה ה*נושא*, כלומר, מהו פתיל שלדעתך רלוונטי אליה.
   כתוב תגובה
הנושא הוא המתרחש בעולם בתחום המד''ב  (חדש)
the raven יום שישי, 30/01/2004, שעה 14:55
בתשובה ללודביג
כפי שמופיע בתיאור הקצר שלו שמתחת לכותרתו.
הנושאים הפרטיים המועלים בטור מפורטים בו.
כאשר תהה לדוגמא גל על זהותה של נלו הופקינסון הוא התייחס לנגזרת ספציפית מהטור.כאשר תהה מספר 666 לגבי סופרים ספציפים עניתי לו כמיטב יכולתי אולם שאלתך לא הייתה ספציפית לגבי הארגון לספרות ספקולטיבית אלא לגבי המושג הכללי ספרות ספקולטיבית.
נראה לי שזה ההבדל שעליו לא עמדת ואותו אתה מחפש.
מאחר וציינתי כי הנושא רחב מאד אשמח לפרוש אותו לדיון באחד הפורומים המתנהלים בנושא המד''ב.
לא מפריעה לי השאלה, אלא המיקום שלה בשל הממשק שאינו פורומי ובשל הפתיל שלא זה נושאו.
   כתוב תגובה
כמי שמנהל מאבק מתמיד...  (חדש)
קובי קמין יום שישי, 30/01/2004, שעה 22:23
בתשובה לthe raven
בכמויות הספרים של ה''עידן החדש'' המאיימות להשתלט על החנות שלי אני יכול להגיד לך שגם בתחום הזה ישנם כמה וכמה חומרים טובים ומעניינים ומבחינתי (כן, הציניות הבאה עם הגיל והניסיון) ניתן לקחת חלק מהחומר בתחום ולספח אותו בקלות לפנטזיה.
   כתוב תגובה
כתמיד נעים להתחמם לאורו של הקמין  (חדש)
the raven שבת, 31/01/2004, שעה 0:13
בתשובה לקובי קמין
ולא רק בשל החורף הקר הזה שמגנב ל.אולם מהמקום שאני בא ממנו אולי עדיף כי נשאיר את העידן החדש במקומו ולא נטמיע אותו בפנטסיה.
   כתוב תגובה
צ''ל מתגנב לו. כל השאר אותו דבר.  (חדש)
the raven שבת, 31/01/2004, שעה 17:10
בתשובה לthe raven
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.