|
|
עוד בקטגוריה זו:
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8
חיפה, חיפה – עיר עם עתיד
מאמרים / אהוד מימון
18/04/10
תגובות: 0
|
|
שריונו הנוצץ של אביר העתיד
מאמרים / רז גרינברג
יום ראשון, 10/02/2002, שעה 12:16
רובוטי-ענק יפניים באים עלינו לכלותנו!
|
|
אחת ההתגלמויות הפופולארית ביותר של גיבורי המד''ב בארה''ב, בעיקר בחוברות הקומיקס ובסרטים שנוצרו על פיהן, היא דמות הסופר-גיבור או הסופר-גיבורה: אדם שחונן בכוחות על טבעיים, אם מלידה ואם כתוצאה מתקרית קסומה/ניסוי מדעי/תאונה מדעית/מפגש עם ישויות שלא מן העולם הזה (מחקו את המיותר). לעומת זאת, בקומיקס (מאנגה) ובאנימציה (אנימה) של יפן נפוצים יותר גיבורי מד''ב מסוג שונה - רובוטים ענקיים, רבי עוצמה, הנשלטים על ידי בני אדם היושבים בתוכם והנוהגים בהם. הז'אנר זכה במערב לכינוי Mecha (ביפן המלה Mecha היא כללית יותר, ומשמשת לציון כל סוג של טכנולוגיה עתידנית המופיע בקומיקס או באנימציה). כפי שהסופר גיבורים המערביים מושווים, לעתים, לאלים המיתולוגיים, הרובוטים הענקיים הללו הם מעין גלגול מודרני לשריונות הנוצצים של האבירים מימי הביניים או של הסמוראים מיפן של קדם.
למרות הפופולאריות הגדולה של הז'אנר ביפן, שורשיו נעוצים, למעשה, בספרות המד''ב המערבית. בחיפוש אחר שורשי הז'אנר, יש כאלה המרחיקים עד ה. ג. וולס ו''מלחמת העולמות'' שלו (ככלות הכל, מה היו המתקנים הענקיים בהם השתמשו אנשי המאדים כדי להלך על פני כדור הארץ אם לא גרסאות ראשוניות לאותם רובוטים ענקיים?); אך הסופר הקרוב ביותר לתביעת בעלות על המצאת הרעיון הוא ככל הנראה רוברט היינליין. היינליין שוטט בטריטוריה זו כבר ב-1942, בסיפור קצר בשם ''ואלדו'', אודות גאון נכה המסוגל לבצע פעולות בעזרת מכשיר אותו המציא - ידיים מכניות הנשלטות מרחוק (רעיון אותו קיבל היינליין מקריאת מאמר מדעי). מכשיר דומה, אגב, קיים היום בעולם האמיתי, והוא מכונה ''ואלדו'' על שם סיפורו של היינליין. אך היצירה המשמעותית יותר של היינליין, אשר הטביעה את חותמה על הז'אנר, היתה ספרו ''לוחמי החלל'' (Starship Troopers) מ-1959. הספר, בו תוארה מלחמת האנושות בגזע של מקקים מהחלל, הציג את רעיון חליפת הקרב דמוית הרובוט ועמוסת התחמושת אותה לובש לוחם שדה הקרב העתידי. היינליין אף יצר בספר את ה-''סקס-אפיל'' של חליפות אלה - שילוב של חינניות ואלגנטיות עם הכוח והיכולת לגרום לנזק סביבתי בקנה מרשים. חליפות הקרב הפכו לפופולאריות אצל סופרי מד''ב רבים אחרים, אך יצוגן בסרטי מד''ב או סדרות טלויזיוניות של הז'אנר נותר מצומצם. הסיבות מובנות מאליהן: במונחי תעשיית האפקטים של הוליווד, הצגת קרבות בין רובוטים כאלה היא עניין יקר ומסובך. אפילו הסרט ''גברים בחלל'', בהשראת ספרו האמור של היינליין, לא כלל את חליפות הקרב שהוצגו בספר. למרות הסצינה הזכורה מ-''שובו של הנוסע השמיני'', בה מתעמתת הגיבורה ריפלי עם מלכת החייזרים כאשר היא יושבת בתוך רובוט שכזה, ולמרות פופולאריות רבה לה זכה הנושא במשחקי תפקידים בארה''ב בשנות ה-80, הוא מעולם לא תפס מקום מרכזי בגזרות הפופולאריות של המד''ב המערבי.
בצדו השני של האוקינוס. לעומת זאת, זכה הנושא לפופולאריות רבה. בקומיקס ובאנימציה, שני תחומים שזכו לתנופה אדירה בשנים שלאחר המלחמה ביפן, אין הגבלת תקציב על אפקטים מיוחדים, וניתן להחריב בהם ערים, עולמות ותרבויות שלמות במחיר אפסי. יפן אף הוקסמה מרובוטים ומרובוטיקה. תהליך ביסוסה כמעצמת-על טכנולוגית בשנים שלאחר המלחמה התאפיין ברובוטיזציה מואצת של התעשיה, דבר שהיו לו הדים חזקים בתרבות הפופולארית של המדינה. אחד מאמני הקומיקס החשובים של התקופה, אוסמו טזוקה, הקדיש מקום מרכזי ביצירתו לנושא הרובוטים. טזוקה נחשב ל-''אלוהי המאנגה'', האמן שקבע רבים מהמאפיינים שהבדילו בין הקומיקס היפני למערבי, הן מבחינת הסגנון והן מבחינת העיסוק בשלל ז'אנרים (בין הסדרות אותן צייר היו רומנים היסטוריים, סיפורים רומנטיים, מותחנים, עיבודים לקלאסיקות ספרותיות, סיפורים לילדים ומדע בדיוני). סדרת המד''ב המשפיעה ביותר אותה צייר נקראה Tetsuwan Atomo (באנגלית היא נודעה בשם Astro-Boy). גיבור הסדרה היה ילד-רובוט שנבנה על ידי מדען כתחליף לבנו האמיתי, שנהרג בתאונת דרכים. הסדרה קבעה רבים מהמאפיינים הבולטים המלווים את דמותם של רובוטים בקומיקס ובאנימציה היפניים, ובאחד מפרקיה, שהופיע ב-1954, הציג טזוקה את הרעיון של רובוטים ענקיים הנשלטים על ידי בני אדם היושבים בתוכם ומאפשרים להם לנוע על פני המאדים. שנתיים לאחר מכן צייר אמן אחר, מיצוטרו יוקויאמה, סדרה שנקראה Tesujin 28-go (עיבוד האנימציה שלה זכה לשם האנגלי Gigantor), שהציגה רובוטים ענקיים הנשלטים מרחוק על ידי בני אדם. אך אלה היו שתי הבלחות חד-פעמיות של הרעיון. הפופולאריות הגדולה באמת של הרובוטים הענקיים הגיעה ליפן למעלה מעשור מאוחר יותר, דרך האמן גו נגאי. נגאי היה באותה תקופה ''הילד הרע'' של הקומיקס והאנימציה ביפן. הסדרות אותן צייר שברו טבואים על ימין ועל שמאל בכל הנוגע