על האגודה | פעילויות | הצטרפות | צרו קשר | כתבו לאתר | English Site | בפייסבוק
עוד בקטגוריה זו:

זומבים עליך, ישראל!
סרטים / נורית הוראק
04/03/13
תגובות: 2  
מעגל בלי הרבה קסם
סרטים / עליזה בן מוחה
20/10/12
תגובות: 3  
קפטן אמריקה ומלחמת העולם השנייה
סרטים / אנדרו ליפטאק
03/09/11
תגובות: 1  
מקור לא ברור
סרטים / עליזה בן מוחה
30/07/11
תגובות: 4  
כמעט הסוף (חלק ראשון)
סרטים / עליזה בן מוחה
12/06/11
תגובות: 0  
חלום גנבים
סרטים / עליזה בן מוחה
29/12/10
תגובות: 13  
טובים השניים?
סרטים / עליזה בן מוחה
14/08/10
תגובות: 5  
מגע של קסם
סרטים / לילי דאי
14/05/10
תגובות: 2  
המקום שאליו גיבורי אקשן הולכים למות

סרטים / לילי דאי
02/05/10
תגובות: 4  
מה שיותר כחול יותר ממדים
סרטים / לילי דאי
31/01/10
תגובות: 5  
על ממוצע ומעל הממוצע
סרטים / אֹרן רהט
24/10/09
תגובות: 8  
לשקוע בסרט טוב
סרטים / רז גרינברג
28/04/08
תגובות: 1  
דיקסילנד
סרטים / אהוד מימון
03/10/06
תגובות: 2  
חייו ומותו של סופרמן
סרטים / רני גרף
25/07/06
תגובות: 22  
הטרור כמשל
סרטים / רני גרף
03/04/06
תגובות: 15  

עטלף במעגל
סרטים / רז גרינברג
יום חמישי, 16/06/2005, שעה 22:35

'באטמן מתחיל', החמישי והראשון בסרטי העטלפאי, מציג באטמן שונה מזה המוכר לנו


בראשית שנות השמונים, כאשר בהוליווד החלו לדון לראשונה בעשיית סרט על דמותו של באטמן, הוטלה מלאכת כתיבת התסריט על טום מנקייוויץ. מנקייוייץ, שהיה שותף לכתיבתם של שני סרטי ''סופרמן'' הראשונים כמו גם לכתיבתם של כמה מהתסריטים בסדרת סרטי ג'יימס בונד, הוציא תחת ידיו תסריט דחוס ועמוס בדמויות ובהתרחשויות שהיו יכולות לפרנס לא סרט אחד כי אם כמה. במובן מסוים, התסריט אותו כתב מנקייוויץ אכן עשה זאת: למרות שמעולם לא נעשה בו שימוש, תסריטיהם של כל ארבעת סרטי באטמן שהצליחו לצאת לאויר העולם – מהפסגות של ''באטמן'' ו''באטמן חוזר'' ועד לתהומות של ''באטמן לנצח'' ו''באטמן ורובין'' – שאלו ממנו מרכיבים רבים. אך לדעתם של חובבים רבים, אף אחד מאותם סרטים, גם לא הטובים שבהם, לא הגיע לרמת התסריט של מנקייוויץ.

סרטו של הבמאי כריסטופר נולאן, ''באטמן מתחיל'', הוא אמנם נסיון להתחיל מחדש את הסאגה של באטמן, אך במובנים רבים הוא גם סגירת מעגל. הוא מזכיר, הרבה יותר מקודמיו, את דמותו של באטמן כפי שמנקייוויץ הגה אותה, ומצליח להפוך אותה למעניינת לא רק ברמה החזותית אלא גם ברמה הסיפורית.

