על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2  
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4  
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2  
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4  
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12  
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11  
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4  
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11  
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1  
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0  
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5  
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3  
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4  
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8  
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0  

אל החלל במעלית
מאמרים / אהרון האופטמן
יום חמישי, 03/05/2001, שעה 0:49

מעלית החלל, רעיון שקודם על ידי ארתור סי קלארק, נמצאת בשלבי תכנון


גרסה שונה במקצת ומקוצרת של כתבה זו פורסמה בעיתון הארץ, 30/4/2001


הדרך היחידה להגיע לחלל, כיום, אם אינכם אסטרונאוטים מקצועיים, היא להיות מיליונר - בדומה לדניס טיטו לשלשל 20 מיליון דולר לקופתה המידלדלת של סוכנות החלל הרוסית. אם תעמדו גם בבדיקות הרפואיות, יהיה לכם הכבוד להכלא בחליפת חלל מסורבלת, ואז, אם תעברו בשלום את מהפכת-הקרביים של האצת החללית, תגיעו סוף-סוף אל היעד המיוחל - לא לפני ששרפתם אלפי טונות של דלק יקר רק כדי לעבור כמה עשרות קילומטרים תוך היחלצות נואשת מלפיתת כוח הכבידה. האם אין דרך טובה, זולה, ונעימה יותר להגיע לחלל?
יש ויש - ואפילו כבר עובדים על זה. על פי החזון של נאס''א, בסביבות שנת 2050 נוכל להתרווח בקרונית נוחה, ולשמוע ברמקול משהו כמו:
''ברוכים הבאים אל עלייה מספר N189 של מעלית החלל מדגם 'קלארק 767'. נא להדק חגורות. העצירה הראשונה תהיה בתחנת החלל 'מזרקת גן-עדן'. הנסיעה תימשך כ-‏5 שעות. אל תחמיצו את הנוף המשגע שיתגלה לעיניכם מבעד לחלונות תוך כדי העלייה - התענגו על קו האופק ההולך ומתקמר והשמיים שצבעם ישתנה בהדרגה מתכלת לשחור. עלייה נעימה!''

אל החלל במעלית? נשמע סהרורי, אך נאס''א משקיעה מאמצי חשיבה ותכנון ניכרים בפרויקט ''מעלית החלל'', המכונה בפרסומיה ''רעיון נועז, בהשראה חלקית של מדע בדיוני''. מדוע ''השראה חלקית''? כי הסופר ארתור סי. קלארק תיאר זאת בהרחבה בספרו ''מזרקות גן העדן'' משנת 1979 (שזכה בהוגו ובנבולה באותה שנה), על סמך רעיון מפורט שהוצע ע''י המהנדס הרוסי יורי ארטסוטנוב בשנת 1960, ושורשיו מגיעים עד 1895, אל כתבי ק. טסיולקובסקי, חלוץ התאוריה של מסעות בחלל.
מהי ''מעלית חלל''? מעלית, כשמה כן היא, אלא שגובהה לא ייאמן: כבליה נמתחים מפני האדמה אל החלל, כשמרכז הכובד בגובה של כ-‏36000 ק''מ - זו הנקודה ה''גיאו-סטציונרית'' בה מתאזן כוח הכובד עם הכוח הצנטריפוגלי (ה''מושך'' החוצה עקב סיבוב כדור הארץ). לווין הממוקם שם נראה כ''תלוי'' בנקודה קבועה בשמים - מיקום אידיאלי ללווין תקשורת. לארתור קלארק יש רומן ארוך עם המסלול הגיאו-סטציונרי: קלארק היה הראשון שהגה את לוויני התקשורת בשנת 1945, ואין פלא שניצולו של המסלול הגיאו-סטציונרי ל''מעלית החלל'' שבה את ליבו.