להצגת מין ואלימות, והפכו אותו למטרה נוחה עבור ארגוני הורים ומחנכים. אבל לנגאי היה גם חוש בריא מאד לעסקים (על יכולותיו וכשרונו כאמן וככותב קיים ויכוח), ורבות מן הסדרות אותן צייר נועדו מראש לשמש כ-''פלטפורמה'' ממנה ניתן יהיה ליצור סדרות אנימציה וגל של צעצועים ומוצרים נלווים. זו היתה כוונתו, מן הסתם, כאשר החל לעבוד על סדרה בשם Mazinger Z ב-1969. היה זה סיפורו של ילד מתבגר היושב בתוך רובוט ענקי ונלחם בעזרתו בפושעים ובמפלצות. בכך המציא נגאי, למעשה, את מרבית המאפיינים של הז'אנר: רובוט ענק בתור כלי רכב או שריון, הנשלט בידי צעיר יפה-תואר, שהוא הגיבור האמיתי של הסדרה. עיבוד האנימציה שנוצר לסדרה שלוש שנים מאוחר יותר הפך ללהיט, ונגאי התיישב לפתח את הרעיון לכיוונים חדשים. ב-1974 יצר נגאי סדרת אנימציה נוספת בשם Getter Robo, בה הוצג צוות של שלושה צעירים, כל אחד מהם שולט ברובוט ענק. החידוש אותו הנהיגה הסדרה - חידוש שהפך הרבה מאד יצרני צעצועים למיליונרים - היה יכולתם של אותם רובוטים להפוך לרכבים או להתחבר זה לזה כדי ליצור רובוט גדול יותר. ההצלחה שוב הרקיעה שחקים, ושנה מאוחר יותר הפיק נגאי שני סרטים בני חצי שעה כל אחד, בהם נערכו קרבות בין הרובוט מ-Mazinger Z לרובוטים מ-Getter Robo...
הסדרות אותן יצרו נגאי והחקיינים שבאו בעקבותיו לא היו מתוחכמות מדי, ובמקרים רבים לא היו יותר מפרסומות עלילתיות לצעצועים. מצב זה השתנה ב-1979, והאחראי לכך היה המפיק ובמאי האנימציה יושיוקי טומינו. טומינו העריץ את היינליין ואת ''לוחמי החלל'' (בשלב יותר מאוחר של הקריירה שלו, בשנות ה-80, הוא אף עיבד את הספר לסדרת אנימציה קצרה אותה הפיק), והיה משוכנע כי ניתן להפיק סיפור מעניין ומורכב יותר מז'אנר ה-''רובוטים ענקיים'' הפופולארי. בסדרה אותה יצר, Mobile Suit Gundam, לא היו הרובוטים ענקיים כלי נשק אקזוטיים הנתונים בידיהם של יחידי-סגולה, אלא דוקא נשק סטנדרטי המשמש את שני הצדדים במלחמה בין כדור הארץ למושבות מורדות בחלל. טומינו אף הכניס לתוך הסדרה אלמנט חזק של יחסים בין דמויות והפך אותה למעין אופרת סבון. השילוב בין דרמה צבאית לדרמה רומנטית בסדרה זיכה אותה בקהל מעריצים אדוק, אך למרבה ההפתעה, כאשר עלתה הסדרה לשידור, היא נחשבה לכשלון ובוטלה לאחר זמן קצר. לחץ של המעריצים - לראשונה מאז סדרת ''מסע בין כוכבים'' שני עשורים קודם לכן בארה''ב - הביא להחזרת הסדרה למסכים, ובעקבותיה באה ההצלחה הגדולה באמת: הסדרה הולידה עוד עשרות סדרות המשך, סדרות-בת וסרטים, הממשיכים להופיע עד עצם היום הזה. תופעה זו זוכה לעיקומי-אף מצד מבקרים אנינים, אך הקהל מצביע ברגליו: במשאל שנערך לפני כשנתיים ביפן זכתה Gundam על סדרותיה, סרטיה ונספחיה בתואר כותר האנימציה האהוב ביותר בכל הזמנים, הרבה לפני קלאסיקות אחרות.
ההצלחה של Gundam גרמה ליוצרי סדרות אחרות להעתיק את הנוסחה, ובמיוחד את המרכיבים ה-''סבוניים'' שלה. אחת הסדרות שעשתה שימוש במרכיבים האלה והקצינה אותם הרבה מעבר ל-Gundam, עד לגבול האבסורד ממש, היתה Macross. גיבורי הסדרה היו טייסים של רובוטים ענקיים, המסוגלים להפוך למטוסי-קרב בשעת הצורך, החיים על אי מלאכותי שהוא גם ספינת-חלל ויוצאים להדוף חייזרים המתקדמים לכדור הארץ. Macross שאלה מרכיבים לא רק מ-Gundam אלא גם מאופרות חלל יפניות מסורתיות יותר כגון ''חלוצי החלל'', ולמעשה התכוונו היוצרים ליצור סדרה קלילה ומשעשעת יותר מאחיותיה הבוגרות וכבדות-הראש. אך בשלב מוקדם למדי החלה הסדרה לקחת את עצמה ברצינות תהומית, בעוד התסריטים הפכו מופרכים יותר ויותר - אפקט מעורר גיחוך בפני עצמו. אף נוצר הרושם כי עם התקדמות העלילה, החלו היוצרים להתעניין הרבה יותר באינטריגות הרומנטיות שבין הגיבורים והגיבורות והרבה פחות בשאלה האם האנושות תנצח במלחמה כנגד החייזרים או לא... למרות זאת היתה הסדרה מבדרת מאד, והיא הציבה סטנדרטים חדשים בכל הנוגע לסצנות קרבות חלל. אלה הציתו את דמיונם של הצופים ושל יוצרי סדרות אחרות. הסדרה החדירה עוד מרכיב שהפך לדומיננטי בסדרות מאוחרות יותר בז'אנר ובאנימציה היפנית בכלל - מוסיקת פופ קצבית ומתקתקה בפס-הקול, כאשר אחת הגיבורות היא בדרך כלל כוכבת פופ בדרכה לצמרת. תקליטורים המכילים שירים מסדרות אלה הפכו לדרך נוספת לחלוב את כספם של הצופים. לזכותם של יוצרי הסדרה יאמר כי אותה מוסיקה לא היתה סתם קישוט אלא מרכיב מהותי בעלילה, שהפך אותה למעין ''מלחמת תרבות'' בין האנושות לחייזרים. Macross אף היתה אחת הסדרות הראשונות בז'אנר שהפכו ללהיט בקרב הקהל המערבי. קארל מייסק, מפיק אמריקאי שהחזיק ברשותו סטודיו לדיבוב, הצמיד לסדרה דיבוב אנגלי וביצע הכלאה (מכוערת למדי) בינה לבין שתי סדרות יפניות אחרות שלא היו קשורות אליה כלל. הסדרה ה-''חדשה'' כונתה Robotech, ודרכה התאהבו גם הצופים בארה''ב ובשאר העולם המערבי ברובוטים הענקיים של יפן. גם Macross הצמיחה מספר סדרות המשך, אך אף אחת מהן לא הצליחה לשחזר את ההצלחה או האיכות של הסרה המקורית (עד לשלב מאוחר יותר, ועל כך בהמשך).
