|
|
עוד בקטגוריה זו:
אל ''המרחב''
מאמרים / איתי ליבנה
13/09/14
תגובות: 0
אלים וז'אנר
מאמרים / ניקולה גריפית'
02/08/14
תגובות: 2
האם איבדנו את העתיד?
מאמרים / ג'ו וולטון
22/02/14
תגובות: 4
הכפירה הקדושה נוסח מאדים
מאמרים / אבינועם ביר
01/02/14
תגובות: 2
האם יש ''גל חדש'' חדש במדע הבדיוני?
מאמרים / דייויד ברנט
29/06/13
תגובות: 4
בילבו בגינס: גיבור עם חרב ומטפחת
מאמרים / רחל מרדכוביץ'
26/01/13
תגובות: 12
מקדים את המאוחר
מאמרים / אהוד מימון
24/11/12
תגובות: 11
הסכנות שבדמיון פעיל יתר על המידה
מאמרים / גיא חסון
13/10/12
תגובות: 4
קולר האשמה
מאמרים / אהוד מימון
25/08/12
תגובות: 11
הכוח חזק עמו
מאמרים / רז גרינברג
15/03/12
תגובות: 1
המוסר הרובוטי של דוקטורוב
מאמרים / אהוד מימון
31/12/11
תגובות: 0
השתלהבויות מדע בדיוני של ימים עברו
מאמרים / ג'יימי טוד רובין
08/04/11
תגובות: 5
מחזור 2010
מאמרים / שריל מורגן
12/02/11
תגובות: 3
גיהינום חדש
מאמרים / לורה מילר
28/08/10
תגובות: 4
קדימה במלוא הקיטור
מאמרים / פול די פיליפו
24/04/10
תגובות: 8
|
|
רמזים
מאמרים / איזק אסימוב
יום שלישי, 26/06/2001, שעה 0:00
צרור עצות משובחות לכותבי מד''ב לעתיד, בלוית חרוז או שניים
|
|
מאמר זה הגיע לתשומת לב עורך האתר לאחר שחבר שוחר טוב השאיל לו עותק ישן ונדיר של ''קוסמוס'' - מגזין שיצא בשנות השבעים המאוחרות ואשר היה למעשה תרגום של Isaac Asimov's Science Fiction Magazine (מדובר בגליון מספר 6 של ''קוסמוס'', שיצא לאור ב-1979). היה זה מאמר המערכת בגליון הנדון. למרות הזמן הרב שעבר מאז נכתב, וחוסר הרלוונטיות המסוים של הערותיו של אסימוב בכל הנוגע לאפשרות של מכירת סיפורי מד''ב לכתבי-עת בישראל, עדיין נתן למצוא כאן כמה רמזים חשובים ביותר לכותב המתחיל. אסימוב דן, אמנם, בכתיבת מדע בדיוני בלבד, אך רוב ההערות תקפות גם לגבי פנטסיה וכתיבה בכלל. אם כן, ללא שהיות נוספות, נעבור הישר אל
מפעם לפעם אני מקבל מכתב מצעיר הרוצה להיות סופר ומבקש ממני ''רמזים'' לאמנות של כתיבת מדע בדיוני. הרגשתי היא כי נדמה לכותבים שקיימת נוסחת פלא כלשהי, הנשמרת בקנאות על ידי המקצוענים, אולם מכיוון שאני אדם כה נחמד אסכים למסור להם חלק ממנה אם יבקשו. אולם, אין דבר כזה - אין נוסחת פלא, אין תעלולים סודיים, אין קיצורי דרך נחבאים. אני מצטער לומר כי זו רק עבודה קשה במשך זמן רב. אם אתם מכירים יוצאים מן הכלל לכך, הם אך ורק זאת - יוצאים מן הכלל. ישנם, לעומת זאת, כמה עקרונות כלליים בהם נתן להשתמש, לדעתי, והנה הם:
1. עליך להתכונן לקריירה של סופר מדע בדיוני מצליח - בדיוק כמו לכל קריירה במקצוע אחר. תחילה, עליך ללמוד להשתמש בכלים שלך, בדיוק כפי שמנתח לומד להשתמש באלה שלו. הכלי הבסיסי של הסופר הוא השפה, כלומר - עליך לפתח אוצר מילים גדול ולהשתפשף בדברים פרוזאיים כגון איות או דקדוק. אין כלל ויכוח לגבי אוצר המילים, אולם יש המתווכחים לגבי איות או דקדוק. אחרי הכל, אם תכתוב סיפורים נהדרים למרחקים, ודאי ישמח העורך לתקן את שגיאות הכתיב והדקדוק... לא! הוא (או היא) לא יעשה זאת! פרט לכך, שמע לי, לא תוכל לכתוב סיפורים נהדרים ומרתקים אם יהיו לך שגיאות כתיב או דקדוק. מי שאינו יודע להשתמש במסור או בפטיש לא יכול ליצר ריהוט יפה.
