|
|
עוד בקטגוריה זו:
Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0
|
|
סימנטוב
ספרים / אסף דקל
יום ראשון, 01/06/2008, שעה 0:08
ביקורת על ספרו החדש של אסף אשרי
|
|
בתמונת הפתיחה של 'סימנטוב', מגיע אליהו הנביא אל אחוזה מבודדת, אי שם במדינת ישראל. הוא יורד ממרכבת האש שלו, מפוצץ ושורף חפצים אקראיים, ושולף את לבו של אחד השומרים מחזהו, תוך שהוא מפטיר – ''...משיב לב אבות על בנים, ולב בנים על אבותם...''. וזאת רק ההתחלה.
'סימנטוב' הוא ספר מודרני, העוסק במיסטיקה ובמיתולוגיה היהודית, ושילובן בימינו אלה. כפנטסיה, כמובן. הוא מרתק, כתוב היטב, ואפילו מחכים. בקיצור, ספר נהדר. הוא משתלב היטב בזרם החדש של ספרי פנטסיה עבריים מקוריים, השואבים את חומריהם (דמויות, עלילות, ושאר מיני פרטים) מהמסורות המקומיות שלנו ('הלוויתן מבבל', 'הלב הקבור', ועוד). ובעצם, איזה כיף שבכלל אפשר לדבר על זרם שכזה.
הזרעים לסיפור הזה טמונים בראשיתו של הזמן. אי-אז לפני דורות רבים, היו נפילים בארץ. הנפילים הם מלאכים שנפלו, עקב אהבתם לאשה הראשונה, לילית (לפי חלק מהאגדות, אשתו הראשונה של אדם הראשון). והיום? לילית כבר מתה שנים רבות, אבל המלאכים עדיין לא יכולים לחזור למרומים, ויורשותיה של לילית שולטות בהם, באמצעי הקבלי הידוע – שמותיהם. או שלא. אליהו הנביא מגיע אל מנהיג הנפילים, ומגלה לו שבעצם אותם שמות אבדו. הנפילים חופשיים לעשות כרצונם.
ואז מתחילות נשים להעלם. הימים הם ימי ספירת העומר, ועקב לחצים פוליטיים המגיעים מגבוה, מעורבת בחקירה יחידת 'הידעונית' במשטרת ישראל. יחידה זאת עוסקת לרוב במקרים מוזרים ובלתי פתירים, ומביאה תוצאות בדרכה המיוחדת – מיסטיקה. קבלה, פתיחה בקלפים, קריסטלים. כל מה שיביא תוצאות. ואת היחידה מנהיגה מזי סימנטוב, הגיבורה. היא עצמה נטולת כוחות מיוחדים, אבל היא באה מבית טוב. אמה, רחל סימנטוב, היא ה''סנדקית'' של כל אנשי המאגיה בסביבה. היא יודעת הכל, ומוקפת במגוון צבעוני של ידעונים ומעוננים. ואביה של מזי? עליו אנחנו לא יודעים הרבה בתחילה, וגם כשיחשף מידע, זה יהיה במשורה.
כשמזי סימנטוב מתחילה לחקור, היא נקלעת אל לב הסערה, שכלל אינו רגוע, במלחמה שבין הנפילים לארגון הסתרים של בנות הלילית. הסערה הולכת וצוברת תאוצה, ככל שמתקדמת ספירת העומר, וברור שהשיא יגיע בסופה. מה התוצאות האפשריות של המלחמה הזו? לא ברור, הספר לא מתעמק בשאלה. הוא מניח לנו להסיק שלא יהיה טוב, אם כי ההתייחסות הברורה היחידה הזכורה לי בנושא נוגעת למחיקת כל הישגיו של ארגון בנות הלילית. עניינים של מעמד האשה, בעיקר. אם זה כל מה שהארגון הצליח להשיג באלפי שנותיו בסביבה, הרקורד לא מרשים במיוחד. עד המאות האחרונות הרי, נשים לא היו יותר מרכושם של הגברים. עד המאה האחרונה, הרי, לא היו כמעט נשים כלל בעמדות כוח, ויש יאמרו שגם כיום לא. אז מה בעצם סיבת קיומו של ארגון בנות לילית? כדברים רבים אחרים, הספר משאיר את הדברים פתוחים. גם לזה יש צד חיובי, כי התחושה שנוצרת היא של עולם נרחב בהרבה מהמופיע בספר. דוגמא טובה אחרת הוא אביה של מזי, ישראל, שברור שהסיפורים עליו, אם יסופרו בפעם אחרת, יכולים לאכלס כרך או חמישה. מאידך, חסרים פרטים רבים והקורא נותר עם שאלות, שלא זוכות לתשובה בספר. מה למשל הופך מישהי לבת-לילית? לידה אקראית? אם כן, איך היא מאותרת על ידי הארגון? מה בעצם יכולות נשות הארגון לעשות? נרמז על כוח פוליטי, והן חמושות בכלי נשק מגניבים, אבל האם זה הכל? הייתי שמח להרחבה על הרקע, בין אם של בנות לילית, ובין אם לגבי הדמויות האחרות, כל כמה שהוא עשיר ומרתק כפי שהוא.