בתחילת הסרט מוצג לצופים המיליונר הצעיר ברוס וויין (כריסטיאן בייל), המצוי במסע חיפוש-עצמי מתמשך בעקבות רצח הוריו הרודף אותו מאז ילדותו. מסע זה מוביל אותו למזרח-אסיה, שם הוא פוגש את דוקארד המסתורי (ליאם ניסן), המציע לו להצטרף לסדנת אימוני לחימה והנחייה רוחנית בראשות ראס אל-גול (קן וואטנבה), המכשיר לוחמים נגד כוחות האופל. וויין מגלה הצטיינות יתרה באימונים אלה אך מסרב, בסופו של דבר, לקבל על עצמו את הקוד האתי הבלתי-מתפשר של אל-גול. לאחר מאבק קצר עם אל-גול ואנשיו הוא מחליט לשוב לעיר הולדתו, גות'אם.
העיר נתונה תחת שליטתו של קרמיין פאלקון (טום וילקינסון), גנגסטר חסר רחמים. מלבד השוטרים והפוליטיקאים המושחתים הסרים למרותו, פאלקון מחזיק בשרוולו גם כמה כלי-נשק לא שגרתיים. אחד מהם הוא ד''ר ג'ונתן קריין (סיליאן מרפי), פסיכיאטר שהמלה ''אתיקה'' אינה כלולה באוצר המלים שלו, המעורב גם במזימה להברחת סמים מוזרים אל העיר.
לוויין יש בעיות נוספות – הגדולה שבהן היא נוכחותו של ארל (רוטגר האוור), איש עסקים מושחת הניצב בראש התאגיד אותו ירש וויין מהוריו.
כדי להתמודד עם כל אלה, מאמץ וויין זהות חדשה – גיבור העל באטמן. הוא נעזר במשרתו הנאמן אלפרד (מייקל קיין), במדען המבריק לושיוס פוקס (מורגן פרימן), בשוטר ההגון היחיד בעיר, ג'יימס גורדון (גארי אולדמן), ובידידת נעוריו רייצ'ל דוז (קייטי הולמס), שהנה גם עוזרת במשרד התובע הכללי.

התסריט, שנכתב על ידי דייויד גוייר (טרילוגיית ''בלייד''), בניגוד לכל סרטי באטמן הקודמים, נותן לצופים הזדמנות לראות כיצד הדמות צומחת ומתגבשת. החל בפלאשבקים לילדותו של הגיבור, דרך אימוניו והבחירות המוסריות שלו, ועד להפיכתו לגיבור הפעולה המוכר לנו, באטמן של גוייר ונולאן אינו הדמות בעלת התשובה לכל שאלה שהצטיירה בארבעת הסרטים הקודמים – הוא אנושי יותר, מלא בלבטים וספקות. כך גם הדמויות המקיפות את הגיבור, מראשון הנבלים ועד לאחרון באנשי סודו, שהנן מורכבות ומרתקות.

הבמאי כריסטופר נולאן, שהתפרסם עד כה בעיקר בזכות מותחנים מתוחכמים דוגמת ''ממנטו'' ו''אינסומניה'', יוצק את המרכיבים של דמות הקומיקס לתוך תבנית הנראית כמעט ג'יימס-בונדית: חילופי הדברים בין גיבור הסרט ו''מומחה הגאדג'טים'' שלו, בגילומו של פרימן, הם ההתייחסות הבולטת ביותר לסרטי ג'יימס בונד, אך חוץ מהם בולטים גם מסעותיו של הגיבור במקומות אקזוטיים מסביב לעולם לפני שובו לביתו, והנבל בסרט – גאון קר ומחושב, שונה מאוד מהפסיכופתים המעוותים עמם התמודד באטמן בסרטים הקודמים. סביבת ההתרחשויות נראית גם היא שונה מאוד ו''סבירה'' יותר מאשר בסרטים הקודמים, במיוחד אלה שביים טים ברטון: גות'אם כבר אינה מתהדרת באדריכלות מסויטת, ונראית כמו שכונת-עוני ענקית שמעליה מתנשאים מגדליהם של העשירים ובעלי הכח (התייחסות מודעת לעצמה ל''בלייד ראנר'', כנראה). בהתאם, גם עיצוב התלבושת של גיבור הסרט הוא מתון יותר, אם כי ניכרות כאן גם כמה החלטות עיצוביות לא מוצלחות במיוחד: במיוחד המסכה, שנראית כמו תחפושת ילדים בפורים. מלבד הגיבור, רק דמות נוספת בסרט לובשת מסכה, והתסריט מוצא לכך צידוק סביר. הנסיון הבולט ביותר בסרט לתת גוון ריאליסטי למרכיבים הקשורים בדמות הוא כלי הרכב המפורסם, שנראה, בפעם הראשונה בתולדותיו הקולנועיות, דומה לטנק משורין במקום ללימוזינה מעוצבת. בתחום סצנות הפעולה, עם זאת, נראה כי נולאן עדיין זקוק לשפשוף מסוים – קטעי המרדף בגות'אם עשויים היטב, אבל במהלך האקשן הפיסי יש יותר מדי חיתוכים בין שוט לשוט. זה מבלבל, זה לא מובן וזה לא מלהיב.
הטיפול באפקטים, לעומת זאת, ובמיוחד ב''אפקט הפחד'' של קריין, הוא מצוין.