גם אם היית תלמיד נהדר, פיתחת אוצר מילים גדול ואינך שוגה בדקדוק, אין זה מספיק. עליך ללמוד לבנות משפט נכון, ואת אמנות כתיבת הפסקאות. כמו כן דרוש כשרון פיתוח העלילה, השימוש בדיאלוג ופרטים רבים נוספים. כיצד תלמד זאת? האם תקרא ספרים העוסקים באמנות הכתיבה, או תהיה נוכח בהרצאות על כתיבה, או תלך לועידות סופרים? לכל אלה ערך מסוים, אני בטוח, אולם הם לא ילמדו אותך את שאתה צריך באמת. מה שאכן ילמד אותך הוא קריאת יצירותיהם של סופרים גדולים. אין אני מתכוון לומר כי עליך לכפות על עצמך שנים רבות של תרדמה על ספרות קלאסית משעממת. סופרים טובים הם גם מרתקים - השניים באים יחדיו. קרא יצירות טובות ולמד מהן, נסה לחשוב מדוע כתבו כך. אל תנסה לשמוע הסברים מאחרים. עד שלא תבין זאת בעצמך, לא תלמד מאומה. אולם מה אם, ככל שתקרא, לא תלמד דבר? ובכן, יתכן כי אינך סופר. אין זו בושה. תוכל תמיד לעסוק במקצוע נחות מעט יותר, כגון מנתח או נשיא מדינה. אין זה אותו הדבר, כמובן, אולם לא כולם מצליחים להגיע לפסגה. אולם כדי להיות סופר, לא די בידיעת השפה. עליך גם לדעת מדע. יתכן שלא תרצה להשתמש במדע רב בסיפוריך, אולם עליך ללמוד את הנושא כדי שהמדע בו תשתמש לא יהיה שגוי. אין זאת אומרת כי עליך להיות מדען מקצועי, או בעל תואר במדע. אין עליך להיות אפילו בוגר אוניברסיטה. אולם עליך לרצות ללמוד מדע בעצמך, אם השכלתך הרשמית אינה חזקה בנושא זה. הדבר אינו בלתי אפשרי. כמה סופרי מדע בדיוני מעולים לא סיימו אפילו בית ספר תיכון. הם אנשים מבריקים ביותר, כמובן, אולם גם אם תכתוב ברמה מעט נמוכה מהם עדיין תהיה טוב. למזלנו, קיימת ספרות מדע פופולארי רבה מאד בימינו, הרבה יותר מאשר בדורות קודמים לנו - תוכל ללמוד הרבה יותר וביתר קלות אם תעשה בה שימוש. שלישית - גם אם אתה מכיר את השפה ואת המדע, עליך להיות קורא נלהב של מדע בדיוני כדי להיות מסוגל לחבר בין השניים. מהספרים תלמד כיצד לפתח עלילה ורקע, למשל.
2. עליך לעבוד במקצוע. הדרך הטובה ביותר ללמוד היא הכתיבה. אינך צריך לחכות עד שהכנותיך יושלמו. הכתיבה עצמה היא חלק מההכנות. לא תבין כיצד לכתוב עד שתכתוב בעצמך. תלמד הרבה כאשר תראה את סיפורך הולך ונוצר ומתפתח. כתוב הרבה.
3. עליך להיות סבלני. כתיבת מדע בדיוני היא כשלעצמה בית ספר, ואל לך לצפות כי סיפורך הראשון יפורסם (כן, אני יודע שבוב היינליין עשה זאת, אולם הוא בוב היינליין. אתה רק אתה). האם זה מרתיע אותך? לאחר שסיימת את הכתה הראשונה בבית ספר, עדיין לא סיימת, הלא כן? המשכת לכתה השניה, השלישית, הרביעית וכן הלאה. בכל סיפור תתקדם שלב נוסף, וגם אם סיפורך ידחה אין זה משנה (עורכים אינם דוחים סופרים - הם דוחים פיסות נייר כתובות). הסיפור הבא יהיה טוב יותר, והבא טוב יותר, ולבסוף - אולם, מדוע בכלל לנסות לפרסם סיפורים? אם לא תנסה לפרסם, כיצד תדע שסיימת את לימודיך? הרי אינך יודע מראש איזה סיפור תצליח למכור. יתכן ואפילו הראשון ימכר. קרוב לודאי שלא, אולם - אולי. יתכן גם כי לאחר שהסיפור הראשון ימכר, תכשל במכירת תריסר סיפורים נוספים, אך אם תתמיד - תצליח. מה יקרה אם תכתוב ותכתוב ולא תראה התקדמות? שוב, יתכן כי אינך סופר, ויהיה עליך להסתפק בתפקיד פחות ערך, אולי שופט בבית המשפט העליון.
