|
|
עוד בקטגוריה זו:
החינמניה מס' 38
שונות / המערכת
27/09/14
תגובות: 2
החינמניה מס' 37
שונות / המערכת
12/07/14
תגובות: 1
הגשת אירועים לאייקון 2014
שונות / המערכת
23/06/14
תגובות: 0
תיקוצ'יקים ועולמות אחרים
שונות / איתי ליבנה
31/05/14
תגובות: 1
החינמניה מס' 36
שונות / המערכת
26/04/14
תגובות: 0
החינמניה מס' 35
שונות / המערכת
08/03/14
תגובות: 0
פרס גפן 2014
שונות / המערכת
05/03/14
תגובות: 4
קול קורא להגשת סיפורים
שונות / המערכת
15/02/14
תגובות: 0
החינמניה מס' 33
שונות / המערכת
03/11/13
תגובות: 0
קול קורא
שונות / המערכת
29/09/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 32
שונות / המערכת
07/09/13
תגובות: 2
דיווחים חיים מוורלדקון
שונות / המערכת
24/08/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 31
שונות / המערכת
21/07/13
תגובות: 0
החינמניה מס' 30
שונות / המערכת
27/05/13
תגובות: 0
הרועה האחרון - סרט מסע פנטסטי
שונות / המערכת
02/04/13
תגובות: 0
|
|
המדריך השלם לפילק הישראלי
שונות / נעמי וינר
שבת, 02/06/2001, שעה 23:06
נעמי וינר התגיסה על מנת להוציא את המסמר האחרון מארונו של הפילק הישראלי המתפתח (ולתת לו לצאת החוצה סוף סוף) בכתבת תחקיר חושפנית. אל תחמיצו!
|
|
''פילק,'' כתב עמנואל לוטם במימד העשירי לפני ארבע שנים, בערך, ''הוא שיר העם של המד''ב.'' ''פילק,'' הוסיף ופירש דידי חנוך בהרצאתו באיקון 99' ובמאמר אותו כתב לאחרונה, ''הוא כל מה שפילקסינגרים שרים.'' ''פילק ישראלי,'' אמרה נעמי וציטטה את עצמה, ''הוא אחד הסממנים הבולטים לקיומה של קהילת חובבי מד''ב ופנטסיה בישראל. ולא סתם קהילה - קהילה חיה ובועטת.'' ''מה זאת אומרת?'' שאלו הקוראים המבולבלים. ''מה הקשר?'' ''אהא!'' שלחה נעמי חיוך ניצחון, ''הנה ההזדמנות שלי להראות כמו חוקרת אינטליגנטית!''
בכל קהילת מד''ב ופנטסיה המכבדת את עצמה בעולם הרחב, צומחים להם פילקים למכביר. בדרך כלל זה קורה בשלב בו מתחילה הקהילה לעסוק גם בעצמה, והופכת מקבוצת בודדים החולקים מכנה משותף למעצמת חובבות (Fandom) של ממש. כך גם בישראל. השימוש במילה ''צומחים'' מכוון: הפילקים, לעולם הם צומחים. מעצם הגדרתם הם לא רשמיים, לא ממסדיים, צומחים מתוך אוכלוסיית החובבים הרחבה ולפעמים גם נושכים ומוציאים לשון בדרך. כמו רוב מאפייני החובבות, בעצם. לכן כמעט לא ניתן לספר על תחילת הופעתם של פילקים ישראליים (גאים!) או לסקור את ההיסטוריה הרשמית שלהם - לא אמורה להיות להם כזו. אבל ננסה בכל זאת.