תרשים עקרוני של תכנון מעלית החלל: אורך כללי של המערכת - 47000 ק''מ

כבל המעלית ישתרע הרחק הלאה, עד לגובה של כ-‏47000 ק''מ, ובקצהו תמוקם ''משקולת'' נגדית מתאימה, על מנת לשמור על כל העסק מתוח ויציב כהלכה, ולהבטיח כי מרכז הכובד אכן מיוצב בנקודה הגיאו-סטציונרית. ה''משקולת'' תהיה, אולי, אסטרואיד קטן שיגוייס למטרה זו, אם הולכים עם התעוזה מספיק רחוק. קצהו התחתון של הכבל יעוגן אל מגדל ענק (עשרות קילומטרים גובהו, לפי התכנון של נאס''א), אי-שם על הקו המשווה. (לקו המשווה יש יתרון הן בתאום מסלול המעלית עם סיבוב כדור הארץ, והן בעובדה שאין סופות טורנדו באזור זה). קרוניות המעלית יונעו בהנעה אלקטרו-מגנטית - צורת הנעה יעילה להפליא מבחינה אנרגטית - ויגיעו למהירויות של אלפי קמ''ש. (הנעה דומה משמשת ברכבות הרחיפה המגנטית שדגמים נסיוניים שלהן כבר פועלים. כמו כן נבחנו כבר אפשרויות לשגר לויינים לחלל ב''תותח אלקטרו-מגנטי'' כתחליף למנועים הרקטיים זוללי-הדלק). במעלית החלל קיימת גם אפשרות לנצל בצורה מחוכמת את השדה הגיאו-מגנטי של כדור הארץ כמקור אנרגיה חלקי - רעיון המחייב עדיין מחקר מעמיק.

הדמיית מחשב של חללית המשוגרת בהנעת רחיפה אלקטרו-מגנטית -
טכנולוגיה מתפתחת החיונית למעלית חלל מעשית (מקור: NASA)

חישובים מפורטים שערכו מדעני נאס''א מראים כי ב''מעלית החלל'' ניתן יהיה להוזיל את עלות השיגור של כל קילוגרם לחלל מעשרות אלפי דולרים ל-‏1.50 דולר בערך. פרוש הדבר מחיר כרטיס של 222 דולר לנוסע עם מטען של 150 ק''ג - מחיר שיושג כאשר תתפתח תחבורה סדירה בשיטה זו. צריך לקרוא את זה לאט: מסע לחלל זול יותר מטיסה לאירופה! (נו, טוב, נעזוב לרגע את מחיר ההגעה אל קו-המשווה, וגם נתעלם משאלת המחיר של טיסות לאירופה בשנת 2050...)

רבות נכתב על פריצת האנושות אל החלל, אל ''אמריקה החדשה'', כאתגר הרפתקני וכפתרון להתפוצצות האוכלוסין ולבעיות איכות הסביבה על פני האדמה. כל עוד השיגור לחלל הוא מסובך ויקר, כפי שהוא היום, אין סיכוי להגירה משמעותית אל ''מושבות חלל''. אבל שוו בנפשכם מערכת של ''מעליות חלל'', המעלה באופן סדיר המוני אדם, במחיר שווה לכל נפש, אל תחנות מסלוליות - זה מתחיל להראות אחרת.

