|
|
עוד בקטגוריה זו:
שלושה בדירה אחת
טלויזיה / גל חיימוביץ'
04/08/12
תגובות: 3
מפלצות נראות ומפלצות נסתרות מהעין
טלויזיה / קרן לנדסמן
26/11/11
תגובות: 26
תעלומת הרוח הנעלמת
טלויזיה / לילי דאי
13/08/11
תגובות: 4
עוברת כל גבול
טלויזיה / רז גרינברג
25/12/05
תגובות: 7
הרובינזונים החדשים
טלויזיה / רני גרף
14/04/05
תגובות: 20
גוונים של שחור
טלויזיה / רז גרינברג
16/01/05
תגובות: 5
לראות או לא לראות
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/11/04
תגובות: 29
אלוהים נמצא בדברים המדברים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
16/06/04
תגובות: 14
היקום מצחיק, אז צוחקים!
טלויזיה / רז גרינברג
25/03/04
תגובות: 7
מותו של אזור
טלויזיה / רז גרינברג
16/11/03
תגובות: 30
מפגשים
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
04/10/03
תגובות: 30
הרובוט שאהב אותי
טלויזיה / אריק אפק
14/09/03
תגובות: 13
הדבר הטוב הבא(פי)?
טלויזיה / רז גרינברג
15/07/03
תגובות: 10
הגחלילית שכובתה
טלויזיה / איתי שלמקוביץ
13/04/03
תגובות: 42
משולחנו של המהנדס הראשי
טלויזיה / רז גרינברג
19/01/03
תגובות: 10
|
|
מסע הצלב האחרון
טלויזיה / רז גרינברג
יום חמישי, 27/07/2000, שעה 19:16
יש חיים ב'בבילון 5'
|
|
הנה עובדה שקשה להתווכח אתה: 'בבילון 5' היא ללא ספק תכנית הטלויזיה השאפתנית ביותר שנוצרה אי פעם בז'אנר המד''ב. עצם הנסיון ליצור עולם עתידני עשיר בפרטים ולדחוס אותו לתוך הפורמט והאילוצים שמלווים הפקה של סדרת טלויזיה נראה בלתי אפשרי. אבל ג' מייקל סטרזינסקי, יוצר הסדרה, הצליח לעשות את זה - לא מעט בזכות תרגיל שנראה בדיעבד די פשוט, ומדהים שאף אחד לא חשב עליו קודם: הוא נתן לצופים, בשלב די מוקדם, את התמונה הכללית - ואז שלח אותם לחפש את הפרטים הקטנים. במקום השאלה הצפויה - ''מה הולך לקרות'' - הצופים של 'בבילון 5' ניסו יותר להבין את ה''איך'' ובעיקר את ה''למה''. זה עבד מצוין (לכל חובבי 'בבילון 5' מומלץ, אגב, לקרוא את סדרת הקומיקס 'Rising Stars' שסטרזינסקי עובד עליה כרגע, ואשר פועלת פחות או יותר על פי אותו עיקרון נראטיבי).
עד שהגיעה העונה החמישית.
ישנן נסיבות מקילות למה שהתרחש בעונה הזאת. העובדה שעד לרגע האחרון לא היה ברור אם היא בכלל תצא אל הפועל גרמה לסטרזינסקי לפתור את כל הקונפליקטים העלילתיים, פחות או יותר, בסוף העונה הרביעית. זה הפך את העונה החמישית למין הקדמה ארוכה (מדי) לסדרת-בת שאמורה היתה להתרחש בעולם של 'בבילון 5' ולהקרא 'קרוסייד' ('Crusade'). אבל בעונה הזו היו עוד שתי התפתחויות מוזרות, שההגיון מאחוריהן לא מובן לי עד היום: לא רק שנוספו עוד כמה דמויות שהתחרו על כתר הדמות המעצבנת (לוקלי וביירון), אלא שגם הדמויות המוכרות והאהובות (גריבלדי, ליטה, לונדו, לניר) עברו איזו מוטציה מפחידה. פתאום לכל אחד מהם היה סוד אפל, או מניע אנוכי, או תירוץ אחר להתנהג באופן מכוער. קשה היה להתנער מהתחושה שהאידיאליזם שהנחה את הדמויות בארבע העונות הראשונות התחלף באופורטוניזם קר.