כמו הבמאי, כמעט כל צוות השחקנים הגיע מבריטניה או מסביבותיה, אך הדבר אינו מונע מאיש מהם מלהכנס בקלילות אלגנטית לתוך דמויות שהן חלק מאוצר המילים של תרבות הפופ האמריקאית. ראש וראשון להם הוא כריסטיאן בייל, שבאטמן בגילומו הוא אחד המוצלחים ביותר שנראו על המסך הגדול. בייל, בדומה לכריסטופר ריב המנוח, מגלם בסרט שתי דמויות - הגיבור בתחפושת (וההשתקפות שלו באישיותו של וויין, כאשר הוא אינו נמצא בציבור), והמיליונר השחצן והזחוח ברוס ויין. פרימן וקיין, בתפקיד עוזריו הנאמנים של הגיבור, עושים גם הם את מלאכתם נאמנה, ומספקים לאוירה הקודרת של הסרט כמה אתנחתאות קומיות ראויות. ניסן מפגין משחק בוטח כהרגלו, אם כי קשה קצת שלא לחוש כי הוא נבחר לתפקידו כהמשך (או, ליתר דיוק, תשליל) של הדמות אותה גילם ב''מלחמת הכוכבים: אימת הפאנטום''. וילקינסון, מרפי והאוור עושים כולם עבודה מצוינת בתפקידי הנבלים השונים. אפשר לקוות כי בסרטי ההמשך ינתן גם מקום גדול יותר לדמותו של גורדון בגילומו של אולדמן, אשר מעבר למשחקו המשובח גם מציג דמות המתפתחת במסלול כמעט מקביל לזה של גיבור הסרט. האכזבה היחידה בתחום הליהוק היא קייטי הולמס – אפשר היה למצוא שחקנית טובה יותר לתפקיד הנחוש של רייצ'ל דוז.

למעלה מעשרים שנה לאחר שתום מנקייוויץ כתב את התסריט הראשון לסרט באורך מלא על דמותו של באטמן, אחרי ארבעה סרטי קולנוע שהיו בעיקר מפגן-כוח חזותי, מקבלת הדמות את הטיפול הראוי לה גם בתחום העלילתי. אכן, סגירת מעגל.



באטמן מתחיל (Batman Begins)
במאי: כריסטופר נולאן
שחקנים: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, ליאם ניסן, קייטי הולמס, גארי אולדמן, מורגן פרימן
ארה''ב 2005, צבע, 141 דקות



באטמן - מתחיל
באטמן - התסריט של תום מנקייוויץ
באטמן - הסדרה המצוירת
סופרמן - וכריסטופר ריב, ז''ל

 
חזרה לעמוד הראשי         כתוב תגובה

 
מעניין אם הכותבים יודעים ערבית  (חדש)
kenny יום חמישי, 16/06/2005, שעה 23:49
''ראס אל גול'' פירושו ''ראש המפלצת'' בערבית, שלא לדבר על זה שלשורש ג.ו.ל. בערבית יש משמעויות של רצח והתנקושות בחלק מהבניינים.