בתוך גל סדרות החיקוי של Gundam ו-Macross שהציפו את השוק, בלטו כמה נסיונות למשוך את הז'אנר לכיוונים שונים ומעניינים יותר. שתי סדרות אנימציה מיקמו את הרובוטים בתוך יקומים חלופיים, מעין היסטוריה אלטרנטיבית. Geo-Armor Kishin Coprs עסקה בקורותיו של כוח צבאי בזמן מלחמת העולם השניה הנעזר ברובוטים ענקיים כדי להלחם בחייזרים פולשים המסייעים למעצמות הציר(!). סדרה אחרת, Orguss 02, התרחשה במדינה המזכירה מאד את רוסיה הצארית של ראשית המאה ה-20, המנהלת מלחמה כנגד שכנותיה בעזרת רובוטים ענקיים שהתגלו בחפירות שנערכו בתחומיה. שתי הסדרות התהדרו בעיצוב חזותי יפהפה ויוצא דופן, וניסו לשלב בתוכן גם עלילת מותחן פוליטי (בהשראת ספרות המתח והריגול מראשית המאה הקודמת). עם זאת, למרבה הצער, היו התסריטים רדודים למדי, לדעת כותב שורות אלה, ונראה כי הן החמיצו את הפוטנציאל הגדול שהיה גלום ברעיון הבסיסי שלהן.
נסיון מוצלח יותר להפוך את הז'אנר למורכב ומעמיק נעשה על ידי אומן הקומיקס מסמונה שירו, מהמובילים בז'אנר המד''ב בקומיקס היפני, ואחד מאומני הקומיקס המעטים בעולם שאת עבודתם ניתן להגדיר כמד''ב קשה. הסדרה המקצועית הראשונה אותה צייר שירו, Appleseed, התרחשה לאחר שתי מלחמות עולם שהחריבו את כדור הארץ. גיבורי הסדרה היו תושביה של עיר אוטופית - אולימפוס - המנסה לשקם את כדור הארץ ולהצעיד את האנושות לקראת שלב חדש באבולוציה שלה. הכוח המשטרתי של אולימפוס השתמש בחליפות קרב המכונות Landmate, גרסא קומפקטית יותר לרובוטים הענקיים. כמו המערכת הפוליטית הסבוכה (בה מעורבת גם ישראל) אותה יצר שירו עבור הסדרה, גם ל-Landmates היה אופי ריאליסטי ומדעי יותר מאשר למכונות ההרס המוכרות מסדרות אחרות. סדרת הקומיקס עובדה לסרט אנימציה מאכזב, שהיה רחוק מאד מהמורכבות של החומר המקורי.
שנות ה-90 עמדו בסימן הבגרות של הז'אנר. במאי האנימציה ממורו אושי ביים את שני סרטי ה-Patlabor שלו - מותחנים פוליטיים סבוכים שבמרכזם יחידת משטרה מיוחדת בעלת תקציב מוגבל הנעזרת ברובוטים ענקיים. השילוב בין דרמת משטרה לרובוטים הענקיים, בשילוב התסריטים המורכבים והבימוי החד והמלוטש, עזרו להמציא מחדש את הז'אנר והפכו את אושי לאחד הבמאים המובילים של האנימציה היפנית באותו עשור (לאחר מכן ביים אושי את סרט האנימציה Ghost in the Shell, עיבוד מרשים לסדרת סייברפאנק של מסמונה שירו שלא השתייכה לז'אנר הרובוטים הענקיים).
ב-1994 נעשה נסיון להחיות את הזיכיון של Macross, בניצוחו של שוג'י קוואמורי. קוואמורי היה אחד המעצבים והבמאים שעבדו בסדרה המקורית. סדרת ההמשך אותה ביים, Macross Plus, כללה ארבעה חלקים ועשתה שימוש בכל מרכיבי הסדרה המקורית: טייסי רובוטים עשויים ללא חת, משולש רומנטי בין שני טייסים והאישה עליה הם נאבקים ומוסיקת פופ יפנית. אולם הצורה בה השתמש קוואמורי במרכיבים אלה היתה עדינה, מהורהרת, רצינית ועגומה יותר בהשוואה לאפיו הפרוע של המקור. היתה זו תרומה חשובה שהניעה את הז'אנר לכיוון רציני ועמוק יותר. שנתיים מאוחר יותר ביים קוואמורי סדרה נוספת, עמוד תווך חשוב בז'אנר: Vision of Escaflowne. זו עסקה בתלמידת תיכון המגיעה לעולם פנטסיה בו הרובוטים הענקיים הם שריונות של אבירים. עיצוב מהמם, פס-קול אפי ותסריט מתוחכם הפכו את הסדרה לאחד ההישגים המרשימים ביותר בז'אנר הפנטסיה במדיום הויזואלי - בין אם הוא מונפש או לא.
