|
|
עוד בקטגוריה זו:
זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות
סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15
|
|
הסרטים הכי טובים (שאתם לא רואים)
סרטים / רז גרינברג
יום ראשון, 05/03/2000, שעה 20:10
'מה קרה בגאטאקה' ו'עיר אפלה' – שני סרטים שלא זכו, למרבה הצער, להיות מוקרנים בארץ
|
|
מקובל להניח כיום שסרטי המד''ב האינטליגנטיים מתו אי שם בשנות ה-80, עם המצאת האפקטים הממוחשבים, ושאת מקומם תפסו סרטי פעולה גרנדיוזיים עמוסי פיצוצים, יריות, עלילות מגוחכות ודיאלוגים גרועים המוציאים למושג ''מדע בדיוני'' שם רע. דבר זה נכון רק בחלקו. למרות שסרטים כאלו שולטים בתעשיה, סרטי המד''ב האינטליגנטיים אף פעם לא נעלמו מהשטח. מדי כמה שנים מופיע סרט כזה, ולפעמים הוא אפילו מוקרן על המסכים בישראל (כמו '12 קופים' ו'המופע של טרומן'). אבל לעיתים קרובות יותר הוא מדלג על המסך הגדול ומגיע ישר לוידאו. שתי דוגמאות בולטות לסרטים כאלה מהשנה האחרונה הן 'מה קרה בגאטאקה' ו'עיר אפלה'. שניהם סרטים נפלאים שראויים לקהל רחב יותר מזה שהם זוכים לו על מדפי ספריות הוידאו. אני מקווה שהכתבה הזאת תביא אותם לידיעת קהל כזה.
מה קרה בגאטאקה
איתן הוק מגלם את וינסנט פרימן, אדם שנולד בלידה טבעית בחברה עתידנית הנשלטת על ידי בני אדם מושלמים מהונדסים גנטית. השאיפה של פרידמן היא להצטרף לתוכנית החלל, אבל בגלל פגמיו הגנטיים, מרכז טיסות החלל ''גאטאקה'' לעולם לא יקבל אותו. לכן מחליף פרימן את הזהות שלו עם ג'רום מורו (ג'וד לאו), שחיין אולימפי לשעבר שנהפך לנכה בעקבות תאונה, וחודר בזהות הבדויה הזו לתוך ''גאטאקה''. אבל שבוע לפני טיסת החלל המיועדת שלו, נרצח אחד מבחירי המנהלים של גאטאקה והמעסיקים של פרימן מתחילים לחשוד. הסרט, שיצא בארץ לפני כשנה בוידאו, הוא עבודת הבימוי הראשונה של אנדרו ניקול (שכתב גם את התסריט לסרט מד''ב מצויין אחר – 'המופע של טרומן'). אולי אחד הדברים המרשימים ביותר בו הוא היכולת שלו לתאר בדיוק מדהים את החברה העתידנית שבה הוא מתרחש והמאבקים בין שתי האוכלוסיות שבה – האנשים הרגילים והאנשים שעברו השבחה גנטית. דבר מרשים נוסף הוא הדיון העמוק והרציני שהסרט מפתח בשאלת המוסריות של נושא ההנדסה הגנטית, מבלי לגלוש לדידקטיות. מבנה תעלומת הרצח של העלילה – שלא היה מבייש את היצ'קוק בשיאו – גם הוא עשוי למופת. איתן הוק עושה עבודה טובה מאד בתפקיד הראשי, אבל את ההצגה גונבים דווקא שחקני המשנה: אומה ת'ורמן כעובדת בגאטאקה, אלאן ארקין בתפקיד שוטר מריר וציניקן, ושימו לב במיוחד לג'וד לאו המצוין (שנראה לאחרונה בסרט 'אקסיטנז'). פרט לזאת, הסרט מתהדר בעיצוב חזותי מרשים שנמנע במכוון מכל הקלישאות שמעטרות סרטי מד''ב בשנים האחרונות (רחובות מזוהמים, טינופת אנושית בכל פינה, רוב האוכלוסיה מכורה לסמים וכו'). גם פס הקול של מייקל ניימן ('הפסנתר') והצילום של סלבומיר אידזיאק (שצילם רבים מסרטיו של קישלובסקי) יפהפיים. אולי העובדה ששני האנשים האלה עבדו בעבר על סרטים מז'אנרים אחרים, מאפשרת להם להביא מראה וצליל יחודיים לסרט מד''ב. מדובר באחד מסרטי המד''ב הטובים ביותר של השנים האחרונות, אם לא אי פעם.