אולי הם סתם חשבו שזה נשמע מגניב.
   כתוב תגובה
לאור העובדה שבקומיקס, ר'אס מכונה  (חדש)
הממסד האפל יום שישי, 17/06/2005, שעה 3:10
בתשובה לkenny
פעמים רבות ''ראש השד'' או ''השד'', נראה לי שדני או'ניל, שיצר את הדמות, ידע טוב מ-א-ד מה פירושה. לאור העובדה שהמילה ''שד'' מופיעה בשמם של רוב הספרים בהם ר'אס מופיע, נראה לי שקשה היה לגוייר, שכתב קומיקסים בעבור די.סי, להחמיץ את העובדה.

בקומיקס, מוצאו של ר'אס הוא ערבי, דבר שלא ממש מופיע בסרט. ואגב מוצאו, הספר Birth of the Demon, שעוסק במוצאו, הוא ספר מומלץ מאד.

בסרט, למרבית הצער, ר'אס הוא דמות בעייתית מאד. הדיאלוגים הבומבאסטים שלו לא ממש מתאימים לקולנוע. והוא גם דמות פחות מורכבת. בקומיקס, ר'אס הוא בעת ובעונה אחת דמות חיובית יותר ושלילית יותר מכפי שהוא בסרט.
   כתוב תגובה
תודה. :-)  (חדש)
kenny יום שישי, 17/06/2005, שעה 10:34
בתשובה להממסד האפל
   כתוב תגובה
עוד כמה מומלצים  (חדש)
רז שבת, 25/06/2005, שעה 19:37
בתשובה להממסד האפל
למי שאהב את הסרט, ובכלל:

Batman: Strange Apparitions

אוסף סיפורים על באטמן מהקומיקסים של שנות ה-‏70, של התסריטאי סטיב אינגלהארט. הסיפורים האלה זכו לכינוי ''באטמן הדפיניטיבי'', והיוו את ההשראה העיקרית לתסריט של מנקייוייץ שנדון בכתבה. חלקם גם עובדו לפרקים בסדרה המצוירת.

Batman: Tales of the Demon

הסיפורים משנות ה-‏70 שהציגו לראשונה את דמותו של ראס אל-גול. הרמה לא תמיד אחידה, אבל בגדול, מרתק מאוד.

Batman: Son of the Demon

רומן גראפי מרתק ובוגר מאוד, על מערכת היחסים המעוותת בין באטמן, אל-גול, וטליה (הבת של אל-גול). יש ביקורת שלי על הספר (ביחד עם Tales of the Demon), במימד הלפני-אחרון.

Batman: Year One

האמת? לטעמי זאת הגיחה הפחות מוצלחת של פרנק מילר לטריטוריה של באטמן. עדיין, ולמרות שדייויד גוייר הכחיש שהספר הזה היווה עבורו השראה כלשהי, הדמות של גורדון בספר היא ממש אחד לאחד הדמות שבסרט. והתמונות הסוגרות של הסרט והספר כמעט זהות.

Batman: Long Halloween

על פי גויר, ההשראה העיקרית לתסריט הגיעה מהספר הזה, ששולחת את באטמן במרדף אחרי רוצח סדרתי, שבמהלכו הוא מתעמת עם כל גלריית הנבלים שלו. הדמות של קרמיין פלקון, כפי שהיא מופיעה בסרט, שאובה בעיקר מהספר הזה, ודמותו של מפקח המשטרה בסרט קרויה על שם הכותב - ג'ף לוב.