לדעת רבים, ובכללם כותב מאמר זה, יצירת הפאר של הז'אנר בשנות ה-90 היתה סדרת האנימציה Neon Genesis Evangelion. בדומה ליצירות קומיקס מערביות כמו Watchmen, שהעניקו מימד אפל, בוגר ורציני לז'אנר הסופר גיבורים, Evangelion לקחה את כל הקלישאות השחוקות של ז'אנר הרובוטים הענקיים - ילד המגויס על ידי אביו (מדען גאון) כדי לשמש טייס של רובוט ענקי, פלישה של יצורים מסתוריים בעלי אופי לא מזוהה, התרחשויות אפוקליפטיות לרוב - והפכה אותן על פיהן. גיבורי הסדרה היו שברי-כלי פסיכולוגיים, אנטי-גיבורים מובהקים הנמצאים תמיד על סף התמוטטות עצבים. גם היצורים המסתוריים שפלשו לכדור הארץ התבררו כישות הרבה יותר מורכבת ממה שנראה לעין, וההתרחשויות האפוקליפטיות בסדרה צפנו הפתעה מהפכת-קרביים עבור הצופים. אם סדרות הקומיקס שהמציאו מחדש את ז'אנר הסופר-גיבורים במערב עסקו בפטישיזם של גיבורי-העל לתחפושות שלהם, הרי ש-Evangelion עסקה בסימביוזה ההרסנית של הטייסים הצעירים לרובוטים בהם הם שולטים. יוצר הסדרה, הידאקי אנו, שבתחילת דרכו המקצועית שימש (בין השאר) כאנימטור עבור יושיוקי טומינו, יוצרה של Gundam, סגר בסדרה מעגל מושלם של התפתחות הז'אנר. בשנות ה-90 מצאו מרכיבים רבים של הז'אנר את דרכם אל הקומיקס המערבי, וניתן לראות את השפעתו על כותרים כמו X-Force או Generation X. השפעה גדולה ניתן לראות גם בסדרות אמריקאיות מונפשות כגון Batman Beyond ופרודיות כמו Dexter's Lab או Futurama.
הפופולאריות של הז'אנר לא מראה כל סימני חולשה בואך שנות ה-2000, אך ההתפתחות המעניינת ביותר שלו היא דוקא מחוץ לגבולות יפן. כפי שהתבשרנו לא מזמן, הרעיון של חליפות כוח (או ''שלד חיצוני'') קורם עור וגידים במעבדות המפתחות נשק עבור הצבא האמריקאי. יתכן כי בעוד מספר שנים נראה את הרובוטים הענקיים לא רק בסדרות וסרטי האנימציה של יפן אלא גם בדווחי החדשות - רודפים אחר טרוריסטים במזרח התיכון, מגינים על מדינות קטנות במזרח אסיה מפני איומיה של סין ומסכלים את מזימותיהם של ברוני סמים בדרום אמריקה. יתכן גם כי, כדי להשלים את הטשטוש בין דמיון למציאות, הצבא האמריקאי יחליט לגייס לשורותיו כוכבות פופ צעירות, להעלאת המוראל...
הכותב מבקש להודות לאלי אשד, עדי כגן ואסף רביד על עזרתם בכתיבת מאמר זה על גלגוליו השונים
Mazinger Z : אתר מעריצים
Movile Suit Gundam : אתר מעריצים
Macross : אתר מעריצים
Robotech : אתר מעריצים
Orguss 02 : מדריך פרקים
Appleseed : אתר מעריצים
Patlabor : אתר מעריצים
Neon Genesis Evangelion
Vision of Escaflowne
''שלד חיצוני'' : הנוסע השמיני פוגש את הטורף
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
כתבה מרתקת, רז... (חדש)
שלמקו יום ראשון, 10/02/2002, שעה 13:26
אם כי צרמה לי חסרונן של שתי סדרות שעוסקות בנושאים דומים, אחת קלאסיקישראלית ואחת זבל טלוויזיוני- הרובוטריקים והפאוור ריינג'רס...
|
|
|
|
|
נכון. (חדש)
ניר יום ראשון, 10/02/2002, שעה 13:52
בתשובה לשלמקו
גם לי צרמה ההתעלמות מהרובוטריקים.
|
|
|
|
|
למה? (חדש)
NY מאושר יום ראשון, 10/02/2002, שעה 13:54
בתשובה לניר
להזכירכם - לרובוטריקים לא היו מפעילים אנושיים...
|
|
|
|
|
אבל הם היו (חדש)
שלמקו יום ראשון, 10/02/2002, שעה 13:57
בתשובה לNY מאושר
אנימה, והם היו רובוטים ענקיים. בגלל זה אמרתי שיש קשר לנושא הכתבה- לא שזה חלק ממנה. אני באופן אישי הייתי רוצה לראות את הקשר, המיקום והיחס בין כל מה שרז כתב עליו לבין הרובוטריקים.
|
|
|
|
|
אתה כותב כתבה (חדש)
ניר יום ראשון, 10/02/2002, שעה 14:09
בתשובה לשלמקו
על רובוטים מצויירים, מן הראוי שתזכיר את אחת הסדרות הכי ידועות- The Transformers.
אמנם- עד כמה שזכור לי, הסידרה האורגינלית היא אמריקאית, אבל סדרות ההמשך בהחלט היו יפניות.
גם לא הובן שהכתבה היא על ה''מפעילים האנושיים''- אלא על הרובוטים עצמם.
בלי קשר- זו באמת כתבה מרתקת.
|
|
|
|
|
תחום שרז באמת לא נגע בו... (חדש)
joni_f יום שני, 11/02/2002, שעה 1:00
בתשובה לניר
מלבד קיטורים חסרי שחר (חסר לי, קשה לי, חורה לי...), אני מניח שרז פשוט לא מכיר את התחום. רובוטי ענק עשו אדוות באגם משחקי הלוח. אני חושב ש-fasa, הוציאו משחק על רובוטי ענק הבאים להרביץ בנו תורה. battletech - משחק משעשע על ציוויליזציה שלמה במצב של מלחמה. רציני להחריד, עם עושר בלתי נלאה של מוצרים נלווים (תוספות לחוקי המשחק ולא חולצות ובובות) למרות שמזכרוני, הספרות שבוססה על העולם הייתה גרועה למדי. קראתי רק מתי מעט מהררי הסיפורת. אני זוכר את המשחק כרציני להחריד, אבל מי יכול להשאר מאופק כשהרובוטים מתחילים לקפוץ אחד על השני? תמיד אזכור לטובה רגעי אתנחתה קומית בהם הקוביות החליטו שההתקפות הדרמטיות ביותר יהא סופן ליפול על הפנים - תרתי משמע? אתם יכולים לדמיין רובוט מבצע התקפת התאבדות דרמטית רק כדי ליפול על הראש ולהמם את הטייס בפנים :-) לא חשוב...