עד לשנים האחרונות הרעיון נראה מעניין, מושתת על יסודות מדעיים איתנים ומעורר דמיון - אך בלתי מעשי לחלוטין. זאת בעיקר עקב העדר חומרים בעלי הצירוף המתאים של חוזק וקלות-משקל, מהם ייוצרו כבלי המעלית. שימוש בחומרים החזקים ביותר המשמשים כיום לתעופה וחלל היה מכתיב כבלים בקוטר בלתי מתקבל על הדעת של קילומטרים רבים, ומשקל כולל בלתי סביר לחלוטין - מיליארדי טונות (אורך הכבל, לא לשכוח, 47000 ק''מ!). כל זה השתנה לאחרונה לאור ההבטחה הגדולה של הננו-טכנולוגיה ליצור חומרים דמויי יהלום (מולקולות חדשות המכילות עשרות או מאות אטומי פחמן) בעלי חוזק פנטסטי. במעבדה יוצרו כבר ''ננו-צינוריות'' פחמן בעלות יחס של חוזק למשקל הגדול אלפי מונים מזה של פלדה. חתן פרס נובל ריצ'רד סמולי, מחלוצי המחקר בחומרים אלה, מאמין כי תוך שנים אחדות ניתן יהיה לשזור ''ננו-צינוריות'' אלה לכבלים בעלי חוזק מופלא ותכונות מיוחדות נוספות כמו מוליכות-על - תכונה מועילה ביותר עבור הנעה אלקטרו-מגנטית. בהרצאה מפורסמת שנתן סמולי באוניברסיטת רייס לפני שנים אחדות, הוא דיבר בהתלהבות על היישומים העתידיים הרבים של ה''ננו-צינוריות'', והתייחס בהרחבה למעלית החלל של קלארק. הוא היה מלא שבחים לשימוש שעושה קלארק ברעיונות מדעיים, וביכולת החיזוי שלו. בספר ''מזרקות גן העדן'' תאר קלארק סיבים בשם ''היפר-פילמנטים'' שיאפשרו את בניית כבלי המעלית - מזכיר להפליא את ה''ננו-צינוריות'', שהומצאו בסוף שנות ה-‏90. לפי הספר, ''מעלית החלל'' תופעל בשנת 2145 - מה שגרם לסמולי להגיד בהרצאתו שהוא מתמיד לעסוק בספורט ולטפח את בריאותו כדי להאריך ימים עד אז (אם כי הוא מאמין שהדבר יתאפשר הרבה לפני כן).

ההתקדמות הטכנולוגית המרשימה בתחומי החומרים, ההנעה האלקטרומגנטית, מוליכות-העל ועוד, נותנת, לדעת מדעני נאס''א, בסיס לתקווה ש''מעלית החלל'' עשויה להפוך מחלום של סוף המאה ה-‏19 (ואולי של דורות רבים לפני כן, אם חושבים על מגדל בבל וסולם יעקב), למציאות של המאה ה 21. מתי בדיוק? על זה נתן פעם ארתור סי. קלארק תשובה מוחצת: ''זה יקרה 50 שנה אחרי שכולם יפסיקו לצחוק על הרעיון''. אנשי נאס''א כבר הפסיקו.

מבט מהתחנה הגיאו-סטציונרית של מעלית החלל לעבר
כדור הארץ (איור: NASA)

האיורים לקוחים מדו''ח המחקר של NASA:
NASA/CP-2000-210429:
Space Elevators: an advanced earth-space
infrastructure for the new millennium




אתר NASA המוקדש למעלית החלל
דו''ח המחקר של NASA
הרצאה של חתן פרס נובל ר. סמולי
מאמר קודם של הכותב , המתייחס למעבר רעיונות ממדע למד''ב ולהיפך
מזרקות גן העדן של ארתור סי קלארק

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
קלארק ושפילד  (חדש)
אלי יום חמישי, 03/05/2001, שעה 6:31
מאמר מצויין כתמיד אהרן, אבל יש שגיאת כתיב קטנה שעל ניר לתקן אותה, הספר של קלארק פורסם לא ב-‏1970 אלא ב-‏1979.
ובמקרה הזה התאריך המדוייק הוא חשוב, מכיוון שבו זמנית עם קלארק ב-‏1979 פורסם ספר מד''ב בשם THE WEB BETWEEN THE STARS של צ'רלס שפילד, וגם ספר זה דן ברעיון של מעלית החלל! כנראה שכאשר מגיע זמנו של רעיון אז הוא מגיע לכמה אנשים בו זמנית גם במד''ב ..
איזה משני הספרים הוא הטוב יותר קשה לאמר, אם כי ספרו של קלארק הוא המפורסם יותר, אבל זה רק כנראה בגלל הפירסום הרב יותר של מחברו ולא בגלל סגולותיו העצמיות.
ספר זה אגב הוא אחד מספריו החשובים הבודדים של קלארק שלא תורגמו לעברית. לאחר שהוא כתב אותו הוא הבטיח שזה יהיה ספר המד''ב אחרון שלו, הבטחה שהוא חוזר ומפר אותה כימעט מידי שנה.
בהתחשב באיכויות (הירודות בדרך כלל) של ספרי המד''ב שהוא פירסם מאז, קשה לדעת אם אנו צריכים לשמוח על כך..
   כתוב תגובה
איזה כיף לנו  (חדש)
גל יום חמישי, 03/05/2001, שעה 14:21
שאנו חיים בתקופה שבה המון סיפורי מדב
קורמים עור וגידים

אני רק מקווה שמעלית החלל לא תגיע לסופה כפי שמתואר
בספר מאדים האדום

אגב יש לי שאלה­
כיצד תשפיע המעלית והאסטרואיד שבקצה
על גורמים כמו מזג האוויר, גאות ושפל וכדומה?