לא רק הרקע נבנה היטב. כל הדמויות כולן הן אנושיות ושלמות, במובן שברור לנו שמדובר באדם שלם בעל עבר ואופי, שרק במקרה מופיע בספר, ולא ברחוב. אם מדובר באנשי היחידה, בנשים החטופות, במשפחתה של מזי (שבעיקר גורמת לצרות, כמו כל משפחה), ואפילו המלאכים שנפלו, ורוצים כבר לחזור הביתה. אם יש פגם מסוים בדמויות, הרי זאת העקשות היתרה שלהן בשילוב רפרנסים תרבותיים כמעט בכל שיחה. בהקשר זה, דומה כי אשרי התאמץ לספק לנו יצירה בלתי-תרגימה לכל שפה אחרת. איך תתרגמו לשפה אחרת, למשל, את המתח בין אשכנזים ומרוקאים? או שברי שירים המשולבים בשיחות? גם אלו נוטעים את היצירה עמוק במרחב הישראלי בן ימינו. בניגוד לספרי פנטסיה מקוריים אחרים, לא ניתן לחשוד שהספר מתורגם. הכל משלנו, לטוב ולפחות טוב.
כמובן, כל הדמויות שוות, אך יש שוות יותר. בהקשר הזה, נראה שהושם דגש רב מאוד על הדמויות הנשיות. הדמויות הגבריות, פשוט אינן במוקד העלילה. כל הדמויות המרכזיות, המעניינות, הפעילות, המשפיעות, ה''גיבורים'' של הסיפור, הן הנשים (הן, וישראל, אביה של מזי, בהופעתו הקצרצרה). יתכן שזה נובע מנסיון מודע ליצור ספר המתעסק במלחמת המינים, מהזווית הנשית – הרי מדובר במלחמה בין הנפילים-הגברים לבנות-הלילית-הנשים. העמדה דיכטומית זאת בעייתית קצת, כי בעוד בנות הלילית מתיימרות לייצג את כלל המין הנשי, הנפילים לא מתיימרים לייצג אף אחד. הם לעצמם, ואפסם עוד. אבל, העיסוק במלחמת המינים הוא בצד הדברים, והעלילה הסוחפת מקבלת קדימות ראשונה.
ככלל, אני מרוצה, וגאה בפנטסיה העברית שהצליחה להבשיל לשלב הזה בחייה. כמובן, עלינו לקוות שלא מדובר בשלב חולף, ושיגיעו עוד ועוד ספרים בסגנון זה, ממקלדתו של אסף אשרי, ואחרים. הספר סוחף, קולח ומותח, ואין לי ספק שעוד אחזור לקרוא בו. עתה, נותר רק לחכות לסרט על פי הספר.
סימנטוב מאת אסף אשרי הוצאת זמורה ביתן, 2008 345 עמודים.
סימנטוב - פרק לדוגמא
אסף אשרי - דף כותב
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
אליהו הנביא
שירה יום שני, 02/06/2008, שעה 16:09
(26 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
על הספר
רחל יום רביעי, 25/06/2008, שעה 18:01
(11 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
הספר ואני
michal2008@bezeqint.net יום שלישי, 08/07/2008, שעה 10:24
|
|
|
|
|
|
|
|
לא אהבתי
האיש מאטלנטה יום ראשון, 27/07/2008, שעה 0:33
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|