|
|
|
|
|
ממש, אבל _ממש_ לא. (חדש)
רז מסביר יום שני, 11/02/2002, שעה 10:27
בתשובה לניר
הכתבה הזו, והדבר הובהר, בצורה שאיננה משתמעת לשתי פנים עוסקת בסוג אחד של רובוטים ענקיים - כאלה שנשלטים על ידי בני אדם. ''הרובוטריקים'', אם כן, אינם שייכים לז'אנר בשום אופן אותו ניתן להעלות הדעת. ובכל זאת, מאחר שהנושא עלה פה יותר מדי פעמים... ''הרובוטריקים'' היתה קו-פרודוקציה יפאנית-אמריקאית. היא התבססה על זיכיון לצעצועים שנוצרו ביפאן (ולא היו קשורים לסדרה כלשהי) אותו קנתה חברת הצעצועים האמריקאית ''הסברו''. ב-''הסברו'' החליטו שהם רוצים גם סדרת טלוויזיה, וכך נשלחו ליפאן תסריטים וסקיצות שעל פיהן בוימה שם הסדרה.אף אחד מאנשי הצוות שעבד על הסדרה בצד היפאני של האוקיינוס לא עשה שום דבר חשוב מדי לפני כן או אחרי כן, אבל בצד האמריקאי של הסדרה דווקא צמחו כמה אנשים מוכשרים - בינם ניתן להזכיר את פול דיני, היום המוח שמאחורי הסדרות המצויירות של ''באטמן'' ו-''סופרמן'', והאנימטור פיטר צ'אנג לימים יוצרה של ''Aeon Flux'' המבריקה של MTV - וזה לא מפתיע שהסדרות האלה נחשבות כיום בקרב חובבי אנימה לדברים שיכולים להתחרות בסחורה מיפאן. לאחר שהופק סרט על פי הסדרה בארה''ב (שהיה כשלון קטסטרופלי בקופות) הופקה עוד עונה, שהתסריטים שלה היו מתחת לכל ביקורת, ולאחר מכן הופקו ביפאן כל מני סדרות המשך וגרסאות חלופיות לסדרה המקורית - שלמעט מאוד אנשים יש מילה טובה להגיד עליהן.
|
|
|
|
|
Alas, לא. (חדש)
NY מאושר יום ראשון, 10/02/2002, שעה 14:09
בתשובה לשלמקו
אמרת ש-''צרמה לך חסרונן''. אבל נעזוב את זה. כולי תקווה לראות בקרוב כאן מאמר המשך של רז, ובו הרובוטריקים ואולי גם G-Force (רוט קוט קוט קוט!)...
|
|
|
|
|
נתחיל ב''כתבה מעולה!'' (חדש)
Dragoran יום ראשון, 10/02/2002, שעה 14:11
בתשובה לשלמקו
ונמשיך ונשאל מדוע ''וולטרון'' ו-''מקרון 1'' לא היו בכתבה? בשני הנ''ל היו טייסים אנושים ורובוט גדול (החלליות שלהם היו מתחברות לרובוט גדול אחד..)
|
|
|
|
|
נתחיל ב''כתבה מעולה!'' (חדש)
רועי יום שני, 21/02/2005, שעה 21:55
בתשובה להבדיחה של אלוהים
אני מאוד מעוניין לשאול אותך אם יש לך מידע איפה אפשר להוריד או להשיג פרקים של הסידרה מקרון אחד אני מחפש אותה בנרות ולא מוצא כלום! אני חולה על הסדרה הזאת ופשוט מצאתי רק חול...
|
|
|
|
|
אבל כשהם הפכו למכוניות (חדש)
Afalknon יום ראשון, 10/02/2002, שעה 17:13
בתשובה לNY מאושר
היו להם הגאים, נכון?
מה הטעם בהגאים אם אין אף אחד שנוהג בהם?
|
|
|
|
|
לא נכון (חדש)
א.ז. שבת, 20/09/2003, שעה 20:32
בתשובה לניר
לידיעתכם, הסדרה רובוטריקים אינה סדרה ישראלית כלל!! למעשה היא אמריקאית במקורה... ושמה באנגלית הוא ''Transformers''
|
|
|
|
|
וואלה? (חדש)
שלמקו יום ראשון, 21/09/2003, שעה 22:24
בתשובה לא.ז.
אז זאת הסיבה שכשכתבתי בקאזה ROBOTRICKIM קיבלתי רק קובץ אחד!
|
|
|
|
|
כתבה מצויינת בהחלט (חדש)
סידהרתא יום ראשון, 10/02/2002, שעה 22:58
בתשובה לשלמקו
אבל גם לי חסרו הרובוטריקים. פתאום קפצה לי לראש סדרה בשם ערי הזהב הנסתרות, היא קשורה באיזשהו אופן לרובוטים?
|
|
|
|
|
אה, לה-סיטדו... (חדש)
אסטרו-נעמי יום ראשון, 10/02/2002, שעה 23:13
בתשובה לסידהרתא
קלאסיקה של ימי ילדותי, אבל - למיטב ידיעתי - לא קשורה לאנימה בשום צורה שהיא. האסוציאציה היחידה שאני יכולה לחשוב עליה לרובוטים היא הנשר הענק שנמצא ע''י אסטבאן וזיאה בשלב (מאוחר) כלשהוא, והם טסו בתוכו.
