עוד בקטגוריה זו:
Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0
|
|
הצל האפל
ספרים / רמי שלהבת
יום שלישי, 01/07/2003, שעה 0:00
''הצד האפל'' – אוסף סיפורי מד''ב מאת גיא חסון
|
|
ביקורת זו הופיעה בגליון מספר 18 של המימד העשירי
גיא חסון הוא סופר ומחזאי ישראלי. במשך מספר שנים הוא פרסם את סיפוריו באנגלית בלבד, והופתע לגלות בשנה האחרונה את קיומה של קהילה פעילה של קוראי ואוהדי מדע-בדיוני בארץ. מאז אותו גילוי תורגמו רבים מסיפוריו לעברית ופורסמו בכתבי העת ''המימד העשירי'', ''חלומות באפסמיה'' ובמגזין הרשת ''בלי-פאניקה'' שבעריכת כותב שורות אלה. במגזין זה אף פורסם, כסיפור בהמשכים, גם ספרו ''הצל של אלוהים''. בדומה לשאר פרסומי-המד''ב של חסון, גם ''הצד האפל'', ספרו הראשון בעברית, תורגם מאנגלית. הספר יצא לאור לפני חודשים ספורים בהוצאת ''ביתן'', כלקט של כמה מסיפוריו הקצרים אשר הופיעו במקור בכתבי העת ''Aphelion'' ו-“Planet”. אך מהו ''הצד האפל''? שמו של הספר, כמו גם הכיתוב על הכריכה האחורית, מבטיח הליכה על הסף. הסף שבו מדובר הוא בעיקר סף תודעתי, והסיפורים ב''הצד האפל'' נעים בהתאם על גבולות המציאות והתודעה ומעבר להם. הדמויות, בשל כך, נמצאות במבוכה מתמדת: ילדה שאינה יודעת אם היא קיימת, חוויות שעל סף המוות, מציאות וירטואלית, זמן וירטואלי, יקומים מקבילים, מוחות משותפים וקהילה שמתפתחת בבידוד מוחלט. גיא חסון, כפי שמתברר מכל סיפורי הקובץ הנוכחי, משתמש בסיפוריו לצורך עימות חזיתי עם המציאות ''הרגילה'', אותה אנחנו חווים בחושינו. עם זאת, אין כאן אותו סירוב מוחלט להכיר במציאות האמיתית, כפי שאפשר למצוא אצל פיליפ ק. דיק למשל. במקום זאת, חסון מספק לקוראיו אוסף של סיפורים הבוחנים, כל אחד בנפרד, צדדים שונים של המציאות הנקלטת בחושינו. ברוב המקרים הבחינה הזאת מסודרת יחסית, כשהבלבול ה''דיקי'' המוכר כל כך מופיע רק בסיפור שנתן לספר את שמו: ''הצד האפל''. בשאר הסיפורים, הבלבול הוא נחלתן של הדמויות בלבד, בעוד הקוראים מסתכלים על ההתרחשויות מנקודת מבטו המרוחקת והמכובדת של המספר. סיפורים שבוחנים את גבולות התודעה חייבים בסופו של דבר לעסוק בבני אדם, וזהו גם הצד החזק בספר. פרט לסיפור אחד (''אין סיכוי''), גיא חסון מקפיד למקד את הקונפליקטים בדמויות עצמן ולא מסתפק בבניית התעלומה ''המד''בית''. אין זה אומר שאין השקעה ניכרת גם בבניית כל אותם פרטים קטנים שמהם נבנה מדע-בדיוני טוב, אך האנשים נשארים העיקר. אפילו בטירוף של גיבור הסיפור ''הצד האפל'', האנשים נשארים תמיד בני אדם מורכבים ומעניינים, ומה שמבדיל אותם משאר העולם הוא הליכתם אל הצד האפל –אם מרצון ואם מכורח. בחירת הסיפורים לאוסף הנוכחי מוצלחת, ונשמרת בו כמעט לכל אורכו רמת כתיבה גבוהה, ואתה אחידות סגנונית ורעיונית רבה. פותח את הספר הסיפור ''התאומה'', המשלב בין קונפליקט בין בת לאמה ובין מחלוקת על עצם המציאות בה מתרחש הסיפור. משם אנו מגיעים לנובלה ארוכה החוקרת את המציאות אליה אנחנו מגיעים על סף המוות – ''הצד האפל'' שלנו, ואת הקונפליקט בין מי שאנחנו לבין מי שהיינו עלולים להיות. תחושת האובדן והבדידות שיוצר הסיפור השני מובילה את הקורא לדמות בודדה לא פחות – אדם שנכפו עליו חיי בדידות נצחיים כמעט על ידי עצמו אחר. כרגיעה מאותו בלבול, הספר מוביל אותנו ל''אין סיכוי'', סיפור שלו וחלש יותר מקודמיו, בו משחק פוקר מוביל לדיון יבשושי במקצת על הסתברות ועל יקומים מקבילים. כפיצוי על אותה הרצאתיות מסוימת מגיע הסיפור הבא, ''האיש שהפך למרכז היקום'', בו רעיון היקומים המקבילים מוביל את הדמויות לקונפליקטים הרבה יותר מעניינים. לקינוח אנחנו מקבלים סיפור עם טוויסט רגשי מוחלט על תקשורת מוחית בין זמנים שונים, (''לחיות את העתיד'') וסיפור מד''ב בסגנון קלאסי יותר, על החיים לבד ביקום והרצון להגיע לכוכבים: ''שמיים זרועי כוכבים''. רוב סיפורי ''הצד האפל'' מתרחשים בעתיד הקרוב לזה שלנו ומתבססים על טכנולוגיות קיימות או על רעיונות פילוסופיים מופשטים על טיבה של המציאות,רעיונות שעוברים מהפך בסיפור והופכים ממשיים. כספרות רעיונית, המסרים אותם מעביר המחבר הם אוניברסליים מאד, על אנשים, על המציאות ובכלל. האֵימה שבשלושת הסיפורים הפותחים נובעת מהמרכיבים הבסיסיים ביותר שב'להיות אדם': הצורך בחברה, באהבה, במשפחה ובזוגיות, כמו גם הפחד מן הלא נודע והכמיהה אליו. ''הצד האפל'' יוצא לאור בתקופה בה מסתמנת פריחה יחסית בתחום יצירות המקור במדע-הבדיוני בארץ. קדמו לו ספריהם של ורד טוכטרמן ואדי בן-מיור, ועשרות רבות של סיפורים שפורסמו, וממשיכים להתפרסם, בכתב העת החדש ''חלומות באספמיה''. ניתן רק לקוות שהגל הנוכחי ימשך, ושהספרים שימשיכו להתפרסם בארץ בשנים הקרובות יצליחו להגיע לרמה הגבוהה שקבע עבורם גיא חסון. מומלץ!
הצד האפל מאת גיא חסון תרגום: מירה דגני הוצאת ביתן, 2003 248 עמודים
הצד האפל
גיא חסון
התאומה - נובלה מתוך ''הצד האפל''
המימד העשירי
|
|
|