ועוד משהו­
איך מתכוונים לפתור למשל בעיה של הצטברות קרח ושלג
בגבהים של אלפי קילומטר?
   כתוב תגובה
איזה כיף לחשוב על פתרונות...  (חדש)
שלמקו יום חמישי, 03/05/2001, שעה 20:19
בתשובה לגל
הצטברות קרח ושלג- אם תבנה כבל מעלית מחומר שדוחה מים (כמו פחמן), אז לא יצטבר שלג...

בעיות גאות ושפל- המסה שתצטרך בשביל לשמור על הכבל מתוח היא אפסית מבחינה גרביטציונית. המטרה היחידה שלה היא ליצור מספיק כוח צנטריפוגלי כדי לשמור עליו מתוח.

מזג האוויר- למה שכבל מתוח שקוטרו לא יגיע ליותר מ10-20 מטר ישפיע על מזג האוויר בצורה משמעותית (מלבד פרפר בפקין, טייפון בקריית שמונה)
   כתוב תגובה
איזה כיף לחשוב על פתרונות...  (חדש)
גל יום חמישי, 03/05/2001, שעה 20:44
בתשובה לשלמקו
ראשית, לגבי קרח וכו'- לדעתי גם אם הננו-צינוריות דוחות מים (האם הן?) הקור העז בגבהים יגרום להתעבות של מים על פני הכבל, אשר יתמצקו לשכבת קרח או לחילופין ינזלו מטה.

שנית- גאות ושפל- עקרונית אתה צודק אבל מעשית, עד שלא ננסה לא נדע.

אחרון חביב- מזג האוויר: אז כפי שציינתי קודם הכבל בגובה רב יהיה קר. לעומת זאת בקרבת הקרקע הוא יהיה יחסית חם. אני לא אשאל איך זה ישפיע על הכבל עצמו אבל האם הפרשי הטמפרטורות האלו ו''נזילה'' של קור מהחלל לקרקע לא תשפיע על תנודות של אוויר חם-קר וכדומה?
בנוסף, אהרון הזכיר שהכבל יהיה טעון חשמלית. כיצד זה ישפיע על היווצרות עננים? האם זה יגרום ליותר או פחות ברקים?

עוד שאלות שעלו לי -
מה ההשפעה של קור עז או ואקום על הגמישות או הקשיחות של הננו-צינוריות?

בעצם אני כן שואל- איך הבדלי הטמפרטורות ישפיעו על הכבל עצמו כמו גם על הנסיעה לאורכו?

