על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0  
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0  
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3  
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0  
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0  
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0  
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0  
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1  
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3  
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1  
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1  
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2  
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7  
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5  
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0  

הנאה צרובה
ספרים / ג'ו בראון
יום רביעי, 07/12/2005, שעה 11:13

עיר חצויה בקסם ואהבה שלא במקומה – 'גלווסטון' ('Galveston') מאת שון סטיוארט


''גן עדן די קטן, ומולו גיהינום...''
מה זאת אהבה / מילים: אהוד מנור, לחן: מתי כספי


כל העולם כולו משחק פוקר, ובגלווסטון, עיר בדרום מזרח ארה''ב, על אחת כמה וכמה. בשנת 1900 נשטפה העיר במבול. בשנת 2004, במהלך המרדי-גרא, היא נשטפה על ידי קסם. רוב שאר העולם נכחד, והעיר המיוחדת הזו נותרה חלוקה לשניים – חציה ''קפוא'' בחגיגות והחצי השני ''שפוי''. בעוד המחצית הקסומה לכודה מחוץ לזמן בקרנבל לא נגמר, המחצית השניה שרויה במצב פוסט-אפוקליפטי ובחוסר משאבים, וקניבלים גרים מחוץ לחומותיה. החברה מתנהלת לפי כל דאלים גבר, ויש בה חלוקה היררכית לפי מעמדות וכסף, כולל מוסדות החוק. הספר 'גלווסטון', מאת שון סטיוארט, מספר על קסם ומזל בעולם המחולק לשניים, על תפיסה-עצמית וגילוי עצמי, וגם קצת על אהבה.
קורט וונגוט, באוטו-ביוגרפיה שלו, Palm Sunday, טוען כי מה שהורס סיפורים טובים הוא אהבה. על אף יתרונותיו הרבים, ספר זה מוכיח זאת.

סטיוארט כותב דמויות עגולות ומפותחות. הדמות הראשית, סלואן גרדנר, נמצאת בקונפליקט משמעותי ומנסה לבנות זהות משלה. היא לכודה בין ההתחייבויות החברתיות אליהן נולדה, כבִתה היחידה של המנהיגה לאחר ''מבול הקסם'', לבין רצונותיה להיות אדם חופשי. תיאורי התלבטויותיה הפנימיות וקשריה לשתי דמויות האם שלה הם אמינים ביותר, ובניית הדמות יוצאת מן הכלל.
סלואן מנסה לברוח מהתחייבויותיה אל הקסם, אל הלא-נודע והמטורף, המגולם על ידי מוֹמוּס, אביה-החורג, מעין-אל השולט בצד הקסום של גלווסטון. התפנית המשמעותית הראשונה בסיפור אמנם מתרחשת בעזרת אותו מומוס, וכן משתתפת בה דמות האם הנוספת, ה''מלאכית'', אבל הגורם העיקרי לה הוא בחירתה של של סלואן עצמה. את תהליך הבחירה והאירועים סביבו מתאר הסופר ביד מיומנת, וקל מאד לחוש הזדהות עם רגשותיה של הגיבורה. מסעותיה בגלווסטון ה''אחרת'' מתוארים בצורה מוחשית ביותר, והדרך בה היא נקרעת בין העולם ה''רגיל'' לבין העולם ההדוניסטי, אליו היא יכולה להגיע בקלות, בעזרת מסכה בלבד, משכנעת ומושכת את הקורא להתעניין בהתרחשויות. אפילו כאשר סלואן נעלמת למשך חלק נכבד של הספר, אין זה אלא על מנת לעניין את הקורא בשאלה מה קרה לה, ולבסוף הקצוות נסגרים בצורה יפה ולא שבלונית מדי.
אבל, כאמור, סטיוארט הכניס לסיפור גם אהבה.

פגיעתה הרעה של האהבה מורגשת בעיקר אצל דמות המשנה העיקרית, ג'ושואה קיין. הוריו של ג'וש נפרדים בגיל צעיר, על רקע המזל הכמעט-בלתי-נדלה של אביו. אביו נעלם ואמו מתה בעודו צעיר. הוא מנסה את מזלו כרוקח לעניים, וכך פוגש שוב את מי שהיתה אהובת ילדותו – לפני שאביו הפסיד את הבית במשחק קלפים – סלואן. בניגוד לאביו, מזלו של הרוקח הצעיר לא משחק לו כלל, והוא נאבק על מנת לשרוד. יש בסיפור אמירה משמעותית לגבי הראיה העצמית של האדם בכלל, ותפיסתו של ג'וש את דמותו שלו בפרט, תפיסה המשתנה לאורך הספר. כמו במקרה של סלואן, ג'וש עובר מסע פנימי, ובעזרת תרחישים פנטסטיים והנגדתם אל מול הלימוד וידע המדעי שלו הוא מגלה דברים רבים על עצמו. יש כאן גם מסר חברתי חזק המעשיר את הסיפור, על ניכור חברתי כלפי נדכאים ועל חוסר היכולת של בעלי מעמד גבוה לקבל את הדין כשמעמדם יורד.
אבל, כאמור, סטיוארט הכניס לסיפור גם אהבה.

שני אנשים מעניינים עוברים מסע אישי מכובד, וסיפורי חייהם משתלבים לעתים. סלואן נעזרת בג'וש מספר פעמים, והוא מסכים, כיוון שהוא אוהב אותה עוד מילדותו. מכאן מתחילה הדרדרותו של הספר. למזלם של הקוראים, אין זה הגורם העיקרי בספר, אך כאשר העלילה מתמקדת בו, רמת הכתיבה והעניין יורדים. סטיוארט אמנם מנסה לכתוב מעין טוויסט על העניין, אך הדבר אינו עולה בידו, והתוצאה מעיבה ומעיקה, במיוחד בדרך בה נגמר הספר. סלואן הופכת פתאום לדמות טיפשית ובלתי מוסברת בעליל, וג'וש מתנהג כמו טיפש-עשרה במקרה הטוב. הפרק האחרון מיותר לחלוטין – אולי כל מטרתו היא תקוותו של הסופר שיום אחד יעשו סרט הוליוודי מהספר. מה שנרקם נהרס בין רגע.

לסיכום – הספר מומלץ בהחלט. יש בו סיפורים אישיים נוגעים ללב ודמויות מפותחות היטב.
אבל, כאמור, סטיוארט הכניס לסיפור גם אהבה.



גלווסטון (Galveston)
מאת שון סטיוארט (Sean Stewart)
הוצאת Ace Books, 2000
454 עמודים



שון סטיוארט

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
ג'ו, אתה מוזמן להצטרף
ניקי יום רביעי, 07/12/2005, שעה 13:11
(3 תגובות בפתיל)
ספר שלישי
אכמו יום רביעי, 07/12/2005, שעה 13:43
(2 תגובות בפתיל)
mirror mask
רעות יום ראשון, 11/12/2005, שעה 15:24
ספר נפלא
ליאת יום רביעי, 14/12/2005, שעה 8:36

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.