4. עליך להיות הגיוני. הכתיבה היא המשימה הנהדרת ומלאת הסיפוק ביותר בעולם, אולם יש לה כמה חסרונות. אחד מהם הוא כי כמעט אף פעם לא נתן להתפרנס מכתיבה. אכן, ישנם סופרים שהתעשרו מאד - עליהם אנו שומעים הרבה. אולם לעומת כל סופר שמתעשר, ישנם אלפים שבקושי מצליחים לחיות. אין זה צריך להיות כך, אולם זה המצב. הבט, למשל, במקרה שלי. שלוש שנים לאחר שמכרתי את סיפורי הראשון, הגעתי למצב בו הצלחתי למכור כל מה שכתבתי, והפכתי לסופר מצליח. אולם רק לאחר שבע-עשרה שנים נוספות כסופר מצליח הצלחתי להתקיים מכתיבה בלבד. כך שבשעה שאתה מנסה להיות סופר, אל תשכח למצוא לעצמך גם מקצוע הגון - ואל תעזוב אותו גם לאחר שתמכור את סיפורך הראשון.
שיר חביב זה פורסם במגזין ''The Original Science Fiction Stories'', כרך 7, מספר 3, נובמבר 1956. תרגם: גל חיימוביץ'; לעס: ניר יניב
אייזיק אסימוב מגלה את הסוד של איך להצליח במדע בדיוני בלי באמת לנסות
אם במתכון לפנטסיה חפצה נפשך, או בעלילות מד''ב משעשעות, בוא, חבר, אני האדם בשבילך, הסכת להוראות והגדל המכירות.
קח סיבוך עלילה ממני (אסימוב, איזק), רגש מברדבורי, ניצוץ מאת'סון דק (שפע עלילותיהם מעולם לא פסק), רקע סביר מווינדהם וקלארק.
העזה אנדרסונית, לעג דה-קאמפ לוהב, סופר-גלאקטיות כפי ש''דוק'' סמית' כותב, סיפורי מסע-זמן עם פיתול מתחצף, הגורמים תענוג מיוחד לחובב.
קצת סטרג'ן או פארמר במלוא סקסיותם, מכשפות מאת בוצ'ר (או גולד) בשיאם, קצת הנרי קוטנריזם, גם וון-ווגטיות, גם קורנבלות' ודיק וסימאק ושות'.
קלמנט, גאן, היינליין, דל ריי, קמפבל (ג'ון), אוליבר, שקלי, נייט, האבארד (ל. רון), מאדונים אלה גנוב בכל מאודך, הן לא לעוורון נועדת, אל תכסה עינך.
ערבב המילים והגש התוצאה, ומיד תהפוך להיות ''התופעה''. בכתבי הגדולים חזור וקרא, אם תרצה מקור לא אכזב להשראה.
זכור! קשה לאסור אדם בלי משפט, בעוון ידע על-פה של כתבי ר. גארט, האימה המוחלטת של המילטון, אדמונד, בליש, טן וליינסטר (הדיקן) ועוד...
יש סמית' נוסף ולו נ' שווה צלעות, ה-נ' היא נוגה והסמית' חשוב מאד, בפסי (של בסטר וג'ונס) רענן זיכרונך, שכח את פצצת האטום פן יהא זה חורבנך.
נשים כמו מריל וקלינגרמן גם, כשרוניות כל-כך (הו!), מקפיצות כל אדם, סיברייט וקת'י מקלין, כמו גם מור, לשכוח את בראקט, דה-פורד, וקורטיס אסור.
קח מגברות אלה את שתוכל לקחת, הדוף כל מבקר צר-מוחין כספחת, העתק כמשוגע וזכור - יד לפה, והרי לך סיפור מד''ב קלאסי יפה.
תוספת העורך (Robert W. Lowndes): קדימה, נסה! טרחתך היא לשווא, לא תוכל למכור זאת ללוונדס, רוברט ו.
סריקות: ארז אברמוביץ' וגל חיימוביץ'
כיצד לא לכתוב סיפור מד''ב
הרשימה הגדולה של קלישאות המד''ב המשומשות
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
(ללא כותרת)
a.g. שבת, 19/01/2002, שעה 12:10
(3 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|