באוקטובר 1997 התפרסם גליון מספר 4 של המימד העשירי, שהכיל, בין השאר, את כתבתו של ד''ר עמנואל לוטם על הפילק, כולל דוגמאות נבחרות פרי עטו. היתה זו, באופן רשמי (מלה נטולת משמעות בהקשר זה), כניסתו הדרמטית של עולם הפילק לארצנו הקטנטונת. קדמו לה שירים שנכתבו על ידי יוצרים מפורסמים, דוגמת ''מעבר להרי העמלק'' של משינה או ''בלדה לדרקון'' של אלתרמן, אבל אלה לא חשדו כלל כי הם בעצם פילק. מצד שני, גם רוב החובבים הישראלים לא חשדו בכך. תיקו. בעקבות הכתבה החלוצית, התגלות המושג ''פילק'' לעינינו המשתאות והתגבשות קהילת מד''ב ופנטסיה ישראלית (גאה!), החלו שירי עם מד''ביים לצוץ ולהתפרסם במקומות נידחים אלו ואחרים - פורום המד''ב באינטרנט, למשל (רק אחד היה קיים אז - IOL), או הגליון הראשון של מגזין ''סטארבייס 972'', מועדון מעריצי מסע בין כוכבים בישראל. ראו החובבים כי טוב, וירבו ויפרצו: פילקים החלו לצוץ בתדירות גבוהה יותר (בעיקר ברשת) והמושג הלך והשתרש. עד כדי כך השתרש, עד כי כשפרסם דידי חנוך את כוונתו להרצות על הנושא בכנס איקון 99', רק מעטים ראו צורך לשאול מהו בכלל פילק. רובם העדיפו את השאלה ''יהיו הדגמות חיות?'' ההרצאה הנדונה ופעילותו הענפה של המרצה נתנו את הגושפנקא הסופית לפילק הישראלי. זה האחרון, משגילה כי יש לו צידוק, החליט לשתף פעולה להתפתח יפה: שירים צצו להם כפטריות אחרי הגשם והנושאים בהם עסקו הלכו ותפחו. מפילקים עלילתיים קלאסיים המשכנו לכיוון ההומוריסטי, ומשם קצרה הדרך לפילקים פנימיים שעיקרם דיון עמוק במהותה של קהילת החובבים הישראלית. כן, כן, עברנו שלב - הקהילה הישראלית (הגאה!) החלה לעסוק גם בעצמה. הפרק האחרון של ההיסטוריה ה''רשמית'' עד כה (טרם כתיבת מאמר זה) נרשם בפורים האחרון בו, במהלכה של מסיבת פורים סוערת, נערכה שירת הפילקים המוסדרת הראשונה בישראל, בעזרתם האדיבה של מקרן שקופיות, קצת אלכוהול והרבה חובבים עולצים. מקורות יודעי דבר טוענים שהיה מוצלח למדי.
גליון מספר 4 של המימד העשירי, בו הופיע מאמרו ההיסטורי של עמנואל לוטם
''אח,'' נאנחה נעמי בהנאה, ''הראיתי לכם.'' ''זה רק חלק מהמאמר, נכון?'' שאל העורך תוך שהוא מפזר רמזים עבים כפיל. ''כן, כן, רק חלק!'' נבהלה נעמי. ''חכה, עכשיו יבואו סוגי הפילקים הישראלים...'' הערת העורך: זהו שקר גס! אני תמים כשה!
במהלך התחקיר הממצה לקראת מאמר זה אספה שפחתכם הנאמנה מעל 30 (שלושים!) פילקים ישראלים (גאים!). במהלך מיונם, קיטלוגם והנסיון הנואש להבין את ההבדלים ביניהם, היא גילתה כי ניתן לחלק אותם, באופן גס למדי, לארבע קטגוריות עיקריות: קלאסיים (עלילתיים), מקוריים, הומוריסטיים ופנימיים. מובן כי, במיטב מסורת המד''ב והפנטסיה, קשה מאד לשים קו מפריד בין הסוגים השונים, ולפחות חצי מהשירים מתאימים לפחות לשתי קטגוריות. אבל חלוקה היא חלוקה, קטגוריות הן קטגוריות, וגם אם אנו הקטנים מתקשים להבדיל, אין בכך כדי להפריע להן.
הרצאתו המיתולוגית של דידי חנוך על הפילק בכנס ICon99, בלווי הדגמות
בטרם נצלול לעומק הסוגים הנ''ל, נזכיר קטגוריה פילקית למחצה בלבד: הפילקים המקוריים, כלומר - שירים שנכתבו כשירים, בצורה מקורית ובתוספת מנגינה מקורית, על ידי יוצרים מפורסמים - החל בנתן אלתרמן, דרך דוד אבידן וכלה במשינה ובברי סחרוף. השירים הנ''ל, כאמור למעלה, לא יודעים כלל שהם פילקים, וספק רב אם מחבריהם יודעים פילק מהו. הצלחתי לאסוף כמה דוגמאות מובהקות לסוג זה, כמו ''בלדה לדרקון'' של אלתרמן ו''חלליות'' של סחרוף, אבל רק לאחת מהן יש מנגינה מוכרת:
מעבר להרי העמלק / משינה
היה שעות אותה הוא מתדלק את ספינתו אשר בעמלק ביום היה הוא נח, עבד בליל בתוך עצים וסבך, בין אור לצל
בתוך הרי המס קלות הפיק כלי נשק מתוחכם, נוזל דליק תרכובת שתוביל אל האתמול תראה לו את השביל, את המשעול
ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה?