זהו בינתיים
   כתוב תגובה
איזה כיף לחשוב על פתרונות...  (חדש)
אהרון יום שישי, 04/05/2001, שעה 10:39
בתשובה לגל
דוח המחקר המפורט של נאסא (שהוזכר במאמרי) מתאר עוד כל מיני בעיות המחייבות התייחסות, כגון זרמים באוקיינוס (אם מגדל התחנה התחתונה ייבנה על ''אי מלאכותי''), תנאים אטמוספריים, השפעת החמצן שבאטמוספרה על תכונות הכבלים לאורך זמן, השפעת פלאסמה יונוספרית, התנגשויות עם מטאוריטים ו''פסולת חלל'', קרינת UV, ועוד ועוד. המחקר רק מתחיל!
(אגב, לא מצאתי שם התייחסות להשפעות המעלית על מזג האוויר. כנראה הניחו שאלה השפעות זניחות, אם בכלל.
אבל לא קראתי את כל הדו''ח...)
   כתוב תגובה
תודה  (חדש)
גל יום שישי, 04/05/2001, שעה 11:44
בתשובה לאהרון
האמת, התעצלתי ללכת לדוח המפורט של נאסא.
אולי היום
   כתוב תגובה
כל מה שצריך עכשיו זה..  (חדש)
גיא יום חמישי, 03/05/2001, שעה 16:03
להאריך את החיים,לרפא ולחסן את כל המחלות,לחתום על הסכם הפסקת אש עם כל העולם ולשמור עליו,להוציא את יצר ההריגה וגרימת המומים מבני האדם,ליצור רשת שתגן עלינו מאסונות טבע ומגורמי חוץ(אסטרואידים וכו'..),לתקן את כל הפגמים הגנטיים והפיזיים(שמיעה,ראיה,רשרוש בלב וכו'..) ולהימנע ממקומות לא בטיחותיים ואז אני אוכל להגיד ''ידעתי שהם לא יצליחו!''.
   כתוב תגובה
כל מה שצריך עכשיו זה..  (חדש)
עמנואל יום שלישי, 08/05/2001, שעה 7:04
בתשובה לגיא
יש עוד וריאציה על הנושא:
במקום לעגן את הקצה הרחוק של הכבל לאסטרואיד קטן, אפשר להציב את האסטרואיד בנקודה הנייחת בגובה 36,000 ק''מ, ולהאריך את הכבל מעבר לו ב-‏36,000 ק''מ נוספים. ואז, כל מה שצריך זה לתת לעסק סיבוב קל. כך אנו מקבלים שבשבת: קצה הכבל יורד לאטמוספירה עד קרוב לפני הקרקע, עולה שוב וחוזר חלילה. אם מחשבים נכון את מהירות הסיבוב, אחד מקצות הכבל יגיע לפני הקרקע מדי 24 שעות, כלומר לנקודה מסוימת על קו המשווה. אם יהיה קרס בקצה הכבל, יהיה אפשר להלביש עליו את המטען (קצת בדומה לאופן הבלימה של מטוסים בנושאת מטוסים), ולהניף אותו למסלול.
הדבר חוסך את מתקן המעלית עצמו ואת החשמל הדרוש להפעלתו, אם כי מחייב לצייד את אסטרואיד העגינה בסילונים כדי לייצב את המהירות ולפצות על חוסר האיזון הנובע מכך שבקצה אחד של הכבל יש מטען ובשני אין.
לארי ניבן השתמש ברעיון זה בכמה סיפורים, כולל אחד שמתאר את קריעתו (בפיגוע של אקו-טרוריסטים) ונפילתו הרת האסון ארצה.
   כתוב תגובה
רעיון נחמד...  (חדש)
אהרון יום שלישי, 08/05/2001, שעה 10:43
בתשובה לעמנואל
אבל לא בטוח שהייתי רוצה להסתכן במפלצת שאורכה 72000 ק''מ שמסתובבת לי מעל האף, וכל תקלה במנגנון הייצוב שלה (שלא לדבר על פיגוע בנוסח ניבן) עלולה להוציא אותה משיווי משקל. דומני של''מעלית החלל'', לעומת זאת, יש יציבות מובנית.
   כתוב תגובה
רעיון נחמד...  (חדש)
גל יום שלישי, 08/05/2001, שעה 12:07
בתשובה לאהרון
שלא לדבר על ההשפעות שעשויות להיות לזה 
על מזג האוויר ­ שבשבת באורך 72000 קמ­
איזה סופות היא תגרום?
והאם הכבל יהיה עמיד בכניסה ויציאה לאטמוספירה ?
   כתוב תגובה
זה לא היה ניבן  (חדש)
תומר שבת, 12/05/2001, שעה 12:54
בתשובה לעמנואל
קריעת כבל המעלית ע''י אקו-טרוריסטים קרתה באחד מהספרים של סידרת מאדים (קים סטנלי רובינסון).
   כתוב תגובה
כל מה שצריך עכשיו זה..  (חדש)
pcman יום רביעי, 16/05/2001, שעה 15:35
בתשובה לעמנואל
אל תשכחו סיפור עתיק יומין על מגדל שראשו בשמים ומה היה בסופו...
ראינו כבר מה קרה לחללית שנשלחה למאדים ונשרפה באטמוספרה. זוכרים את הסיבה? מישהו בלל את לשונם אולי?
המבול קרוב...
ראו הוזהרתם!
   כתוב תגובה
3001 האודיסאה הסופית  (חדש)
נועם יום חמישי, 10/05/2001, שעה 0:01
למי שקרא את ''3001 האודיסה הסופית'' של ארתור קלארק הוא נותן פירוט גם של כמה מרכיבים ופעולות אבל הוא מפרט שם גם על בניה של קירות אנרגיה להגן על הנוסעים במעלית ומזכיר שם פרט שפה לא הוזכר-גוף נע בניגוד לכוח המשיכה במהירות הגבוה ממהירות הבריחה מכדור הארץ, אלא אם כן תוכלו ליצור כוח משיכה שני על גג המעלית (כשאני אומר גג אני מתכוון החלק המנוגד לכדור הארץ) האנשים יהפכו למטבעות בגלל הכוח העצום המושך אותם למטה לעות הכוח העצום שדוחף אותם למעלה. כוח משיכה עצמאי במקצת בתוך המעלית נראה לי האפשרות היחידה לעקוף בעיה זאת.
   כתוב תגובה
3001 האודיסאה הסופית  (חדש)
אהרון ה. יום חמישי, 10/05/2001, שעה 9:20
בתשובה לנועם
אכן, ב ''3001'' יש תאור נאה של מערכת משוכללת של מעליות-חלל.
ברור שבכל התכנונים (ראה הדוח של NASA שהזכרתי) מובאים בחשבון הכוחות שבהם גוף האדם יעמוד בנקל, גם ללא אימונים מיוחדים כאימוני האסטרונאוטים. הרי מדובר בכלי תחבורה המוני. זאת בניגוד למעלית להובלת מטענים שעשויה לעמוד בכוחות גדולים בהרבה.
אגב, אין לי שמץ של מושג מה זה ''כוח משיכה עצמאי במקצת''. נדמה לי שהפיסיקאים טרם שמעו על חידוש זה :-)
   כתוב תגובה
3001 האודיסאה הסופית  (חדש)
ישראל יום ראשון, 13/05/2001, שעה 22:01
בתשובה לנועם
הבעיה שאתה מניח כלל לא קיימת, כיוון שאין צורך לנוע במהירות הבריחה. אנחנו _במעלית_, זוכר? לא בטיל.
במהירות של 1000 קמ''ש (יותר לאט מקונקורד) ניתן להגיע למעלה בנוחות תוך 36 שעות. הכוח ''העצום'' המושך את הנוסעים למטה הוא בסה''כ g, ואילו הכוח הדוחף אותם למעלה לא חייב להיות יותר מהרכב הפרטי שלך כשהרגל לוחצת על דוושת הגז עד הסוף (חצי g ?).