עיר אפלה
לפני כשנה הלכתי לראות את הסרט 'מאטריקס' בקולנוע, ובמשך רוב ההקרנה נאלצתי לסבול צרחות התלהבות בלתי פוסקות מהקהל שמסביבי. ממני הסרט לא סחט תגובות כאלה. לא בגלל שלא חשבתי שהוא טוב, אלא בגלל שאת כל הרעיונות שבו ראיתי מיושמים בצורה הרבה יותר טובה בסרט 'עיר אפלה' זמן קצר לפני כן. 'עיר אפלה' מספר את סיפורו של ג'ון מרדוק (רופוס סול), המוצא את עצמו נע בתוך עולם השרוי בלילה נצחי. בדיוק בחצות, כל תושבי העולם הזה (חוץ ממנו) נרדמים. נסיונותיו של מרדוק למצוא פתרון לחידה הם גם מירוץ נגד הזמן – הוא מואשם ברצח ונרדף על ידי קצין משטרה (ויליאם הארט) וקבוצת חייזרים (שמונהגת על ידי ''מר יד'', בגילומו של ריצ'ארד אובראיין). למרות שהרעיון שבבסיסו של 'עיר אפלה' אינו חדש (מוטיבים מ'בלייד ראנר', 'זכרון גורלי' ו'פלישת חוטפי הגופות' מפוזרים לאורך הסרט), השימוש שהבימאי אלכס פרויאס (במאי קליפים בעברו שביים גם את 'העורב') עושה בו הוא מקורי. הסרט הופך למעין תרגיל פילוסופי ארוך בשאלות קיומיות, וצפיה בו היא כמו נסיון לפתור חידת הגיון מורכבת. צוות השחקנים הוא אלמוני ברובו, אבל מרשים. סול מצליח להכנס לתפקיד בלי ההיסטריה המתלווה בדרך כלל לתפקידים מסוג זה. ריצ'ארד אוב'ראיין (שזכור לטוב מ'מופע הקולנוע של רוקי') עושה פה אולי את תפקידו הטוב ביותר כמנהיג החייזרים. ג'ניפר קונלי ('המבוך'), המגלמת את אשתו של מרדוק, היתה יכולה להחזיק לבדה את הסרט כולו. אם העיצוב החזותי של 'מה קרה בגאטאקה' היה מרשים, העיצוב החזותי של 'עיר אפלה' (של פטריק טטופולוס, שעבד בעבר על סרטים כמו 'היום השלישי' ולאחרונה על 'Battlefield Earth') הוא פשוט מדהים – מעין שילוב של פילם נואר תת-הכרתי עם מדע בדיוני. גם הצילום האפל של דריוס וולסקי ('רצח מושלם') ופס הקול האווירתי של טרבור ג'ונס ('אקסקליבר') נהדרים. למרות ש'עיר אפלה' לא זכה להצלחה מסחרית גדולה, הוא הפך לאחד הסרטים המוערכים ביותר של הז'אנר. אחד מהתסריטאים שלו, דיויד גוייר, הפך לשם חם בתעשיה (הוא כותב כרגע מספר פרויקטים, שהאחרון שבהם – 'בלייד' – הוקרן בארץ), וגם הבמאי אלכס פרויאס נקרא לאחרונה לעבוד על סרט חדש.
שני הסרטים ניתנים להשגה בכל ספריות הוידאו בארץ, אך המסך הקטן עושה להם עוול. שניהם, כאמור, מרשימים מבחינה חזותית לפחות כמו מבחינה תוכנית. פתרון אפשרי אחד, לעשירים מביניכם, הוא לראות אותם ב-DVD. האחר הוא לדרוש ממארגני הכנסים להקרינם כראוי – על מסך הקולנוע.
מה קרה בגאטאקה האתר הרשמי
עיר אפלה
אאוגניקה ב'גאטאקה' וב'מעבר לאופק'
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|