יצא אל המסע, אל הגאות אחרי סיבוב פרסה ושעות ניווט מצא עולם שואל, עולם עגול (גדול) כולם ראו בו אל, ראו בו כל יכול
ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה?
לימד אותם מימד והתחלק וכל אשר למד בעמלק וכשרצה לחזור ולהספיק גילה כי לא נותר נוזל דליק
ולאשתו הוא לא אמר, יצא אל תוך הלילה היא תחכה לו מאוחר, האם כל זה כדאי לה? היה טיפש, לא מחושב, יצא אל תוך הלילה גם האישה אותה אהב הלכה עם מי שבא לה כן היא חשבה, הוא נעלם, הוא נעלם בלילה הוא לא ישוב, גם לא מחר, האם כל זה כדאי לה? לא כדאי לך, מותק.
כפי שאתם רואים, זהו שיר מד''ב מובהק העוסק בשלל דילמות מד''ביות למהדרין (אלמנות חלל, תפיסת חללאי כאל, מחסור בדלק...), ואשר ההבדל בינו לבין פילקים קלאסיים לכל דבר נעוץ בכך שהוא לא נכתב על ידי חובבים ולא עוסק ביצירת מד''ב או פנטסיה ידועה.
מזכיר האגודה בשירת ''אל נצור האנטרפרייז''
העיסוק ביצירות מד''ב או פנטסיה ידועות, אם כן, נופל בחלקה של קטגורית הפילקים הקלאסיים - פילקים כמו שפילקים אמורים להראות. הם מתארים את עלילותיהם של ספר/סרט/סדרה מסוימים ומאופיינים בהיותם רציניים (באופן יחסי, כמובן) יותר משאר אחיהם ובשימוש במנגינה מוכרת. מטרתם אחת היא - לספר מה קרה. דוגמה מצוינת לכך היא אחד השירים שהתפרסמו בכתבתו של ד''ר לוטם ונכתבו על ידו - ''באה מגאווה'':
באה מגאווה / עמנואל לוטם לפי מנגינת ''באה מאהבה'' / יהודית רביץ.
הילפי אחיניתה, טולי בן-לויתה, הם שיעידו, הם שיגידו לנו שהיא באה מגאוה.
יש לה ספינת חלל, אומץ בלתי מוגבל, ושתי אזניה הן מעידות עליה שהיא באה מגאוה.
מה את רוצה, פיאנפר, אימרי למה את כה מתאוה? פעם, רוצה עוד פעם לחזור הביתה בגאוה.
מאהנדו'סט אתה, קיף מחפשים אותה, וכשהיא מנסה לחזור הביתה היא בורחת בגאוה.
בלי נקיפות מצפון, כמו כל סוחר הגון, היא מתמרנת, היא מתחמנת כדי לשמור על צוות הגאוה.
מה את רוצה, פיאנפר, אימרי למה את כה מתאוה? פעם, רוצה עוד פעם לחזור הביתה בגאוה.
מדובר כאן בעלילותיה של פיאנפר שאנור, גיבורת הספר ''הגאווה של שאנור''. אנו יכולים לראות כי המשורר התכוון, פשוט מאד, לספר את סיפורה. כמו בכל פילק (כמעט) ניתן, כמובן, להרגיש בסטייה קלה לכיוון ההומור ובהתפשרות מסויימת בכל הנוגע לתאור העלילה לטובת שמירת מבנה השיר, אך המטרה הראשית היתה ונשארה אחת: תאור עלילתי.
ערב שירת הפילק הראשון בארץ ישראל, פורים 2001
את ז'אנר המד''ב והפנטסיה הכללי ניתן לחלק לשני זרמים עיקריים, הזוכים להתעניינות מוגברת ואפילו למועדונים משלהם. אלו הם הזרם הטרקי והזרם הטולקינאי. אי לכך ובהתאם לזאת, נוכל לאתר תחת קטגורית הפילק העלילתי שתי תת-קטגוריות תואמות לחלוקה זו. באופן לא צפוי, יש לשני תת-הסוגים מכנה משותף: בשל רוחב היריעה וגודל העולמות בהם הם עוסקים, נוטים פילקים אלה לעסוק דוקא בגזע מסוים, דמות מסוימת או עלילת פרק בודד. הרי לכם שתי דוגמאות:
פילק קלינגוני / סידהרתא לפי מנגינת ''קיי סרה סרה''
כשהייתי קלינגון קטן שאלתי את אימי מה אעשה האם ארסק עצמות האם אטבח רומולנים זה מה שאימי אמרה:
קיי סרה סרה מי שימות, ימות המוות, לא לנו לחזות קיי סרה סרה מי שימות ימות.