והמאמר מדבר על 5 שעות. טוב, שמישהו אחר יעשה את החישובים, אני מבולבל לגמרי.
   כתוב תגובה
שאלה  (חדש)
תום מנקר יום שני, 09/06/2003, שעה 11:22
האם מישהו יכול לענות לי כמה שנים בדיוק יקח ליבנות את המעלית לחלל.
   כתוב תגובה
יש לי שאלה  (חדש)
תום מנקר יום שני, 09/06/2003, שעה 11:44
מה אתם חושבים על התוכנית של בנית המעלית לחלל האם אתם מיתנגדים או בעד.
   כתוב תגובה
תשובה:  (חדש)
אנדרי(אני לא רוסי) שבת, 16/12/2006, שעה 22:45
בתשובה לתום מנקר
אני בעד המעלית הזאת.. תארו לעצמכם איזה יכולות יוכלו להתקדם מזה? למשל... אם יאריכו את הכבלים האלה וייעבו אותם אז יהיה אפשר להעלות ממש מדינות שלמות .. ואם כבר להאריך אז למה לא עד לירח ??
יעשו שם תחנה כזאת... שנמתח משם הכבל אל כדור הארץ ואז כל מי שרוצה ללכת לשם יוכל ללכת.. אבל יכול להיות שיעלו את המחיר.. בקיצר זה משו ממש שווה..!!!
   כתוב תגובה
ציטוט  (חדש)
תמיר יום שני, 23/10/2006, שעה 17:54
''להאריך את החיים,לרפא ולחסן את כל המחלות,לחתום על הסכם הפסקת אש עם כל העולם ולשמור עליו,להוציא את יצר ההריגה וגרימת המומים מבני האדם,ליצור רשת שתגן עלינו מאסונות טבע ומגורמי חוץ(אסטרואידים וכו'..),לתקן את כל הפגמים הגנטיים והפיזיים(שמיעה,ראיה,רשרוש בלב וכו'..) ולהימנע ממקומות לא בטיחותיים...''

