|
|
עוד בקטגוריה זו:
Ancillary Justice
ספרים / אהוד מימון
16/08/14
תגובות: 0
סוס ורוכבו רמה בים
ספרים / נועה רייכמן
03/05/14
תגובות: 0
קוקטייל עם טעם לוואי
ספרים / אהוד מימון
05/04/14
תגובות: 3
לילד יש פוטנציאל
ספרים / נועה רייכמן
22/03/14
תגובות: 0
במעלה המדרגות היורדות
ספרים / אהוד מימון
23/11/13
תגובות: 0
לא הדיסטופיה שעליה חשבתם
ספרים / איתי שלמקוביץ
21/10/13
תגובות: 0
החיים, בעיר קטנה
ספרים / קרן לנדסמן
06/10/13
תגובות: 0
משחק ילדים?
ספרים / קרן לנדסמן
17/08/13
תגובות: 1
לא בדיוק סימפוניה
ספרים / אהוד מימון
04/08/13
תגובות: 3
דרושות מילים לתמונות
ספרים / אהוד מימון
15/06/13
תגובות: 1
כשאשלין פגשה את קינאן
ספרים / קרן לנדסמן
11/05/13
תגובות: 1
לשם ובחזרה, ולשם
ספרים / נועה רייכמן
19/04/13
תגובות: 2
דרושים מספריים
ספרים / אהוד מימון
06/04/13
תגובות: 7
בחזרה לעתיד שלא היה
ספרים / קרן לנדסמן
16/03/13
תגובות: 5
להתחיל באומץ
ספרים / נועה רייכמן
02/02/13
תגובות: 0
|
|
ספר לבן
ספרים / איתי שלמקוביץ
יום שני, 25/11/2002, שעה 19:08
סאטירה צ'כית נידחת מתגלה כספר מד''ב במסווה
|
|
כאשר חובב מדע בדיוני מחפש משהו לקרוא, הפתרון הקל הנו ספר המוגדר מלכתחילה כשייך לז'אנר. אולם לעיתים דוקא ספרים המסתתרים תחת אצטלה של ספרות יפה או פופולרית מתבררים כספרי מדע בדיוני (או פנטסיה) המקיימים את חוקי הז'אנר ואף מעוררים מחשבה. דוגמה לספר שכזה הנה 'ספר לבן', שיצא בהוצאת עם עובד, אך לא כחלק מספריית המד''ב הידועה שלה אלא דוקא במסגרת 'הספריה לעם'. הקורא הבוחן את מדפי הספריה או חנות הספרים המשומשים עלול להחמיץ את הספר. רק רפרוף על הכריכה האחורית יגלה לו כי יתכן וימצא בספר עניין: ''מה קורה... כאשר אדם מפר חוק (אמנם חוק טבע בלבד) ומטייל על תקרות החדרים?...'' - עדות חיצונית יחידה לכך שהספר עוסק בסוגיה מדע בדיונית. גיבור הספר הוא אדם יוראצ'ק, מורה לחינוך גופני בעיירה ק' אשר בצ'כוסלובקיה (המתהדרת במעיינות הבריאות שלה ובפסטיבל הסרטים המפורסם הנערך בה), אדם מחונן רוחנית וגופנית (מעין אדם-על, מהסוג הנפוץ בספרות תור הזהב של המד''ב), אשר ביום בהיר אחד מצליח להתעלם מכוח המשיכה. על ידי שימוש בתורות יוגה מזרחיות, הוא מפיק שדה ביטול כבידה המאפשר לו ללכת ולישון על קירות. אולם הסיפור אינו מתמקד בגיבורו הפנטסטי, אלא דוקא בסביבתו ובתגובתה להתעלמות המופגנת מחוקי הטבע. כמשתמע משמו, 'ספר לבן' אינו סיפור מעשיות רגיל. הוא בנוי בצורה של דווח היסטורי על אותה תקופה. עיקר העלילה מובא ב''שחזורים'', או מקטעי עלילה רציפים המספרים את האירועים כפי ש''התרחשו''. בין השחזורים מובאים מגוון קטעים אחרים, המשווים לספר נופך דווחי יותר, כגון מכתבים ומסמכים שונים המרחיבים מעט על העולם שמסביב לעלילה ועל הדמויות הבאות ויוצאות בין דפי הספר. הספר מחולק לשני חלקים. בראשון, המתהדר בשם ''פרולוג'', מתוארים האירועים שנבעו כתוצאה מתעלולי הריחוף של יוראצ'ק. למרות שהספר נכתב בעת בה היתה צ'כוסלובקיה תחת שלטון קומוניסטי, וכך גם מתוארים סדרי השלטון שם, התיאורים שבחלק זה מזכירים מאד גם דמוקרטיה בירוקרטית כשלנו. בתחילה מנסים תושבי העיירה לשמור על סודו של יוראצ'ק, על מנת שהרווחים הנובעים מתגליתו ינוצלו כולם לטובת העיירה (כל זה מפורט בפרוטוקולים נטולי כל רסן), ובינתיים דוחקים ביוראצ'ק שלא להמשיך בתעלוליו. אולם, כאשר הוא חושף את עצמו בפני המון רב בלא יודעין, נאלצת הממשלה להתערב. כיוון שהופר חוק, למרות שמדובר בחוק טבע ולא חוק ממשלתי, מועמד יוראצ'ק לדין, וה''פרולוג'' מסתיים במאסרו. החלק הראשון של הספר טוב פחות מחלקו השני. אמנם נבכי הבירוקרטיה והדמגוגיה המתוארים בו הנם משעשעים לעיתים קרובות, אך לעיתים קרובות אף יותר הם מעיקים על הקורא. תורם לכך המבנה הלשוני המעיק