וואו, אני לא מאמינה שאני זוכרת את כל זה.
|
|
|
|
|
נשר? תתביישי לך! זה היה קונדור. (חדש)
גל יום שני, 11/02/2002, שעה 0:07
בתשובה לאסטרו-נעמי
אבל הוא לא היה רובוט אלא רק כלי תעופה, עד כמה שזכור לי.
|
|
|
|
|
לה סיטה דור (אם כבר :-) ) (חדש)
איה יום שני, 11/02/2002, שעה 0:36
בתשובה לאסטרו-נעמי
ושכחת את טאו, הבחור השלישי, בן שבט המאיה.
|
|
|
|
|
קשורה לאנימה (חדש)
רז מסביר יום שני, 11/02/2002, שעה 10:30
בתשובה לאסטרו-נעמי
הסדרה הופקה בשיתוף בין אולפן צרפתי ליפאני, נחשבת למוצלחת מאוד בתחומה, ולצופים בישראל אפילו היתה הפריווילגיה של שמיעת הדיבוב הצרפתי המקורי של הסדרה (בליווי סרטוני התעודה הקצרים והמרתקים בסוף כל פרק!) במקום הדיבוב האנגלי האיום שהוקלט בארה''ב על ידי חיים סבן ושותפיו לדבר עבירה.
|
|
|
|
|
אה, לה-סיטדו... (חדש)
dragon Joe יום רביעי, 18/02/2004, שעה 22:04
בתשובה לאסטרו-נעמי
קראו לזה ערי הזהב הנסתרות
|
|
|
|
|
אה, לה-סיטדו... (חדש)
אלמוני יום שלישי, 26/07/2005, שעה 4:15
בתשובה לאסטרו-נעמי
ערי הזהב מונפשת בטכנולוגיית אנימה. והקשר שלה לרובוטריקים זה שכשהרובוטריקים ירדה, שידרו את ערי הזהב באותה שעה.
|
|
|
|
|
ערי הזהב-רובוטריקים (חדש)
משה 06 יום ראשון, 08/04/2007, שעה 17:08
בתשובה לסידהרתא
אין קשר בין 2 הסדרות...''רובוטריקים'' היא סידרה אמריקנית,אבל האנימצייה יפנית! ''ערי הזהב הניסתרות'' עוסקת בתרבות שאכן היתה קיימת! ואם מישהו קרא את הספרים של אריך פון דניקן,בוודאי יבין...בסידרה הראו את הספינה ''סולאריס'' ואת הנשר המוזהב ויתכן שטכנולוגיות עתיקות היו קיימות...אך זאת אינני יודע בודאות...2 הסדרות הרשימו אותי...הן היו גאוניות באופן לא רגיל!
|
|
|
|
|
כמו כולם... (חדש)
Preacher יום ראשון, 10/02/2002, שעה 14:59
ברכות וטענות יחדיו.
אז הברכות תחילה - כתבה מעולה! תמיד רציתי לדעת מי התחיל עם הרעיון הזה של רובוטים. והצלחת לא להזכיר את מיאזקי במשך כתבה שלמה...
וטענת ה''למה לא הזכרת את...'' שלי היא לגבי גרנדייזר, שאולי לא היה חשוב לז'אנר אבל היה מאוד חשוב לילדי ישראל (וירדן, מן הסתם)בשנות השמונים המוקדמות.
|
|
|
|
|
יופי של כתבה (חדש)
גיא יום ראשון, 10/02/2002, שעה 16:11
|
|
|
|
|
Very Educational (חדש)
Sabre Runner יום ראשון, 10/02/2002, שעה 17:33
מכל מלמדי השכלתי, כפי שאומרים.
אבל מה שהפריע לי הוא החיסרון של אחת מהסדרות החדשות יותר שעוסקות ברובוטי ענק: Vandread.
סדרה מצויינת שהדבר היחידי שנראה לי מבדיל אותה משאר מה שהוזכר הוא העובדה שהיא מתקיימת בחלל. גם שם יש יחסים מסובכים בין הדמויות (שרק מוקצנים בגלל שאצלם נשים וגברים הם חייזרים אחד לשני), מוזיקה טובה וגימור ממוחשב לאנימציה בתוספת CGI.
|
|
|
|
|
אני מקווה לראות מאמר על (חדש)
אלי יום ראשון, 10/02/2002, שעה 19:43
בתשובה לSabre Runner
ג'י פורס, מקרון אחד וגם על סדרה בשם ''גרנדייזר'' שהוקרנה לפני שנים רבות בירדן. וגם שם עד כמה שזכור לי היו גיבורים אנושיים ברובוטים ענקיים נלחמים בחייזרים מרושעים.
|
|
|
|
|
אירון מאן (חדש)
אלי יום ראשון, 10/02/2002, שעה 21:36
בתשובה לאלי
בין הגיבורים החובשים שריון למינהם יש מקום של כבוד לדמות הקומיקס ''אירון מאן '' הוא התעשיין טוני סטרק שמשתמש בחליפת שריון מיוחדת כדי להילחם בכוחות הרשע הפשע והריגול התעשייתי בסדרת קומיקס אמריקנית של חברת מארו8ול. עלילות אירון מאן תורגמו לעברית במגזין ''בוקי '' בשנות השישים ( שם כונה ''איש הפלדה'' מאחר שכבר הופיעו שם עלילותיו של ''איש הברזל'' אחר , רובוט בריטי בשם רובוט ''בעל כוח של מאה איש '' ) ובצבעים במגזין הילדים ''כולנו '' בשנות השמונים.
|
|
|
|
|
זה אותו אירון מאן (חדש)
Preacher יום שני, 11/02/2002, שעה 0:50
בתשובה לאלי
מהשיר של בלק סבת'?
|
|
|
|
|
למיטב ידיעתי... (חדש)
blindrhapsody יום שני, 11/02/2002, שעה 7:43
בתשובה לPreacher
איירון מן (הקומיקס) נכתב בשנות השישים ואילו השיר נכתב בשנת 1971.
|
|
|
|
|
שלא להזכיר... (חדש)
blindrhapsody יום שני, 11/02/2002, שעה 7:50
בתשובה לblindrhapsody
שהשיר של בלאק סאבאת' הוא רצחני ואפל (וגם גרוע) בעוד הקומיקס מציג דמות חיובית של סופר גיבור קלאסי (והוא גם לא רע, לפחות ממה שקראתי).