בדיוק. נשאלת השאלה למה אנו זקוקים למעלית לנקודה אקראית בחלל? סתם בשביל להסתכל על כדור הארץ מלמעלה?
   כתוב תגובה
לא,  (חדש)
שלמקו GRAS יום שני, 23/10/2006, שעה 23:11
בתשובה לתמיר
בשביל שתהיה דרך קלה להעלות משאות לחלל כנקודת התחלה למסע בין כוכבי. קאפיש?
   כתוב תגובה
שגיאות  (חדש)
מרווה הפיגמנטים שבת, 18/11/2006, שעה 12:20
אם המגדל יבנה בגובה של עשרות קילומטרים לא יהיה צריך כבל,לא?
הבעייה ההנדסית של בניית מגדל בגוה עשרות קילומטרים עולה עשרות מונים על בניית חומר מרוכב שימתח כבל של עשרות קילומטרים.
הגובה המבוקש הוא בערך 35 ק''מ מעל האדמה, אז מה זה ''עשרות קילומטרים''? 20 ?
   כתוב תגובה
איך יעלו את ה''משקולת הכבדה'' הזאת לעזאזל...  (חדש)
אנדרי(אני לא רוסי) שבת, 16/12/2006, שעה 22:54
בציור נראה שהמשקולת נראה גודלה כמו מדינת ישראל ומצריים בייחד!!! איך יעלו אותה? או שהיא תעלה לבד?
ואם כבר בנושא ה''העליה האלקטרו מגנתית'' או משו כזה ... אי אפשר למתוח כבל ברזל (או מתחת אחרת) שיאפשר לנוע בכדור הארץ במהירות? ואם גם להקיפו בפחות משעה?..
   כתוב תגובה
איך יעלו את ה''משקולת הכבדה'' הזאת לעזאזל...  (חדש)
אנדרי(אני כן רוסי) יום רביעי, 10/10/2007, שעה 18:51
בתשובה לאנדרי(אני לא רוסי)
יגוייס אסטרואיד קטן, מאלה שמאיימים להשמיד את כדה''א.
   כתוב תגובה
אני ממש מחכה  (חדש)
נחום חופרי יום ראשון, 23/12/2007, שעה 10:46
אני כבר לא יכול לחכות איזה באסה שאני לא כמו אמיתי ונח
   כתוב תגובה
אני ממש מחכה  (חדש)
אהוד אולמרט יום שני, 24/12/2007, שעה 10:54
בתשובה לנחום חופרי
איזה כיף שיהיה אפשר להגיע לחלל
   כתוב תגובה
ואם המעלית תתפרק?  (חדש)
שמוליק יום חמישי, 05/03/2009, שעה 19:27
בתשובה לאהוד אולמרט
הרי ברגע שייצרו דבר כזה, הוא חייב לעמוד לנצח. איך מתחזקים דבר כזה שהכבל לא יתפרק? מי שקרא את מאדים האדום, יבין שדבר כזה יהיה הרה אסון מבחינת כדור הארץ, במיוחד לאור העובדה שיש בו אוקיינוסים. נפילת הכבל, תגרום לצונאמי כזה שעלול להביא לכיסוי כל היבשות במים, והשמדת האנושות.
   כתוב תגובה
אני מקווה  (חדש)
roy יום שישי, 28/08/2009, שעה 22:04
אני מקווה שיבנו את זה לפני שאני יהיה זקן
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.