של הספר. רוב קטעי המסמכים המובאים הנם קצרים למדי, וברוב המקרים גם בנויים בצורה תחבירית תקנית (גם אם לעיתים פסקה אחת נמשכת על פני מספר עמודים). לעומת זאת, קטעי השחזורים (בהם עשיר הפרולוג) משתמשים בתבנית תחבירית מעיקה ביותר על מנת להעביר את התחושה של דווח היסטורי. כל קטע שחזו ר, בתחביר מוזר, מורכב ממשפט אחד בלבד, המכיל רק פסיקים ולא נקודות, ואילו מעברי פס קה נערכים בתורה הנראית כמעט שרירותית, ללא סיבה למעבר. דרך כתיבה זו, למרות שהיא מצליחה להעביר את ההרגשה של יצירה ספרותית שאינה סיפור, מתחילה להעיק כבר בשלב מוקדם. חלקו השני של הסיפור, הקרוי (כמובן) ''אפילוג'', הוא מעניין יותר. בחלק זה מתוארים בהומור רב הנסיונות המדעיים הנערכים על יוראצ'ק לאחר שנכלא, כמו גם המשפט שנערך לו, ולבסוף השיטות הפסיכולוגיות השונות בהם משתמשים מומחים שונים על מנת לרפא אותו משיגעונו ומתחביבו להלך על תקרות. ראוי לציון מיוחד הוא הפסיכואנליטיקאי, המצליח להסיק לבסוף, כמו תמיד, שהפציינט רוצה לשכב עם אמו. למרות שהחלק הטוב יותר של הספר הנו ה''אפילוג'', המורכב בעיקר מהומור ופחות ממדע בדיוני לשמו, עדיין 'ספר לבן' הוא כולו מדע בדיוני במובן הבסיסי של המונח. הספר מתאר את השפעתה של טכנולוגיה חדשה (היכולת להלך על תקרות) על הסביבה, ומתמקד בתגובתה של הסביבה אליה. התגובה אמנם פארודית מעיקרה, אך בה במידה היא גם אנושית בצורה מטרידה...
מהלך חייו של המחבר, פאוַל קוֹהוּט, יכול להסביר חלק מהסאטירה כלפי מוסדות השלטון המצויה בספרו. חייו של קוהוט רצופים ניגודים ומאופיינים ביחסים משתנים בקיצוינות בינו לבין צ'כוסלובקיה, מולדתו. בשנות החמישים הוא תמך תמיכה עזה בקומוניזם הסטאליניסטי; בשנות השישים, לאחר שעוולות הקומוניזם נחשפו, הוא הפך לקומוניסט רפורמי, וניסה לתקן את תוצאות פעולותיו הקודמות. קוהוט גם היה בין האחראים לאביב של פראג ב-1968, שגרר את כיבושה של צ'כוסלובקיה ובכך הרס נוסף. בזמן הכיבוש (ובערך בזמן בו נכתב 'ספר לבן'), קוהוט הפך למתנגד למשטר, עד שהוגלה לאוסטריה ב-1978. גם לאחר נפילת הקומוניזם הוא לא היה רצוי במולדתו, בגלל תרומתו להרס המדינה. מה הפלא שאדם כזה, שמצא את עצמו פעם אחר פעם בצד המתנגד לשלטון, כתב ספר הצוחק על השלטון באשר הוא?
ב'ספר לבן' אין חלליות, רובוטים או מכונות זמן. למעשה, המרכיב ההופך אותו למדע בדיוני יכול לחמוק מהקורא אם אינו מחפש אותו בפירוש. אך אין זאת אומרת שהספר אינו מדע בדיוני, ותגיד ההוצאה מה שתגיד על כך. עולה רק השאלה, כמה ספרי מדע בדיוני אחרים יצאו כ''ספרות יפה'' וננטשו כך על מדפי הספריה, נעלמים מעיני החובבים?
על הסופר (מתוך הספר): פאול קוהוט, שנולד בפראג ב-1928, נחשב עתה לאחד מגדולי הסופרים בצ'כוסלובקיה. תחילה שימש ככתב ועיתונאי ברדיו ובטלויזיה ולאחר מכן הצטרף לשירות הדיפלומטי הצ'כי כנספח התרבות במוסקבה. מאז 1955 הוא עוסק בכתיבה. עד כה (נכון לתחילת 1980) פרסם שני קבצי שירים, 18 מחזות והמחזות, שאחד מהם, ''רוצח מסוכן'', הוצג בברודווי ב-1976 והתקבל בהתלהבות רבה. כן חיבר עשרה תסריטים לקולנוע ושני ספרי פרוזה, שאחד מהם, ''מיומנו של קונטררבולוציונר'', תורגם גם הוא לאנגלית וזכה להערכה רבה.
ספר לבן (White Book) מאת פאוַל קוֹהוּט (Pavel Kohout) עברית: דב קווסטלר הוצאת עם עובד, ספריה לעם, 1980 188 עמודים
פאוַל קוֹהוּט
|
|
|
| חזרה לעמוד הראשי
כתוב תגובה
|
|
|
|
|
נשמע מעניין
יעל יום שני, 25/11/2002, שעה 22:48
(7 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
|
|
נידח?
סרילוי דוטקום יום רביעי, 01/01/2003, שעה 21:05
(3 תגובות בפתיל)
|
|
|
|
|
|
הדעות המובעות באתר הן של הכותבים בלבד, ולמעט הודעות רשמיות מטעם האגודה הן אינן מייצגות את דעת או אופי פעולת האגודה בכל דרך שהיא. כל הזכויות שמורות למחברים.
|
|
|
|
|