כששודר פרק הפיילוט של 'קרוסייד', הרושם הראשוני שלי ממנו היה חיובי ביותר. נראה היה שסטרזינסקי למד מהטעויות שעשה ב'בבילון' ויצר סדרה טובה יותר, עם קצב עלילתי מהיר, הרבה אקשן, והזדמנות להעיף מבט עמוק יותר על העולם שמחוץ לתחנה. אבל מהר מאד התאכזבתי. הקצב המהיר התמסמס בשלב מאד מוקדם בפרקים שבהם בעצם לא קרה כלום (כמו 'The Well of Forever' או 'The Path of Sorrows'). הדמויות המעצבנות הפכו למגיפה ממש - בין אם מדובר בגושי קרח חסרי נשמה כמו גדעון, מת'סון וצ'יימברס, או בנודניקים חסרי תקנה כמו איילרסון או גיילן (שדווקא היה לו פוטנציאל בהתחלה). תופעה תמוהה עוד יותר היו פרקים שניסו לחקות - בצורה מאד לא מוצלחת - את הפורמט העלילתי של פרקי 'מסע בין כוכבים' ('The Long Road' ו'Appearances and Other Deciets'). זה נראה קצת מוזר שאחרי יותר מחמש שנים שבהן סטרזינסקי ניסה להציב אלטרנטיבה ל'מסע בין כוכבים' הוא גמר עם נסיונות לחקות אותה.
בכל אופן, 'קרוסייד' מעולם לא הושלמה - רשת TNT החליטה לבטל אותה לאחר שהופקו 13 פרקים - וכך המעריצים נותרו בלי תשובות של ממש לכל השאלות שהטרידו אותם. ובכן - עכשיו הם יכולים לקבל את התשובות האלה. טוב, לפחות את חלקן. בערך. פחות או יותר.
אתר Bookface מציע לקריאה שלושה תסריטים של 'קרוסייד' שלא הופקו. התסריטים האלה הם לגמרי בחינם - צריך להרשם כמשתמשים באתר, אבל ההרשמה לא עולה כסף. אין אפשרות להוריד או להעתיק את התסריטים, ולכן תיאלצו לקרוא אותם ישירות מהאתר עצמו (חוויה מתסכלת לעיתים) אבל השורה התחתונה היא - התוצאה מצדיקה את המאמץ. שלושת הפרקים האלה עולים באיכותם על רוב הפרקים של 'קרוסייד' שאכן צולמו. נתחיל דווקא עם 'Value Judgements' שנכתב על ידי פיונה אייברי. אייברי היא כנראה הדבר הכי טוב שיצא מ'קרוסייד'. היא התחילה את דרכה בפיקוח על נאמנות המוצרים הנלווים של 'בבילון' (כמו משחק התפקידים או הספרים) לחומר המקורי, עזרה בפיתוח סרטי הטלויזיה, והגיעה בסוף לכתיבת מספר פרקים של 'קרוסייד', שאחד מהם, 'Patterns of the Soul', הוא לטעמי המוצלח והשלם שבין כל הפרקים שצולמו לבסוף. 'Value Judgements' לא מגיע לרמה של 'Patterns of the Soul', אבל בהחלט מדובר בפרק טוב. עלילתו מתרחשת במושבה נידחת שבה מנסה צוות האקסקליבר לחלץ מה שנראה כתרופה אפשרית למגיפה שפקדה את כדור הארץ. למרבה הצער, התרופה הזאת נשמרת על ידי חסימה טלפאתית חזקה, שמחייבת את הצוות לשתף פעולה עם הנבל החביב על צופי 'בבילון' – אלפרד בסטר. בנוסף לכך, במושבה מסתובבים כל מני טיפוסים מפוקפקים שהגיעו למסקנה שמה שהצוות לא ימצא שם – הם חייבים לקחת אותו. הבלאגן, כצפוי, חוגג. הפרק לא רק מספק מידע נוסף על מלחמת הטלפאטים, אלא אף מצליח להציג, בפעם הראשונה בתולדות 'בבילון 5', את בסטר כדמות מורכבת ואפילו סימפטית, במקום הנבל המרושע שאנחנו רגילים אליו. פרט לזאת מדובר בפרק מותח, משעשע לעתים ובסך הכל מהנה. בכל מצאתי כמה חסרונות: ראשית, כל מי שקרא את טרילוגיית חייל הטלפאתים (שני הספרים הראשונים יצאו גם בתרגום לעברית כמדומני) יוכל לנחש די בקלות איך הפרק נגמר, וכל מי שצפה באדיקות בכל פרקי 'בבילון 5' יוכל לנחש את הפואנטה של הסיום בערך עשרה עמודים לפני הסוף. שנית, הדמות המורכבת של בסטר מדגישה עוד יותר את חוסר הדמיון שבו עוצבו שאר דמויות הסדרה - שבפרק הזה לא רק מצטיירות כדהויות משהו אלא גם כחסרות מעוף לחלוטין (הם שומעים על טלפאת שחי במושבה ונקרא ''אל'' ולא חושדים לרגע שמדובר בבסטר?). למרות זאת - מומלץ.