המשורר עוסק כאן בפן מרכזי אחד של גזע מרכזי אחד - פילק עלילתי-טרקי טיפוסי. הערת העורך: ביליתי שעה מענגת וקשה מנשוא בנסיון לשיר פילק זה לפי המנגינה המקורית. באם הצליח מישהו מבין הקוראים לעשות זאת, אשמח לשמוע על כך ולאחל לו החלמה מלאה.
חצות הלילה / גיא לפי מנגינת ''שלוש בלילה'' / טיפקס
חצות הלילה, יושב חרישי, טרוד מחשבות, חצות הלילה, שעתו כבר קרבה, יכול הוא לראות, המתין לרגע שנים ארוכות, המתין וציפה יממות ולילות,
חצות הלילה, חרבו כבר תוקנה, זוהרת קלות, חצות הלילה, מחר עליו דרך רפאים לחצות, הוא כבר בטוח בשושלתו, עיניו נעוצות בהרים שמולו,
צא עם שחר אל המתים, ושבור הקללה, אסוף אותם איתך, וצא למסע
חצות הלילה, הקרב יתגעש, כך גנדלף אמר, חצות הלילה, האם ישתלט על שודדי אומבר,
צא עם שחר אל המתים, ושבור הקללה, אסוף אותם איתך, וצא למסע.
כאן בוחן המשורר קטע מצומצם בעלילת שר הטבעות, ואם לא די בכך - הוא מתמקד בדמות אחת בלבד. זהו פילק טולקינאי טיפוסי.
חברי ועד האגודה בדואט המרטיט ''רובוטית פאבים אדומה''
השלב הבא בפילקאות הישראלית הוא הפילק ההומוריסטי המצוי. ז'אנר זה עוסק, כמו הפילק העלילתי הקלאסי, ביצירות המד''ב והפנטסיה, אך מטרתו היא הומוריסטית טהורה. כוונתו, באופן מוצהר, היא לצחוק על נושאים רציניים, סופרים מוצלחים (מי פחות ומי יותר) ותופעות מד''ביות ידועות. זרם זה מייצג, יותר מכל, את הצד הנשכני של תופעת הפילק ובמיוחד את הצד הסאטירי שבה - כפי שאפשר לראות בשיר הבא, השם לחוכא ואיטלולה את אחד מסופרי הפנטסיה המכובדים ביותר:
ארץ פנטזיה אחרת / אלריק לפי מנגינת ''אין לי ארץ אחרת''
אין לי ארץ (פנטזיה) אחרת גם אם היא כבר ממוחזרת אם נוסחה מצליחה אז אל תיגע אולי תקלקל, וקורא תבלבל בשינויים.
אז אין לי ארץ (פנטזיה) אחרת גם אם היא כבר ממוחזרת
יקנו כל מה שאוציא אז מה אכפת אם זה מקורי או איכותי אדינגס אני...
השיר הבא, לעומת זאת, חושף פן אחר של הפילק ההומוריסטי. זהו פילק שאינו מתאר כלל ספר, סרט או סדרה ומטרתו היא להצחיק בלבד, ואפילו באופן מובהק יותר:
היה זה פילק סוער, קודר / ניר יניב
היה זה פילק סוער, קודר, ערפד חלל מזמור זימר, חיפש מעט במקרר, ואז הלך לישון, בוער.
בוער? אכן - כי הערפד, הוא לא אוהב לישון לבד, עצוב, גלמוד ולא נחמד, הוא גורלו של אחא סוולאד.
סוולאד? כן - זה שמו המדויק של הערפד המאובק, עוד מילדות, בארץ פ''ק, טרם לקחו לו את הפקק.
הפקק, רואים אתם, חסם, תאוותו של זה לסם, מאז נלקח הוא לא נרדם, הוגה הוא כל הזמן בדם!
אך לא דם בתולות טורד, מנוחתו של הער-פד, חושק הוא, ככפאו השד, באדמדם אחר, לוהט!
אדמומיתו של ירק עז, מעל בצק מלחם פז, רווי גבינת כישוף ורז, ולידם משקה מוגז!
אבוי, הן ריק המקרר, וערפדנו הסורר, בדד ישן, לבו בוער, היה זה פילק סוער, קודר...
לתשומת לבכם, המושג ''קודר וסוער'' (או ההיפך) בא לציין סיפור גרוע במיוחד או כזה שלא לוקח את עצמו ברצינות יתרה. הביטוי נלקח מן הפתיחה הנדושה ''היה זה לילה קודר וסוער'', המעטרת בדרך כלל סיפורים גרועים במיוחד. הערת העורך: אנו רואים כאן גם את הקשר ההדוק בין חובב המד''ב הישראלי הממוצע לבין אוכל איטלקי למיניו.