|
|
|
|
|
אנשים... אחד אחד ולאט לאט (חדש)
רז מסביר יום שני, 11/02/2002, שעה 10:07
קודם כל, אני מקווה שברור לכולכם שלא יכולתי לציין פה שמות של כל סדרה בז'אנר שנעשתה אי-פעם. לגבי הסדרות שהוזכרו כאן בתגובות - Grandizer נוצרה על ידי נגאי כהמשך לסדרות קודמות שלו (דמויות מאותן סדרות הופיעו בסדרה) ודומני כי היא סימנה את השלב בו נגמרו לאותו יוצר הרעיונות, והוא החליט להתמקד בעשיית עוד כסף מהרעיונות הקודמים שלו. ''וולטרון'' היתה גם היא אחת הסדרות שניסתה לרכב על גל ההצלחה של הסדרות של נגאי. התרומה העיקרית (והמפוקפקת משהו) שלה היתה התחלת המנהג המגונה של מפיצים באמריקה לחבר סדרות שלא היו קשורות זו לזו בכלל וליצור מהן ''סדרה'' אחת - וולטרון הורכבה משתי סדרות שונות. פחות או יותר אותו הדבר אפשר להגיד לגבי ''מקרון 1'' - סדרה שגם היא היתה שילוב אמריקאי של שתי סדרות יפאניות - המעניין הוא, שבניגוד לשילובים אחרים מאותו סוג (שהציגו את הסדרות השונות זו אחר זו בתור ''דורות'' שונים של אותו עולם) ב-''מקרון 1'' שילבו סצינות משתי הסדרות כדי ליצור את הרושם שהן מתרחשות באותו עולם (וזה יצא משכנע בערך כמו שזה נשמע). למיטב ידיעתי, שתי הסדרות (בנפרד) לא זכו להצלחה גדולה מדי ביפאן וגם התוכנית המשולבת ''מקרון 1'' לא היתה הצלחה גדולה מדי בארה''ב - המקום היחיד בו היא זכתה לתשומת לב כלשהי, עד כמה שהצלחתי לברר, היה ישראל (וזה, אני חושד, נבע בעיקר מהעובדה שהיה אז רק ערוץ אחד בטלוויזיה...). פרט מעניין הוא שעל אחת הסדרות מהן הורכבה ''מקרון'' (Srungle, שסיפקה ל-''מקרון'' את הסצינות שהתרחשו בחלל), עבד אמנו יושיטקה - אחד מאומני הפנטסיה החשובים והמובילים של יפאן - אם כי כיום הוא מעדיף להשמיט את הסדרה הזו מהרזומה שלו, כנראה מסיבות טובות. אכן חסרות בכתבה סדרות מהשנים האחרונות - בעיקר מפאת חוסר מקום ובגלל שבמאמר מהסוג הזה דרושה מעט פרספקטיבה - Vandread היא אכן סדרה חביבה מאוד (למרות שאני לא משוגע על השילוב שהסטודיו עושה בין אנימציה מסורתית לממוחשבת), אבל קצת מוקדם לדבר על התרומה ההיסטורית שלה לז'אנר. לגבי Candidate for Goddess - ראיתי רק כמה פרקים ספורים ומצאתי אותה טרחנית ומשעממת למדי (ולא מחדשת הרבה...). אה ועוד משהו - _כן_ התייחסתי לפופולאריות של אותם רובוטים במשחקי תפקידים (Battletech החל כמשחק לוח, אבל התלווה אליו גם משחק תפקידים). המשחקים האלה, בלי יוצא מן הכלל, גנבו עיצובים על ימין ועל שמאל מהסדרות היפאניות.
|
|
|
|
|
יושיטקה אמאנו? (חדש)
עידו יום שני, 11/02/2002, שעה 17:37
בתשובה לרז מסביר
זה שסיפק את הציורים היפהפיים ל Sandman: Dream Hunters של גיימן? האמת? אני די מבין אותו.
|
|
|
|
|
כרגיל, רז, מאמר ברמה גבוהה (חדש)
עידו יום שני, 11/02/2002, שעה 17:33
לי דווקא אין תלונות על חסרונם של רובוטריקים, ניצי כסף, חתולי רעם ושאר ירקות. אלו סדרות מוכרות שרובנו ראינו. לא עדיף לקרוא על דברים שונים שלא הגיעו לארץ? אותי סקרן האיזכור של אוונגליון. איפה הסדרה שודרה? האם יש סיכוי שתשודר שוב בערוץ שנקלט בארץ (רצועת המנגה של ביפ, לדוגמה)? ואגב הרובוטריקים, ראיתי את הסרט כשהוא הוקרן באחד האייקונים. חוויה סוריאליסטית לחלוטין, במיוחד הסצינה הנפלאה בה רובוטים ובני אדם משלבים ידים ופוצחים בהורה סוערת לצלילי השיר הקלאסי של ווירד אל ינקוביק: Dare to be Stupid, שדי מסכם את כל הסרט. אסימוב היה מוחה דמעה...
|
|
|
|
|
תודה (חדש)
רז יום שני, 11/02/2002, שעה 18:17
בתשובה לעידו
לגבי ''אוונגליון'' - פרקים ממנה הוקרנו באייקון האחרון. כל הסדרה ניתנת להשגה באוזן (או בהזמנה באינטרנט). יכול להיות שזה יוקרן ברצועת האנימה (זה _אנימה_ למרות שהאהבלים בביפ מתעקשים לקרוא לזה ''מנגה'') למרות שמועות ששמעתי על כך שהרצועה הזו הולכת להתבטל. ו-''רובוטריקים: הסרט'' אכן היה מלא בחוויות סוריאליסטיות - את השיר של ווירד אל (שאותו הכרתי כבר מקודם - אפילו יש לי את האלבום שקרוי על שמו!) שמחתי מאוד לזהות בפס הקול, אבל בכל הנוגע לסוריאליזם - אין כמו לשמוע את הכוכב יוניקורן מדבר בקולו של האזרח קיין... ולגבי יושיטקה - כן, הוא אכן עבד עם גיימן על אותו ספר. הוא גם היה המעצב של סדרת משחקי הוידאו ''פיינל פנטסי'' (למרבה הצער, הוא לא היה מעורב בעשיית הסרט שיצא בקיץ האחרון).
|
|
|
|
|
וכמובן, העובדה החשובה מכולן (חדש)
רז שכח יום שני, 11/02/2002, שעה 18:21
בתשובה לרז
שהיתה הקטליזטור לכתיבת המאמר הזה מלכתחילה: ארבעת הפרקים הראשונים של Escaflowne יוקרנו בפנטסי.קון! בואו בהמוניכם!
|
|
|
|
|
תודה (חדש)
עידו יום שני, 11/02/2002, שעה 18:21
בתשובה לרז
עזוב, אורסון וולס מת בזמן הההקלטה (יש אומרים מבושה) ולאונרד נימוי היה צריך להשלים את התפקיד בשבילו...