שני הפרקים היותר משמעותיים שניתן לקרוא באתר הם 'To the Ends of Earth' ו-'End of the Line'. הם היו אמורים להיות פרקי סיום העונה המקוריים של הסדרה. הרושם הראשון שמתקבל כאשר קוראים אותם (במיוחד בהשוואה ל-'Value Judgements') הוא שלסטרזינסקי אולי אין את כשרון הדיאלוגים של אייברי, אבל הוא ניחן, בניגוד אליה, בתשומת לב מדהימה לפרטים. החל מתיאור מפורט של איך האפקטים והסטים אמורים להראות ועד לתנועות המצלמה ולמחוות הקטנות של השחקנים, ישנה הרגשה שסטרזינסקי לא רק כותב את הפרק – הוא גם מביים אותו דרך התסריט. לקרוא את התסריטים של שני הפרקים האלה זה כמעט כמו לראות אותם מצולמים. במילה אחת: מדהים. העלילה מתחילה ב-'To the Ends of Earth', כאשר האקסקליבר פותחת במרדף אחר ספינת הצללים שתקפה את החללית עליה שרת גדעון בימים עברו. ב-'End of the Line' הוא מגלה כמה עובדות לא סימפטיות על המקום ממנו באה החללית הזאת. למרות שהסיפור יעורר אצל לא מעט קוראים תחושת דז'ה-וו חזקה וריח של מיחזור חומרים (הטראומה של גדעון מזכירה את הבלק-אאוט של סינקלייר מהעונה הראשונה של 'בבילון 5', עלילת הקונספירציה שנחשפת דומה באופן חשוד לזו שעלתה בעונות השלישית והרביעית), הפרקים האלה מוצלחים מאד, כי הם מכילים את כל האלמנטים המבטיחים מפרק הפיילוט: התרחשויות בלתי פוסקות, אווירה של מיסתורין והרבה מאד אקשן. רוב הדמויות עדיין מעצבנות, אבל בשני הפרקים האלה לפחות ניתן מניע משכנע לפעולות שהן מבצעות, במקום התחושה שמדובר בחבורת סהרורים על טייס אוטומטי.
האם שני הפרקים האלה נותנים תחושה של סיום או סגירת מעגל? האם הם עונים על כל השאלות שנשאלו? התשובה שלילית. הסיום של 'End of the Line' הוא למעשה סיום פתוח (Cliff-Hanger) וזה הגיוני לחלוטין, בהתחשב בעובדה שהוא היא אמור להיות פרק סוף עונה, ולא הפרק האחרון של הסדרה. אם בכלל, הפרקים האלה פותחים שאלות חדשות יותר משהם עונים על הישנות. אבל אין מה לדאוג: 'בבילון 5', בניגוד לדיווחים, לא ממש מתה – יוצאים ספרים חדשים, ולאחרונה צצו שמועות עקשניות לגבי פרויקט טלויזיוני חדש. השורה התחתונה: לכו לקרוא את התסריטים האלה. הם מספקים לא רק מידע לגבי מה יכול היה להיות, אלא גם לגבי התפתחויות עתידיות בעולם של 'בבילון 5'. הם מהווים מודל לצורה שבה כל הפרקים של הסדרה היו צריכים להיכתב. אם זה היה קורה, היא היתה יכולה להיות הרבה יותר מוצלחת.
Rising Stars פרוייקט הקומיקס הנוכחי של סטרזינסקי
בבילון 5 אתר המעריצים האולטימטיבי
Bookface שבו אתם יכולים לקרוא את הפרקים
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
(ללא כותרת)
עידו רייף יום שישי, 28/07/2000, שעה 8:53
(5 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|