Batman: Child of Dreams

לא קשור לסרט בשום צורה, אבל הפייבוריט שלי. לפרטים:

   כתוב תגובה
ראס משכנע  (חדש)
אמנון יום שלישי, 05/07/2005, שעה 14:12
בתשובה להממסד האפל
נהניתי מאוד מהסרט, שמנסה להיות ''ריאליסטי'' עד כמה שקומיקס יכול להיות כזה.
חשבתי דווקא שהדמות של ראס אכן דומה לקומיקס בכך שהוא לא רשע פסיכופת בלתי ניתן להבנה אלא אדם שחושב שהוא משרת את האנושות (דרך אגב, כמו רבים מה''רעים'' האמיתיים).
אולי אפשר היה לעשות אותו עוד קצת יותר סימפטי, אבל בקומיקס משתמשים לצורך כך בטאליה שלא היה לה מקום כאן. אולי איזה פלש-בק לזמן שאשתו/אהובתו היתה בחיים והם היו ביחד.
הערה אחת - אני לא הבנתי שארל, מנהל העסקים של אימפריית ויין, הוא מושחת במיוחד. הוא מנסה לכסות על ''פשלה'' של גניבת הנשק. אני מבטיח לכם שזו טקטיקה עסקית סטנדרטית.
מנהל בחיים האמיתיים היה אולי מנסה לקנות את מי שיודע את האמת, כלומר פוקס, ולהציע לו העלאה בדרגה. ואולי לא, גם מנהלים אמיתיים מפטרים אנשים שאחר כך מפילים אותם.
   כתוב תגובה
למה מנקוויץ לא כתב את התסריט לסרט הזה?  (חדש)
חגיגה יום שישי, 17/06/2005, שעה 23:13
   כתוב תגובה
לדעתי הוא יצא לפנסיה לפני כמה שנים טובות.  (חדש)
רז שבת, 18/06/2005, שעה 9:07
בתשובה לחגיגה
   כתוב תגובה
זה לא תירוץ. גם רבים מהמרצים שלי יצאו לפנסיה  (חדש)
חגיגה יום שני, 20/06/2005, שעה 13:36
בתשובה לרז
והם עדיין מסתובבים במחלקה.
אולי כי הגיאולוגים רגילים לסולם זמן אחר...
   כתוב תגובה
סרט מעולה, למרות כמה התפלקויות  (חדש)
אמבר שבת, 25/06/2005, שעה 2:08
לא נופל משני הסרטים הראשונים.

הוא גם הרבה פחות פנטסי מהם כיוון שהרעים שהוא מתמודד איתם הם רגילים, מהסוג שאפשר לראות בכל סדרת משטרה. וזה היה לי קצת מוזר. אבל דווקא נתן ערך מוסף לסרט.
   כתוב תגובה
סרט חביב  (חדש)
תומר גלעד יום חמישי, 30/06/2005, שעה 1:05
לא נכנס לעומקם של דברים אבל מצליח להצחיק בפעמים רבות ולרגש בפעמים אחרות. אפקט הפחד של קריין ודמותו בכלליות הם בהחלט מרגעי השיא בסרט לדעתי. לא חלקתי את סלידת הכותב מהמסכה מכיוון שהיא השתלבה טוב למדי לדעתי ומלבד זאת היא הכרח שאי אפשר לוותר עליו.
   כתוב תגובה
ראיתי לפני כמה ימים  (חדש)
poison ivy שבת, 02/07/2005, שעה 15:33
זה לא הרגיש לי כמו סרט באטמן.הנוכחות של טים ברטון היתה מאוד חסרה.זה צולם יותר כמו סרט דרמה מאשר סרט פנטזיה, סרט באטמן אפל.
השחקן ששיחק את באטמן היה נהדר, מייקל קיין היה מדהים וכמובן ליאם ניסן.

חוץ מזה, קייט הולמס מעצבנת אותי.

שאלה למומחים,אם אלפרד היה זקן כבר כשברוס היה ילד , בן כמה הוא צריך להיות עכשיו כשברוס מבוגר?
   כתוב תגובה

הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.