|
|
|
|
|
כרגיל, רז, מאמר ברמה גבוהה (חדש)
hEavY_peETtinG zoO יום שלישי, 25/02/2003, שעה 22:42
בתשובה לעידו
אפשר להוריד את כל הפרקים של EVANGELION ב-KAZAA,באנגלית או ביפנית עם תרגום לאנגלית. בנוסף מצאתי פרקים של כל הסדרות האחרות שהוזכרו בכתבה (אבל MAZINGER יש רק בספרדית!!)
|
|
|
|
|
רובוריקים (חדש)
נמרוד רגב יום שני, 11/02/2002, שעה 21:25
עם כל האזכורים לרובוטריקים ועל חוסר ההתאמה שלהם לקריטריון המפעיל האנושי שכחתם לציין שכן היו רובטריקים שנשלטו ע''י אנשים. אני זוכר בבירור רובוטריקים מסויימים בעונות המתקדמות של הסדרה שנשלטו ע''י אנשים. אני לא יכול לאמת את מה שאני אומר אבל אני זוכר פרקים עם רובוטריקית ורודה שנשלטה מאדם שישב בתוכה. יכול להיות שאני סתם מדמיין?
|
|
|
|
|
רובוטריקים (חדש)
blindrhapsody יום שני, 11/02/2002, שעה 23:18
בתשובה לנמרוד רגב
הפרקים שאתה מדבר עליהם הם הפרקים האחרונים של הסידרה (המקורית) שבהם הרובוטריקים אכן מקבלים מפעילים אנושיים (חייזרים, אבל דמויי אנוש) שיתקברו את היכולות שלהם. לחבר שלי יש (או היה) את כל הפרקים הללו מאוגדים בתור סרט תחת השם ''המטאורים''.
|
|
|
|
|
אאאאאאאאאארגגגג!!!!!!!!! (חדש)
דפי פאנאטית שרופה מאז איקון יום שני, 18/02/2002, שעה 21:33
ניאון ג'נסיס אבנגיליון!!!!! כן. כתבה נהדרת, רז! מזמן רציתי לדעת עוד על הנושא.
|
|
|
|
|
צק צק. (חדש)
כליל נאורי יום שלישי, 19/02/2002, שעה 11:56
בתשובה לדפי פאנאטית שרופה מאז איקון
האם לא לימדו אותך שאין לצעוק בפרהסיה?
גוועלדט.
|
|
|
|
|
המפ. סליחה. (חדש)
דפי עדיין פאנטית שרופה יום רביעי, 20/02/2002, שעה 20:38
בתשובה לכליל נאורי
אבל יש נושאים שפשוט מצדיקים צווחה.
''הכל מותר באהבה, מלחמה וניאון ג'נסיס אוונגיליון''...
|
|
|
|
|
או, אני מסכים. (חדש)
כליל נאורי יום חמישי, 21/02/2002, שעה 21:15
בתשובה לדפי עדיין פאנטית שרופה
אך לא בפרהסיה. לכל דבר יש עת. עת למות, ועת לחיות, עת לצווח ועת לגנוח, עת להרוג ועת לנבוח.
|
|
|
|
|
קצת מאוחר, אך בכל זאת.. (חדש)
כליל נאורי יום שישי, 05/04/2002, שעה 17:12
(ספויילר ל-Gasaraki). ראיתי לאחרונה את שבעת הפרקים הראשונים של סדרה בשם ''Gasaraki,'' שאמנם, כמו Neon Genesis, יש בה חליפת קרב נסיונית, המבוססת על טכנולוגיה חייזרית, ומופעלת, בין היתר, על ידי טייס צעיר שהוכרח לעשות זאת בשל מעורבות משפחתית בעניין, אבל בה חליפות הקרב הן בערך כפולות בגובהן מבני אדם, ומשמשות לקרבות ממוכנים, כמו טנקים. יש לציין גם שהפרקים שאני ראיתי מתמקדים באינטריגות פוליטיות בכדוה''א, ולאו דווקא מתעסקת הרבה במגע החייזרי בעניין.
סצינה שעניינה אותי בסדרה הזו היא סצנה מן הפרק השלישי, בה כשמונה חליפות-קרב כאלה הצליחו לחסל ארבעה מחלקות שריון (טנקים) אמריקניות.
רציתי לשאול אם מישהו יכול להמליץ על סדרות נוספות, בהן יש לוחמה מעורבת ואמינה של חליפות-קרב וכלי נשק קונבנציונאליים.
|
|
|
|
|
קצת מאוחר, אך בכל זאת.. (חדש)
אסף יום שני, 23/09/2002, שעה 15:30
בתשובה לכליל נאורי
אם אתה מעוניין באחת הדוגמאות הטובות ביותר לחליפות קרב ראליסטיות (ושימוש ריליסטי), מומלץ בכל תוקף למצוא את APPLESEED (הקומיקס _ולא_ הסרט) של SHIROW MASAMUNA.
|
|
|
|
|
תודה. (חדש)
כליל נאורי יום שני, 30/09/2002, שעה 15:08
בתשובה לאסף
לא נראה לי כי אצליח למצאו בזמן הקרוב, אבל תודה רבה על ההצעה.
|
|
|
|
|
רובוטריקים ומקרון1 (חדש)
משה שבת, 16/10/2010, שעה 12:20
חבל מאוד שבכתבה לא הוצג ''מקרון 1'',זו סידרה יפנית במקורה (כמו ''כוח G'' ו''חלוצי החלל'') שבמקור היו הרבה יותר פרקים ויותר סצנות אלימות שכוללות מוות או גסויות או שלא התאימו לטעם המערבי,האמריקאים וסבן הידוע פשוט ערכו את הסדרות הללו מחדש והוציאו קטעים לא ראויים (בטח חלקם כל כך מזעזעים שיגרמו אפילו לשטן אי נוחות!!!) היו הרבה סדרות על רובוטים ענקיים ורובן היו שיטחיות ביותר ודי חוזרות על עצמן!!! הרובוטריקים הינה סידרה אמריקאנית ונוצרה באמריקה,אך מקור שורשיה הוא מיפן (זה היה קו שיווקי של צעשצועים משני צורה שמתחברים לרובוטי ענק,זה נתן השראה ליוצר הסידרה) רובוטריקים היתה ועודנה סידרה מהפכנית על מכונות חושבות שחלקן מתנהגות כמו בריות אנוש (בעיקר הרובוטריקים התנהגו כבני אנוש ואף שיחקו כדורסל עם ספייק ובנו והיה להם חוש הומור כמו:''הגיוני במבער האחורי שלי'' או...''לא ידעתי שלשקרניקים יש דודים'')
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|