חזרת תלבושות לקראת מחזה הפילק הישראלי הראשון, ''הכבשה החשמלית ה-16''
השלב האחרון בהתפתחות הפילק, הלא הוא העיסוק העצמי, הוא גם הסוג האחרון בו נדון: פילק פנימי. זהו פילק הנכתב אודות החובבים, על ידי החובבים ולמען החובבים בלבד, והוא בבחינת ''זר לא יבין זאת''. הוא נפוץ במיוחד בפורומים השונים, המגובשים בפני עצמם, אך נמצא גם מחוצה להם. הוא כולל מושגים רבים הלקוחים מעולמם הפנימי של החובבים והקהיליות השונות, ומטרתו היא העיסוק בנושאים המעניינים אותן, בדרך כלל באופן הומוריסטי. הרי לכם דוגמה לפילק פנימי העוסק בפורומים אך גם בקהילת המד''ב והפנטסיה בכללותה:
א-ב / סקטור 27 לפי מנגינת ''א'- אוהל ב'-בית''
א' - אנדר ב' זה ברין וג' זה גגק גדול מהו ד'? זהו דידי שעורך כמעט הכל.
ה' - הדס וו' זאת ורד פורומים מנהלות ז' ח' שתיהן ביחד זהו זוג חלליות.
ט' זה טולקין י' זה יודה כ' - ''כיור'' ול' לם מ', נ' - ''מגונן'' של ניבן יש סיפור כזה שלם.
ס' - סימונס ע' - עלפים פ' זה פורום צ' - צ'י ק' זאת קוני ר' זה רנדום עליו כתב ר' זילאז'ני.
מה צריך לבוא עכשיו? איפה ש' ואיפה ת'? ש' שקיעה ות' תפסיקו כי נמאס לי מהשיר לכו הביתה, עוד תספיקו לראות את קווין גולש - אדיר!
אם לא הבנתם חלק מהמילים - אל תדאגו, אתם בחברה טובה. זהו המאפיין העיקרי של פילק פנימי: רק מעטים מבינים את כל כולו, היות והוא מכוון במיוחד למספר אנשים מצומצם החולק עם המחבר את אותה הקהילה. והרי עוד דוגמא מצוינת לפילק פנימי, הפעם מכוון לפורום ספציפי יותר (פורום טולקין), אבל, עם זאת, מובן מעט יותר:
לא נפסיק לריב / גיא לפי מנגינת ''לא נפסיק לשיר''
אם כך פתאום המוני האורקים יעלו, וממזרח, שערי מורדור יפתחו, ואת ראש הנזגול, סוס שחור ירכיב, אנחנו לא אנחנו לא נפסיק לריב!
לא נפסיק לריב, לא נפסיק לריב, לא נפסיק לריב, לא נפסיק לריב...
הצד הסאטירי של הפילק בא כאן לידי ביטוי נרחב, כמו גם הצד האנטי ממסדי. עם זאת, חובה לציין כי זו דוגמה מרוככת מאד, יחסית, לפילק פנימי אנטי ממסדי.
ראינו, אם כך, כי קהילה חיה, בועטת ומודעת לעצמה מתאפיינת בפילקים פנימיים, הומוריסטים ועלילתיים בעיקר, אך גם בפילק המקורי, המסמן קבלה של תכני מד''ב ופנטסיה על ידי החברה בכללותה. נוכחנו אף לדעת כי הפילק הישראלי מכיל את כל אלה ועוד. עם זאת, הדרך לרמתן של הקהילות הגדולות בעולם עוד ארוכה. עדיין אין לנו זמרי פילק מפורסמים ומבוקשים, להקות פילק, קלטות פילק לרכישה ואתרים המוקדשים לשירת פילק, אבל אנחנו בהחלט בדרך - כפי שיעיד הפילק הישראלי המוקלט (והגאה!) הראשון (מילים: Preacher, ביצוע: (NY), הוקלט בתחנת החלל ניר).
מי יתן והפילק יהיה עמנו!
כותבת מאמר זה בביצוע חי ונדיר של ''החללית שחוברה לה יחדיו''
מאמר אותו כתב לאחרונה דידי חנוך
הפילק הישראלי המוקלט (והגאה!) הראשון
כתבתו של ד''ר עמנואל לוטם אודות הפילק
היקום בפיתה - אלבום המד''ב הישראלי הראשון
תחרות הפילקים הגדולה
המימד העשירי
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
וואו.
נעמי יום חמישי, 07/06/2001, שעה 11:25
(4 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|